هنگام خرید خودروی صفر به این نکات توجه کنید

0

خرید خودرو همواره کاری حساس بوده که نیاز به دقت و توجه بسیار دارد؛ اما معمولا خرید خودروی صفر با نگرانی‌ها و دغدغه‌های کمتری همراه می‌شود و افراد برای تهیه خودروی صفر دقت و زمان کمتری را به کار می‌برند. حال آنکه در ایران خرید خودروهای صفر نیز توجهات خاص خود را می‌طلبد. در این مطلب، راهنمایی جامع تدارک دیده‌ایم که حاوی مهم‌ترین نکات خرید خودروی صفرکیلومتر است. باهم می‌پردازیم به بررسی مواردی که در این راهنما ذکر شده است.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:
روش خرید خودروی صفرکیلومتر در ایران | نکات مهم هنگام خرید خودروی نو | بررسی قیمت خودروهای صفر | تسهیلات خرید خودرو صفرکیلومتر | نکات مهم هنگام تحویل خودروی صفر

روش خرید خودروی صفرکیلومتر در ایران

خودروی صفر در ایران به ۲ روش خریدوفروش می‌شود. این دو روش عبارت‌اند از:

  1. خرید مستقیم از شرکت واردکننده (نمایندگی‌های مجاز) یا کارخانه تولیدکننده؛
  2. خرید از نمایشگاه‌ها و بازار خودرو.

معمولا علاقه‌مندان به خرید خودروی صفر در شرکت‌ها و نمایندگی‌ها یا در پیش‌فروش‌های خودروسازان داخلی اقدام به ثبت سفارش می‌کنند. سپس، بر طبق شرایط و ضوابط اعلامی آنها، برای تأیید و تکمیل پیش‌خرید اقدام می‌کنند. در نهایت، در زمان اعلام‌شده، خودروی ثبت‌نامی خود را تحویل می‌گیرند.

رونیکس

منتها گاهی فروشنده خودروی صفر شخصی است که خودروی خود را از نمایندگی یا کارخانه خریداری کرده و برای کسب سود (به‌دلیل اختلاف معمول قیمت بازار و شرکت یا کارخانه)، تصمیم به فروش گرفته است. در هریک از این موارد، باید هنگام تحویل خودرو برخی نکات را به دقت بررسی کنید.

نکات مهم هنگام خرید خودروی نو

پیش از تصمیم به خرید خودروی صفر و ثبت سفارش یا عقد قرارداد، باید به نکاتی مهم توجه داشت. این نکات از این لحاظ اهمیت دارد که خودروهای صفر معمولا پس از استفاده (حتی کوتاه‌مدت) ممکن است با افت قیمت مواجه شوند. پشیمانی از خرید آنها گاهی ضررهای هنگفتی را به خریدار اولیه تحمیل می‌کند.

برخی از این موارد شامل نکات زیر می‌شوند:

  • دقت به شرایط تأمین قطعات خودرو؛
  • بررسی میزان استهلاک و هزینه نگهداری خودرو؛
  • بررسی شرایط خدمات پس‌ازفروش واردکننده، نمایندگی رسمی یا تولیدکننده؛
  • بررسی نظرات خریداران و کارشناسان نسبت به خودروی موردنظر و مزایا و معایب آن؛
  • مقایسه خودروی انتخابی با خودروهای هم‌سطح و مواردی که ممکن است برتری‌هایی داشته باشند؛
  • بررسی افت قیمت احتمالی خودرو پس از استفاده و شرایط بازار خریدوفروش نمونه‌های کارکرده آن؛
  • بررسی مشخصات فنی خودروی موردنظر و یافتن شناخت کامل نسبت به آن (این مشخصات شامل مصرف سوخت، قدرت موتور، حجم صندوق بار و حتی فضای کابین می‌شود).
هریک از این موارد را باید پیش از اقدام به ثبت سفارش، با دقت و ریزبینی کامل و همچنین صرف وقت لازم، تجزیه‌وتحلیل کرد. بعد از این تجزیه‌وتحلیل است که باید اقدام کنید به خرید خودرو.

بررسی قیمت خودروهای صفر

یکی از اصلی‌ترین نکات خرید خودروی صفرکیلومتر که باید به آن توجه شود قیمت آن است. به این ترتیب که آیا قیمت این خوردو در بازار یا نمایندگی تفاوت چشمگیر دارد و آیا این اختلاف قیمت ارزش پیش‌ثبت‌نام آن از طریق سایت‌ها و مراکز رسمی فروش و البته به‌دنبال آن در صف انتظار نشستن را دارد یا خیر.

شرایط خرید خودرو را از بازار بررسی کنید. به‌علاوه، با بررسی تحلیل کارشناسان درباره احتمال افزایش یا افت قیمتش نیز تحقیقات لازم را به عمل آورید. همچنین، با شناسایی خودروهای موجود در رده قیمتی آن، ارزش خرید آنها را باهم مقایسه کنید. به این ترتیب، می‌توانید بهترین راه خرید، کم‌ضررترین انتخاب و پرسودترین معامله را تجربه کنید.

تسهیلات خرید خودرو

در تکمیل نکات خرید خودروی صفرکیلومتر و بررسی قیمت آن، می‌توان به موردی مانند دریافت وام خرید خودرو نیز اشاره کرد. این تسهیلات، که تا ۸۰ درصد بهای خودرو را تأمین می‌کنند، به شما امکان خرید خودرویی مناسب‌تر را خواهد داد.

به این ترتیب که ممکن است طی بررسی‌های انجام‌شده، خودرویی به‌مراتب بهتر و با ارزش خرید بالاتر را در بین گزینه‌های موجود بینید که گران‌تر باشد و شما توان تأمین مابه‌التفاوت آن را نداشته باشید. در چنین مواقعی، تسهیلات خرید خودرو بسیار کارآمد خواهد بود. شرایط این تسهیلات را بانک سامان ارائه می‌کند که برابر است با:

  • نتیجه اعتبارسنجی بانک از خریدار مثبت باشد؛
  • خریدار دارای سن قانونی (۱۸ سال تمام) باشد؛
  • خریدار در سیستم بانکی سابقه چک برگشتی یا مطالبات غیرجاری نداشته باشد.
این تسهیلات، که تا سقف ۱۰۰میلیون تومان هستند، به‌صورت قسطی و ماهیانه بازپرداخت می‌شوند. به‌علاوه، تا ۳ سال نیز سقف زمان‌بندی اقساط دارند.

شرایط دریافت تسهیلات خرید خودرو

شرایط لازم برای دریافت این تسهیلات، شامل موارد زیر می‌شود:

  • تسهیلات به خودروهای تولید داخل تعلق می‌گیرد؛
  • قرارداد خرید خودرو باید به‌نام گیرنده تسهیلات باشد؛
  • سقف مبلغ تسهیلات بر اساس اعتبارسنجی بانک مشخص می‌شود؛
  • تسهیلات به خودروهای صفرکیلومتر تولید سال یا نهایتا یک سال قبل تعلیق می‌گیرد.

ضمنا باید افزود که سود تسهیلات بر طبق آيین‌نامه و نرخ مصوب بانک مرکزی است؛ بنابراین، اگر هنگام خرید خودروی صفر با کمبود نقدینگی مواجه شدید، می‌توانید به دریافت این تسهیلات که موقعیت خوبی محسوب می‌شوند فکر و در صورت لزوم اقدام کنید.

نکات مهم هنگام تحویل خودروی صفر

از دیگر نکات خرید خودروی جدید باید به مواردی که شاید درمورد خودروهای صفر چندان الزامی به نظر نرسد اشاره کرد. نباید احتمال وجود هرگونه نقص یا مشکلی در خودروی صفر را منتفی دانست. به‌علاوه، نباید بدون صرف دقت کافی، آن را از نمایندگی یا شرکت تحویل گرفت؛ چراکه ممکن است مشکلاتی در خودرو وجود داشته باشد که تحت پوشش ضمانت و خدمات پس‌ازفروش قرار نگیرد. با توجه به این‌ها، بهتر است پیش از تحویل، حتما به نکات مهم تحویل خودروی صفرکیلومتر خوب توجه داشته باشید.

  • بدنه خودرو را کاملا بررسی کنید.
  • عملکرد و سلامت سیستم تهویه مطبوع خودرو را به‌دقت بررسی کنید. در صورت خرابی این سیستم، ممکن است هزینه‌های هنگفتی را متحمل شوید.
  • دفترچه و چک‌لیستی را که با خودرو به شما تحویل می‌شود به‌دقت بررسی کنید. تمامی تجهیزات و مشخصات ذکرشده در دفترچه را در خودرو بررسی کنید تا چیزی کم‌وزیاد و متفاوت نباشد.
  • پیش از رفتن برای تحویل‌گرفتن خودرو، بازهم مشخصات فنی، فهرست امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی خودروی منتخب خود و تیپ خریداری‌شده‌تان را بررسی کنید و هنگام دریافت خودرو، وجود تمامی آن‌ها را بررسی کنید. امروزه، تفاوت دو تیپ در تولیدات داخلی بعضا فقط در وجود روکش چرمی فرمان است و اختلاف قیمتشان به همین مورد محدود خلاصه می‌شود؛ بنابراین دقت لازم را به خرج دهید تا متضرر نشوید.
  • به صدای موتور خودرو خوب گوش دهید. هرگونه صدایی غیرطبیعی مانند قیژقيژ یا تق‌تق احتمالا نشان از نقص فنی در موتور، گیربکس، دیفرانسیل با فنربندی است که در حین ساخت ایجاد شده. گاهی این صداها را به‌پای نوبودن قطعه‌ها می‌گذارند و بی‌اعتنا از کنارشان می‌گذرند؛ حال آنکه شاید معضلی جدی در داخل سیستم فنی خودرو باشد که ممکن است به دیگر قطعات و قسمت‌ها نیز آسیب بزند. یادتان باشد بررسی صدای موتور با دنده ۱ و ۲ راحت‌تر صورت می‌گیرد.
احتمالا در نمایندگی یا شرکت، از شما خواهند خواست پیش از تحویل، برگه رسید و چک‌لیست را امضا کنید. یادتان باشد که حتما رسید را ابتدا به‌دقت بخوانید و بعد امضا کنید.

در پایان

در ایران ضرب‌المثل ثبت‌نشده اما رایجی وجود دارد که «خرید خودروی صفر ایرانی مثل هندوانه دربسته به شانس شخص بستگی دارد»! منتها حقیقت این است که بیش از شانس، بی‌توجهی‌های رایج به نکات خرید خودروی صفرکیلومتر است که خریدار را متضرر می‌کند؛ بنابراین، هنگام خرید خودروی صفرکیلومتر، با دقت و توجه کافی پیش بروید تا ضررهای احتمالی را به صفر برسانید.

اصول کسب ثروت را بیاموزید و عادت‌های افراد ثروتمند را در خود ایجاد کنید.



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.