نحوه استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه

0

رنگ‌ها تأثیر مهمی بر فضای خانه و حسی که از بودن در آن پیدا می‌کنید دارند. تنوع رنگ‌های ساختمانی جدید انتخاب‌های جذاب و وسوسه‌انگیز بسیاری پیش پای ما قرار می‌دهد. از طرفی، انتخاب رنگی جالب‌توجه و خاص که با دکور و وسایل اتاق یا خانه هم سازگار باشد راحت نیست. چاره این مشکل استفاده از اکسنت‌وال یا دیوارهای خاص است. این دیوارهای متمایز محبوبیت روزافزونی بین طراحان داخلی و مردم و حتی کسب‌وکارها پیدا کرده‌اند. به‌علاوه، با کمترین هزینه و زحمت، فضایی متفاوت در بخشی از خانه یا محل کار شما ایجاد می‌کنند. در این مقاله، برایتان مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد که چطور اکسنت‌وال موردنظرتان را به دکوراسیون داخلی خانه بیفزایید.

اکسنت‌وال‌ها محبوبیتشان را مدیون سادگی اجرا و هزینه ارزان‌اند و البته، مدیون تأثیر چشمگیری که بر فضای اطراف خود می‌گذارند. این دیوارها بهترین گزینه برای کسانی‌اند که دوست دارند از رنگ‌های خاص و متفاوت به‌جای رنگ‌های خنثی و رایج در محل زندگی یا کار خود استفاده کنند و در عین حال، نمی‌خواهند تمام دکوراسیون و وسایل خانه را بر اساس این رنگ تغییر دهند.

رونیکس

شاید در نگاه اول تغییر رنگِ یکی از دیوارهای اتاق یا خانه کمی مخالف توازن و یکدستی رنگ‌بندی کلی آن به‌ نظر برسد؛ اما در واقع با این ترفند ساده می‌توانید با هزینه‌ای معقول به فضای داخلی خود کمی بُعد، حس ماجراجویی و البته زیبایی اضافه کنید.

مزایای استفاده از اکسنت‌وال

اکسنت‌وال شما، با رنگی متفاوت ولی همگون با فضای اتاق، خود یک اثر هنری است و بخشی از تزئینات داخلی به‌شمار می‌رود

دیوارهای خاص ساده ولی کارآمدند. به‌علاوه، به‌خوبی نظرها را به خود جلب می‌کنند و فضای اتاق/ خانه/ محل کارتان را تغییر می‌دهند. یکی از مزایای اصلی این ایده، تبدیل‌شدن خودِ دیوار به دکور شماست. اکسنت‌وال شما، با رنگی متفاوت ولی همگون با فضای اتاق، خود اثری هنری است و بخشی از تزیینات داخلی به‌ شمار می‌رود.

در نتیجه، لازم نیست برای پوشاندن دیوار با تصاویر و اجسام مختلف هزینه کنید. می‌توانید کمی فضای داخلی مدنظرتان را خلوت کنید. در ضمن، از آنجا که فقط می‌خواهید یک یا دو سطح از فضای داخلی خود را تبدیل به دیوارهای خاص بکنید، می‌توانید در انتخاب رنگ‌های مدنظرتان کمی جسورتر باشید. همچنین، می‌توانید از این دیوارها برای تکمیل فضایی که همین‌الآن هم با وسایل مختلف به وجود آورده‌اید کمک بگیرید.


حتما بخوانید: بهترین انتخاب برای رنگ خانه با نکاتی که حال‌وهوای اتاق‌هایتان را عوض می‌کند

برای مثال، فرض کنید یک قالی خوش‌رنگ یا مجسمه‌ای چشم‌گیر دارید. این قالی یا مجسمه نقش نقطه مرکزی را در تزیینات یکی از اتاق‌های خانه شما بازی می‌کند. انتخاب همان رنگ یا رنگی مشابهِ رنگ غالب آن مجسمه یا قالی برای اکسنت‌وال نه‌تنها باعث تغییر فضا و حس‌وحال آن می‌شود، بلکه باعث می‌شود رنگی که در قالی یا مجسمه شما دیده می‌شود به رنگ غالب فضا تبدیل شود و محیط شما را یکدست‌تر جلوه دهد.

در نهایت، باید به کاربرد این نوع رنگ‌آمیزی در بزرگ یا کوچک‌تر به‌نظررسیدن فضاها اشاره کنیم. انتخاب پرده‌های مناسب رنگ‌های گرم یا سرد، بنا بر سلیقه و فضایی که در اختیار دارید، اتاق‌هایتان را بسته به نیاز بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کند. استفاده درست از این رنگ‌ها کمکتان می‌کند اتاق کار تنگ و تاریکتان را کمی‌ دل‌بازتر و پرانرژی‌تر کنید یا اتاق‌خواب کوچک خانه را کمی بزرگ‌تر نشان دهید.


حتما بخوانید: آیا استفاده از رنگ ها در دکوراسیون خانه، شادی ما را افزایش می‌دهد؟

چطور با اکسنت‌وال دکوراسیون خانه را جذاب‌تر کنیم؟

در ادامه، قدم به قدم کمکتان می‌کنیم تصمیم بگیرید کدام دیوار را به‌عنوان اکسنت‌وال انتخاب کنید و اکسنت‌وال مخصوص به خودتان را چطور آماده کنید.

۱. به صدای دلتان گوش بسپارید

بهترین کار در انتخاب رنگ برای اکسنت وال، گوش دادن به ندای درونی خودتان است

اولین قدم برای افزودن اکسنت‌وال مناسب به فضای خانه یا محل کار انتخاب رنگ مدنظر برای آن است. البته برای انتخاب رنگ مدنظرتان باید نکاتی را هم در نظر بگیرید که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. بهترین کار گوش‌سپردن به ندای درونی خودتان است. حتما لباسی دارید که با پوشیدن آن احساس بهتری پیدا می‌کنید. این لباس چه رنگی است؟ احتمالا این لباس را به این دلیل دوست دارید که ترکیب رنگ آن حس خوبی در شما ایجاد می‌کند. می‌توانید از همین سرنخ اولیه برای یافتن رنگ احتمالی که می‌خواهید اکسنت‌وال خانه‌تان داشته باشد استفاده کنید.


حتما بخوانید: رنگ‌ها چطور حال‌و‌هوای شما را تغییر می‌دهند؟

۲. دیوارتان را انتخاب کنید‏

در هر خانه یا اتاقی، دیواری وجود دارد که بیشتر از بقیه توجه شما را به خود جلب می‌کند

در هر خانه یا اتاقی، دیواری وجود دارد که بیشتر از بقیه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. به ‌نظر می‌رسد این دیوارها جاذبه‌ای جادویی دارند که نگاه‌ها و البته توجه‌ها را جلب می‌کنند. لزومی هم ندارد این دیوار در بخش بخصوصی از خانه‌تان قرار گرفته باشد؛ برای مثال، این دیوار می‌تواند جنب آشپزخانه یا در انتهای اتاق‌خوابتان قرار گرفته باشد. قسمت مهم‌ ماجرا انتخاب دیواری است که نقشی کلیدی در فضای اتاق یا خانه شما ایفا می‌کند.

اگر در انتخاب دیوارِ تأثیرگذار خانه یا محل کارتان تردید دارید، می‌توانید از بقیه کمک بگیرید. می‌توانید از اعضای خانواده، دوستان یا همکاران خود بخواهید وارد اتاق شوند و بگویند اولین چیز یا جایی که توجهشان را جلب کرده چه بوده است. با تکرار این آزمایش به‌اندازه کافی‌، قادر خواهید بود دیواری را که بیشترین تأثیر را بر فضای داخلی مدنظر شما می‌گذارد بیابید.


حتما بخوانید: دکوراسیون دیوار؛ چگونه دیوارهای خانه را مثل حرفه‌ای‌ها بیاراییم

۳. دکور اضافی را حذف کنید

این یک اصل اولیه در دکوراسیون خانه است که هرچقدر وسایل داخل یک فضا بیشتر باشند، دیوارها کمتر دیده خواهند شد

انتخاب و رنگ‌آمیزی یک دیوار به‌عنوان اکسنت‌وال خانه به‌تنهایی کافی نیست. به این دیوارها بی دلیل لقب خاص یا متمایز داده نشده است. بهتر است کمی جلوی دیوار مدنظرتان را خالی کنید. دلیل این پیشنهاد این اصل اولیه در دکوراسیون خانه است که هرقدر وسایل داخل یک فضا بیشتر باشند، دیوارها کمتر دیده خواهند شد.

به‌علاوه، احتمالا دوست ندارید وقتی مهمان‌ها وارد منزل یا دفتر کار جدیدتان می‌شوند، اکسنت‌والی را که با این‌همه زحمت انتخاب و رنگ‌آمیزی کرده‌اید نادیده بگیرند. برای دستیابی به توازن بهتر در دکوراسیون اتاق، بهتر است وسایل مزاحم دیده‌شدنِ اکسنت‌وال خانه را به اطراف آن انتقال دهید. کتابخانه‌ها، پرده‌های بزرگ و ضخیم و سایر وسایل دکوری نباید جلوی دیده‌شدن شاهکار هنری خانه شما را بگیرند.


حتما بخوانید: تقسیم‌بندی فضای اتاق با ۶ روش بسیار آسان و کاربردی

۴. به تأثیر رنگ‌ها توجه کنید

آشنایی با اصول اولیه رنگ‌بندی و تاثیرات رنگ‌ها بر فضای خانه یا محیط کار و نیز روان ساکنین بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده است

امروزه و به‌لطف پیشرفت فناوری، تقریبا محدودیتی از نظر رنگ‌های قابل‌استفاده در پروژه‌های ساختمانی وجود ندارد. به‌ همین دلیل، آشنایی با اصول اولیه رنگ‌بندی، تأثیر و روانشناسی رنگ‌ها بر فضای خانه یا محیط کار و نیز روح و روان ساکنان بیشتر از همیشه اهمیت یافته است؛ به‌ویژه وقتی قرار است با انتخاب رنگی متفاوت برای یک دیوار بخصوص، جلوه‌ای متمایز به آن بدهید.

رنگ‌ها به ۲ دسته کلی رنگ‌های گرم و سرد تقسیم می‌شوند. رنگ‌های گرم (از جمله زرد، قرمز و پرده‌رنگ‌های نزدیک به آنها) انرژی زیادی دارند و علاوه بر ایجاد حس سرزندگی، اشتهای شما را هم تقویت می‌کنند؛ هرچند، به‌کاربردن این رنگ‌ها باعث کوچک‌تر دیده‌شدن دیوارهای شما خواهد شد. در نتیجه، اگر به فکر استفاده از اکسنت‌وال در فضای خانه هستید، باید در مکان‌یابی آن حساسیت به‌ خرج دهید.

تا حد امکان بهتر است از رنگ‌های گرم در دیوارهای سراسری کناره‌های اتاق‌ها استفاده نکنید. به‌جای آنها، بهتر است از چنین رنگ‌هایی در دیوارهای انتهایی اتاق‌های کشیده و کوچک استفاده کنید تا توازن بهتری از نظر حجمی داشته باشید.

از طرف دیگر، رنگ‌های سرد تأثیری برعکس دارند. آنها باعث بزرگ‌تر به‌نظررسیدن فضای داخلی شما خواهند شد. استفاده از این طیف رنگ در اتاق‌های کوچک به بزرگ‌تر جلوه‌کردن آنها کمک کند. حتی چنین رنگ‌هایی به درد استفاده روی دیوارهای جانبی هم می‌خورند. نیازی نیست فقط به فکر فضاهای خاص برای به‌کارگیری رنگ‌هایی مثل آبی و سبز و بنفش باشید.

۵. حس‌وحال اتاق را تعیین کنید

علاوه بر استفاده از رنگ‌های گرم یا سرد، باید به حس بصری فضایی که می‌خواهید با تغییر رنگ بهبود دهید، فکر کنید

علاوه بر استفاده از رنگ‌های گرم یا سرد، باید به حس بصری فضایی که می‌خواهید با تغییر رنگ بهبود دهید نیز فکر کنید. این یعنی درنظرگرفتن مواردی مثل مقدار نوری که وارد اتاق شما می‌شود و هم‌سازبودن رنگ‌های انتخابی‌تان با میزان نورگیری اتاق اهمیتی به‌اندازه رنگ و محل انتخابی شما دارند. برای دستیابی به نتیجه بهتر، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • اتاق‌های رو به غرب/ جنوب

اتاق‌هایی که به جهت غرب یا جنوب دید دارند، معمولا فضا و حالتی گرم‌تر دارند. استفاده از رنگ‌های سرد در چنین اتاق‌هایی طیف رنگ‌بندی اتاق را کمی متوازن‌تر می‌کند.

  • اتاق‌های رو به شمال/ شرق

اتاق‌هایی که به جهت شمال یا شرق دید دارند، دمای رنگ بالاتر و در نتیجه فضایی سردتر دارند. استفاده از رنگ‌های گرم در چنین فضاهایی آنها را کمی گرم‌تر و دل‌پذیرتر می‌کند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

اکسنت‌ وال‌ها بهترین انتخاب برای تغییر سریع و موثر فضا و حس و حال یک اتاق یا فضای مسقف، با کمترین هزینه و دردسر هستند

اکسنت‌وال‌ها بهترین انتخاب برای تغییر سریع و مؤثر فضا و حس‌وحال یک اتاق یا فضای مسقف با کمترین هزینه و دردسر هستند. انتخاب‌های شما واقعا محدودیتی ندارند و می‌توانید ایده‌های خلاقانه بسیاری را روی دیوارهای خاص خود اجرا کنید؛ برای مثال، می‌توانید به نصب کمد‌های هم‌رنگ، استفاده از سنگ‌های تزیینی برای پوشش دیوار یا حتی رنگ‌آمیزی کناره راه‌پله در خانه‌های دوبلکس فکر کنید.

گزینه جذاب دیگر، استفاده از سقف اتاق برای ایجاد شوک رنگی مدنظرتان است. استفاده از سقف به‌عنوان سطح خاص رنگ‌بندی ایده‌ای خوب برای اتاق‌های شلوغ است. معمولا در این اتاق‌ها، کلی وسیله از قبل هست که تغییر ترکیب‌شان چندان راحت نیست. سقف اتاق دیوار پنجم و معمولا فراموش‌شده اتاق‌هاست که قادر است تأثیر فراوانی بر فضای آن داشته باشد.

به خاطر داشته باشید تغییر رنگ یک دیوار یا سقف از رنگ‌آمیزی کل فضای خانه ساده‌تر است. در نتیجه، نیازی نیست رنگ انتخابی شما همیشگی باشد. در صورتی که بخواهید، می‌‌توانید بعدا هم با کمی هزینه دوباره آن را تغییر دهید. جسور و ریسک‌پذیر باشید و سعی کنید سراغ رنگ‌هایی بروید که معمولا جزو انتخاب‌های اولتان نیستند.

خلاقیت به خرج دهید، از فکرهای جدید و ایده‌های مبتکرانه نترسید، چون با انتخاب یک ترکیب مناسب و خاص می‌توانید فضایی غیرتکراری به محل کار یا زندگی خود بدهید. این تغییر، به‌خصوص در این دوران خانه‌نشینی و قرنطینه ناشی از همه‌گیری، یکی از بهترین اقداماتی است که برای بهبود روحیه می‌توانید انجام دهید.

شما درباره استفاده از اکسنت‌وال چه فکر می‌کنید؟ در محیط خانه یا محل کار خودتان یا اطرافیانتان اکسنت‌وال وجود دارد؟ چقدر با تأثیرگذاری آن در دکوراسیون فضای داخلی موافقید؟ اگر تجربه اجرای اکسنت‌وال را داشته‌اید یا در مکان‌های مختلف با آن روبه‌رو شده‌اید، خوب است از تجربه و حستان برایمان بگویید.


در ادامه بخوانید: آموزش رنگ آمیزی ساختمان در ۱۰ قدم؛ چطور اتاقمان را رنگ کنیم؟
چطور در فضای آنلاین جذاب و حرفه‌ای بنویسیم؟
راهکارهایی برای اینکه جذاب، حرفه‌ای و تاثیرگذار بنویسیم.

منبع ecopainting
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.