زمان مناسب ابراز علاقه به کسی که دوستش داریم؛ توصیه‌های کارشناسان و پرسش‌های متداول

کی به او بگویم دوستش دارم؟

9

شنیدن «دوستت دارم» و ابراز علاقه از طرف شریک عاطفی‌ یکی از نکات ارزشمند رابطه عاشقانه است. با ‌این‌ حال، مردم اغلب درمورد زمان مناسب ابراز علاقه به کسی که دوستش دارند مطمئن نیستند؛ اینکه خودشان اولین نفری باشند که این علاقه را نشان می‌دهد یا منتظر بمانند طرف مقابل پا پیش بگذارد. آیا زمان مناسبی برای ابراز علاقه وجود دارد؟ یا زمان‌بندی تفاوتی در ماجرا ایجاد می‌کند؟ در این مقاله، راجع‌به زمان مناسب ابراز علاقه به کسی که دوستش داریم صحبت می‌کنیم.

اول به این پرسش جواب دهید: احساستان عشق است یا هوس؟

گفتن دوستت دارم لزوما تعهدی ابدی نیست؛ اما چیزی هم نیست که بتوانید با آن شوخی کنید. جمله جادویی «دوستت دارم» می‌تواند فقط به این معنی باشد که «فکر می‌کنم تو فوق‌العاده‌ای» یا «احساس می‌کنم علاقه زیادی به تو دارم و امیدوارم تا همیشه در زندگی من باشی». به‌ همین ‌دلیل، اغلبِ ما سعی می‌کنیم زمان مناسبی برای ابراز آن پیدا کنیم. سعی کنید این کلمات واقعا از عمق وجودتان به زبان بیایند.

عشق کلید نیست که هر جایی تصمیم گرفتید بزنید و بگویید: «بوم! ما دیگه از این به‌بعد عاشق همیم!» اگر مطمئن نیستید احساس شما عشق واقعی است یا خیر، ببینید این احساس تمایلی دائمی است یا فقط در لحظه اتفاق افتاده است؛ برای نمونه، از خودتان بپرسید: «اگر ویژگی‌های ظاهری‌اش را کنار بگذارم، چه‌چیزی باعث می‌شود همچنان او را دوست داشته باشم؟»

رونیکس

چرا زمان مناسب ابراز علاقه را نمی‌دانیم؟

نشان‌دادن علاقه قلبی به شریک عاطفی برای ارتباط و شکوفایی شخصی بی‌اندازه ارزشمند است. با این‌ حال، این خودافشایی شما را آسیب‌پذیرتر می‌کند و ممکن است شریکتان را در وضعیتی ناخوشایند قرار دهد؛ به‌خصوص اگر نگرش او با شما متفاوت باشد.

به‌باور کارشناسان، فقط شما هستید که می‌توانید زمان مناسب ابراز علاقه را تعیین کنید. اگر این سؤال برایتان پیش آمده که زمان مناسب ابراز علاقه چه زمانی است، احتمالا قرارهای عاشقانۀ کافی نداشته‌اید. برای اینکه واقعا کسی را دوست داشته باشید، باید اول او را بشناسید. برای ایجاد شناخت نیز لازم است کارهای مشترکی را انجام دهید: با خانواده‌های یکدیگر آشنا شوید، باهم سفر بروید، در شرایط استرس و لذت‌های بزرگ زندگی باهم باشید و بین ۶ تا ۱۸ ماه زمان بگذارید.

توصیه‌هایی برای شناخت زمان مناسب ابراز علاقه

نظرات متفاوتی درباره زمان مناسب ابراز علاقه وجود دارد. می‌توانید برای گفتن «دوستت دارم» به شریک عاطفی‌تان این توصیه‌های رایج (و شاید متناقض) را در نظر بگیرید:

  • حداقل ۵ بار باهم بیرون بروید؛
  • خیلی برای گفتن این جمله منتظر نمانید؛
  • این جمله را فقط بعد از گذشت ۲ ماه از رابطه بگویید؛
  • تا زمانی‌که لبریز از این احساس خاص شوید صبر کنید؛
  • زمانی‌که می‌خواهید به‌خاطر چیزی به شریکتان پاداش بدهید این جمله را نگویید؛
  • تا زمانی‌که مدت‌زمانی طولانی با یکدیگر نبوده‌اید این جمله را نگویید و تکرارش نکنید؛
  • زمانی‌که خیلی احساساتی هستید و نمی‌توانید منطقی فکر کنید نیز این جمله را نگویید.
تأکید این مثال‌ها بر اهمیت زمان‌بندی است. با این ‌حال، آیا زمان‌بندی بیشتر از صداقت و خودافشایی اهمیت دارد؟ منطقی‌تر این است که بگوییم فرمول دقیقی برای زمان گفتن «دوستت دارم» وجود ندارد. هر زمانی که احساس کردید وقتش رسیده، بدون انجام محاسبات اضافی درمورد زمان‌بندی، باید این جمله را بگویید.

چیزی که در عشق طولانی‌مدت مهم است لحظه‌شماری و برنامه‌ریزی زمان‌بندی‌شده برای ابراز علاقه در لحظه‌ای مشخص نیست، بلکه توجه به خود عنصر «زمان» است. زمان مفهوم گسترده‌تری دارد که شامل مدت‌زمان، ادامه‌داربودن و سیر تکامل عشق است. بر این اساس، چند اشتباه آشکار در طول مسیر، ناشی از زمان‌بندی یا محاسبات نادرست، تغییری در کل تصویر عاشقانه ایجاد نمی‌کند. حتی ممکن است اعتماد و صداقت بین عشاق را افزایش نیز بدهد.

حالا بیایید کمی جزئی‌تر درباره زمان مناسب ابراز علاقه صحبت کنیم. برای اینکه تشخیص دهید چه زمانی مناسب‌ترین زمان ممکن است، حتما به این توصیه‌ها توجه کنید:

۱. نشانه‌های کلامی و غیرکلامی را بفهمید

از نشانه‌های کلامی و غیرکلامی برای شناسایی زمان مناسب ابراز علاقه کمک بگیرید

هرچند موقع بیان جملات باید احساسات شما هم آن را نشان دهد، اما بیان زودهنگام آن در رابطه‌ای جدید همیشه نگران‌کننده است. بهتر است قبل از ابراز کلامیِ احساستان و برای تعیین اینکه این احساس متقابل است یا خیر، به نشانه‌هایی توجه کنید که طرف مقابل به کار می‌برد.

زمانی‌که گمان کردید این حس متقابل است، می‌توانید این احساسات را باهم شریک شوید. اگر شما احساس خوبی داشتید اما مطمئن نبودید که طرف مقابل هم همین احساس را داشته باشد، در بروز احساستان کمی تأمل کنید و ببینید آیا می‌توانید او را در مسیر عشق قرار دهید. حتی شاید از آن به‌عنوان فرصتی برای بررسی وضعیت رابطه استفاده کنید. اگر او شخصی نیست که برای انجام این مکالمه کنارش راحت باشید، سؤال اینجاست که چرا در این حالت احساس عاشقانه دارید؟

شاید نیاز باشد غیرمستقیم علاقه‌تان را نشان دهید. منتها مراقب باشید این ‌کار به رابطه آسیب نزند؛ مخصوصا اگر طرف مقابل احساس مشابهی نداشته باشد.

۲. با شریک عاطفی‌تان آزادانه حرف بزنید و روی آینده تمرکز کنید

به‌باور مشاوران روابط زناشویی، آرون و ژاکلین فریمن (Aaron and Jocelyn Freeman)، اینکه اجازه دهید کسی از علاقه‌تان نسبت به خودش باخبر شود، به سلیقه و تمایل شخص شما بستگی دارد. به‌عقیده این دو مشاور، در زمانه‌ای که مردم بیشتر اهل بازی‌دادن‌اند، فرد صادقی که فقط در لحظۀ واقعی‌بودن احساسش می‌گوید «دوستت دارم»، محترم‌تر است. وقتی افراد برای ابراز احساسشان شروع به برنامه‌ریزی می‌کنند که خیلی زود یا خیلی دیر بیان نشود، نوعی بی‌صداقتی را وارد رابطه می‌کنند.

حتی اگر فرد مقابل آمادگی گفتن این جمله را به شما نداشته باشد، ابراز احساستان به شما احساس آزادی می‌دهد. همچنین، فرد مقابل نوعی آگاهی نسبت به جایگاه احساسی شما پیدا می‌کند و حتی او را تشویق می‌کند احساسش را بیشتر از قبل بیان کند. این نکته مهم را فراموش نکنید که صداقت همیشه پیروز است. بهترین زمان ابراز علاقه زمان حال است. شما از فردا خبر ندارید. زندگی خیلی کوتاه است و چیزی که منتظریم در آینده انجام دهیم ممکن است هیچ‌وقت اتفاق نیفتد.

۳. تفاوت‌های افراد در سرعت رشد و بروز عشق را بشناسید

این‌گونه نیست که عشق با سرعتی یکسان در همه ما رشد کند. البته به این معنی هم نیست که فقط به‌خاطر اینکه طرف مقابلتان به‌اندازه شما عاشق نیست باید عشقتان را پنهان کنید. شما باید درباره نگرش‌هایتان صادق و روراست باشید و به طرف مقابل زمان موردنیاز برای ایجاد احساس نسبت به شما و پیشرفت عشقی عمیق را بدهید. ممکن است این پیشرفت تدریجی باشد. ممکن است خودش را با عبارات نرم‌تر و ابراز علاقه غیرمستقیم نشان دهد (مانند گفتن «عشق من» یا «چیزی که هستی را دوست دارم») تا در نهایت ممکن است عبارت «دوستت دارم» را اعلام کند.

  • توجه به تفاوت‌های جنسیتی

تفاوت‌های جنسیتی نیز در این موضوع نقش دارند. مردان زودتر از زنان به ابراز علاقه تمایل دارند. مردان وقتی اعتراف به عشق را از شریک عاطفی‌شان دریافت می‌کنند، بیشتر از زنان خوش‌حال می‌شوند. بر اساس یک نظرسنجی، به‌طور میانگین حدود ۸۸ روز زمان می‌برد تا مردان به شریک عاطفی‌شان بگویند «دوستت دارم»؛ این عدد برای زنان ۱۳۴ روز است. همچنین، حدود ۳۹ درصد از مردان در اولین ماه پس از اولین قرار عاشقانه با کسی، جمله «دوستت دارم» را به زبان می‌آورند؛ در مقابل، فقط ۲۳ درصد از زنان این کار را انجام می‌دهند.

  • توجه به تفاوت‌های شخصیتی

علاوه ‌بر این، تفاوت شخصیتی نیز موجب می‌شود افراد با سرعت‌های مختلفی عاشق شوند. با این ‌حال، این تفاوت خاصی در تعهد عاشقانه ایجاد نمی‌کند. کسی که سریع‌تر عاشق می‌شود ممکن است سریع‌تر هم از عشق فارغ شود. همان‌ طور که عشق با سرعت‌های مختلف رشد می‌کند، ممکن است شرکای عاطفی نیز با سرعت‌های مختلف عشق را ابراز کنند. افراد خجالتی، حتی زمانی‌که در سطح عشقی مشابه افراد رُک هستند، دیرتر از آنها تمایل دارند ابراز علاقه کنند.

در واقع، آرام‌بودنِ روند رشد عشق در فرد به این معنی نیست که او در رابطه پیش نمی‌رود یا تعهد او به رابطه کمتر از کسی است که سریع پیش می‌رود. اغلب در واقعیت خلاف این موضوع صادق است. ما باید به تفاوت‌های شخصیتی احترام بگذاریم. نباید انتظار داشته باشیم شریک ما همان چیزهایی را احساس و ابراز کند که ما در لحظه انجام می‌دهیم. عشق عمیق در بلندمدت شکل می‌گیرد؛ بنابراین ممکن است گاهی در آینده هر دو عاشق عشق عمیقی را احساس کنند و بتوانند آن را بروز دهند.


حتما بخوانید: چطور ترس‌ را کنار بگذارید و به فرد موردنظرتان ابراز علاقه کنید؟

۴. با عشق‌های قبلی‌تان مقایسه نکنید

استفاده از عبارت‌هایی مثل «تو تنها عشق زندگی من هستی»، «با تو خیالم راحته»، «تو بی‌نظیرترین معشوق هستی» نوعی رتبه‌بندی بین عشق قبلی و عشق حاضر شما ایجاد می‌کند و ابراز علاقه شما را پیچیده می‌کند؛ زیرا نه‌تنها جمله‌ای مربوط به دو نفرتان است، بلکه مقایسه‌ای است از گذشته تا به امروز.

برای مثال، اگر به شریکتان گفتید تو تنها عشق زندگی من هستی و جمله مشابهی را از او دریافت نکردید، نباید این را توهین تلقی کنید. علاوه ‌بر موضوع تفاوت در سرعت رشد عشق در افراد مختلف، مسئله دیگر این است که هر مورد عشقی متفاوت است و مقایسه بین آنها اغلب غیرممکن یا حتی مخرب است. یک رابطه عاشقانه ممکن است پرشور باشد، دیگری عمیق‌تر و نوع سوم با عشق همراه باشد. از رفتارهایی که به رابطه‌ عاشقانه آسیب می‌زنند، اجتناب کنید.

حتی اگر بتوان مقایسه‌ای انجام داد، حقیقت این است که اولین معشوق شما، سال‌ها پیش، مهم‌ترین عشق شخص دیگری بوده؛ اما از عشق او به شما کم نمی‌کند. موقعیت روابط متفاوت است و ممکن است شما بسیاری از خصوصیات خوبی را که شریک قبلی نداشت داشته باشید. در هر صورت، رابطه شما منحصربه‌فرد است و حتی اگر امکان مقایسه‌ای واقعی وجود داشته باشد، این مقایسه ارزشی ندارد.

با توجه به نگرانی بابت مقایسۀ موجود در عبارت «تو تنها عشق زندگی من هستی»، دریافت جواب متقابل ممکن است بیشتر از جمله «دوستت دارم» زمان ببرد؛ پس در همان لحظه منتظر شنیدن این جمله نباشید. ممکن است این جمله را در چند روز آینده بشنوید یا حتی هیچ‌وقت به گوشتان نخورد.

۵. بهترین شیوه برای گفتن دوستت دارم را پیدا کنید

برای این موضوع، درک زبان عشق اهمیت زیادی دارد. به این معنی که هر فرد دوست دارد چطور عشق را ابراز یا دریافت کند. به‌طور کلی، ۵ نوع زبان عشق وجود دارد:

  1. استفاده از کلمات تأییدی؛
  2. انجام کار موردعلاقه طرف مقابل؛
  3. دادن هدیه؛
  4. اختصاص‌دادن زمان برای سرگرمی‌های مشترک؛
  5. لمس فیزیکی.

منتها همه متخصصان هم‌نظرند که برای اولین بار جمله «دوستت دارم» را به زبان بیاورید و این‌طور نباشد که دوست‌داشتن‌تان را فقط نشان دهید. عشق فرایندی مشترک است که باید با یکدیگر آن را یاد بگیرید و درمورد احساسات خود باهم صحبت کنید تا در نهایت به احساسی متقابل برسید.

۶. بایدها و نبایدهای رابطه را در نظر بگیرید

ایجاد رابطه بایدها و نبایدهای زیادی دارد. باید آمادگی سازش را داشته باشید و نباید تاریخ تولد او را فراموش کنید. اگر احساس می‌کنید تحت نوعی الزام قرار گرفته‌اید، نباید بگویید دوستت دارم. بسیاری از افراد برای عشق چهارچوب دارند و استانداردهای خودسرانه می‌گذارند؛ برای مثال، بعضی افراد گمان می‌کنند باید ظرف ۳ ماه آینده این جمله را بگویند یا صرفا جمله را می‌گویند به این خاطر که طرف مقابل آن را گفته است.

اگر این احساس در درون شما نیست، نباید از جمله «دوستت دارم» استفاده کنید. گفتن دوستت دارم از روی الزام ممکن است به رابطه و همین‌طور به فرد مقابل آسیب بزند. به‌جای آن، بهتر است درمورد میزان احساستان و سطح رابطه‌تان با طرف مقابل صحبت کنید. زمانی‌که رابطه‌تان از حالت اغراق‌شده به رابطه‌ای عاقلانه رسید و جنبه‌های خوب و بد یکدیگر را شناختید و با وجود همه آنها همدیگر را دوست داشتید، آمادگی گفتن «دوستت دارم» را دارید.

۷. بدانید چه زمانی نباید به طرف مقابل‌تان بگویید «دوستت دارم»

زمان مناسب ابراز علاقه - آیا حستان عشق است یا هوس؟

قصد نداریم با گفتن این بخش شما را بترسانیم. منتها بهتر است به این موقعیت‌ها توجه کنید:

  • خیلی زود نگویید دوستت دارم (همان‌ طور که در تمام مقاله به این موضوع اشاره شد، گفتن زودهنگام این جمله ممکن است این احساس را به طرف مقابل بدهد که شما فرق بین عشق و هوس را نمی‌دانید یا نمی‌دانید چطور وارد رابطه شوید)؛
  • این‌طور نباشد که فقط در پیام‌های متنی بگویید دوستت دارم (اگر بیشتر رابطه شما بر اساس پیام متنی (تلفن همراه یا…) است، ممکن است احساستان را با نوشته نشان دهید. مشکل اینجاست که شاید قادر نباشید این عبارات را در فضای حقیقی به او بگویید. در مکالمه‌های حضوری ممکن است این سؤال ایجاد شود که چرا شخصا این جمله را به من نمی‌گوید. به همین دلیل، لازم است مانند فردی بالغ در این مورد صحبت کنید).

پرسش‌های متداول

– آیا ابراز علاقه سریع درست است؟

گفتن خیلی سریع این جمله گاهی شریک عاطفی‌تان را از شما دور می‌کند؛ به‌خصوص اگر او احساس متقابلی نسبت به شما نداشته باشد. به ‌همین ‌دلیل، در اولین قدم، سعی کنید نشانه‌های احساس متقابل را در او جست‌وجو کنید. اگر رابطه به نظر غیرجدی یا فرد مقابل غیرمتعهد بود، احساس شما یکی نیست؛ اما اگر او عمیقا متعهد و فداکار به نظر رسید، نشانه خوبی است که گفتن «دوستت دارم» خوب است. با این حال، از ابراز علاقه به کسی که فقط چند هفته است او را ملاقات کرده‌اید خودداری کنید. مطمئن شوید این احساسی متعهدانه و متقابل است. در این صورت، احتمال شنیدن دوستت دارم از طرف او هم بیشتر است.

– آیا اول شما باید ابراز علاقه کنید؟

اگر منتظرید اول طرف مقابل این دو کلمه کوتاه را به زبان بیاورد نترسید. ممکن است او هم همین دودلی را در مقابل شما داشته باشد. نه به ‌این‌ خاطر که این علاقه را احساس نمی‌کند، بلکه چون می‌خواهد بداند آیا شما اول این کار را انجام می‌دهید یا نه.

عشق احساس زیبایی است. اگر این حس را دارید و فکر می‌کنید درست است، آن را با او در میان بگذارید! حتی اگر فرد مقابل شما آمادگی گفتن آن را نداشته باشد، دریافت آن زیباست.

– اگر طرف مقابل به شما ابراز علاقه نکرد چه‌کار کنید؟

کار خاصی نمی‌توانید انجام دهید. این ابرازنکردن متقابل یا به این معناست که او احساس مشابهی به شما ندارد یا می‌خواهد درمورد احساسش به شما مطمئن شود و لزوما چیز بدی نیست. اگر مطمئن نیست، پس به زمان نیاز دارد تا درک واقعی از احساسش داشته باشد. حتی اگر جواب او به شما منفی بود، خودتان را به‌خاطر شهامتِ گفتن دوستت دارم و درمیان‌گذاشتن این حس تشویق کنید.

اگر خودتان را وسط یک عشق بی‌جواب دیدید، از خودتان بپرسید چطور به کسی که احساس متقابلی ندارد ابراز احساسات کردید و آیا نشانه‌ای وجود داشت که به‌نوعی نادیده‌اش گرفتید. جواب‌دادن به این سؤالات از آسیب‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

– چه زمانی برای ابراز عشق عمیق مناسب است؟

عشق عمیق برای پیشرفت به زمان نیاز دارد. منطقی نیست بعد از اینکه مدت کوتاهی باهم بودید بگویید «من عمیقا دوستت دارم» و روی کلمه «عمیقا» تأکید کنید؛ زیرا ممکن است به ‌نظر برسد شما درمورد موضوعی که در حقیقت جدی است چندان جدی نیستید. منتها از آنجا که ممکن است عشق در نگاه اول اتفاق بیفتد، اگر چیزی را که فقط در لحظه احساس کردید بیان کنید، می‌توانید بعد از مدت کوتاهی که باهم بودید، بگویید «دوستت دارم» و همین‌طور اضافه کنید که پتانسیل زیادی برای پروراندن این رابطه می‌بینید. در عشق عمیق، فعالیت‌ها و کارهایی که انجام می‌دهید بیشترین اهمیت را دارند، نه کلمات! از طرف دیگر، نگفتن «دوستت دارم» لزوما به‌خاطر نبود عشق نیست.

زمانی‌که تیو (Tevye) در فیلم ویولون‌زن روی بام (Fiddler on the Roof) بعد از ۲۵ سال از همسرش گلد (Golde) پرسید که آیا دوستش دارد، همسرش از این سؤال شگفت‌زده شد و تعجب کرد که آیا تیو مریض یا خسته است و به او گفت: «برو دراز بکش! شاید سوءهاضمه گرفته‌ای.» وقتی تیو برای گرفتن جواب پافشاری کرد، گلد گفت: «۲۵ سال لباس‌هات رو شستم، برات غذا پختم، خونه‌ت رو تمیز کردم، بچه‌هات رو بزرگ کردم، شیر گاو رو دوشیدم. بعد از ۲۵ سال، چرا حالا درمورد عشق حرف می‌زنی؟» و زمانی‌که تیو برای گرفتن یک جواب صریح اصرار کرد، گلد گفت: «فکر می‌کنم دوستت دارم.»

کلام آخر

مهم نیست چه‌کسی اولین بار می‌گوید «دوستت دارم» یا چه‌کسی بیشتر از این عبارت استفاده می‌کند. حتی مهم نیست شما نفر چندم در رابطه عاشقانه طرف مقابلتان هستید. چیزی که اهمیت دارد عمق رابطه شما و شیوه رشد آن است. زمان‌بندی و رتبه‌بندی اهمیتی ندارد؛ عمق و پیشرفت آن مهم است.

با توجه به مطالبی که گفته شد، در بسیاری از موقعیت‌ها، شاید پاسخ درست به ابزار علاقه این باشد: «فکر می‌کنم دوستت دارم، اما تا زمانی‌که بیشتر باهم نباشیم، مطمئن نیستم چقدر این عشق عمیق است.» شیوه عاشق‌شدن هر فرد منحصربه‌فرد است و هیچ درست و غلطی برای انجام آن وجود ندارد. فقط دو نکته را باید در نظر گرفت:

  • عشقتان را زمانی ابراز کنید که واقعا طرف مقابل را دوست دارید و نیازی به شنیدن این جمله از طرف او ندارید. این موضوع به این معنی است که دنبال بهره‌جویی از او نیستید. اگر درمورد این احساس مطمئن نیستید یا آن را دقیق نمی‌شناسید، بهتر است صبر کنید و از احساستان مطمئن شوید.
  • در لحظه زندگی کنید و از عشق بی‌جواب ناراحت نشوید. این موضوع به‌مرور حل می‌شود. در ضمن، گفتن دوستت دارم به خودتان را هم فراموش نکنید.

شما چه تجربه‌ای از ابراز علاقه به شریک عاطفی‌تان دارید؟ در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید. با ارسال این مقاله برای دوستانتان نیز آنها را به گفت‌وگو درمورد این موضوع دعوت کنید.


در ادامه بخوانید: در جواب ابراز علاقه چه بگوییم؟ راهکارها و جملات پیشنهادی ما به شما

منابع دیگر: insider

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع psychologytoday menshealth womenshealthmag
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 9 دیدگاه)
  1. امید می‌گوید

    من یک پسر ۱۸ ساله ام که مدت زیادی است دختری را دوست دارم و عاشق اش هستم اما نمیدانم که حالا قبل از وقت برایش بگویم که دوستت دارم یا خیر
    چندین بار سر چیزهای مختلف دعوامون شده و مدتی هم میشود که هیچ همدیگر را ندیده ایم
    لطفا راهنمایی نمایید
    ممنون

    1. پسر می‌گوید

      آره بگو تا فراموشت نکرده اینکه دعواتون شده حتما بهت توجه داره به قول شاعر اگر با من نبودش هیچ میلی چرا جام مرا بشکست لیلی
      برو تو کارش پسر

  2. سارنگ می‌گوید

    من یه پسر ۱۴ سال و نیم هستم وعاشق یک نفری شدم که از فامیلامونه چندساله این حسو دارم و هر لحظه بهش فکر می کنم مخصوصا قبل از خواب اینقدر دوستش دارم یک پسرخاله هم داره رفیق صمیمی منه و حتی این راز هم بهش گفتم
    من با اون دختر که همسنمه از بچگی با بچه های فامیل مشغول بازی بودیم نمیدونم کی این حسو بهش بگم سال هاست تو دلمه و هنوز بیرون نرفته

  3. پسر می‌گوید

    سلام من ۱۵ سالمه از کودکی دختر فامیل نزدیک رو دوستش داشتم ولی نمیدونم بهش بگم یا نه ، خیلی درگیرشم

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام دوست عزیز؛
      با توجه به سنتون ممکنه نظر یا عفیده تون تغییر کنه یا حتی مصمم تر بشید اما یکم ممکنه برای تصمیم های اینچنینی ممکنه زود باشه. برای همین پیشنهاد میکنم اگه امکانش هست با فردی امین و بزرگتر در خانواده مشورت کنید.