ساک بیمارستان نوزاد؛ برای زایمان چه وسایلی را به بیمارستان ببریم؟

2

اگر باردارید و در ماه آخر بارداری به سر می‌برید، منتظر نمانید که با شروع درد زایمان وسايل مورد نياز نوزاد در بيمارستان را جمع‌آوری کنید. شما باید از قبل تمام وسایل ضروری‌تان را ازجمله ساک بیمارستان نوزاد آماده کنید و هنگام زایمان در بیمارستان، آنها را همراه خود داشته باشید. در این مقاله از «چطور»، وسایل مورد نیاز برای زایمان را فهرست کرده‌ایم. همراه ما باشید.

زایمان و رفتن به بیمارستان هیچ شباهتی با پیک‌نیک یا تعطیلات ندارد؛ اما زمانی است که مجبورید حداقل ۲۴ ساعت برای زایمان طبیعی یا ۲ تا ۴ روز و حتی بیشتر برای زایمان سزارین دور از خانه بمانید. بیمارستان معمولا لوازم ضروری مراقبتی از شما هنگام زایمان و پس از آن را ارائه می‌دهد. منتها اگر لوازمی بیش از آنچه بیمارستان برایتان فراهم می‌کند لازم دارید، بهتر است وسایل لازم هنگام زایمان و پس از آن و همچنین لوازم ساک بيمارستان نوزاد را از روزهای قبل از زایمان آماده کنید و با خود به بیمارستان ببرید.

بیمارستان چه وسایلی برایتان فراهم می‌کند؟

ممکن است فهرست وسایلی را که باید آماده کنید از قبل نوشته باشید و آن فهرست بیشتر از چیزی که واقعا باید همراه خود داشته باشید به نظر بیاید. لازم نیست هر چیزی را که در خانه دارید با خودتان به بیمارستان ببرید! بیمارستان معمولا نیازهای اولیه و ضروری‌تان را تأمین می‌کند.

رونیکس

با وجود این، تسهیلات و امکانات بیمارستان‌ها باهم فرق دارند. این تفاوت به نوع بیمارستان (خصوصی یا دولتی) بستگی دارد؛ مثلا بعضی بیمارستان‌ها این وسایل را به شما می‌دهند:

  • کلاه و دستکش؛
  • قنداق فرنگی؛
  • پوار بینی؛
  • پوشک؛
  • پتوی نوزاد؛
  • مسواک:
  • خمیردندان؛
  • پد یک‌بارمصرف؛
  • نواربهداشتی.

بعضی از بیمارستان‌ها هم اتاق VIP دارند و امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند.

بنابراین اگر سؤالی در ذهن دارید، حتما قبل از رفتن به بیمارستان، از بخش پذیرش آن بپرسید. حتی شاید لازم باشد قبل از زایمان و در طول بارداری به بیمارستان بروید و از آنجا اطلاعات بیشتری درباره روزهای وضع حمل در بیمارستان کسب کنید تا با خیال راحت، ساک بیمارستان نوزاد و وسایل لازم برای بیمارستان هنگام زایمان را آماده کنید.

قبل از اینکه وسایل موردنیازتان را آماده کنید، بیمارستان‌ها توصیه می‌کنند اقلام گران‌قیمت مانند موارد زیر را با خود به بیمارستان نبرید:

  • پول نقد زیاد؛
  • لپ‌تاپ و تبلت؛
  • حلقه ازدواج یا جواهرات دیگر.
به‌طور کلی، هر چیزی که گم‌شدنش برایتان مشکل‌ساز می‌شود، همراه خود نبرید. مطمئن باشید وقتی نوزادتان را برای اولین بار در آغوش می‌گیرید، بیشتر لوازم‌ همراهتان را فراموش خواهید کرد.

چه وسایلی را باید خودتان آماده کنید؟

لوازم ضروری هنگام زایمان در بیمارستان - ساک بیمارستان نوزاد

اگرچه بیمارستان معمولا وسایل اصلی و ضروری را برایتان فراهم می‌کند، آماده‌کردن وسایل دیگری که نیاز دارید موجب راحتی بیشتری می‌شود (مثلا درمورد برخی وسایل، مانند لباس زیر، مسلما استفاده از لباس زیری که آماده کرده‌اید برایتان راحت‌تر خواهد بود).

پیش از آماده‌کردن لوازم ساک بیمارستان نوزاد و وسایل موردنیاز خودتان در بیمارستان، با بیمارستانتان تماس بگیرید تا بدانید درمورد نوع لباستان آنها قانون خاصی دارند یا خیر (مثلا برخی از بیمارستان‌ها ترجیح می‌دهند هنگام تولد فرزندتان در بیمارستان لباس بیمارستانی به تن داشته باشید).

اگرچه فهرست این وسایل به‌ نظر زیاد می‌آید، می‌توانید آنها را در یک شبانه‌روز تهیه کنید:

۱. کارت شناسایی

داشتن مدارک شناسایی برای بررسی هویتتان در بیمارستان ضروری است. همچنین، باید دفترچه بیمه‌ یا مدارکی را که پزشک به شما می‌دهد همراه خود داشته باشید.

۲. فهرست داروهای مصرفی

احتمالا باید فهرست داروهای مصرفی‌تان را هم هنگام اقامتتان در بیمارستان به پزشکان ارائه دهید. هنگام زایمان، به‌یادآوردن داروهای مصرفی‌تان سخت است؛ بنابراین بهتر است نام تمام داروهایی را که مصرف می‌کنید از قبل روی برگه‌ای بنویسید و به بیمارستان تحویل دهید.

۳. داروهای تجویزی

اگر هنگام مراجعه به بیمارستان دارویی مصرف می‌کنید، در داروخانه بیمارستان تهیه خواهد شد، که معمولا گران‌تر از چیزی خواهد بود که از داروخانه‌های بیرون از بیمارستان می‌خرید. اگر هم داروی شما از نوع داروهای کمیاب باشد، ممکن است بیمارستان آن داروها را برای عرضه نداشته باشد. بنا بر اینها، برای اینکه به دردسر نیفتید، داروهای مصرفی‌تان را همراه خود داشته باشید.

۴. کارت اعتباری یا کمی پول نقد

ممکن است در زمان اقامتتان در بیمارستان بخواهید از بوفه خرید کنید؛ بنابراین بهتر است کمی پول نقد یا کارت اعتباری همراه خود داشته باشید.

۵. طرح تولد نوزاد

اگر برای تولد نوزادتان از قبل برنامه و طرح خاصی تهیه کرده‌اید، یک یا دو نسخه از آن را با خود بیاورید.

۶. لباس و پیژامه بیمارستان

می‌توانید لباس بیمارستانتان را از قبل تهیه کنید و با خود به بیمارستان ببرید. لباس‌ها در قیمت‌های مختلفی‌اند و اگر می‌خواهید طبق سلیقه خودتان لباسی تهیه کنید، مسلما مجبور می‌شوید هزینه بیشتری برای آن بپردازید. شاید هم بهتر باشد لباس خواب به تن کنید. البته باید لباستان گشاد باشد تا هنگام زایمان یا موقع شیردادن نوزاد راحت باشید.

۷. جوراب یا دمپایی غیرلغزنده

هر جورابی که استفاده می‌کنید نیز باید ضدلغزش باشند تا ایمن بمانید؛ زیرا ممکن است زمین اتاق زایمان لغزنده باشد.

۸. کتاب

همراه خود کتاب یا مجله یا هر مطلب خواندنی دیگر به بیمارستان ببرید. این اقلام زمانی که هنوز زایمان شروع نشده و منتظر هستید، به کارتان می‌آید.


حتما بخوانید: بهترین کتاب های دوران بارداری برای مادران و پدران منتظر؛ چه کتابی بخوانیم؟

۹. تلفن‌همراه و شارژر

بسته به اینکه زایمانتان زود رخ دهد یا طول بکشد، می‌توانید سرتان را با تلفن‌همراهتان گرم کنید یا با دوستتان صبحت کنید. همچنین ممکن است دوستان و آشنایانتان در شبکه‌ها و گروه‌های اجتماعی که عضوشان هستید برایتان پیام‌های دلگرم‌کننده بفرستند. در ضمن، می‌توانید برخی از موسیقی‌های محبوبتان را در تلفن‌همراه ذخیره و گوش کنید.

۱۰. وسایل بهداشتی

شامپو، خمیردندان و مسواک مسافرتی، برس مو، دئودورانت و یک قالب صابون همراه خود داشته باشید. البته بد نیست لوازم‌آرایشی و محصولات درست‌کردن موهایتان را هم همراه خود داشته باشید (به‌ویژه اگر می‌خواهید بعد از تولد نوزادتان عکس‌های حرفه‌ای بگیرید). نرم‌کننده لب و لوسیون و وسایلی مانند کش مو را هم فراموش نکنید.

۱۱. سشوار

البته ممکن است اجازۀ بردن سشوار یا هر وسیله برقی دیگر را به بیمارستان نداشته باشید؛ بنابراین با بیمارستان تماس بگیرید و قوانین را جویا شوید.

۱۲. عینک یا لنز

احتمالا عینک و لنز تماسی آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کنید. یادتان باشد لوازم مربوط به آن را مانند قاب عینک یا محلول‌های شست‌وشوی نمکی لنز تماسی همراه خود ببرید.

۱۳. لباس زیر

روز اول در بیمارستان یا پس از خون‌ریزی‌های بعد از زایمان، لباس زیری که بیمارستان می‌دهد واقعا نعمت است. منتها پوشیدن لباس زیری که با آن راحت باشید بهتر است. هنگام استفاده از نوارهای بهداشتی، می‌توانید لباس زیر سایز مناسب استفاده کنید و حتی مدل لباس زیر دل‌خواهتان را با خود ببرید. یادتان نرود رنگ‌های صورتی تیره مناسب‌اند، چراکه لکه‌ها را به‌خوبی می‌پوشانند. اگر هم بخواهید می‌توانید از لباس‌های زیر یک‌بارمصرف استفاده کنید.

۱۴. نواربهداشتی

بیمارستان معمولا نواربهداشتی ضخیم در اختیارتان قرار می‌دهد. منتها اگر نواربهداشتی نازک‌تر می‌خواهید، از خانه با خود به بیمارستان ببرید.

دقت داشته باشید که پس از زایمان نمی‌توانید از تامپون استفاده کنید.

۱۵. سینه‌بند پرستاری یا سوتین حمایتی

چه نوزادتان را خودتان شیر بدهید و چه ندهید، ساعت و روزهای اول پس از زایمان سینه‌هایتان پرشیر خواهد بود؛ بنابراین داشتن سوتین حمایتی خیلی کمکتان می‌کند. سینه‌بند پرستاری نیز موقعی که می‌خواهید به نوزادتان شیر بدهید، کارتان را آسان می‌کند.

۱۶. کاور، پد و بالش شیردهی

بالش شیردهی - ساک بیمارستان نوزاد

آیا بعد از زایمان مهمان خواهید داشت؟ در روزهای پرزحمت اولیه شیردهی، با استفاده از کاور پرستاری احساس راحتی بیشتری خواهید کرد؛ البته راحت بودن یا نبودن کاملا به خودتان بستگی دارد. همچنین، بهتر است برای اینکه جلوی نشت شیر روی لباستان را بگیرید، از پدهای شیردهی استفاده کنید. حتی بهتر است هنگام شیردادن به نوزادتان، برای راحتی بیشتر، از بالش‌های شیردهی استفاده کنید.

۱۷. شیردوش و وسایل دیگر شیردهی

اگر قصد دارید خودتان به نوزادتان شیر بدهید، مسلما به شیردوش نیازی نخواهید داشت. منتها اگر به‌دلیلی به آن نیاز پیدا کردید، بیمارستان برایتان فراهم می‌کند. برای استفاده از شیردوش می‌توانید از مشاور شیردهی کمک بگیرید.


حتما بخوانید: راهکارهای طبیعی برای افزایش شیر مادر

۱۸. لباس راحت

برخی از مادران در تمام مدتی که در بیمارستان هستند از لباس بیمارستان استفاده می‌کنند. منتها اگر ترجیح می‌دهید از لباس راحت‌تر و گشادتری مانند لباس‌های خودتان استفاده کنید، فراموش نکنید در وسایلی که برای بیمارستان جمع می‌کنید آن را هم با خود ببرید. به‌طور کلی، شلوارهای یوگا با رنگ تیره، پیراهن‌های شیردهی یا دکمه‌دار و دیگر لباس‌های راحت، مانند پیراهن‌های گشاد و بلند تهیه کنید.

۱۹. لباس مناسب برگشت به خانه

به لباسی هم که قرار است موقع برگشت از بیمارستان به منزل بپوشید فکر کنید. هنگام برداشتن لباس، به وضعیت آب‌وهوا توجه کنید و لباس مناسب فصل با خود ببرید. حتی می‌توانید لباسی تهیه کنید که با لباس نوزادتان هماهنگ باشد.

۲۰. بالش

اگر هنگام خواب از بالش خاصی استفاده می‌کنید، بالش موردعلاقه‌تان را همراه خود داشته باشید. البته از بالش با روکش‌ رنگی استفاده کنید تا با بالش‌های بیمارستان اشتباه نشود.

۲۱. دمپایی لاانگشتی

کف اتاق و حمام بیمارستان‌ها مرتب تمیز می‌شوند؛ اما شاید با استفاده از دمپایی لاانگشتی بتوانید با اطمینان و راحتی بیشتری حمام کنید.

فهرست بالا دربرگیرنده وسایل زایمان طبیعی است. اگر قرار است زایمانتان به‌روش سزارین باشد، وسایل زیر را هم در نظر داشته باشید:

  1. لباس زیر حمایتی: این نوع لباس زیر، به‌دلیل اینکه دور کمر بلندی دارد، فشار کمی به بدن وارد می‌کند. همچنین می‌توانید لباس زیری با خود بردارید که کمرش زیر بخیه‌های سزارین قرار بگیرد.
  2. شکم‌بند: پس از زایمان و البته سزارین، بستن شکم به محکم‌نگه‌داشتن شکم مادر کمک می‌کند. از پزشکتان بپرسید که از چه زمان می‌توانید از شکم‌بند استفاده کنید.
  3. لباس گشاد و راحت: پوشیدن لباس‌های گشاد و راحت، مانند لباس خواب، بسیار بهتر از پوشیدن شلوار است. لباس گشاد با بخیه‌های شکمتان تماس نخواهند داشت.
  4. تنقلات مخصوص: با مصرف تنقلات پرفیبر، مانند سیب یا بلغور جو و میوه خشک، جلوی یبوست پس از سزارین را بگیرید.

این وسایل را هم برای نوزاد آماده کنید

وسایل تکمیلی نوزاد - ساک بیمارستان نوزاد

بیمارستان معمولا بیشترِ لوازم موردنیاز کوچولوی دلبندتان را آماده می‌کند. در حقیقت، برخی از بخش‌های مخصوص زایمان در بیمارستان‌ها، به‌منظور اقدامات ایمنی، تا زمانی که در بیمارستان هستید، لباس‌های سرهمی دارای مارک بیمارستان را تن نوزادتان می‌کند.

وسایل زیر را هم همراه خود در ساک بیمارستان نوزاد داشته باشید تا وقتی نوزادتان به دنیا آمد، از آنها استفاده کنید:

۱. لباس مناسب برای برگشت از بیمارستان

اگرچه این لباس نوزاد اولین لباسی نیست که به تن او می‌کنید، خرید آن هیجان‌انگیزترین کاری است که برای نوزاد انجام می‌دهید. هنگام برداشتن لباس برای نوزاد، وضعیت آب‌وهوا را در نظر بگیرید. همچنین، یک دست لباس اضافی بردارید که اگر لباس نوزادتان کثیف شد، لباس تمیز در دسترس داشته باشید.

۲. پوشک و دستمال مرطوب

اگر پوشک خاصی برای نوزادتان در نظر دارید، یک بسته از آن را همراه خود داشته باشید. اگر می‌خواهید از ابتدا برای نوزادتان از پوشک پارچه‌ای استفاده کنید، یک بسته پوشک پارچه‌ای و کیفی برای نگه‌داشتن کهنه‌های خیس همراه خود داشته باشید.

۳. قنداق یا پتوی بچه

شاید بخواهید قنداق‌کردن یا روش پیچاندن نوزاد درون پتو را (با راهنمایی پرستارها) تمرین کنید، برای مواقعی که نوزاد را به خانه می‌برید؛ بنابراین قنداق و پتوی بچه هم در ساک بیمارستان نوزاد داشته باشید.

۴. پتو

اگر در فصل سرد سال نوزادتان به دنیا می‌آید،‌ بهتر است برای او پتوی ضخیم‌تری هم بردارید تا موقع برگشت به خانه در خودرو احساس سرما نکند. البته به‌جای پتوی ضخیم می‌توانید شنل ضخیم بچگانه روی صندلی کودک در خودرو قرار دهید و نوزاد را درون آن بگذارید.

۵. دستکش، کفش و کلاه

کوچولوی شما با ناخن‌های بلند به‌ دنیا می‌آید؛ بنابراین با استفاده از دستکش، جلوی چنگ انداختن به صورتشان را بگیرید و بسته به آب‌وهوا، یک جفت کفش و کلاه تهیه کنید تا نوزادتان را گرم نگه دارد.

۶. شیرخشک و شیشه‌شیر

اگر قرار است از همان ابتدا نوزادتان را با شیرخشک تغذیه کنید، باید شیرخشک و شیشه‌شیر نوزاد همراه خود داشته باشید. البته از قبل با بیمارستان تماس بگیرید تا مطمئن شوید که آیا لازم است این اقلام را با خود ببرید یا فراهم‌کردن آن از وظایف بیمارستان است.

۷. صندلی کودک

قبل از اینکه برای زایمان به بیمارستان بروید، باید صندلی کودک در خودرویتان نصب کنید. البته این کار را باید چند هفته زودتر انجام دهید. نصب برخی از صندلی‌های کودک کمی وقت‌گیر است.

۸. لوازم موردنیاز برای عکس‌برداری

اگر در خانه قاب‌های کوچک زیبا برای عکس دارید یا پتو/ کلاه/ وسیله‌ای خاطره‌انگیز دارید، با خود به بیمارستان ببرید تا با استفاده از آنها عکس‌هایی زیبا از نوزادتان بگیرید و این‌گونه ورود نوزادتان را به دنیا اعلام کنید.

۹. کتابچه کودک

با استفاده از کتابچه کودک می‌توانید اثر پای کودکتان را روی آن حک کنید و خاطرات روزهای اول زندگی او را یادداشت کنید. البته اگر می‌خواهید از کتابچه‌های دیجیتال نوزاد استفاده کنید، نیازی به این کتابچه نیست.

وسایل موردنیاز پدر بچه یا همراه مادر را هم فراموش نکنید

وسایل همراه مادر - ساک بیمارستان نوزاد

هنگام آماده‌کردن ساک بیمارستان نوزاد ، همراه خود را فراموش نکنید. بیمارستان احتمالا برای همراهان کار خاصی انجام نمی‌دهد. علاوه بر آن، همراهی شما در بیمارستان او را بسیار خسته می‌کند؛ بنابراین بهتر است لوازم ضروری او را هم با خود داشته باشید.

۱. لباس راحت

احتمالا حداقل یک شب در بیمارستان خواهید ماند؛ بنابراین برای همراهتان هم باید لباسی راحت مانند پیژامه یا لباس راحت دیگر بیاورید.

۲. کفش راحت

دمپایی راحت یا هر مدل کفش دل‌خواه و جوراب راحت برای او بردارید.

۳. لوازم بهداشتی

بیمارستان فقط لوازم بهداشتی شما را فراهم می‌کند؛ بنابراین به همراهتان یادآور شوید که لوازم بهداشتی ضروری خود مانند شامپو، مواد شست‌وشوی صورت، لوسیون، دئودورانت و مسواک و خمیردندان با خود بیاورد.

۴. داروهای تجویزی

اگر شما داروهای تجویزی احتمالی‌تان را نداشته باشید، بیمارستان آنها را برایتان فراهم می‌کند. منتها همراهتان باید هر دارویی را که در حال مصرف آنهاست با خود بیاورد.

۵. عینک یا لنزهای تماسی

همراهتان هم اگر از عینک یا لنز استفاده می‌کند، به لوازم مربوط به آن مانند محلول شست‌وشوی نمکی نیاز پیدا خواهد کرد.

۶. تلفن و شارژر

ممکن است شما در بیمارستان وقت آزاد نداشته باشید؛ اما همسر یا همراهتان شاید بخواهد با خانواده و دوستانتان تماس بگیرد و خبرهای مربوط به رسیدن کوچولویتان را به آنها بدهد.

۷. دوربین عکاسی

اگر تلفن‌همراهتان دوربین باکیفیت ندارد، از همراهتان بخواهید با خود دوربین بیاورد و از این روز بزرگ عکس بگیرد.

بعضی از بیمارستان‌ها خودشان امکانات فیلم‌برداری دارند. فیلم‌برداری از قبل از ورود به اتاق زایمان تا ورود پدر و مادر به بخش ادامه پیدا می‌کند. اگر تمایل به این کار را دارید، باید از قبل با بیمارستان هماهنگ کنید.

۸. بالش و پتو

اگر در فصل سرما هستید، باید بدانید که لوازم بیمارستان کاملا گرم نیستند؛ بنابراین برای همراهتان هم بالش بیاورید و دوباره یادتان باشد روکش آن را رنگی انتخاب کنید تا با بالش‌های بیمارستان اشتباه نشود.

۹. خوراکی و تنقلات

زایمان و وضع حمل فرایندی طولانی است و احتمالا دوست ندارید همراهتان هر ۵ دقیقه یک بار به کافه‌تریا برود؛ بنابراین برای او هم خوراکی و تنقلاتی که دوست دارد با خود بردارید. بهتر از به‌جای مواد غذایی، شکلات با خود بردارید (البته اگر خودتان هم شکلات دوست دارید، شکلات بیشتری بردارید).

۱۰. بطری آب

احتمالا در بیمارستان به شما آب نوشیدنی می‌دهند؛ بنابراین برای همراهتان آب بیاورید تا بدن او دچار کم‌آبی نشود و سرحال باقی بماند.

۱۱. کتاب یا مجله

شما در بیمارستان سرتان شلوغ است؛ اما همسر یا همراهتان شاید بخواهد موقع انتظار طولانی یا وقتی شما خواب یا در حال استراحت هستید، سر خود را با خواندن گرم کند.

۱۲. اقلام ضروری برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹

استفاده از ماسک ممکن است در بیمارستانی که هستید ضروری باشد؛ بنابراین از آنها بپرسید که چه لوازمی برایتان آماده می‌کنند. در ضمن، برای خود و همراهتان دستکش یک‌بارمصرف و ضدعفونی‌کننده دست بردارید.

چه وقت باید لوازم ساک بیمارستان نوزاد را آماده کرد؟

زمان آماده کردن ساک بیمارستان نوزاد

فقط حدود ۵ درصد از زایمان‌ها درست در زمان تعیین‌شده روی می‌دهند. در حقیقت، نوزادتان ممکن است چند هفته زودتر یا دیرتر از زمانی که انتظارش را دارید به‌ دنیا بیاید؛ بنابراین حداقل ۳ هفته زودتر از موعد، وسایل لازم برای بیمارستان هنگام زایمان را آماده کنید. این کار باعث می‌شود برای زایمان در زمان غیرمنتظره کمی فرصت داشته باشید.

اگر علائمی از زایمان زودرس داشتید یا نوزاد در یک طرف رحم‌تان قرار گرفته است، باید هرچه سریع‌تر ساک بیمارستان نوزاد را آماده کنید.

کلام آخر

جمع‌کردن ساک بیمارستان نوزاد امری شخصی است و می‌توانید به فهرست این وسایل اقلام دیگری را که نیاز دارید اضافه کنید. فقط یادتان باشد هرگز آماده‌کردن ساک بیمارستان نوزاد را به دقایق آخر موکول نکنید، چراکه بدون شک بیشتر وسايل مورد نياز نوزاد در بيمارستان را فراموش خواهید کرد. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوش‌حال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: وسایل مورد نیاز نوزاد برای ۶ هفته اول زندگی
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline parents
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. سید محمد حسین میرهاشمی می‌گوید

    این همه چیز گفتی ببرید ولی خود زن و بچه رو نگفتی o_0

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      😃😃