انواع روش ‌های کمک باروری؛ تفاوت بین IUI ،IVF و ICSI

0

استفاده از روش های کمک باروری یکی از تصمیمات مهم و شاید سخت برای زوج‌‌های مبتلا به مشکل نازایی است. آی‌. وی. اف (IVF)، آی. یو. آی (IUI) و ایکسی (ICSI) از جمله روش‌های رایج کمک‌باروری‌اند که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این مقاله، سعی داریم با بررسی انواع روش های کمک باروری و مقایسه آنها آگاهی بیشتری به شما بدهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

درمان ناباروری

دنیای شلوغ و صنعتی این روزها، در کنار سن بالای ازدواج و به‌تأخیرانداختن باروری، می‌تواند شانس داشتن فرزند را از افراد زیادی بگیرد. منتها استفاده از روش‌های درمانی مختلف تا حد زیادی کمکتان می‌کند به این آرزوی شیرین رنگ واقعیت ببخشید.

درمان ناباروری

رونیکس
این موضوع مهم را به یاد داشته باشید که علت ناباروری افراد متفاوت است و روشی که برای درمان هر فرد استفاده می‌شود لزوما برای فرد دیگر مناسب نیست.

روش‌های مختلفی برای درمان باروری وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروها؛
  • روش‌های جراحی؛
  • روش های کمک باروری.

روش‌های دارویی و جراحی راه‌های متداول درمان ناباروری‌اند که بعد از انجام آزمایش‌های اولیه، تشخیص علت ناباروری، و با توجه به جنسیت فرد استفاده می‌شوند. جراحی لوله رحمی و لاپاراسکوپی و تجویز قرص‌های بهبود تخمک‌گذاری (مثل هورمون تحریک‌کننده فولیکولی و کلومیفن برای زنان) و جراحی‌های حذف انسداد مجرای در مردان و نیز داروهایی برای رفع زود انزالی در آنها از جمله این روش‌هاست.


حتما بخوانید: درمان ناباروری؛ هر آنچه باید درباره علل و راه‌‌‌های تشخیص آن بدانید
خوشبختانه تمام این روش‌ها در ایران و مراکز درمان ناباروری قابل‌انجام است. بر این اساس، طبق قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور، مراکز تخصصی درمان ناباروری می‌توانند با استفاده از روش های کمک باروری به زوجین نابارور کمک کنند.

روش های کمک باروری

درمورد انواع روش های کمک باروری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد‌ (در ادامه، درمورد هرکدام بیشتر توضیح خواهیم داد):

۱. تلقیح داخل رحمی اسپرم یا آی. یو. آی (IUI)

روش های کمک باروری ـ تلقیح داخل رحمی اسپرم یا آی.یو.آی (IUI)

در آی. یو. آی یا تلقیح داخل رحمی، ابتدا اسپرم‌هایی که از مایع منی مرد جمع‌آوری شده است درون مایعی شسته می‌شوند و سپس اسپرم‌هایی که بالاترین کیفیت و تحرک را دارند انتخاب می‌شوند. در مرحله بعد، اسپرم‌ها با استفاده از لوله‌های پلاستیکی باریکی از طریق واژن به درون رحم منتقل می‌شوند. مزیت این روش، در مقایسه با انتقال اسپرم طی رابطه جنسی، این است که تا حدی به رسیدن اسپرم به تخمک کمک می‌کند.

نکات مهم در این روش

در این روش، نیازی به تحریک تخمک‌گذاری در خانم نیست؛ اما نمونه‌های اسپرم جمع‌آوری‌شده از مرد باید در زمان اوج تخمک‌گذاری به رحم منتقل می‌شود. باروری تخمکی که به‌طور طبیعی آزادشده در رحم زن یا رحم اجاره‌ای اتفاق می‌افتد. در روش آی. یو. آی باید لوله تخم‌بر تمیز باشد و اسپرم‌های باکیفیت و تخمک برای باروری حضور داشته باشند. اگر تخمک‌گذاری شما نامنظم است، می‌توانید از داروهای باروری برای کمک به آی. یو. آی استفاده کنید. در غیر این صورت، می‌توانید از آی. وی. اف استفاده کنید.

گروه هدف در روش IUI

  • افرادی که از اسپرم اهدایی استفاده می‌کنند؛
  • افراد ناباروری که مشکلات ساختاری یا مشکل ناباروری جدی ندارد.

مزایا

  • نسبت به آی. وی. اف آسیب جسمی کمتری دارد؛
  • اغلب اولین توصیه برای زوج‌هاست؛
  • ارزان است.

معایب

  • اگر از هورمون برای آزادسازی تخمک استفاده می‌کنید، ممکن است بیشتر در معرض چندقلوزایی باشید.

۲. لقاح آزمایشگاهی یا آی. وی. اف (IVF)

لقاح آزمایشگاهی یا آی. وی. اف (IVF)

آی. وی. اف یکی از روش‌های فراگیر کمک به باروری در زوج‌هاست. در این روش، تخمدان زن با درمان‌های هورمونی تحریک می‌شود تا تخمک‌های بیشتری را آزاد کند. در مرحله بعد، تخمک‌های جمع‌آوری‌شده همراه با اسپرم‌های همسر او یا اسپرم اهدایی در ظرف مخصوص قرار می‌گیرد تا تخمک در خارج از بدن زن و در محیط آزمایشگاه بارور شود. سپس تخمک بارورشده (جنین) به رحم زن منتقل می‌شود تا سایر مراحل رشد را در آنجا طی کند و بارداری اتفاق بیفتد.

گروه هدف در روش IVF

  • افرادی با تخمک کم؛
  • موارد نادر مشکلات باروری در مردان؛
  • افرادی که چند دوره آی. یو. ‌آی ناموفق داشتند؛
  • افرادی که خواستار تعیین جنسیت فرزند و ارزیابی‌های ژنتیکی‌اند؛
  • کمک به خانم‌هایی با مشکلات ساختاری مثل لوله تخم‌بر آسیب‌دیده.

مزایا

  • با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی، بهترین جنین برای انتقال به رحم مادر انتخاب می‌شود؛
  • از آنجا که تخمک واقعا بارور شده و جنین ایجاد می‌شود، احتمال باروری در این روش بالاست؛
  • در صورتی که جنین‌های خوبی طی این روش حاصل شود، می‌توانید جنین‌ها را برای دفعات بعدی بارداری منجمد کنید.

معایب

  • هورمون‌هایی که برای تحریک تخمک‌گذاری در خانم استفاده می‌شود ممکن است عوارض جانبی خفیف و آزاردهنده مثل گرفتگی خفیف، حساسیت سینه یا نوسانات خلقی یا ناراحتی شدید مثل سندروم تحریک تخمدان را به همراه داشته باشد؛
  • گران‌تر از آی. یو. آی است.

حتما بخوانید: انواع بیماری های خودایمنی در دوران بارداری و نکاتی برای حفظ سلامت مادران

۳. تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم یا ایکسی (ICSI)

تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم یا ایکسی (ICSI)

تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم یا ایکسی هدفمندترین روش آی. وی. اف برای کمک به مردان دچار مشکلات ناباروری است. تفاوت روش ایکسی با آی. وی. اف در این است که به‌جای اینکه تخمک برای باروری در کنار تعدادی اسپرم قرار بگیرد، یک اسپرم سالم انتخاب‌شده و مستقیما به درون تخمک وارد می‌شود تا آن را بارور کند. در مرحله بعد، جنین به درون رحم مادر یا رحم جایگزین منتقل می‌شود.

گروه هدف در روش ایکسی

  • افرادی با تعداد کم اسپرم؛
  • افراد مبتلا به کم‌تحرکی اسپرم؛
  • افرادی با آسیب شدید دی. ان. ای (DNA) در اسپرم‌.
مزایا و معایب این روش مانند روش آی. وی. اف است.

تخمک و اسپرم اهدایی

اگر شما یا همسرتان مشکل باروری داشته باشید، می‌توانید از تخمک یا اسپرم اهدایی هم استفاده کنید. معمولا استفاده از تخمک اهدایی در آی. وی. اف انجام می‌شود. این کار باید طبق قوانین هر کشور و با بررسی‌ها و قراردادهای خاصی انجام شود.

در ایران، طبق ‌قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور، این امکان با حکم دادگاه فراهم است.

آی. یو. آی (IUI)، آی. وی. اف (IVF) یا ایکسی (ICSI)؛ کدام بهتر است؟

نتیجه آزمایش‌های اولیه باروری به انتخاب روش مناسب درمان کمک می‌کند و رویکردهای فردی می‌تواند احتمال باروری در افراد را افزایش دهد. سابقه پزشکی، سن و واکنش به دوره‌های درمانی قبلی در انتخاب روش‌های درمان اهمیت زیادی دارد. اگر آزمایش‌ها اختلالات اسپرمی را نشان دهند، ممکن است روش آی‌. وی. اف یا ایکسی به شما پیشنهاد شود.


حتما بخوانید: ۱۱ سوالی که قبل از باردار شدن باید از پزشکتان بپرسید

کلامی دوستانه

صمیمانه امیدواریم که اگر مشتاق داشتن فرزندی هستید، هرچه زودتر گرمی حضور او را در خانه‌تان احساس کنید. برایمان بگویید شما چه شناختی از روش های کمک باروری داشتید؟ آیا تا‌به‌حال از روش های کمک باروری برای داشتن فرزند استفاده‌ کرده‌اید‌؟ آیا این مقاله به شما دید بهتری در استفاده از روش های کمک باروری داده است؟

به‌راحتی می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما و دوستانتان در میان بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم اگر در اطرافیانتان کسی به‌دنبال انتخاب بهترین روش درمان باروری است، حتما این مقاله را برای او بفرستید و کمکش کنید با آگاهی بیشتر، انتخاب درست‌تری داشته باشد.


در ادامه بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای افزایش احتمال بارداری
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع manchesterfertility theswaddle nhs
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.