ماساژ صورت با یخ؛ فواید، نکات مهم و عوارض آن

25

شاید ماساژ صورت با یخ برای شما تازگی داشته باشد؛ ولی زنان کره‌ای مدت‌هاست که از این روش برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنند. ماساژ صورت با یخ از روش‌های سرما درمانی یا کرایوتراپی (Cryotherapy) است که در آن، پوست چند دقیقه در معرض دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد. این روش مزیت‌های گوناگونی برای پوست دارد، مانند لایه‌برداری پوست و کاهش جوش‌های صورت. اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید ماساژ صورت با یخ چگونه است، تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره این ماساژ در اختیارتان قرار دهیم.

دلایل محبوبیت ماساژ صورت با یخ

محبوبیت ماساژ صورت با یخ به این دلیل است که این روش:

رونیکس
  • ارزان است؛
  • انجام‌دادنش آسان است؛
  • شیوه‌ای منطقی و قابل‌لمس است؛
  • در اینترنت مطالب فراوانی درباره‌اش وجود دارد؛
  • روشی طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی است؛
  • در تأیید آن شواهد داستان‌گونه وجود دارد (یعنی تأثیر آن به‌صورت تجربی و در میان مردم اثبات شده است، نه با تحقیقات علمی).

به‌طور معمول، از این روش در درمان کبودی و کوفتگی و برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • کاهش تورم از طریق کاهش جریان خون؛
  • کاهش درد از طریق کاهش موقت فعالیت عصبی؛
  • تسریع بهبود عملکردی با کمک‌کردن به ترمیم بافت نرم.

فواید ماساژ صورت با یخ

فواید ماساژ صورت با یخ

۱. کاهش التهاب

وقتی آسیب‌دیدگی یا تورمی در بدن ما ایجاد می‌شود، روی آن یخ می‌گذاریم. در ماساژ صورت با یخ نیز همین کار را برای زیبایی پوست انجام می‌دهیم. بسیاری از افرادی که دچار مشکلات التهابی پوست مانند آکنه و روزاسه هستند می‌توانند از سرمادرمانی استفاده کنند. سرمادرمانی التهاب پوست را که از عوامل اصلی هر دو مشکل است کاهش می‌دهد.

۲. لایه‌برداری پوست

سرمادرمانی موجب برداشته‌شدن لایه بیرونی سلول‌های مرده پوست و تحریک رشد یکنواخت‌تر و بهتر سلول‌های جدید زیر آنها می‌شود.


حتما بخوانید: لایه برداری پوست صورت با ۲۸ ماسک موثر خانگی

۳. بهبود گردش خون

سرما رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و موجب کاهش پف‌کردگی می‌شود و ظاهر سالم‌تری به پوست می‌دهد.

کیت ماس (Kate Moss)، مدل ۴۵ساله، هر روز صبح صورتش را در آب یخ فرومی‌برد تا پف‌کردگی آن را از بین ببرد.

۴. کاهش اندازه منافذ پوست

ماساژ صورت با یخ موجب کاهش اندازه منافذ پوست می شود

ماساژ صورت با یخ اندازه باعث کاهش منافذ پوست صورت می‌شود. همچنین، در بازکردن منافذی که به‌دلیل ترشح بیش‌ازحدِ چربی بزرگ شده‌اند نیز مؤثر است. استفاده از یخ صورت را لطیف می‌کند و موجب می‌شود پوست صاف‌تری داشته باشیم.

۵. بهبود جذب سایر محصولات

با سردکردن پوست، مواد فعال محصولات مراقبت از پوست بهتر جذب می‌شوند و اثر آنها نیز افزایش می‌یابد. سرما مویرگ‌های پوست را منقبض و اثر «کششی» ایجاد می‌کند. اگر از سرم روی پوست خود استفاده کنید و سپس روی آن یخ بگذارید، مویرگ‌ها منقبض می‌شوند و اثر کششی موجب می‌شود مواد سرم به عمق بیشتری نفوذ کنند.

پس از گذاشتن ماسک روی صورت نیز می‌توانید برای جلوگیری از خروج مواد روشن‌کننده و نرم‌کننده موجود در ماسک، تکه‌های یخ پیچیده‌شده در گاز پانسمان را روی صورت خود حرکت دهید.

از فواید یخ روی صورت می‌توان به سفت‌کنندگی و تحریک‌کنندگی آن اشاره کرد که به دفع سموم کمک می‌کند. استفاده از یخ در کاهش چین‌وچروک نیز مؤثر است.

۶. درمان پف چشم‌

با ماساژ صورت با یخ می توانیم پف زیر چشم را درمان کنیم

یکی دیگر ار فواید ماساژ صورت با یخ رفع پف چشم است. به‌گفته مایو کلینیک، برای کاهش پف زیر چشم می‌توانید از چند دقیقه کمپرس سرد با فشار ملایم استفاده کنید. می‌توانید از تکه‌های یخ تهیه‌شده از آب یا نوشیدنی کافئینی مانند چای یا قهوه استفاده کنید. کافئین منقبض‌کننده است و تورم را کاهش می‌دهد.

پژوهشی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که کافئین به درون پوست نفوذ می‌کند و گردش خون را افزایش می‌دهد.

روش دیگر درمان پف زیر چشم با تکه‌های یخ استفاده از پارچه نخی و چای بابونه است. با پارچه نخی و چای بابونه کمپرس سردی درست کنید و آن را چند دقیقه روی چشم‌های خود قرار دهید. همچنین می‌توانید تکه‌های یخ را در گاز پانسمان بپیچید و آن را با حرکتی دورانی از گوشه داخلی چشم به‌سمت بالا و ابروها حرکت دهید. تخلیه مایع اضافه به‌طور چشمگیری ظاهر خسته زیر چشم‌ها را از بین می‌برد.

۷. شکل‌دادن به گونه

اگر پوست حساسی دارید، به‌جای غوطه‌ورکردن صورت در آب یخ، می‌توانید از روش ملایم‌تری استفاده کنید. کاسه‌ای را تا یک‌سوم با شیر کامل پر کنید. شیر دارای ویتامین آ (بازسازی‌کننده سلول‌ها) و اسیدلاکتیک (لایه‌بردار طبیعی) است. تکه‌های یخ را داخل کاسه بریزید و سپس حوله صورت را در این مخلوط خیس کنید. حوله را ۱۵ ثانیه روی کل صورت خود قرار دهید و این کار را تا ۵ بار تکرار کنید.

همچنین، می‌توانید تکه‌ای شیر یخ‌زده را از مرکز چانه در امتداد خط فک تا نرمه گوش بکشید و سپس به‌سمت بالا و برجستگی استخوان گونه و زیر ناحیه چشم بروید و آن را روی تمام قسمت‌های پیشانی بکشید. برای سفت‌شدن و شکل‌دادن به صورت، این ماساژ را ۵ دقیقه تکرار کنید.

از دیگر فواید یخ روی پوست جذب خون به سطح پوست است. بالاآمدن خون پوست را تسکین می‌دهد و سفت می‌کند.

۸. درمان آکنه

ماساژ صورت با یخ برای درمان آکنه

گرچه دلیل اصلی جوش‌ها و آکنۀ کیستیک باکتری‌ها هستند، کمی سرما با منقبض‌کردن رگ‌های خونی به تسکین درد و کاهش التهاب کمک می‌کند. یخ تورم و قرمزی جوش‌ها را کاهش می‌دهد و پوست ملتهب و تحریک‌شده را تسکین می‌دهد. استفاده از یخ، علاوه بر کاهش التهاب، موجب کوچک‌شدن منافذ صورت و کاهش تولید چربی اضافه نیز می‌شود.

کرم‌های موضعی در پوست متورم به‌سختی می‌توانند به باکتری‌های موجود در منافذ برسند. منتها با استفاده از یخ، عوامل ضدباکتری و آنتی‌بیوتیک‌های موضعی وارد منافذ پوست می‌شوند، زیرا یخ پوست را لایه‌برداری می‌کند.

اگر از ماساژ صورت با یخ برای درمان آکنه استفاده می‌کنید، به‌طور مرتب یخ و پارچه اطراف آن را عوض کنید تا از انتقال باکتری از یک بخش صورت به بخش دیگر جلوگیری کنید.

بهتر است ۶ بار به‌تناوب از تکه‌های یخ و کمپرس گرم روی جوش‌ها استفاده کنید. این کار گردش خون را افزایش می‌دهد، دستگاه ایمنی بدن را آرام می‌کند و جوش‌ها و کیست‌ها را نیز از بین می‌برد. دکتر فرانچسکا فوسکو (Francesca Fusco)، متخصص پوست، برای تقویت این نوع درمان موضعی، پیش از یخ‌زدن آب گرم، یک آسپرین را در آن حل می‌کند؛ زیرا اسید استیل سالیسیلیک (Acetylsalicylic Acid) در خشک‌شدن جوش‌ها مؤثر است.


حتما بخوانید: درمان جوش صورت با ۱۸ روش خانگی فوری و اثربخش (با مواد در دسترس)

آیا به‌جای آب، می‌توانیم مواد مفید برای پوست را فریز کنیم؟

ماساژ صورت با یخ - استفاده از موادی مانند آلوئه ورا و چای سبز به جای آب

بله! برای رسیدن به نتایج بهتر می‌توانید چای میوه گل رز یا رزهیپِ سرشار از ویتامین سی یا چای سبز مملو از آنتی‌اکسیدان را دَم و فریز کنید. تعدادی از پژوهش‌ها، از جمله بررسی‌ای در سال ۲۰۱۳ که در مجله داروشناسی بریتانیا (British Journal of Pharmacology) منتشر شده، نشان می‌دهند کاتچین‌های موجود در چای سبز ضدویروس و ضدباکتری‌اند.

با استفاده از تکه‌های یخ تهیه‌شده از چای سبز، می‌توانید از مزیت‌های استفاده از یخ روی صورت و خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی چای سبز هم‌زمان بهره‌مند شوید.

ماده مفید دیگری که می‌توانید جایگزین آب کنید آلوئه‌وراست. از آلوئه‌ورا برای درمان بعضی از مشکلات پوستی استفاده می‌شود. آلوئه‌ورای یخ‌زده خواص درمانی خود را حفظ می‌کند و آفتاب‌سوختگی و آکنه را تسکین می‌دهد. اگر آلوئه‌ورای یخ‌زده ندارید، می‌توانید پس از استفاده از ژل آلوئه‌ورا روی صورت، صورت خود را با یخ ماساژ دهید.

یک یا چند تکه یخ را در پارچه نخی نرمی بپیچید و با استفاده از آن، به‌آرامی و با حرکات دورانی صورت خود را ۱ یا ۲ دقیقه ماساژ دهید.

مراقبت‌های پس از ماساژ

پس از ماساژ باید با ملایمت و مراقبت با پوست خود برخورد کنید. از لایه‌برداری شیمیایی یا فیزیکی و استفاده از مواد فعال تحریک‌کننده (مانند رتینوئیدها یا بنزوئیل پروکساید (benzoyl peroxide)) بپرهیزید و از شوینده‌های ملایم و آب گرم استفاده کنید. اگر به فضای باز می‌روید، از کرم ضدآفتابی با SPF دست‌کم ۳۰ استفاده کنید.

نکاتی درمورد ماساژ صورت با یخ

  • میان یخ و پوست خود از پارچه یا حائل دیگری استفاده کنید. این کار از دست‌ها و صورت شما محافظت می‌کند؛
  • برای پاک‌کردن مایع اضافه‌ای که ممکن است از صورت شما چکه کند، حوله یا دستمال تمیزی آماده داشته باشید؛
  • یخ را مدتی طولانی روی پوست نگه ندارید. تماس طولانی با دمای انجماد ممکن است موجب سوختگی با یخ شود؛
  • همیشه پیش از ماساژ، صورتتان را بشویید و برای محافظت از خارجی‌ترین لایه پوست، از مرطوب‌کننده استفاده کنید؛
  • بهتر است پیش از استفاده از یخ، از قرارگرفتن در معرض آفتاب بپرهیزید تا از آفتاب‌سوختگی و تحریک پوست جلوگیری شود؛
  • برای تهیه یخ‌هایی که در ماساژ استفاده می‌کنید، قالب یخ مشخصی داشته باشید و پس از هر بار استفاده آن را بشویید.

عوارض جانبی ماساژ صورت با یخ

سرمادرمانی اگر درست انجام نشود، بیشتر مضر است تا مفید. این کار باید درست انجام شود تا خطراتی مانند سوختگی، سرمازدگی و آسیب عصبی ایجاد نشود. برای این منظور، بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

  • سرمادرمانی برای پوست‌های کم‌رنگ بهتر است، زیرا ممکن است در پوست‌های تیره یا برنزه موجب تغییر رنگ شود.
  • گرچه این روش برای بسیاری از انواع پوست بی‌خطر است، اگر پوست حساسی دارید یا پوست شما به تغییرات دمایی واکنش نشان می‌دهد (برای نمونه، پوست مستعد روزاسه و کهیر سرد)، بهتر است این ماساژ را انجام ندهید.
  • افرادی که دچار قرمزی پوست یا روزاسه هستند نمی‌توانند چیزهای بسیار داغ یا سرد را روی صورت خود قرار دهند. این افراد می‌توانند با گذاشتن تکه‌ای یخ روی سقف دهان، برافروختگی پوست را کاهش دهند. دکتر فوسکو می‌گوید سقف دهان ناحیه‌ای گیرنده است که وقتی خنک می‌شود، رگ‌های خونی صورت را منقبض می‌کند.
سرمادرمانی برای کاهش التهاب، قرمزی و پف‌کردگی و افزایش گردش خون و شکل‌دادن به صورت مفید است. منتها اگر مشکلات پوستی خاصی دارید یا دارو مصرف می‌کنید (به‌ویژه داروهای موضعی)، پیش از استفاده از این روش با پزشک خود مشورت کنید و از او بپرسید که آیا استفاده از یخ، برای شرایط سلامتی فعلی یا داروهایی که برای شما تجویز شده مناسب است یا خیر.

سخن پایانی

ماساژ صورت با یخ روش محبوبی است و در گذشته نیز برای پاک و شفاف کردن پوست از یخ استفاده شده است. کاترین کبیر، ملکه روسی، هر روز صبح از تکه‌های یخ روی صورت، گردن و دکولته خود استفاده می‌کرد تا به پوست خود جلوه‌ای درخشان بدهد.

آیا با مطالعه این مقاله به این روش علاقه‌مند شده‌اید و می‌خواهید آن را امتحان کنید؟ در صورت استفاده از این روش، خوش‌حال می‌شویم تجربه‌ها و نظرات خود را با ما و دوستان دیگر در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: واریس صورت؛ دلایل، روش‌های پیشگیری و درمان
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline vogue byrdie
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 25 دیدگاه)
  1. Fm می‌گوید

    سلام
    من صورتم یکم گندمی و سبزه اس اگه یخ بزارم ممکنه تیره تر بشه ؟؟؟

    1. فاطمه زنگنه می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      ماساژ صورت با یخ موجب لایه‌برداری و رفع تیرگی و روشن‌تر شدن پوست میشه.
      موفق باشید

  2. علی می‌گوید

    سلام من اب رو با گلاب قاطی میکنم و میزارم به تکه های یخ تبدیل بشه و یخ رو مستقیم به صوت دورانی رو پوستم ماساژ میدم خیلی آروم و نمیزارم یک جا ساکن باشه به صورت دورانی میچرخونمش این روش درسته ؟

    1. فاطمه زنگنه می‌گوید

      سلام علی جان. بله درسته. فقط نباید یخ رو مدت زیادی روی یک قسمت نگه داری که به پوست آسیب برسونه و حتما باید پوست تمیز باشه.

  3. amiro می‌گوید

    سلام روزی چند دقیقه ماساژو انجام بدیم؟و اینکه یدونه یخ کافیه؟

    1. فاطمه زنگنه می‌گوید

      سلام دوست عزیز. زمان دقیقی نداره و مدت ماساژ به میزان حساسیت پوست شما بستگی داره. ولی به‌طور کلی دو دقیقه در روز کافیه. نباید در ماساژ صورت با یخ زیاده‌روی کنید و به پوست خودتون آسیب برسونید.