انواع فر مو و نحوه مراقبت از آنها؛ مو فرفری‌ها حتما بخوانند

0

موهای فر چه نرم و مارپیچی باشند و چه فر بسیار ریز و سیم‌پیچی و پرحجم، زیبا و جذاب‌اند. منتها تمام موهای فر یک شکل و یک مدل نیستند و هرکدام از آنها بافت و حالت متفاوتی دارند. با این حساب، اولین گام برای مراقبت از موهای خود، شناخت الگوی منحصربه‌فرد نوع فر موهایتان است. در این مقاله از «چطور»، با ما همراه شوید تا با روش شناسایی انواع فر مو و نحوه مراقبت از آنها آشنا شوید.

مدل فر موی خودتان را بشناسید

تمام انواع موهای فر قوس و زوایای طبیعی دارند که این زوایا در لایه کوتیکول مو، روزنه‌هایی ایجاد می‌کنند. در نتیجه، رطوبت و مواد مغذی موردنیاز مو از این روزنه‌ها خارج و باعث تضعیف مو می‌شوند. همچنین، چربی موجود در پوست سر، برعکس موهای صاف، نمی‌تواند به‌راحتی از درون ساقه مو حرکت کنند و از ریشه به نوک موها برسد. به همین دلیل، موهای فر مستعد خشکی‌اند؛ بنابراین، باید با استفاده از محصولات مغذی و مرطوب‌کننده، از موهای فر مراقبت شود.

رونیکس
روش‌های مراقبتی از انواع مدل‌ موی فر، که آنها را در بهترین حالت خود قرار دهد، با یکدیگر متفاوت‌اند.

انواع مدل موی فر زنانه

به‌طور کلی، ۴ مدل موی فر داریم:

  1. فر باز؛
  2. فر کلاسیک؛
  3. فر ریز؛
  4. فر بسیار ریز سیم‌پیچی.

هریک از انواع موی فر ویژگی‌های خاص خود و همچنین روش‌های مراقبتی متفاوتی دارند.

۱. الگوی مدل موی فر باز (نوع 2a و 2b)

انواع مدل موی فر، فر باز

این نوع مدل موی فر به‌شکل حرف لاتین «S» و مواج است. حالت فریِ این مدل مو در تمام ساختار آن یکدست نیست و در قسمت تاج سر صاف‌تر از قسمت‌های دیگر است و در وسط ساقه مو نیز مواج می‌شود. در این مدل مو، نوک موها معمولا خشک‌تر از قسمت‌های دیگر آن است.

مدل موهای فر باز به مرطوب‌کننده‌های سبک و تقویت‌کننده نیاز دارند. این مدل مو را می‌توان به‌راحتی با فوم‌های حجم‌دهنده و اسپری‌های حالت‌دهنده مرتب نگه داشت. البته برای جلوگیری از سنگین‌شدن آنها باید از مواد مغذی و مرطوب‌کننده‌های سبک استفاده کرد. محصولات سنگین‌کنندۀ مو حلقه‌های مواج مو را صاف می‌کنند و حالتشان را از بین می‌برند.

کم‌آبی، هر نوع صدمه به مو، و استفاده از محصولات شیمیایی سخت این نوع موها را از حالت فری خارج می‌کنند.

مواد مغذی ضروری موهای فر باز

  • پلیمرهای سبک‌وزن: پلیمرها نوعی مواد مصنوعی هستند که در تولید لوازم آرایشی مثل موس مو و اسپری مو به کار می‌روند. این مواد به‌صورت یک لایه روی مو قرار می‌گیرند و به آن حالت می‌دهند. نوعی از پلیمرها، با نام پلیمرهای سبک‌وزن، الگوی طبیعی فر مو را زیبا و برجسته و سبک و قابل‌لمس می‌کنند.
  • پروتئین‌های طبیعی: پروتئین‌های طبیعی مانند گندم هیدرولیزشده و ابریشم تقویت‌کنندۀ بدن حتی ظریف‌ترین موهای فر را تقویت و محکم می‌کنند و باعث پرحجمی و حرکت ابریشمی موها می‌شوند.
  • هومکتانت گیاهی: هومکتانت گیاهی، که به جذب رطوبت کمک می‌کنند، مانند آرنیکا و رزماری و چای سبز، موجب مرطوب و درخشان شدن هر حلقه از مو می‌شوند. این مواد علاوه بر حفظ حالت فری مو، سلامت آن را نیز افزایش می‌دهند (هومکتانت‌ها دسته‌ای از مرطوب‌کننده‌ها هستند که به آنها مواد جذب‌کننده رطوبت هم می‌گویند).

حجم بالای مو + آب‌رسانی = روشن و درخشان شدن مو

تارهای مدل موی فر باز موج‌های سبکی دارند. البته شکل حلقه‌های فر آن بدون اینکه بتوانید پیش‌بینی کنید با یکدیگر فرق می‌کنند. این مدل مو معمولا در قسمت تاج سر صاف‌تر است.

۲. الگوی مدل موی فر کلاسیک (نوع 2c و 3a)

انواع مدل فر مو، فر کلاسیک

این نوع از موی فر هم مثل موی فر باز به‌شکل حرف لاتین «S» است، با این تفاوت که انگار با دو انگشت‌مان سر و ته حرف S را کشیده باشیم! حالت آن از ریشه تا نوک موها یکنواخت و بیشتر شبیه سیم‌پیچ است. وقتی این نوع موی فر کم‌آب می‌شود یا صدمه می‌بیند، حالت فری‌اش را از دست می‌دهد و وز می‌شود. موهای فر کلاسیک به مراقبت‌های ملایم و رطوبت متعادل نیاز دارند.

موی فر کلاسیک پیچ‌وتاب دارد، که این حالت در تمام مو یکنواخت و یکپارچه است. در واقع، یکنواختیِ فری مو ویژۀ موهای فر نوع 2c و 3a (کلاسیک) است. بدین ترتیب که تارهای مو از ریشه تا انتهای آن حلقه‌حلقه می‌شود. از آنجا که شکل مو مارپیچی است، در قسمت کوتیکول مو روزنه‌هایی تولید می‌شود که موها را به‌شدت در برابر کم‌آبی آسیب‌پذیر می‌کند.

این مدل فر مو در صورت خشکی، تیره می‌شود و حالت وز به خود می‌گیرند.

مواد مغذی ضروری موهای کلاسیک

  • ویتامین‌های مهم: ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین E و B5 ، موها را مرطوب و براق نگه‌ می‌دارد. به‌علاوه، حالت سیم‌پیچی آنها را نیز حفظ می‌کند و جلوی وزشدنشان را می‌گیرد.
  • مرطوب‌کننده‌های گیاهی: کرم‌های مرطوب‌کننده گیاهی مو موها را کاملا مرطوب می‌کند و موجب حجیم‌شدن آنها می‌شود. بدین ترتیب، موها حالت فری‌شان را حفظ می‌کنند و درخشان می‌مانند.
  • پروتئین‌های طبیعی: پروتئین‌های طبیعی (از گندم گرفته تا ابریشم و سویا) نیز مانند مرطوب‌کننده‌ها رطوبت و حالت خوب فرها را حفظ می‌کنند.

مرطوب‌کننده + مواد مغذی = تعادل

موهای فر کلاسیک از ریشه تا نوک مو یک شکل‌اند. وقتی مو از سلامت کافی برخوردار باشد، مارپیچ‌های این مدل از مو حالتی یکنواخت و طبیعی دارند. منتها اگر خالی از رطوبت شوند یا صدمه ببینند، تارهای مو وز می‌شوند و حالتشان را از دست می‌دهند.

۳. الگوی مدل موی فر ریز (نوع 3b و 2b)

انواع فر مو، فر ریز

این مدل موی فر در تمام طول مو الگوی مارپیچی ریز دارد. حلقه‌های ریز این نوع موی فر گرایش به سبک‌وزنی دارند. در صورت نرسیدن آب کافی به این مدل مو، ساقه مو باز می‌شود و شکلش را از دست می‌دهد و موها حالتی انبوه و کنترل‌نشده‌ای به خود می‌گیرند و الگوی آنها نامنظم و در نهایت وز می‌شوند.

در واقع، این مدل مو تشنه آب است و هر مقدار آبی که به دست آورد به‌سرعت به خود می‌گیرد. موهای فر ریز باید دائما آب‌رسانی شوند تا نرمی و استحکام خود را حفظ کنند.

مواد مغذی ضروری موهای فر ریز

  • اسیدهای آمینه: اسید‌های آمینه خشکی موهای فر را درمان می‌کنند و بلافاصله آنها را در بهترین حالت و درخشانی قرار می‌دهند. بعضی از محصولات آرایشی و بهداشتی دارای اسید آمینه هستند و در فروشگاه‌های عرضه محصولات بهداشتی در دسترس‌اند.
  • پروتئین‌های ابریشم: پروتئین‌های ابریشم اطراف هر تار موی فر را گرفته و جلوی ازدست‌رفتن رطوبت مو را می‌گیرند. همچنین، به آن حالت پرجنب‌وجوش منعطفی می‌دهد که در نهایت، موجب زیبا به نظر رسیدن آنها می‌شود. بعضی از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی پروتئین ابریشم هستند و در فروشگاه‌های عرضه محصولات بهداشتی در دسترس‌اند.
  • مرطوب‌کننده‌های گیاهی: مرطوب‌کننده‌های این مدل مو باید قابلیت تنفسی داشته باشند. از آنها می‌توان به بابونه، آلوئه‌ورا و مخروط‌سانان اشاره کرد. این مرطوب‌کننده‌ها رطوبت را به موها بازمی‌گردانند و حالت فری موها را از درون به بیرون حفظ می‌کنند و جلوی تولید چربی را می‌گیرند.

رطوبت کافی + تغذیه مو = موهای مرتب و کنترل‌شده

مدل مو‌های فر ریز به مراقبت دائمی نیاز دارد. موهای فر هرچه ریزتر باشند، چربی سر سخت‌تر می‌تواند از پوست سر حرکت کند و به تمام قسمت‌های هر تار مو برسد و آن را مرطوب نگه دارد. وقتی به این مدل مو توجه کافی نشود، خیلی زود رطوبت خود را از دست می‌دهد و وز و آشفته می‌شود.

۴. الگوی مدل موی فر بسیار ریز (4a ،4b و 4c)

انواع فر مو - فر سیم‌پیچی

تارهای این مدل از انواع فر مو از ریشه تا نوک مو به‌صورت زیگزاگ و شبیه حرف لاتین «Z» و زاویه‌دارست. تارهای این نوع مو مانند سیم‌پیچ‌های بسیار ریز است که باعث می‌شود قد مو تا ۷۵ درصد اندازه واقعی‌اش کوتاه‌تر به نظر آید. این نوع موها بسیار ظریف و شکننده‌اند. به همین علت، در صورت نبود مراقبت صحیح، مستعد شکنندگی خواهند شد. موهای فر بسیار ریز به مرطوب‌کننده‌های حمایتی نیازمندند.

فرهای این مدل مو بسیار درهم‌تنیده است و پرحجم و زیگزاگ دیده می‌شوند. هرچه فرهای این نوع مو ریزتر باشد، چربی پوست سر دشوارتر می‌تواند در طول تار‌های مو تا به نوک آن حرکت کند. همچنین موهای مدل سیم‌پیچی به‌راحتی نمی‌توانند رطوبت را جذب کنند. به‌علاوه، بیش از هر مدل موی دیگر در معرض خشکی و شکنندگی قرار دارند.

محصولات مرطوب‌کننده باعث می‌شوند رطوبت روی تارهای مو لغزیده و سلامت و جذابیت این مدل از موهای فر (4a ،4b و 4c) را تأمین کنند.

مواد مغذی ضروری مدل موهای فر بسیار ریز

  • انواع کره‌ها: کره‌هایی مانند شی باتر (کره شیا) و کوکوم باتر (کره کوکوم) سرشار از اسیدهای چرب‌اند و جلوی شکنندگی مو را می‌گیرند و آن را نرم و منعطف می‌کنند. این کره‌ها هم به‌صورت جداگانه در بازار موجودند و هم در ساخت برخی محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌روند.
  • روغن: روغن‌هایی‌ مانند روغن نارگیل، آووکادو، کرچک سیاه در مقدار رطوبت درون تارهای مو تعادل ایجاد می‌کنند و آنها را تغذیه کرده و موجب درخشانی موها می‌شوند.
  • محصولات گیاهی: محصولات گیاهی (مانند آلوئه‌ورا، علف لیمو و دانه‌های گل آفتابگردان) سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که موجب طراوت و سلامت کلی موهای فری سیم‌پیچی می‌شوند.

آب‌رسانی + روغن‌ها = استحکام موها

تار موی سیم‌پیچی پیچ‌وتابی همچون روبان پهن زیگزاگی دارد. این پیچ‌وتاب موها را در معرض شکنندگی بیشتری قرار می‌دهند و موها نمی‌تواند رطوبت را به‌اندازه کافی جذب کنند؛ بنابراین، آب‌رسانی و چرب‌کننده‌ها را نباید فراموش کرد.

کلام آخر

با شناخت نوع موهای فری زیبایتان، می‌توانید بهترین محصولات را برای مراقبت از آن انتخاب کنید و همیشه موهای جذاب و پرحجمی داشته باشید. اگر تجربه‌ یا توصیه‌ای درباره انواع فر مو دارید، ممنون می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: انتخاب رنگ مو؛ چگونه بهترین رنگ موی مناسب با پوست‌ را انتخاب کنیم؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع ouidad
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.