عوارض تاتو یا همان خالکوبی چه هستند؟ نکات مهم و مراقبت‌های بعد از تتو

3

تاتو‌کردن بیشتر از گذشته‌ها رواج یافته و طرفداران زیادی دارد. البته دوستداران تاتو یا خالکوبی باید بدانند که عوارض احتمالی هم در این میان وجود دارد. برای همین است که نیاز به بررسی عوارض وجود دارد و لازم است که احتیاط‌هایی قبل از تاتوکردن در نظر گرفته شود. حواستان باشد که این مسیر ممکن است با دردسرهایی همراه باشد. قبل از آن به عوارض تاتو هم فکر کنید. در این مقاله، برایتان از عوارض خالکوبی و نکات مهم درباره آن و البته مراقبت‌های بعدی خواهیم گفت.

بیایید نگاهی به تاتو یا خالکوبی داشته باشیم

برای تاتو‌کردن باید جوهر به‌کمک سوزنی مخصوص زیر لایه‌ای از پوست به‌نام دِرم یا دِرمیس قرار بگیرد. این حرکت باعث تغییر رنگ‌دانه‌های پوستی می‌شود. با چنین روندی می‌توانید هر طرح و شکلی را روی پوست به‌ وجود بیاورید. تاتوکردن نسبت به گذشته‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است؛ برای نمونه در آمریکا، (بنا به نتایج یک تحقیق) حدود ۳۰ تا ۴۴ درصد از جمعیت بزرگ‌سالان تاتو دارند.

نگاهی به خالکوبی - عوارض تاتو

رونیکس
در ایران آمار دقیقی از تعداد افراد دارای تاتو در دسترس نیست؛ ولی تمایل افراد به تاتوکردن بیشتر از قبل به‌ نظر می‌رسد.

بعضی از انواع تاتو موقت است و بعضی هم دائمی. برای اینکه به‌طور دائمی خط چشم، خط لب، ابرو و… را روی بدن و صورت تاتو کنید از جوهری استفاده می‌شود که قابل پاک‌کردن نیست و همیشه روی نقاطی باقی می‌ماند که نام برده شد؛ برای مثال، با خالکوبی‌کردن خط چشم دور پلک، دیگر همیشه دور چشم سیاه می‌شود و نیازی به استفاده از خط چشم نخواهد بود.

شیوه تاتوکردن

معمولا تاتوآرتیست‌ها یا همان کسانی که متخصص این کارند، دستگاهی کوچک دارند که مجهز به سوزن است و روی پوست کشیده می‌شود و آن را سوراخ می‌کند و با هر حرکت، این سوراخ‌های ریزی که روی پوست به‌ وجود می‌آورد امکان نفوذ جوهر به لایه زیرین پوست را مقدور می‌کند. در نتیجه، هر طرحی که بخواهید با این دستگاه و جوهر موجود در آن روی پوست نقش می‌بندد.

این فرایند کمی درد و خون‌ریزی هم دارد و برای انجامش خبری از بیهوشی و بی‌حسی نخواهد بود.

با عوارض تاتو و خالکوبی آشنا شوید

تاتو با رخنه‌کردن جوهر در لایه‌ای از پوست همراه است؛ بنابراین، همیشه امکان عفونت و بروز عوارض جانبی دیگر وجود دارد. با این عوارض احتمالی آشنا شوید:

۱. واکنش‌های حساسیتی

رنگ‌های تاتو (به‌ویژه رنگ‌های سبز، قرمز، زرد و آبی) ممکن است باعث بروز حساسیت پوستی شوند، مثلا ایجاد احساس خارش پوست در محدوده تاتوشده. چنین حساسیت‌هایی حتی سال‌ها بعد از تاتوکردن هم امکان وقوع دارند.

۲. عفونت‌های پوستی

بعد از خالکوبی‌کردن امکان دارد عفونت‌های پوستی رخ دهد. عفونت‌های پوستی و مشکلاتی مانند تورم و التهاب نیز ممکن است از عوارض تاتو باشند. یکی از دلایل عفونت‌های پوستی این است که آب غیراستریل با جوهر تاتو مخلوط می‌شود و در نتیجه، عفونت و آلودگی را وارد بدن می‌کند.

دو هفته نخست پس از تاتوکردن، مدت‌زمانی است که احتمال بروز عفونت پوستی بیشتر از مواقع دیگر خواهد بود. علائم آن هم شامل موارد زیر است:

علاوه بر اینها، امکان دارد در ناحیه تاتو ورم هم ایجاد شود و این نشانه‌ای از بروز عفونت پوستی است.

۳. مشکلات پوستی مختلف

عوارض تاتو و رعایت بهداشت

گاهی در محوطه تاتوشده روی پوست، التهابی موسوم به گرانولوم (Granuloma) رخ می‌دهد. مشکلات پوستی دیگری هم در راستای تاتوکردن رخ می‌دهند؛ برای نمونه، کلوئید یا فزون‌گوشتی از جمله عوارضی است که ممکن است به‌دنبال تاتوکردن به‌ وجود بیاید.

دلیل فزون‌گوشتی یا به‌عبارت عامیانه‌تر ایجاد گوشت اضافه به‌خاطر رشد بافت زخم‌های احتمالی در ناحیه تاتوست.

۴. بیماری‌های انتقالی از راه خون

اگر وسیله‌ای که برای تاتوکردن استفاده می‌شود آلوده به عفونت‌های خونی باشد، خطراتی شما را تهدید می‌کند. چه خطراتی؟ خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند کُزاز، اچ. آی. وی (HIV)، هپاتیت بی، هپاتیت سی و مِرسا (استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین).

۵. بروز مشکلات در هنگام ام. آر. آی

تاتوها یا آرایش‌هایی که به‌طور دائمی ایجاد می‌شوند عوارض جدی‌تری هم به‌ همراه دارند. چه عوارضی؟ داشتن تاتوهای دائمی در هنگام تصویربرداری ام. آر. آی (MRI) ممکن است باعث بروز تورم یا سوختگی در ناحیه تاتو شود. در برخی از موارد، وجود رنگ و جوهر تاتو در پوست باعث مخدوش‌شدن عکس تصویربرداری هم می‌شود.

۶. پنهان‌کردن سرطان پوست

یکی دیگر از عوارض تاتو پنهان‌کردن نشانه‌های سرطان پوست یا بیماری‌های پوستی دیگر است؛ یعنی با وجود تاتو، احتمال دارد که نشانه‌های بروز سرطان در شما ظهور نکنند و متوجه بیماری‌تان نشوید؛ برای نمونه، وجود تاتو ممکن است مانع از نمود خال‌ها و قرمزی‌های بخش‌بخش پوست شود (این‌ها نشانه‌هایی از سرطان‌اند).

پرسشی کلیدی: جوهر تاتو بی‌خطر است؟

عوارض تاتو مثلا استفاده از جوهر بد

این روزها جوهرهایی که برای تاتوکردن استفاده می‌شوند در مقایسه با گذشته‌ها ایمن‌ترند. منتها باید بدانید برخی از رنگ‌های جوهرها (به‌ویژه رنگ‌های روشن‌تر) ممکن است حساسیت‌زا باشند. یکی دیگر از نکات مهم درباره امنیت جوهر تاتو استریل‌بودن آن است. جوهرهای غیراستاندارد و استریل‌نشده خطرناک‌اند.

پژوهشی در سال ۲۰۱۰ در دانمارک انجام شد و نشان داد ردپای مواد خطرناکی مانند نیکل، سرب و عناصر سرطان‌زای دیگری در بعضی از جوهر تاتوها وجود داشته است. به‌گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، در برخی از جوهرهای تاتو موادی مانند مواد شیمیایی موجود در جوهر پرینتر یا رنگ خودرو هم دیده شده است.

برای دوری از عوارض تاتو به نکات زیر دقت کنید

  • قبل از اینکه اقدام به تاتوکردن کنید، حتما باید درباره کیفیت و بهداشت کار مطمئن شوید. بی‌ گدار به آب نزنید. تاتوکردن بی‌ عارضه نیست و باید همه خطرات احتمالی‌اش را بدانید و بعد تصمیم‌گیری کنید؛
  • محیط مکانی که کار تاتو در آن انجام می‌شود نیز نشانه مهمی است. اگر دیدید که فضا کثیف است و کارکنان سالن بهداشت را جدی نمی‌گیرند، باید از آنجا خارج شوید و تاتو نکنید؛
  • تیغ‌ها و سوزن‌هایی که برای تاتو استفاده می‌شود باید برای هر فرد نو و تمیز باشد. شست‌وشوی دست‌ها و ضدعفونی‌کردن آنها برای شروع کار تاتو ضروری است. اگر دیدید که تاتوآرتیست به این نکات دقت ندارد، از تصمیمتان صرف‌نظر کنید؛
  • محوطه تاتو باید با مواد ضدعفونی‌کننده مانند الکل تمیز شود. به این نکته هم دقت کنید تا از عوارض تاتو دور بمانید؛
  • لازم است که تاتوی تازه را با پَد استریل یا باند بپوشانید.

نکات مراقبت از تاتو را یاد بگیرید

عوارض تاتو و مراقبت از آن

حدود ۲ هفته طول می‌کشد تا لایه سطحی پوست بهبود یابد. برای کاهش احتمال عفونت نباید به تاتو دست بزنید. فقط در مواردی خاص می‌توانید نواحی تاتوشده را لمس کنید. درباره مراقبت های بعد از تاتو به نکات زیر هم دقت داشته باشید:

  • پوست تاتوشده را با آب و صابون بشویید و به‌آرامی با حوله خشک کنید؛
  • از پوشیدن لباس‌هایی که به پوست بدن در ناحیه تاتو می‌چسبند بپرهیزید؛
  • در طول روز، پوست تاتوشده را با کرم مرطوب‌کننده‌ بی‌بو و ملایم مرطوب و چرب کنید؛
  • در هفته‌های نخستِ بعد از تاتوکردن، از قراردادن پوستتان در معرض نور خورشید بپرهیزید؛
  • بعد از تاتوکردن، در هفته نخست نباید به استخر بروید. از ورود به آب رودخانه، دریا و… نیز بپرهیزید و دور سونا را هم برای مدتی خط بکشید؛
  • تاتوها باید فقط در ۱ تا ۲ ساعت نخست باندپیچی شوند. پس از برداشتن باندها نیز از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده کنید تا عفونتی ایجاد نشود؛
  • حدود ۲ هفته به‌سراغ ناحیه تاتوشده نروید و اگر زخم و پوسته‌ای دارد، به آنها دست نزنید (چون در غیر این صورت، شاهد زخم و خراب‌شدن طرح تاتو خواهید بود).
این را هم بدانید که امکان پاک‌کردن تاتو وجود دارد؛ اما برای این کار باید به متخصص حرفه‌ای مراجعه کنید.

در آخر

با عوارض تاتو آشنا شدید. حالا دیگر می‌دانید این کار چندان هم بی‌خطر نیست و به مراقبت‌هایی قبل و بعد از انجامش نیاز است. آیا شما هم قصد تاتوکردن دارید؟ می‌خواهید این کار را با پذیرش خطرهای احتمالی و عوارضش انجام بدهید؟


در ادامه بخوانید: پاک کردن تتو با لیزر؛ مراحل، روش‌های جایگزین و عوارض آن
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline mayoclinic healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. ساحل می‌گوید

    اصلا نمیدونستم این خطرات رو داره

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      عوارضی داره که باید دقت کنید ساحل عزیز

      1. ساحل می‌گوید

        ممنون بله