کنترل فشارخون در طب مکمل چگونه است؟

0

فشار خون بالا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی- عروقی است و تظاهر اصلی آن افزایش فشار خون سیستولیک یا دیاستولیک در بزرگسالان است. فشار خون بالا تقریباً یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. و بیماری و مرگ و میر آن سال به سال در حال افزایش است. برآورد هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم فشار خون منجر به بار اقتصادی قابل توجهی بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. و ضرر اقتصادی و عوارض ناشی از آن بار سنگینی برای بیماران و خانواده‌های آن‌ها است. و به طور جدی مانع توسعه اقتصادی و اجتماعی و ثبات اجتماعی شده و تهدید بزرگی برای ساختار بهداشت اجتماعی است. در حال حاضر، درمان فشار خون بالا عمدتاً از طریق داروها و اصلاح سبک زندگی انجام می‌شود. ولیکن درمان‌های غیر دارویی در مدیریت فشار خون توصیه می‌شود. بنابراین، تعداد فزاینده‌ای از محققان و بیماران شروع به جستجوی انواع این درمان‌های غیر دارویی از جمله طب سوزنی می‌کنند. طب سوزنی قادر به کاهش فشارخون است و در نتیجه باعث کاهش دوز دارو، کاهش انواع دارو و عوارض جانبی کمتری می‌شود که به عنوان یک درمان کمکی برای فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود.

درمان دارویی فشارخون

فشار خون شریانی یک عامل خطر شناخته شده برای سکته قلبی و سکته مغزی است. به ترتیب اولین و سومین علت شایع مرگ در اکثر کشورهاست. و ارتباط نزدیکی با بیماری عروقی دارد. فشار خون را می‌توان در منزل با دستگاه فشارخون همواره تحت کنترل داشت تا بتوان اقدامات لازم را انجام داد. همچنین می‌توان آن را با چندین کلاس دارو و با تغییراتی در سبک زندگی مانند کاهش وزن، محدودیت مصرف نمک و ورزش کاهش داد. با این حال، دستیابی به مداخلات در شیوه زندگی دشوار و حتی نگهداری آن دشوارتر است. و درمان دارویی نیز هزینه‌بر است و مملو از مشکلات انطباق و همراه با عوارض جانبی ناخواسته است.

برای جستجوی درمانی که حداقل عوارض جانبی را به همراه داشته باشد، ما به روش‌های هدفمندی برای مکانیسم‌های اصلی فشار خون نیاز داریم. اگرچه علم پزشکی غربی استراتژی‌های درمانی بسیاری را برای کنترل فشار خون بالا ایجاد کرده است. اما استفاده از این روش‌ها برای دستیابی به سطح فشارخون ایده‌آل در بیماران مبتلا به فشار خون بالا راضی کننده نیست. زیرا به ترکیبی از داروهای متعدد نیاز دارد که ممکن است افزایش عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. در این راستا، دارو درمانی به طور بی رویه بسیاری از گیرنده‌ها را مسدود می‌کند و منجر به پاسخ‌های ناخواسته می‌شود. از جمله آسیب‌های جدی همراه با افتادن در بیماران مسن. سردرد، سرگیجه، افت فشار خون ارتوستاتیک و کاهش عملکرد جنسی، عملکرد بالینی استفاده از داروهای ضد فشار خون را محدود می‌کند. بنابراین شناسایی روش‌های مؤثرتر برای دستیابی به کنترل بهینه فشارخون ضروری است.

رونیکس

درمان جایگزین دارو

عوارض جانبی درمان فعلی موجود برای کنترل فشارخون، علاقه روزافزونی را به درمان‌های پزشکی جایگزین مانند طب سوزنی برانگیخته است. با این وجود، علی‌رغم افزایش علاقه جهانی به درمان‌های پزشکی مکمل، از جمله طب سوزنی، پزشک غربی تمایلی به توصیه این دارو ندارند. زیرا اثربخشی آن در درمان فشارخون بالا بحث برانگیز است و مکانیسم‌های فیزیولوژیکی که اقدامات فشار خون آن را نشان می‌دهند روشن نیست. ولیکن بسیاری از مبتلایان به فشارخون بالا نتیجه اثربخش آن را تجربه نموده اند.

طب سوزنی، یک روش درمانی قدیمی است که به طب سنتی چین متصل است. و الکتروآکوپانچر نوعی از طب سوزنی است که پالس‌های الکتریکی با شدت کم را از طریق سوزن به نقاط خاصی از بدن انتقال می‌دهد. ویژگی‌های مختلف طب سوزنی، آن را به گزینه درمانی بالقوه جذابی تبدیل کرده است. در صورت تجویز دقیق توسط پزشک عوارض جانبی نسبتاً نادر است. شخصیت آن بعنوان داروی “کل نگر” و “نرم” ، در مقایسه با دارودرمانی مرسوم، برای بسیاری از بیماران جذاب است و ممکن است مطابقت با درمان را افزایش دهد. محققان بر این باورند که افراد با استفاده معمول از دستگاه طب سوزنی می‌توانند فشار خون خود را مدیریت بکنند و ریسک حملات قلبی و مغزی را در طولانی مدت کاهش دهند. علاوه بر این، اثر ضد فشارخون دستگاه طب سوزنی حداقل یک ماه پس از پایان درمان ادامه دارد. طب سوزنی به عنوان یک درمان غیر دارویی، برخلاف درمان های دارویی، عوارض جانبی کمتری دارد. طب سوزنی نه تنها می‌تواند فشارخون را کاهش دهد بلکه می‌تواند از اندام هدف محافظت کند. چندین مطالعه بالینی نشان داد که طب سوزنی همراه با درمان اصلی آن‌ها می‌تواند تعداد شکایات بیمار را کاهش دهد و همچنین مطابقت بیمار را بهبود بخشد. به طور خلاصه، طب سوزنی به عنوان درمانی برای فشار خون از مزایای بسیاری برخوردار است. از نظر اثربخشی، اثرات پایدار، عوارض جانبی کمتر، محافظت از اندام هدف، بهبود انطباق بیمار و غیره.

موارد استفاده از طب سوزنی

طب سوزنی به طور مؤثری فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در طول دوره درمان کاهش می‌دهد و هیچ عارضه جانبی ندارد. بیماران مبتلا به پرفشاری خون خفیف یا متوسط که می‌خواهند از دارودرمانی اجتناب کنند یا به دلیل روحیه به طب سوزنی جذب می‌شوند، ممکن است کاندیدای چنین درمانی باشند. همچنین چند دسته افراد هستند که می‌توانند برای کنترل فشارخون خود از طب سوزنی استفاده کنند:

  1. افرادی که به دلیل دارودرمانی گرفتار عوارض شدید و خطرناک شده و دیگر قادر به کنترل فشارخون توسط دارو درمانی نمی‌باشند.
  2. افرادی که فشارخون‌شان غیرقابل کنترل بوده و در صورت مصرف دارو دچار افت‌های دوره‌ای فشارخون می‌شوند.
  3. افرادی که دچار فشارخون عصبی هستند. و استرس و فشارهای عصبی باعث افزایش ناگهانی فشارخون آن‌ها می‌شود. می‌توانند هم جهت مدیریت استرس و همچنین برای کنترل فشارخون از طب سوزنی استفاده نمایند.
  4. افرادی که توانایی کنترل و سنجش فشارخون خود را به صورت منظم و مطمئن و قابل اعتماد در منزل و محل کار خود داشته باشند.
  5. افرادی که امکان تکمیل درمان خود را با مراجعه منظم به متخصصین طب سوزنی داشته باشند.

بیماری‌های قلبی امروزه یک مشکل شایع است. فشار خون یا فشار خون بالا دلیل اصلی بیماری‌های جدی قلبی است. رژیم غذایی، ورزش و مدیتیشن روش‌های مفیدی برای کاهش فشار خون شما هستند. با این حال، در چند ماه گذشته، ممکن است ورزش منظم در خانه یا حفظ رژیم غذایی دشوار باشد. و افراد تمایل به استفاده از دارو و یا طب مکمل را برای کنترل فشارخون داشته باشند. ولیکن سنجش میزان فشارخون در منزل امری ضروری، لازم و جزء اقدامات اولیه درمان می‌باشد. با خرید دستگاه فشارخون از جانیتا استور، اولین اقدام درمانی خود را محکم بردارید که بتوانید مسیر درمانی قابل اطمینانی برای خود انتخاب نمائید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.