طرز تهیه مربا و شربت آلبالو در خانه + نکات و رازهای تهیه یک مربای باکیفیت

2

آلبالو ترش است؛ اما مربا و شربت آلبالو طعم شیرینی دارند. تهیه مربای آلبالو‌ نیز مانند اغلب مرباها کار آسانی است. برای تهیه مربا و شربت آلبالو فقط به مقداری آلبالو، شکر‌ و کمی لیموترش نیاز دارید. در این مطلب با طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالوی خوشمزه آشنا بشوید.

طرز تهیه مربای آلبالو

شرط اصلی آماده‌کردن مربای آلبالوی خوشمزه، مانند هر مربای خوب دیگری، داشتن میوه‌هایی تازه و‌ خوشمزه است.

طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو در خانه

رونیکس

در بسیاری از دستورالعمل‌های مربا از پکتین استفاده می‌شود. پکتین به افزایش حالت ژله‌ای و‌ قوام مربا کمک می‌کند؛ اما ما در این دستورالعمل از پکتین استفاده نمی‌کنیم. وجود لیموترش در دستورالعمل ما می‌تواند مقداری پکتین طبیعی به مربا اضافه کند و موجب افزایش غلظت آن شود.

مواد موردنیاز برای تهیه مربای آلبالو

– ۲ پیمانه شکر؛
– آب ۱ عدد لیموترش؛
– ۱۳۵۰ گرم آلبالو (۵ پیمانه یا ۱۱۰۰ گرم آلبالوی بدون هسته).

طرز تهیه مربای آلبالو

کل فرایند تهیه مربای آلبالو در حدود ۱ ساعت زمان می‌برد.

  • قبل از شروع فرایند درست‌کردن مربا، ۲ نعلبکی را در فریزر بگذارید. ابتدا هسته ۱۳۵۰ گرم آلبالو‌ را خارج بکنید. معمولا بعد از هسته‌گیری حدودا باید ۵ پیمانه یا ۱۱۰۰ گرم آلبالوی بدون هسته داشته باشید.
  • میوه‌ها را در یک قابلمه عمیق با کف نسبتا ضخیم بریزید. آبلیمو را اضافه کنید و بگذارید بر روی شعله متوسط رو به بالا به جوش بیاید.
  • مخلوط آلبالو را به‌مدت حدود ۲۰ دقیقه پخته و مرتب هم بزنید تا آلبالوها له بشوند.
  • شکر را اضافه کنید. اگر قصد افزودن پکتین را دارید، باید در این مرحله آن را به مربا اضافه کنید.
  • به پختن مربا ادامه بدهید تا حالت ژله‌ای پیدا کند (در حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه).
  • باید مربا به دمای ۱۰۵ درجه سانتی‌گراد برسد. اگر دماسنج ندارید، یک قاشق مربا را در نعلبکی سردشده بریزید. ۳۰ ثانیه صبر کنید. انگشتتان را در مربا فرو ببرید. اگر قسمت خالی‌شده با انگشت‌تان با مربای اطراف پر نشد، مربا آماده است؛ در غیر این‌ صورت، بگذارید مربا ۲ دقیقه دیگر روی شعله باقی بماند. این آزمایش را تا جایی تکرار کنید که به نتیجه موردنظر برسید.
  • شعله را خاموش‌ کنید و مربا را در شیشه بریزید. حباب‌های مربا را از بین ببرید و آن را تا جایی از شیشه پر بکنید که ۰٫۵ سانتی‌متر از بالای شیشه خالی بماند. می‌توانید مربای آلبالو را ۱ ماه در یخچال نگهداری و مصرف بکنید. برای نگهداری طولانی‌تر، از تکنیک کنسروکردن یا استریل‌کردن مربا استفاده بکنید.

نکات تهیه مربای آلبالو

ترفندهایی در طرز تهیه مربای آلبالو

طرز درست کردن مربای آلبالو هرچه باشد، برای اینکه مربای خوشمزه‌تری آماده کنید، توجه به چند ترفند ساده لازم است:

  • اگر قصد استفاده از پکتین را در مربا دارید، باید آبلیمو‌ را به یک‌چهارم پیمانه و شکر را به ۴ پیمانه افزایش بدهید؛ زیرا پکتین با میزان شکر کمتر از این، تشکیل ژله نمی‌دهد.‌ همچنین لیموترش اضافی برای ایجاد تعادل با شکر بیشتر باید اضافه شود.
  • میزان شکر در اغلب دستورالعمل‌ها برای ۵ تا ۶ پیمانه میوه بدون هسته، ۲ تا ۳ پیمانه است؛ بااین‌حال مقدار شکر مصرفی تا حد زیادی به سلیقه‌تان بستگی دارد و اینکه می‌خواهید شیرینی مربایتان چقدر باشد.
  • مربای آلبالو انعطاف‌پذیر است. می‌توانید انواع طعم‌دهنده‌ها مانند عصاره وانیل، دارچین و… را به مربای آلبالو اضافه کنید.
  • هرچه زمان پخت مربای آلبالو را افزایش بدهید، مربایتان طعم بهتری پیدا می‌کند. همچنین افزایش زمان پخت بافت ژله‌ای و قوام بیشتری به مربا می‌دهد. بنابراین اگر‌ دوست دارید مربایتان شل‌تر باشد، باید آن را کمتر بپزید. برای داشتن مربایی بسیار غلیظ باید آن را در حدود ۴۵ دقیقه بپزید و منظم‌ هم بزنید. درست‌کردن یک‌ مربای شل نیز تنها به ۳۵ دقیقه پختن نیاز دارد.
  • برای تهیه مربای آلبالو از آلبالوی تازه استفاده بکنید؛ زیرا میوه در این حالت طعم بهتری خواهد داشت. اگر‌ نمی‌توانید بلافاصله پس از خرید آلبالو، با آن مربا درست کنید، آلبالو را در فریزر نگهداری کنید. نگهداری آلبالو در فریزر به حفظ طعم مطلوب آن کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از این روش برای راحت‌تر شدن هسته‌گیری آلبالو استفاده بکنید. آلبالوهایی که از فریزر خارج‌ می‌شوند را می‌توانید به‌راحتی با دست یا چاقو‌ هسته‌گیری کنید.
  • برای جداکردن هسته آلبالو می‌توانید از چاقو یا ابزارهای مخصوص‌ این کار استفاده بکنید.

چگونه می‌توان مربا را برای نگهداری طولانی‌مدت استریل کرد؟

برای استریل‌کردن مربا و نگهداری بلندمدت باید مراحل زیر را انجام بدهید:

  • ابتدا شیشه و درپوش آن را تمیز کنید.
  • مربای توت‌فرنگی را در داخل شیشه بریزید و ۰٫۵ سانتی‌متر از بالای آن را خالی بگذارید. با کفگیر سوراخ‌دار، مربا را در شیشه فشار بدهید تا هوای باقی‌مانده خارج شود.
  • درِ مربا را ببندید. در را تا جایی ببندید که احساس کنید در برابر نیروی شما مقاومت می‌کند. اگر در مربا را بیش‌ازحد شل ببندید، باز می‌شود و اگر بیش‌ازحد سفت شود، هوا نمی‌تواند به‌خوبی خارج شود.
  • شیشه را ۵ دقیقه در آب جوش بگذارید. سپس شعله را خاموش کنید و بگذارید شیشه‌ها ۵ دقیقه دیگر نیز در آب باقی بمانند.
  • شیشه‌ را از آب خارج کنید و بگذارید ۱۲ تا ۲۴ ساعت خنک شود. درِ شیشه را کاملا سفت ببندید. می‌توانید مربا را در جای خشک و خنک به‌مدت ۱ سال نگهداری کنید.
همیشه قبل‌ از مصرف مربا، آن را از لحاظ سالم‌بودن کنترل کنید.

طرز تهیه شربت آلبالو

طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو در خانه - برای تهیه شربت آلبالو باید در انتها با یک صافی بسیار ریز تکه‌های میوه را جدا کرد.

مواد موردنیاز برای تهیه شربت آلبالو

– ۲ پیمانه شکر؛
– آب نصف عدد لیموترش؛
– ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم آلبالوی بدون هسته.

طرز تهیه شربت آلبالو

  • در یک قابلمه بر روی شعله متوسط، آلبالو، شکر و آب لبموترش را بریزید و آنها را به جوش بیاورید. بگذارید سپس ۳۰ دقیقه محتویات در حالت نیم‌جوش باقی بمانند.
  • شربت را از یک صافی بسیار ریز عبور داده و تکه‌های جامد میوه را جدا بکنید. شربت را در یک ظرف مقاوم در برابر هوا ریخته و در مدت یک هفته مصرف بکنید.

شما اهل تهبه شربت و مربای خانگی هستید؟ به نظرتان پخت خانگی چه مزیت‌هایی دارد؟ ترفند شما برای درست کردن مربای آلبالو خوشمزه چیست؟


در ادامه بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی به‌صورت مرحله به مرحله + پاسخ به سوالات رایج
به کمک یافته‌های علمی به‌طور صحیح از پوست خود مراقبت کنید در هر سنی پوستی زیبا و جذاب داشته باشد.
منبع practicalselfreliance chocolatemoosey epicurious
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. sara می‌گوید

    سایت شما عالی هستش
    امیدوارم موفق باشید

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام سارا جان؛
      از همراهی شما ممنونم