به عزیزان افسرده‌مان چه هدیه‌ای بدهیم؟ ایده‌هایی ناب برای بهبود حال دوستانمان

5

افسردگی احساس آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کند و هرکسی نمی‌تواند درد عمیق این افراد را درک کند؛ ولی گاهی با دادن هدیه به این افراد، می‌توانیم به آنها نشان دهیم که کنارشان هستیم. البته قطعا کنترل و درمان این اختلال فقط شامل دادن هدیه نمی‌شود و به یک انگیزه و اراده درونی و بیرونی قوی نیاز دارد؛ اما با دادن هدیه‌های زیر به عزیزان افسرده‌تان می‌توانید حال آنها را بهتر کنید و به آنها نشان دهید که برایتان ارزشمند هستند.

در این مقاله، ما هدیه به افراد افسرده را در چند بخش توضیح می‌دهیم تا شما راحت‌تر بتوانید هدیه موردنظرتان را انتخاب کنید.

رونیکس

هدیه‌های دوستانه برای افراد افسرده

۱. پتوی وزن‌دار

پتوی وزن‌دار هدیه‌ای برای افراد افسرده

این پتو یک هدیه عالی برای افراد افسرده است چون تسکین‌دهنده افسردگی و رفع‌کننده اضطراب و بی‌خوابی است. این هدیه دوست‌داشتنی تأثیر زیادی بر مدیریت استرس و درمان افسردگی دارد.

ظاهر این پتو مانند پتوهای معمولی است؛ با این تفاوت که توپ‌هایی در آن جاسازی شده که وزن پتو را به حدود ۴ کیلوگرم می‌رساند. وقتی که از این پتو استفاده می‌کنید، انگار کسی شما را در آغوش گرفته است. وزن استاندارد این پتو باید مطابق بدن شما باشد. پتوی سنگین، آزاردهنده و یا سبک مثل پتوهای عادی است و تأثیر زیادی نخواهد داشت.

نکته: بعضی افراد با در آغوش گرفتن یک بالش، همین احساس آرامش و دوری از استرس را خواهند داشت.

۲. شمع معطر

شمع معطر برای هدیه به دوست افسرده

سوزاندن شمع‌های معطر، آرامش‌بخش و نشاط‌آور است. این شمع‌ها به‌دلیل داشتن موادی مثل اسطوخودوس، وانیل و بابونه خاصیت درمانی دارند. حتی می‌توان شمع‌های معطر را در اطراف آپارتمان خود چید و به‌جای مدیتیشن، به شمع‌ها خیره شد.

گاهی اوقات علاوه‌ بر رایحه و بوی شمع‌ها، روشن کردن آنها نیز می‌تواند احساس خوبی به دیگران دهد. نور کوچکی که فضای تاریک اتاق را روشن می‌کند، باعث آرامش ذهن، کاهش استرس و اضطراب، افزایش شادی، نشاط و آرامش دیگران می‌شود.

۳. جعبه شادی

جعبه شادی برای افراد افسرده

ارسال این جعبه شادی می‌تواند ایده بسیار جالبی باشد. درون جعبه می‌توانید چیزهای مختلفی مثل شکلات، شمع، کوکتل حمام، هدیه، وسایل موردعلاقه و هر چیزی که دوست افسرده شما را شاد می‌کند، قرار دهید. این جعبه می‌تواند یک هدیه عالی برای عزیزانتان باشد.

۴. جعبه امید

جعبه امید هدیه به افراد افسرده

جعبه امید یک هدیه خلاقانه برای دادن امید و انگیزه به عزیزانتان یا حتی خودتان است. در این جعبه می‌توانید صنایع‌دستی، شمع، وسایل آرایش، کارت‌پستال، جواهرات یا هر چیز جالب و زیبای دیگری را بگذارید.

جعبه‌ها معمولا برای همه هدیه خوب و باارزشی هستند؛ پس سعی کنید همیشه بهترین چیزها را در این جعبه‌ها قرار دهید.

۵. دستگاه خوشبوکننده هوا

به‌جای زدن روغن به پارچه و وسایل مختلف، روغن‌های معطر و درمانی را در هوای خانه پخش کنید تا دوست افسرده شما هم از بوی خوب آن به وجد بیاید. می‌توانید از یک دستگاه خوشبوکننده هوا استفاده کنید. این دستگاه طبق زمان‌بندی خاصی که شما مشخص کرده‌اید، این روغن‌های معطر را در فضای خانه شما پخش می‌کند.

۶. هنرهای دستی

هدیه به افراد افسرده با هنرهای دستی

بافتنی، قلاب‌دوزی، خیاطی و سایر هنرهای دستی هدیه‌هایی ارزشمند هستند که هر کسی را خوشحال می‌کنند. شما می‌توانید با هنر دست خودتان چیزهایی بسازید و به کسانی که دوستشان دارید، هدیه کنید.

۷. جوراب

جوراب رنگی برای افراد افسرده

شاید باورتان نشود، ولی جوراب قشنگ هر کسی را خوشحال می‌کند! جوراب‌های زیبا و فانتزی بخرید و به عزیز افسرده‌تان هدیه بدهید. دوست افسرده‌تان هر وقت احساس افسردگی و تنهایی کند، به آنها نگاه خواهد کرد و یاد شما می‌افتد.

این جوراب‌ها افراد افسرده را مجبور می‌کنند که آنها را به پا کرده و بیرون بروند. شاید جوراب یک نقطه شروع خوب برای اجتماعی شدن و جلوگیری از افسردگی باشد. خرید یک دمپایی یا کفش زیبا نیز بسیار مؤثر است. ذوق و شوق استفاده و پوشیدن آنها می‌تواند هر کسی را مجبور کند که حتی برای مدت کوتاهی از خانه خود بیرون بیاید.

۸. پازل

پازل ذهن افراد افسرده را تحریک می‌کند

پازل بزرگ و ۱۰۰۰تکه گاهی بهترین هدیه برای افراد افسرده محسوب می‌شود. انجام پازل برای بسیاری از افراد باعث می‌شود که به‌راحتی روی واقعیت تمرکز کنند و بتوانند در مواقع مشکل به‌راحتی تصمیم بگیرند. آنها می‌توانند در زندگی واقعی نیز تکه‌های پازل را طوری کنار هم بچینند که بتواند معماهای زندگی‌شان را حل کند. این بازی یک راه عالی برای رسیدن به آرامش ذهنی است.

می‌توانید در هنگام چیدن پازل به یک موسیقی آرام نیز گوش دهید. ترکیب این دو باهم یک ضداسترس قوی است.

۹. کتاب رنگ آمیزی بزرگسالان

رنگ‌آمیزی، خوش‌نویسی، طراحی و یا حتی کشیدن خطوط درهم تأثیر زیادی در حفظ آرامش و کاهش استرس دارد. ۱۵ دقیقه رنگ‌آمیزی، بسیاری از دردها، استرس‌ها و مشکلات روزانه را کاهش می‌دهد. می‌توانید در کنار رنگ‌آمیزی یک فنجان چای بریزید و به یک موسیقی شاد نیز گوش دهید.

۱۰. جعبه آب گرم

آب گرم باعث آرامش و نشاط می‌شود. اگر دوستتان به حمام‌کردن و آب گرم علاقه دارد، می‌توانید برایش جعبه آب گرم بخرید. این جعبه شامل بمب حمام، شمع، نمک حمام، صابون دست‌ساز و موارد بسیار دیگری است.

۱۱. هدفون لغو کننده سروصدا

این هدفون سروصدای محیط و اطراف را از بین می‌برد و به آرام کردن ذهن و آرامش کمک زیادی می‌کند.

هدایای نوشتنی و خواندنی برای افراد افسرده

۱۲. دفتر خاطرات

دفتر خاطرات هدیه ارزشمند برای افراد افسرده

داشتن یک دفترچه خاطرات هدیه خوبی برای بهبود افراد افسرده است. شما احساسات، اهداف، یادداشت‌ها و تمام نکات روزانه خود را در طول دوران افسردگی در این دفترچه یادداشت می‌کنید تا کم‌کم به یک زندگی شاد برسید.

یک دفتر خاطرات زیبا با رنگ بسیار جذاب برای دوست افسرده خودتان بخرید و از او بخواهید و روزانه یک خط در مورد وقایع زندگی خود را در آن بنویسد. بعد از یک سال می‌تواند آنها را بخواند و از وضعیت روحی و مراحل پیشرفت بهبود خود مطلع شود.

۱۳. جملات انگیزشی

جملات انگیزشی برای افراد افسرده

جملات الهام بخش و انگیزشی را چاپ کنید و به دیوار خانه بزنید. از دوست افسرده خودتان بخواهید هر روز به جملات فکر کند. همچنین می‌توانید این جملات را روی لیوان یا وسایل دیگر چاپ کرده و به دیگران هم هدیه دهید. یک لیوان با عکس فرد موردعلاقه، هر چیز دوست داشتنی یا یک جمله تأثیرگذار انگیزشی می‌تواند بهترین هدیه برای افراد افسرده باشد.

هر روز صبح که دوستتان می‌خواهد چای یا آب بخورد، دیدن آن لیوان احساس خوبی را در او به وجود می‌آورد؛ بنابراین روزش را با حس‌وحال خوبی شروع می‌کند.

۱۴. نامه‌های نوستالژیک

نوشتن نامه هدیه ای برای افسردگی

همیشه به عزیزان‌تان نامه‌ها و پیام‌هایی بفرستید تا بفهمند برای شما ارزشمندند. خواندن دوباره کلمات مهربانانه و جملات پر از احساس شما، به آنها می‌فهماند که دوست‌داشتنی هستند و نباید ناامید شوند. به خاطرات خوب و چیزهایی که از کنار هم بودن یاد گرفته‌اید فکر کنید. از دوستتان بخواهید این یادداشت‌ها و جملات زیبا را در یک ظرف بیندازد یا روی یک تابلو بچسباند.

گاهی اوقات افراد افسرده خصوصیات خوب خود را فراموش می‌کنند. خواندن دوباره یادداشت‌های دیگران باعث می‌شود خوبی‌های خود را به یاد بیاورند، مثبت فکر کنند و افکار منفی را از خود دور کنند. این یک راه ساده اما بسیار تأثیرگذار است.

۱۵. کتاب

هدیه کتاب برای افراد افسرده

کتاب‌ها همیشه بهترین دوست و همدم انسان‌ها هستند. با خواندن کتاب، دوست شما می‌تواند برای مدتی از افکار منفی خود فاصله بگیرد و با شخصیت‌های داستان هم‌ذات‌پنداری کند. خواندن کتاب‌های انگیزشی و مثبت قدم مهمی برای بهبود بیماری است.

۱۶. گیاهان و حیوانات خانگی

داشتن چیزی یا شخصی که باید از او مراقبت و نگهداری شود، باعث ایجاد انگیزه و شور و نشاط در فرد افسرده می‌شود. این چیز می‌تواند یک گیاه یا یک حیوان خانگی باشد. مراقبت از گیاهان بسیار ساده است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. شما می‌توانید از گیاهانی مانند آلوورا، لیلی صلح، گل عنکلوتی، گیاه سرخس بوستون یا پاچیرا نگهداری کنید یا آنها را به دیگران هدیه دهید.

هدایای درمانی برای افراد افسرده

۱۷. نوردرمانی

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث شادی و نشاط می‌شود. عملکرد این نور شبیه نور خورشید است. در زمستان که نور زیادی به شما نمی‌رسد، استفاده از نور درمانی بسیار موثر است. دوست شما می‌تواند در کنار نور درمانی، از مکمل‌های ویتامین دی هم استفاده کند.

۱۸. چالش سم‌زدایی ۳۰روزه

دوستتان را به یک چالش سم‌زدایی جذاب دعوت کنید. با سم‌زدایی و ازبین‌بردن فکرهای منفی در زندگی، می‌توانید زندگی شادتر و بهتری به دوستتان هدیه بدهید. سم‌زدایی بهترین روش برای یادگیری راه‌های جدید و بهبود زندگی شخصی است.

۱۹. دمنوش منیزیم

منیزیم برای افسردگی و اضطراب بسیار مفید است. افراد بعد از استفاده از منیزیم احساس آرامش و شادی دارند.

حتما برای استفاده از منیزیم باید با پزشک مشورت شود، زیرا استفاده زیاد از آن می‌تواند باعث شکم‌درد شود.

۲۰. پد حرارتی

این پد یا بالشتک گردنی به‌ویژه در ماه‌های سرد سال باعث تسکین درد و گرفتگی عضلانی می‌شود و گرمای آن شادی و نشاط در فرد ایجاد می‌کند.

۲۱. خمیردرمانی

خمیردرمانی مانند خمیربازی خردسالان است؛ با این تفاوت که شما می‌توانید در مواقع استرس و اضطراب از آن استفاده کنید. مانند توپ استرس و دیگر اسباب‌بازی‌های ضداسترس، شما با فشار دادن این خمیر می‌توانید استرس و اضطراب خود را از بین ببرید.

۲۲. روغن‌های درمان افسردگی

روغن‌های معطر برای درمان افسردگی

این روغن‌ها دارای رایحه درمانی و آرامش‌بخش هستند و استرس را کاهش می‌دهند؛ مثلا می‌توانید چند قطره از روغن اسطوخودوس را روی پرده، بالش، پارچه یا هر جای دیگری که بیشتر استفاده می‌کنید، بریزید تا عطر آن در همه اتاق پخش شود.

  • ترکیب اسطوخودوس، گریپ‌فروت و ترنج نیز به آرامش قبل از خواب کمک می‌کند.
  • روغن پرتقال و لیمو نیز باعث افزایش روحیه و شادی و نشاط می‌شود.
  • روغن نارگیل سی‌بی‌سی هم یکی دیگر از انواع روغن‌هایی است که اگر پوست سر را چند دقیقه با آن ماساژ دهیم، باعث احساس آرامش و نشاط می‌شود.

هدایای غیرمادی برای افراد افسرده

۲۳. تفریح کردن

یکی از راه‌های تغییر روحیه و شاد بودن سفر، تفریح یا گذراندن وقت با دوستان و خانواده است. برای چند ماه بعدِ خود و دوست افسرده‌تان برنامه بچینید و چند روز به سفر بروید. با این کار نه‌تنها در طول سفر، بلکه قبل و بعد از آن نیز تا مدت‌ها روحیه خوب و شادی خواهید داشت.

تنهایی می‌تواند مشکل و اضطراب افراد افسرده را بدتر و بیشتر کند. گاهی اوقات نیز بیرون رفتن برای آنها چالش بزرگی است؛ اما اگر دوستتان می‌خواهد افسردگی را کم‌کم پشت سر بگذارد و روحیه خوبی داشته باشد، بهتر است یک سفر خوب با افراد مورد علاقه‌‌اش را برنامه‌ریزی کند.

۲۴. درک و پشتیبانی

هدیه به افراد افسرده

درک و حمایت از یکدیگر تاثیر زیادی در روحیه افراد دارد. این احساس نه‌تنها در افراد مبتلا به افسردگی، بلکه تمامی آدم‌ها ضروری است؛ پس اگر کسی در اطراف شما به افسردگی مبتلا است، بهترین هدیه‌ای که به او می توانید بدهید، درک احساسات و حمایت از او در تمام مشکلات زندگی است. گاهی اوقات فرد مبتلا نمی‌تواند علت ناراحتی و افسردگی خود را توضیح دهد. در اینجا تلاش و حمایت شماست که می‌تواند احساس ناراحتی او را کاهش دهد و او را شاد کند.

شما باید به افراد مبتلا به افسردگی بگویید که آنها را در هر شرایطی که هستند یا هر احساسی که دارند، دوست دارید. آنها باید بدانند که شما آنها را می‌پذیرید و درک می‌کنید. گاهی اوقات ابراز عشق و علاقه می‌تواند بزرگ‌ترین و بهترین هدیه برای دیگران، به‌ویژه افراد افسرده باشد.

۲۵. دعوت به خودمراقبتی

رسیدگی به خود برای افراد افسرده

گاهی رسیدگی و مراقبت از خود، آرایش کردن، مرتب کردن موها، استفاده از لوازم آرایشی لوکس و فانتزی، حمام داغ، استفاده از روغن‌ها و ماسک‌های مختلف به آدم‌ها حس مهم بودن می‌دهد. پوشیدن لباس زیبا، اسپری‌ بدن و حتی خریدن یک جفت جوراب جدید و زیبا می‌توانند افسردگی را کاهش دهد.

بعضی از آدم‌ها با پوشیدن یک لباس سایز بزرگ و راحت احساس امنیت و راحتی می‌کنند. اعتمادبه‌نفس آنها بیشتر می‌شود و شادی و نشاط خود را به دست می‌آورند؛ بنابراین با خود می‌گویند من مهم هستم، چون از خودم مراقبت می‌کنم و به خودم می‌رسم. این حس نقطه مقابل افسردگی است.

۲۶. دیدار و ملاقات

وقتی فردی به‌شدت افسرده است، قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نخواهد بود. شما می‌توانید به دیدن او بروید و کارهایی مانند تمیز‌کردن خانه، مرتب‌کردن، خرید، آشپزی و سایر فعالیت‌های روزمره را برایش انجام دهید. حتی حضور فیزیکی شما به آنها یادآوری می‌کند که شما او را دوست دارید و تنها نیست. این احساس کمک زیادی به درمان افسردگی می‌کند.

۲۷. شکرگزاری

قدردانی از چیزهای روزمره تأثیر بسیار زیادی بر روحیه و جلوگیری از افسردگی دارد. به او بگویید هر روز چیزهایی را که برای داشتن آنها خوشحال است روی یک کاغذ بنویسد و خدا را بابت داشتن آنها شکر کند. فراموش نکنید که یک روز خوب با سپاسگزاری شروع می‌شود.

۲۸. دعوت به انجام فعالیت‌های هنری

انجام هر نوع هنری باعث آرامش می‌شود و به فرد کمک می‌کند تا احساس درونی خودش را ابراز کند. با کمک به او برای انجام یک هنر در اوقات فراغت، فکرهای منفی را از او دور کنید تا فقط روی کار خودش تمرکز کند. مطمئنا از نتیجه کار شگفت‌زده خواهید شد.

سخن آخر

بهترین هدیه برای افراد افسرده

در کنار تمام هدیه‌های ذکرشده برای افراد افسرده، گوش کردن به موسیقی، دیدن فیلم و … می‌توانند به‌طور موقت شخص افسرده را شاد کنند؛ اما بهبودی و درمان افسردگی فرایند طولانی‌مدتی است. مهم‌ترین نکته برای دادن انگیزه به فرد افسرده این است که به او بفهمانید که همیشه در کنار او هستید. وقتی که آنها بفهمند تنها نیستند، این مسیر را سریع‌تر و راحت‌تر طی می‌کنند.

وظیفه خانواده، دوستان و اطرافیان افراد مبتلا به افسردگی این است که به‌طور منظم با آنها در تماس باشند، نامه بنویسند، کارت‌پستال ارسال کنند یا در زمان‌های خاص و موقعیت‌های مهم هدیه مناسب به آنها بدهند؛ اما در تمامی مراحل بهبود بیماری، حضور یک روان‌درمانگر متخصص می‌تواند بهداشت و سلامت روح و جسم آنها را تضمین کند.

شما برای کمک به دوستان و عزیزان افسرده خود چکار می‌کنید؟ چه هدیه‌ای آنها را بیشتر از همه خوشحال می‌کند؟


در ادامه بخوانید: چگونه با افراد افسرده برخورد کنیم؟
اصول کسب ثروت را بیاموزید و عادت‌های افراد ثروتمند را در خود ایجاد کنید.



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع resilientblog
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. صدف می‌گوید

    اگر کسی به افسرده‌ها این قدر اهمیت می‌داد و تو فکر این بود که براشون چی بخره، اونا اصلا افسرده نمی‌شدن. اصلی‌ترین دلیل افسردگی اینه که مورد اهمیت نباشی و کسی دوستت نداشته باشه.

    1. رومینا می‌گوید

      منم با شما موافقم صدف جان … 👌🏻💯

    2. نرگس حق‌مرادی می‌گوید

      ممنونم از نظرتون دوست عزیز. تا حدودی با حرفتون موافقم. ولی ممکنه این مقاله و امثالش کمک کنن آدما به فکر اهمیت دادن به دوستان افسردشون بیفتن.

  2. ش.س می‌گوید

    کاملا با دیدکاهتون مخالف هستم خودم مرتب برای همسرم کادو و هدیه میخرم بعد از گرفتن هدیه میگه من اصلا هدیه گرفتن دوس ندارم برا من هیچی مهر اون افسردگی داره اما من باز هم براش کادو میخرم و اون هربار این حرفو تکرار می‌کنه همیشه هم هدیه کار ساز نیس شاید بعضی خانم ها دوس داشته باشن

  3. مریم می‌گوید

    دوست من همزمان پدر و برادرش رو از دست داده و در وضعیت خوبی نیست،فکر می‌کنم هدیه های پیشنهادی شما میتونه کمک کننده باشه، همین که احساس کنه یه نفر خواسته که حال اونو بهتر کنه.