مذاکره درباره حقوق؛ چطور در مصاحبه شغلی برای حقوق دلخواهمان چانه‌زنی کنیم؟

0

دقت کرده‌اید صحبت درباره مسائل مالی برای ما کمی سخت است؟ حتی زمانی که پای منافعمان در میان است و برای مثال می‌خواهیم در مصاحبه‌ای کاری برای یک موقعیت شغلی به توافق برسیم هم اغلب نمی‌توانیم راحت درباره پول صحبت کنیم. در واقع، مذاکره درباره حقوق در مصاحبه شغلی برای بیشتر افراد ساده نیست. اگر این کار را یاد نگیریم، در زندگی مالی با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد. از شما دعوت می‌کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید و ببینید که چه باید کرد.

مذاکره درباره حقوق بخشی مهم و معمولی از فرایند استخدام است. منتها چرا به این بخش از صحبت‌ها که می‌رسیم، کمی دستپاچه می‌شویم و نمی‌توانیم درباره دستمزد و پولی که حقمان است به‌خوبی مذاکره کنیم؟ این مطلب را بخوانید تا پاسخی برای این سؤال پیدا کنید و ببینید برای مذاکره درباره حقوق چه مواردی را باید در نظر بگیرید.

رونیکس

چرا صحبت‌کردن از پول مهم است؟

مذاکره برای حقوق ـ صحبت کردن درباره حقوق

هرقدر هم که ندانید چطور بحث‌های مالی را مدیریت کنید، بازهم نمی‌توانید در مصاحبه شغلی از خیرش بگذرید. باید این بحث را از جایی شروع کنید. یکی از دلایل اصلی کارکردن رسیدن به دستمزد و پول و ثروت است. این‌طور نیست؟ البته دلایل دیگری هم وجود دارد که با مرورشان قوت قلب خواهید گرفت و صحبت‌کردن درباره دستمزد برایتان معمولی‌تر و راحت‌تر می‌شود، برای مثال:

۱. نردبان شغلی

زمانی که استخدام می‌شوید، به‌ندرت دستمزد و حقوقتان افزایش پیدا خواهد کرد. چنین چیزی فقط زمانی رخ می‌دهد که ارتقای شغلی بگیرید. حتی بعد از آن هم شاید افزایش حقوقتان چندان چشمگیر نباشد. با این حساب، بهتر است در همان ابتدای استخدام، مذاکره درباره حقوق را جدی بگیرید و بدانید اگر پایه پرداختی‌تان زیاد نباشد و سر آن کوتاه بیایید، امکان افزایش دستمزد و حقوقتان در آینده کم خواهد بود.

۲. سلامت روان

شاید ندانید که مذاکره درباره حقوق روی سلامت روانی‌ هم اثر دارد. چطور؟ دستمزد و مقدار درآمدی که دارید روی رفاه زندگی‌تان اثرگذار است. حقوقتان روی حال‌وهوا و جایگاهتان در شرکت و اداره هم اثر می‌گذارد. اگر احساس کنید دستمزدی می‌گیرید که از ارزش‌ها و زحماتتان کمتر است، از نظر روانی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرید و حالتان خوش نخواهد بود.

۳. آثار بلندمدت

با مذاکره درباره حقوق و رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب، شرایط مالی‌تان در آینده نیز تضمین می‌شود. یادتان باشد میزان دستمزدتان در شغل فعلی ممکن است روی دستمزد و حقوقتان در شغل‌های بعدی هم اثر بگذارد؛ پس کوتاه نیایید و مذاکره درباره حقوق را نادیده نگیرید. تلاش برای رسیدن به حقوقی کافی و خوب در تضمین آینده‌ و کارهای بعد از بازنشستگی شما هم نقش دارد.

چرا مذاکره برای حقوق کار ساده‌ای نیست؟

مذاکره برای حقوق ـ خجالت از صحبت کردن درباره پول و حقوق

مطالب و مقالات مختلفی درباره شیوه ظاهرشدن در جلسات مصاحبه شغلی وجود دارد؛ اما درباره بخش حقوق و دستمزد کمتر صحبت شده است. باید برای همه مشخص شود که قرار است در ازای زحمتی که می‌کشند دستمزد دریافت کنند؛ پس جای خجالت و شرمی باقی نمی‌ماند.

جالب است بدانید حتی در کشورهایی مانند انگلستان هم این موضوع وجود دارد و آدم‌ها برای مذاکره درباره حقوق و دستمزدشان معذب‌اند. طبیعی هم هست. زمانی که پای پول به‌ میان می‌آید، باید روی تلاش و تخصص خود قیمت بگذاریم. از سوی دیگر و به‌طور معمول، کارفرما و استخدام‌کنندگان هم در پی این‌اند که قراردادی با کمترین میزان دستمزد با ما ببندند. در چنین شرایطی، مذاکره کمی معذب‌کننده و دشوار می‌شود.

ترفند موفقیت در مصاحبه شغلی

یکی از بهترین کارها در مذاکره برای حقوق، داشتن اعتماد‌به‌نفس و به‌اندازه صحبت‌کردن است. برای اینکه معذب نشوید، خیلی حرفه‌ای به قضیه نگاه کنید و نگذارید تعارفات معمول و بیهوده و پیش‌فرض‌هایی که درباره قباحت و زشتیِ حرف‌زدن درباره پول و مسائل مالی در جوامع وجود دارد گریبان مذاکره‌تان را بگیرد.

با حذف احساسات و پیش‌فرض‌های سنتی از مذاکره، مسیر ساده‌تر پیش خواهد رفت.

نکته بسیار مهم دیگر در زمینه صحبت‌کردن درباره حقوق این است که لازم نیست چیزی را نهایی کنید. شما فرصت دارید فکر کنید و می‌توانید این موضوع را به استخدام‌کنندگان هم بگویید. از آنها بخواهید به شما بگویند چقدر فرصت دارید به پیشنهادشان فکر کنید و پاسخ مثبت یا منفی بدهید. با این کار برای خود زمانی می‌خرید و به پیشنهاد کاری موجود بهتر فکر می‌کنید. ضمن اینکه می‌توانید پرس‌وجو کنید و ببینید پیشنهاد مالی مطرح‌شده به‌اندازه کافی خوب هست یا خیر.

۳ نکته مهم مذاکره درباره حقوق را می‌دانید؟

مذاکره برای حقوق ـ نکات مهم در مذاکره برای دستمزد

وقتی در مصاحبه شغلی نوبت به حرف‌زدن درباره حقوق می‌رسد، این ویژگی‌ها را در رفتارتان بازتاب بدهید:

  1. محکم‌ و استوار باشید؛
  2. صریـح و شفـاف باشیـد؛
  3. آینده‌نگر و با برنامه حرف بزنید.

محکم‌بودن و استواری در مذاکره بر سر دستمزد نشان می‌دهد نسبت به شرایط کاری‌تان آگاه هستید، تحقیق کرده‌اید و ارزش کارتان را می‌دانید. صراحت کلامتان نیز باعث می‌شود به مدیران بخش استخدام و منابع‌ انسانی نشان بدهید با نیرویی روبه‌رویند که روی حرف‌هایش می‌ایستد و شفاف صحبت می‌کند. آینده‌نگربودن و با برنامه و دقیق حرف‌زدن هم نشانه این است که رویکردی مشخص و قابل‌احترام برای کارکردن دارید.

به تقویت این رفتارها در خود فکر کنید و سعی‌تان این باشد که با آمادگی کامل در جلسه مصاحبه کاری حاضر شوید.

زمان مناسب صحبت‌کردن درباره حقوق چه‌موقع است؟

مذاکره برای حقوق ـ زمان مناسب برای صحبت کردن درباره حقوق

زمان مناسب برای پیش‌کشیدن حرف حقوق‌ و دستمزد چه‌موقع است؟ این موضوع تا حد زیادی وابسته به صنعت، شرکت و مدیران استخدامی است. منتها به‌طور کلی، پیشنهادهایی برایتان داریم:

  • خیلی زود و سریع حرف دستمزد را پیش بکشید؛‌ در پایان توافقات و صحبت‌هایتان در جلسه نخست، درباره حقوق حرف بزنید. در این صورت، هم شما و هم کارفرما می‌توانید به نتیجه‌گیری سریع‌تری برسید و وقت هیچ‌کدامتان بیهوده تلف نخواهد شد.
  • برای بازکردن بحث دستمزد زمان بخرید؛ رویکرد دیگر این است که زمان بخرید و سریع به سراغ مقوله حقوق نروید. اگر روند کار طوری پیش رفت که باید درباره حقوق حرف بزنید، زمان بخرید و پاسخی به دستمزد موردنظرتان ندهید. کمی تحقیق کنید و ببینید که چه دستمزدی متناسب با وظایف و کارهایی است که قرار است در موقعیت شغلی موردنظر انجام شوند. اگر از موضعی آگاه نسبت به دستمزد و حقوق متناسب با ارزش کارتان با سازمان صحبت کنید، قدرتتان در افزایش دستمزد در مذاکره درباره حقوق بیشتر می‌شود.

شما کدام رویکرد را برای صحبت‌کردن درباره حقوق در نظر می‌گیرید؟ اگر شرکت و سازمان در همان ابتدای کار به‌سراغ مقوله حقوق برود، برای شما هم بهتر است. در این صورت، تکلیف همه‌چیز سریع و ساده مشخص می‌شود. اگر چنین چیزی برایتان رخ نداد، خودتان دست‌به‌کار شوید و درباره حقوق صحبت کنید. این حق مسلمتان است.

چطور برای مذاکره‌کردن درباره حقوق آماده شوید؟

مذاکره برای حقوق ـ‌ آماده شدن برای مذاکره برای دستمزد

همیشه یادتان باشد دانش و آگاهی جواهرند. با این دو شما قدرتمند خواهید بود. برای حاضرشدن در مصاحبه‌های شغلی، آگاهی‌تان را افزایش دهید. اصول مذاکره را بیاموزید و برای رسیدن به حقوقی بیشتر و بهتر گفت‌وگو کنید.

تحقیقاتی در کشورهای دیگر انجام شده که نشان می‌دهد فقط ۵۵ درصد از متقاضیان شغلی برای دستمزدِ بیشتر مذاکره می‌کنند. این در حالی است که حدود ۷۰ درصد از کارفرمایان و استخدام‌کنندگان از متقاضیان انتظارِ مذاکره و مطالبه حقوق بیشتر دارند؛ اما آدم‌های اندکی آمادگی و توانایی مذاکره بر سر حقوق بیشتر و مناسب‌تر دارند.

به کمک توصیه‌های زیر می‌توانید خود را برای مذاکره درباره حقوق آماده‌تر کنید:

۱. طیف دستمزد در موقعیت شغلی موردنظرتان را بدانید

سعی کنید قبل از رفتن به مصاحبه شغلی، درباره طیف حقوق‌ و دستمزد تحقیق کنید. ببینید در صنعت و بازار موردنظرتان برای فعالیت‌کردن چقدر دستمزد پرداخت می‌شود. اگر اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشید، بهتر می‌توانید در جلسه مصاحبه مذاکره کنید و به نتیجه برسید.

۲. با منابع مطلع و آگاه صحبت کنید

با افراد مطلع درباره دستمزد شغل موردنظرتان صحبت کنید و ببینید نظرشان درباره دستمزد مطلوب چیست. کسانی که تجربه و سابقه مرتبط دارند در رسیدن به نتیجه درباره دستمزد مناسب کمکتان خواهند کرد. داشتن اطلاعات دست‌اول درباره هر صنعت و بازار کار به شما دید خوبی برای مذاکره‌کردن می‌دهد.

۳. طیف مشخصی از دستمزد را برای خود در نظر داشته باشید

مذاکره برای حقوق ـ زمان مناسب برای صحبت کردن درباره دستمزد

بعد از اینکه تحقیقات‌تان درباره طیف دستمزد مناسب به پایان رسید، برای خود بازه‌ای در نظر بگیرید. این بازه حقوقی است که اگر به شما پیشنهاد شود، شغل را می‌پذیرید. باید حدود انعطاف‌پذیری خود در پذیرفتن دستمزد را بدانید. طیفی از دستمزد برای خودتان در نظر بگیرید که به نظرتان منصفانه، منطقی و متناسب با خواسته‌هایتان است.

البته دقت کنید که اگر شغلی را به‌شدت دوست دارید اما دستمزد پرداختی‌اش کمی از طیف موردنظرتان پایین‌تر است، باید کوتاه بیایید.

۴. مزایای پیشنهادی را هم در نظر بگیرید

در مذاکره برای حقوق، به مزایای پیشنهادی برای شغل هم توجه کنید؛ برای نمونه، دقت داشته باشید بعضی از شرکت‌ها و ادارات در کنار دستمزدی که در نظر می‌گیرند مزایایی مانند انواع وام‌ها، امکان دورکاری، تسهیلات و خدمات را هم ارائه می‌کنند. اگر مزایایی عالی به شما پیشنهاد می‌شود، شاید بتوانید شغلی را که حقوقش کمی با ایدئال‌هایتان فاصله دارد بپذیرید.

در آخر

هنوز معتقدید مذاکره برای تعیین حقوق مناسب کار دشواری است؟ شاید. منتها باید تمرین کنید و ذهنی باز داشته باشید تا در انتخاب شغل مناسب و تعیین دستمزد به مشکل برنخورید. شما تجربه‌ای از مذاکره برای دستمزد دارید؟ آیا تاکنون در موقعیت‌هایی معذب‌کننده گرفتار شده‌اید؟


در ادامه بخوانید: ۱۰ اشتباه رایج هنگام مذاکره بر سر اولین حقوق
منبع welcometothejungle
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.