روش‌های تولید انواع پروفیل و مزایا و معایب روش‌های تولیدی

0

 

در این مقاله قصد داریم درباره انواع قوطی و پروفیل فولادی و کیفیت های آنها و همچنین کاربردهای مختلف بپردازیم.

انواع پروفیل ها:

پروفیل ها انواع مختلفی دارند که از آن جمله می توان به پروفیل زد، پروفیل مبلی ، قوطی ستونی، پروفیل نبشی و ناودانی ، پروفیل درب و پنجره و… اشاره کرد.

رونیکس

کاربرد پروفیل ها

پروفیل ها کاربرد زیادی در محیط پیرامون ما دارند اما کاربرد عمده پروفیل ها در صنایع ماشین سازی و ساختمان سازی می باشد و با توجه به اشکال ، ابعاد و ضخامت مختلف پروفیل ها، کاربردهای متنوعی دارند.

بیشترین کاربرد این مقاطع در ساختمان سازی در ساخت درب و پنجره های آهنی می باشد و پروفیل هایی با ابعاد کوچکتر در نرده کشی دیوار اماکن مختلف ، پیاده روها ، خیابان ها و پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد .

مقاطع بزرگتر پروفیل، که قوطی ستونی نامیده میشود و به شکل مربع ساخته می شوند. همانطور که از اسمشان پیداست برای ساخت ستون و اسکلت فلزی مورد استفاده قرارمی گیرند. پروفیل های نبشی و ناودانی نیز در ساخت چهارچوب درهای بزرگ آهنی و انواع قالب های فلزی استفاده می شود. ناودانی های کوچک در کرکره اغلب مغازه ها به کار برده می شود.

قیمت قوطی ستونی ، پروفیل زد ، نبشی ، ناودانی و … بسته به نرخ ارز ، کیفیت ساخت ، هزینه های انرژی و پروسه ساخت

می تواند متغیر باشد. اما با توجه به اینکه پروفیل مبلی معمولا از ورق فولاد مبارکه تولید میشود قیمت پروفیل مبلی بیشتر به سیاست های داخلی تولید فولاد وابسته است .

این نوع پروفیل ها با ضخامت ۵/۱ تا ۸ میلی متر تولید می شوند. درصورتی که پروفیل ها با کیفیت و مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی تولید شوند، در صنایع خودروسازی درساخت شاسی تریلرها و نفت کش ها قابل استفاده هستند. پروفیل زد هم جهت پوشش در سقف سوله ها استفاده میشود.

در ساخت میزو صندلی و مبلمان و همچنین لوازم خانگی نیز از پروفیل استفاده می شود.

 

روش های تولید پروفیل

پروفیل ها به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تولید می شود که هر روش موجب تولید پروفیل با خصوصیات و کاربرد متفاوتی می شود.

روش مستقیم: در این روش ورق از قالب های مخصوصی که از قبل طراحی شده اند و طرح مشخصی دارند عبور داده می شوند تا زاویه و شکل مورد نظر به ورق داده شود.

در این روش میزان نیرو و زوایای مختلف از قبل مشخص و طراحی شده و ورق با عبور از این قالب و پس از جوش های فرکانسی که به آن داده می شود دو لبه ورق سایز و شکل مورد نظر را می گیرد.

روش غیر مستقیم: در این روش با اعمال نیرو از طرف قالب ها و حرارت جوش با پیچش گیر، به ورق ها شکل داده می شود. توسط این اعمال نیرو پیچش و کمانش و خمش ورق اصلاح می شود. به وسیله اره اتوماتیک ورق ها بریده میشود وپس از بسته بندی به انبار محصولات فولادی منتقل می شوند.

مزایا و معایب روش مستقیم و غیر مستقیم

تولید پروفیل در روش مستقیم کیفیت بهتری نسبت به سایر روش های تولید پروفیل دارد، علت آن به دلیل وجود خط جوش ثابت و مقطع دقیق زاویه های تیز ، انحنای سطحی مقطع کم است.

تولید پروفیل در روش مستقیم از لحاظ ماشین کاری و عملیات حرارتی نیاز به دقت بالایی دارد.همچینین استهلاک در این روش در قالب ها زیاد میباشد که به دلیل اختلاف قطر نقاط گوناگون قالب ها و لبه های تیز پروفیل و نیز سرعت خطی متفاوت میباشد.

سرعت تولید در روش مستقیم به علت فضای هوایی زیاد بین ایندکتور و فریت و پروفیل پایین میباشد.

در انتها میتوان به این نتیجه رسید که سرعت و راندمان تولید روش مستقیم از روش غیر مستقیم کمتر میباشد.

در روش غیر مستقیم تولید ، ابتدا در دستگاه نورد و بر اساس مراحلی که در بالا ذکر شد و از طریق یکی از 3 روش خم کردن به مقطع تبدیل می گردد.پس از آن جوش دولبه و در بخش سایزنیگ و پیچش گیر به دلیل وجود فشار های بالایی ، پایینی و جانبی ، مقطع به شکل های گوناگون تبدیل میگردد. در نهایت محصول تولید و بعد از انجام مراحل برش ، دسته بندی میگردد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.