انواع کباب‌ های ایرانی و تاریخچه کباب در ایران

0

 

کباب کردن یا کبابی در لغت به معنای طبخ غذا بر روی شعله های آتش یا به صورت معمول ما ایرانی ها بر روی زغال است. در این مقاله قرار است در مورد انواع کباب های ایرانی و تاریخچه کباب در ایران و اولین کبابی هایی که در ایران فعالیت مینمودند صحبت کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه شوید تا در مورد این غذای لذیذ و پر طرفدار ایرانی بیشتر بدانیم.

تاریخچه کباب در ایران

منابع بسیاری درباره آشپزی ایرانی و کباب در ایران نوشته اند که نصیرالدین شاه قاجار بنیانگذار کباب در ایران بوده است. او به سرآشپزهای خود کباب سفارش داد تا با تقلید و تغییر در رسپی یکی از غذاهای قفقازی آن را تهیه نمایند. و این شده که اولین کباب ایرانی تهیه و کم کم به غذای اصلی ایرانی تبدیل شد.

رونیکس

نخستین چلوکبابی‌ها

محمدحسن اعتماد السلطنه، سیاستمدار دربار قاجار و فرزند قاتل امیرکبیر نوشت که اولین چلوکبابی در ایران چلوکبابی نایب نام داشت و در بازار تهران واقع شده بود و مانند رستوران های اروپایی غذا را روی میز سرو می کرد. در کبابی نایب برنج ها به صورت هرمی شکل سرو میشده و پیشخدمت ها یکی یکی برنجها را بر سر میزها می برده اند و پشت سر آنها کباب ها با سیخ توسط پیش خدمت دیگر بر سر میزها آورده میشد. نکته جالب در آن زمان این بود که هر هر تعداد کبابی را میتوانستند سفارش و میل کنند ولی مبلغ اضافی بابت تعداد بیشتر پرداخت نمی کردند. مبلغ هر پرس چلو کباب بین ۳ تا ۵ ریال در آن زمان بوده است.

اما اسناد دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد اولین چلوکبابی در تبریز نزدیک مرز قفقاز تأسیس شده است.

انواع کباب ایرانی

از معروف ترین کباب های ایرانی میتوان به کباب گلپایگان، کباب کوبیده، کباب برگ، کباب سلطانی، کباب دوش، جوجه کباب، جوجه کباب دورنگ، دنده کباب کرمانشاهی، کباب بناب، کباب چنجه، کباب ترش، کباب چوبی، جوجه کباب بوقلمون، کباب شیشلیک، کباب ترخونی، کباب حسینی، کباب بختیاری و… را نام برد.

کباب چنجه چیست؟

کباب چنجه یکی از محبوب ترین غذاهای گوشتی در خاورمیانه بوده که تلفظ صحیح آن کنجه است که به زبان آذری چنجه صحبت می شود و مردم برخی از شهرهای دیگر نیز تحت تأثیر زبان آذری آن را چنجه نامیدند.

کباب دوش چیست؟

کباب های دوش از پشت گردن و گوشت دوش گاو تهیه می شوند و به دلیل وجود چربی های خوش طعم در آن طعم کباب را دو چندان لذیذ تر می کنند.

انواع کباب ایرانی

 

کباب بناب چیست؟

کباب بناب نوعی کباب کوبیده است که متعلق به شهرستان بناب در استان آذربایجان شرقی است. این کباب از گوشت گوسفندی تازه درست شده است که اندازه آن بسیار بزرگتر از کباب کبابی معمولی است.

کباب ترش چیست؟

یکی دیگر از انواع کباب های ایرانی کباب ترش است که بیشتر در مناطق شمالی کشور طبخ میگردد. در تهیه کباب ترش از سبزی های محلی شمالی در کنار آب انار ترش و رب انار و ادویه های دیگر استفاده میگردد که همین باعث تفاوت این کباب با سایر کباب های ایرانی می گردد.

کباب برگ چیست؟

یکی دیگر از انواع کباب های لذیذ و پر طرفدار ایرانی کباب برگ است که از گوشت لخم گوسفندی و مغز ران که به صورت پهن و ورقه نازک در می آیند تهیه میگردد. برای اینکه کباب برگ ترد شود معمولا آن را مدتی در آب پیاز قرار میدهند و در برخی موارد در حین پخت در آب نمک نیز مدت چند ثانیه قرار داده میشود تا خشک نشوند. معمولا کباب برگ را به صورت چلویی سرو می نماییند.

کباب شیشلیک یا ششلیک چیست؟

شیشلیک یکی از غذاهایی است که کمتر کسی میتاند آن را دوست نداشته باشد و در ایران عموما از 6 قطعه گوشت دنده و راسته گوسفندی یا گاوی تهیه میشود. در زبان ترکی شیش به معنی سیخ است و شیشلیک به معنی کباب سیخی است و هیچ ارتباطی به تعداد قطعه گوشت ندارد. در تهیه این کباب بین المللی روش های طبخ و اماده سازی متفاوتی وجود دارد ولی در ایران عموما به یک روش آن را طبخ و سرو می نمایند.

کباب حسینی چیست؟

کباب حسینی نیز یکی از قدیمی ترین غذاهای ایرانی است که یکی در میان تکه های گوشت و فلفل دلمه ای را به سیخ های چوبی میگذارند. در گذشته از شاخه های درختان برای این موضوع استفاده میشده که امروزه سیخ های مخصوص تولید و برای مصرف آماده شده اند. نکته اصلی در تهیه این کباب این است که گوشت ها را به مدت چند ساعت از قبل درون آب پیاز و ادویه قرار دهید و همینطور سیخ ها را نیز در این مدت درون آب قرار دهید تا هنگان پختن سوختگی سیخ های چوبی باعث تغییر در طعم لذیذ کبابتان نگردد.

انواع کباب ایرانی

 

جوجه کباب چیست؟

جوجه کباب از خوراک های قدیمی و معروف ما ایرانی ها است که بخاطر راحتی و زمان پخت کم آن بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. مرینیت جوجه کباب به روش های گوناگونی توسط سرآشپز های ایرانی و بین المللی باعث تنوع در این خوراک خوشمزه گردیده است. به صورت معمول در روستوران ها جوجه کباب با مرینیت در زعفران،پیاز،آبلیمو و ادویه های متنوع صورت می گیرد و در نوع با استخوان آن فقط از آب پیاز و ادویه استفاده میگردد.

سخن پایانی

ممنونیم که تا به اینجای مقاله همراه ما بودید، در بخش نظرات در مورد انواع دیگر کباب های ایرانی و روشهای خاصی که برای مرینیت و طبخ آنها استفاده میکنید برای ما و دیگر علاقه مندان به این غذای خوشمزه بنویسید و همینطور میتوانید طرز تهیه انواع کباب ها و غذاهای دیگر اصیل ارانی و بین المللی در کنار طرز تهیه انواع نوشیدنی و دانستنی های غذایی را در سایت آموزش آشپزی قندپهلو بخوانید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.