چگونه میتوان کاغذهای باطله را به پول نقد تبدیل کرد!

2

یکی از با ارزش‌ترین مواد بازیافت در جهان کاغذ باطله ست. این کاغذها از طریق یک فرآیند توسط دستگاه ‌های مخصوص خرد و خمیر شده و دوباره بازیافت می‌شوند و به مقاطع مختلف کاغذ تبدیل می‌گردند. البته برای بازیافت باید با انواع کاغذهایی که قابل بازیافت هستند آشنایی داشته باشید. چون برخی از کاغذها قابل بازیافت نیستند و خرید کاغذ باطله‌ای که قابل بازیافت نیست برای خریدار به صرفه نبوده و منجر به ضرر و زیان خریدار می‌گردد.

 

بازیافت کتاب باطله، روزنامه باطله، کاغذ باطله، مقوا و… در صنعت کاغذ به نوع و جنس کاغذ و مواد افزودنی آن بستگی دارد. به طور مثال کاغذ باطله‌ای که شامل مواد افزودنی غیر کاغذی هستند مانند کاغذ صمغ یا بسته بندی برای بازیافت گزینه مناسبی نیستند. همچنین کاغذهایی مانند کاغذ گلاسه که در چاپ پوستر استفاده می‌شوند قابل بازیافت نخواهند بود. کاغذهای برچسبی به دلیل وجود یک لایه چسب و این که لایه رویی ممکن است از جنس گلاسه باشد در صنعت بازیافت کاغذ جایگاهی ندارند.

رونیکس

کاغذهای خیلی کثیف نیز جزو کاغذ باطله غیر بازیافت محسوب می‌شوند. در صنعت کاغذسازی با بازیافت کاغذ محصولاتی همچون کاغذهای جدید، کارتن، پوشال و… تولید می‌گردد. از جمله کاغذهای قابل بازیافت در کارخانه جات می‌توان به اسناد امحا شده، کاغذ روزنامه و مجله، کتاب‌های باطله و… اشاره کرد. به زبان ساده به کاغذ‌هایی که خالص هستند قابل بازیافت و به کاغذهایی که به مواد اضافی غیرکاغذی آغشته شده‌اند به طوری که جنس کاغذ عوض شده باشد غیرقابل بازیافت می‌گویند. مثلاً کاغذ دیواری یا ورقه‌های روکش دار قابل بازیافت نیستند.

شما با تفکیک این کاغذها و فروش آن به خریداران کاغذ باطله هم به سلامت محیط زیست کمک خواهید کرد و هم از این طریق می‌توانید کسب درآمد کنید. شرکت‌هایی همچون صنعت کاغذ انواع کاغذ باطله قابل بازیافت شما را با قیمتی بسیار منصفانه خریداری کرده و بسته به نوع کاغذ طی فرآیندی آن را به یک محصول پرکاربرد دیگر تبدیل می‌کنند. در ادامه شما را با مراحل بازیافت کاغذ و محصولات نهایی آن آشنا خواهیم کرد و ارزش این کاغذها را در بازار را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مراحل بازیافت کاغذ باطله

در ابتدا کتاب باطله، روزنامه باطله و کلاً هر نوع کاغذ باطله‌ای را از زباله‌ها جداسازی می‌کنند و در ظروف بازیافت قرار می‌دهند. سپس به کارخانه بازیافت منتقل شده و از لحاظ درجه بندی و نوع کاغذ جداسازی می‌شوند. در مرحله دوم از بازیافت، کاغذ باطله‌ای که جداسازی شده است را خرد می‌کنند و با آب و مواد شیمیایی مخلوط می‌نمایند تا با شکستن فیبرهای کاغذ، خمیر کاغذ به دست آورند. بعد از این فرآیند خمیر حاصل شده را از صفحه‌هایی عبور داده تا آلودگی‌های بزرگ‌تر را از بین ببرند. پس از زدودن آلودگی ماده به دست آمده را با خمیر جدید مخلوط می‌کنند تا به استحکام و تشکیل محصول نهایی کمک کنند. برای ضخیم کردن مقوا، در خمیر مقوا تراشه‌های چوبی مخلوط می‌کند.

در مرحله دیگر از بازیافت کاغذ باطله، فیلترینگ صورت می‌گیرد به این شکل که خمیر کاغذ تمیز را در یک دستگاه ریسندگی گریز از مرکز قرار می‌دهند تا باقیمانده آلودگی موجود در خمیر کاغذ جدا شود. در این روش مواد پلاستیکی روی سطح رفته و مواد فلزی به پایین سطح کشیده می‌شود و جداسازی به راحتی انجام می‌گیرد. در مرحله جوهر زدایی با قرار دادن خمیر کاغذ در یک دستگاه شناور حاوی مواد شیمیایی و حباب، رنگ، لعاب و جوهر خمیر کاغذ باطله را از بین میبرند و در نتیجه کاغذ و مقوا رنگ سفید به خود می‌گیرند. البته در برخی موارد به محتویات خمیر، پراکسید هیدروژن برای سفید کردن خمیر اضافه می‌کنند.

 

در پایان پالپ تمیز شده را با مواد تولیدی جدید مخلوط می‌نمایند و جهت خشک کردن روی تسمه نقاله مسطح گرم قرار می‌دهند و طی فرآیندی توسط بخار دستگاه، آب اضافی خمیر خارج شده و رول‌های طولانی کاغذ به وجود می‌آید. برای بازیافت مقوا نیز مراحلی مشابه با بازیافت کاغذ باطله اعمال می‌شود.

محصولات حاصل شده از بازیافت کاغذ باطله

از بازیافت کاغذ باطله محصولات پرکاربرد و جدیدی حاصل می‌شود که در بازار ایران و دنیا جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. تولید کاغذهای روزنانه، تست لاینر، فلوتینگ، وایت تاپ و… از این دسته محصولات بازیافتی هستند. این محصولات که در صنعت کاغذ از بازیافت کتاب باطله، روزنامه باطله، کاغذ باطله و.. حاصل می‌شود. از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و سود هنگفتی را هم برای فروشندگان کاغذ باطله و هم برای شرکت‌هایی که به خرید کاغذ باطله و تولید محصولات بازیافتی مبادرت دارند به همراه دارد. زیرا مواد اولیه این محصولات نهایی قیمت پایینی دارند و از لحاظ حفظ سلامت محیط زیست در جایگاه مطلوبی قرار گرفته‌اند.

کاغذ باطله به عنوان یک ماده اولیه بدتر از خمیر کاغذ نیست بلکه هر کدام جایگاه خود را در تولید محصول نهایی دارند. به عنوان مثال در تولید کاغذهای روزنامه ویژگی‌هایی از نظر ضخامت کم، تا خوردگی خوب و چگالی زیاد ناشی از بکارگیری کاغذ باطله است. کاغذ فلوتینگ به کاغذهایی گفته می‌شود که در لایه میانی، از یک ورق کارتن کنگره‌ای یا موج دار استفاده می‌شود که نقش ضربه گیر داشته و در برابر فشارهای فیزیکی مقاوم هستند. هر چقدر کیفیت این لایه بیشتر باشد کیفیت کارتن به همان اندازه زیاد تر می‌شود. به کاغذهای کرافتی که از صد درد صد کاغذ باطله درست شده باشد کاغذ تست لاینر گفته می‌شود که برای ورق سازی و کارتن سازی از آنها استفاده می‌گردد.

 

کاغذهای وایت تاپ نیز برای لایه‌های بیرونی ورق‌های کنگره دار در صنایع بسته بندی و کارتن سازی استفاده می‌شود. سطح سفید رنگ این ورقه‌ها قابلیت چاپ پذیری دارد. خواص کاغذهایی که از طریق سیستم بازیافت حاصل می‌شود به نوع جمع آوری، دسته بندی، نوع خمیر کاغذ اولیه، نوع و مقدار مواد شیمیایی بکار رفته، نوع پرکننده‌های معدنی، مقدار نشاسته بکار رفته، آهاردهنده‌ها و… بستگی دارد.

جایگاه کاغذ باطله در بازار و اقتصاد کشور

تولید فرآورده‌های کاغذی در امور بسته بندی، چاپ و تحریر، دکوراسیون، بهداشتی، تزئیناتی و… نیاز به محصولات اولیه سلولوزی دارد. در سال‌های اخیر در ایران و بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا به علت کمبود منابع طبیعی و برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، بازیافت کاغذ باطله بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طور کل کاغذ جزو دومین مواد با ارزش قابل بازیافت دنیاست یعنی از کل مقوا و کاغذ مصرفی حدود ۸۰ درصد آن قابل بازیافت است. میزان بازیافت کاغذ باطله در ایران حدود ۱۸۶ هزار تن در سال و همین میزان در جهان در سال ۲۰۰۹ حدود ۶/۱۸۱ میلیون تن بوده است. مقدار ۱۴۲۱ تن ازکاغذهایی که توسط کاغذ باطله در صنعت کاغذ ایران حاصل شده در بخش صادرات قرار گرفته و از این طریق کمک بسیار بزرگی در رونق اقتصاد کشور صورت گرفته است.

 

روزانه حدود ۴۰ هزار تن در ایران کاغذ باطله تولید می‌شود که با جمع‌آوری و تبدیل آن به محصولات نهایی نه تنها روی اقتصاد کشور تأثیر خواهیم گذاشت بلکه به مقدار قابل توجهی به حفظ سلامت محیط زیست نیز کمک خواهیم کرد. در ایران متأسفانه تعداد بسیار کمی از کارخانه‌های تولیدی در حوزه بازیافت کاغذ باطله با ظرفیت بالای ۱۰۰۰۰ تن فعال می‌باشند که این امر باعث شده تا ایران سهم بسیار کمی از تولید محصولات بازیافتی از کاغذ باطله را در جهان به خود اختصاص دهد.

شما می‌توانید با جمع آوری کاغذ باطله، کتاب باطله، روزنامه باطله، انواع مقواها و تفکیک این کاغذها به کاغذهای قابل بازیافت و کاغذهای غیرقابل بازیافت هم به سلامت محیط زیست و هم به رونق صنعت کاغذسازی و اقتصاد کشور کشور کنید از طرفی با فروش این کاغذها می‌توانید کسب درآمد کرده. شرکت صنعت کاغذ تمامی کاغذهای جمع آوری شده شما را با نرخ بسیار خوب و به صرفه از شما خریداری کرده و پس از خرید کاغذ باطله آن را طی فرآیند بازیافت به کاغذهای قابل استفاده دیگری تبدیل می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و جامع‌تر می‌توانید به وبسایت صنعت کاغذ مراجعه کرده و یا با مشاورین و متخصصین این مجموعه تماس حاصل نمایید و از راهنمایی‌های این عزیزان بهرمند شوید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. مریم اسماعی می‌گوید

    من تا حالا فکر نمیکردم که بشه کاغذ باطله رو هم فرخت و ازش کسب درآمد کرد. واقعا مطلب عالی بود.
    ممنون از شما سایت عالی چطور

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      خوش‌حالیم که از «چطور» راضی هستی دوست گرامی. 🙂