چند پاک کننده طبیعی آرایش صورت برای آنها که به لطافت پوستشان اهمیت می‌دهند

0

برای زیبایی و آراستگی بیشتر باید به پوستمان توجه کنیم. صرفا بحثِ زیبایی نیست، سلامتی پوست‌ هم مهم است. یکی از مهم‌ترین نکات رسیدگی به پوست انتخاب پاک‌کننده‌های آرایشی برای آن است. در بازار، محصولات شیمیایی متنوعی وجود دارند؛ اما بهترین پاک کننده طبیعی آرایش کدام است؟ اگر شما هم دوست دارید از محصولات و مواد طبیعی برای پاک‌کردن پوستتان استفاده کنید، پیشنهادمان این است که تا آخر این مقاله با ما باشید و با چند پاک کننده طبیعی آرایش صورت آشنا شوید.

بهترین پاک کننده طبیعی آرایش صورت کدام است؟

اگر هر روز آرایش می‌کنید، هر شب هم باید به فکر پاک‌کردن درست‌واصولی آن باشید. حتی اگر گاه‌به‌گاه هم آرایش می‌کنید، باز باید به فکر پاک‌کردن آن باشید. خوابیدن با آرایش اصلا برای پوست خوب نیست. پاک‌کردن پوست به آن اجازه نفس‌کشیدن و ترمیم می‌دهد. بهترین پاک‌کننده هم لزوما همانی نیست که با قیمتی گران در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود. شما می‌توانید پاک کننده طبیعی آرایش صورت را خودتان بسازید.

پاک کننده های آرایش متنوع‌اند اما گاهی با ماده طبیعیِ ساده‌ای امکان پاک‌کردن آرایش وجود دارد. در کنار استفاده از پاک‌کننده‌های طبیعی، ماساژدادن پوست هم راه خوبی برای آرامش‌دادن به پوست است. این کار به ازبین‌بردن چربی‌های اضافی پوست کمک می‌کند و باعث گردش پیداکردن خون در صورت می‌شود. در ادامه، به انواع پاک کننده آرایش طبیعی آشنا می‌شوید: سریع، فوری، و بی‌دردسر.

رونیکس
  • این نکته را حتما بخوانید!

یادتان باشد که درست است مواد طبیعی به‌طور معمول از مواد شیمیایی بی‌خطرترند، اما بازهم امکان دارد به برخی از آنها حساسیت داشته باشید یا برای پوستتان مناسب نباشند. به گیاهی‌ها و طبیعی‌ها هم اعتماد صددرصد نداشته باشید و اگر قصد استفاده از آنها را دارید، حتما روغن‌ها و لوسیون‌ها را روی بخش کوچکی از پوستتان امتحان کنید و نتیجه را ببینید و بعد وارد عمل شوید و استفاده کنید.

۱. روغن نارگیل

راحت‌ترین راه برای پاک‌کردن آرایش چیست؟ استفاده از روغن نارگیل. حتی برای پاک‌کردن لوازم آرایش ضدآب هم می‌توانید به‌سراغ روغن نارگیل بروید. برای زمان‌هایی که می‌خواهید به مسافرت بروید و نمی‌خواهید انواع پاک‌کننده‌ها را با خود ببرید، روغن نارگیل ناجی‌تان خواهد شد.

مواد لازم

به تنها چیزی که نیاز دارید کمی روغن نارگیل است که در فروشگاه‌های مختلف فروخته می‌شود. عالی نیست؟

دستور استفاده

یک پَد پاک‌کننده آرایشی بیاورید، آن را به روغن نارگیل آغشته کنید و روی پوستتان بمالید. این روغن مرطوب‌کننده بی‌نظیری هم هست و می‌تواند دور چشم‌ها و نواحی دیگر پوست کشیده شود. روغن نارگیل برای پاک‌کردن آرایش چشم هم بسیار کاربردی است.

۲. روغن‌زیتون یک پاک کننده طبیعی آرایش صورت

روغن زیتون فقط برای ریختن در سالاد و غذا نیست، بلکه یک پاک کننده طبیعی آرایش صورت هم است! این روغن خوش‌بو و خوش‌طعم کاربردهای دیگری هم دارد و می‌توانید از آن به‌عنوان پاک‌ کننده طبیعی آرایش صورت هم بهره ببرید. خاصیت آب‌رسانی روغن‌زیتون به بهترشدن پوستتان کمک می‌کند.

مواد لازم

کمی روغن‌زیتون را با گلاب مخلوط کنید تا ترکیبی خوش‌بو و پاک‌کننده برای پوستتان در اختیار داشته باشید.

دستور استفاده

ترکیب گلاب و روغن زیتون را نیز می‌توانید مانند روغن نارگیل با پَدی آرایشی روی پوست بمالید و آن را تمیز کنید.

۳. فندق افسونگر

فندق افسونگر؟ بله، قبول داریم که نام عجیبی دارد و شاید تابه‌حال درباره‌اش چیزی نشنیده باشید. فکر کنیم که در ایران هم زیاد موجود نباشد؛ اما روغن آن را می‌توانید بخرید و به‌عنوان پاک‌کننده‌ای طبیعی برای پاک‌سازی پوست بعد از آرایش استفاده کنید.

مواد لازم

روغن فندق افسونگر را تهیه کنید و علاوه بر پاک‌کردن آرایش با آن، پوستتان را از آکنه‌ها خالی و به مرطوب‌شدنش هم کمک کنید. ترکیب زیر را برای این پاک کننده طبیعی آرایش صورت در نظر داشته باشید:

  • ۲ قاشق غذاخوری فندق افسونگر؛
  • ۲ قاشق غذاخوری آلوئه‌ورا (با آب تصفیه‌شده)؛
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن‌زیتون یا روغن جوجوبا.

دستور استفاده

موادی را که گفته شد باهم در یک ظرف یا بطری ترکیب کنید و آن را خوب هم بزنید یا تکان بدهید تا همه‌چیز به خُرد هم برود. پَد آرایشی را به ترکیب آغشته و پوستتان را با آن پاک کنید.

۴. خیار دم‌دست‌ترین پاک کننده طبیعی آرایش صورت

آب خیار یک پاک کننده طبیعی آرایش صورت

خیار از ستاره‌های دنیای مراقبت از پوست است! حتی کسانی که با محصولات و مراقبت‌ها در این زمینه آشنا نیستند هم خیار را در جایگاه خنک‌سازی و تازه‌کردن پوست قبول دارند.

مواد لازم

چند عدد خیار می‌خواهید و بس. چه‌چیزی از این بهتر و راحت‌تر؟

دستور استفاده

دستور خاصی ندارد. خیار را پوست بگیرید و رنده کنید یا آب آن را به هر روش دیگری در ظرفی بریزید و برای پاک‌کردن پوست آماده کنید. ساده، جالب و مفید!

۵. شی‌باتر

شی باتر هم روغنی است که از دانه‌های روغن درخت شی استخراج می‌شود. این ماده پاک کننده طبیعی آرایش صورت است. برای پاک‌کردن آرایش چشم‌ها و باقی صورت می‌توانید از شی‌باتر در ترکیب با مواد دیگر استفاده کنید. چه موادی؟

مواد لازم

  • روغن‌زیتون؛
  • روغن نارگیل؛
  • عصاره یا روغن شی‌باتر.

دستور استفاده

مواد گفته‌شده در خطوط بالا را باهم ترکیب کنید و آنها را به‌آرامی روی پوستتان بمالید. این ترکیب به پاک‌شدن آسان و سریع پوستتان کمک می‌کند و چربی اضافه آن را هم می‌گیرد.

۶. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا هم پاک‌کننده خوبی است. ضمن اینکه به تسکین و محافظت از پوست هم کمک می‌کند. برای استفاده از آن چه باید کرد؟ در ادامه می‌خوانید.

مواد لازم

  • روغن بادام؛
  • روغن جوجوبا.

دستور استفاده

روغن بادام و جوجوبا را باهم ترکیب کنید. حالا یک پاک کننده طبیعی آرایش صورت در اختیار دارید که می‌تواند آرایشتان را پاک کند و به نواحی حساس دور چشمتان هم آسیبی نزند.

۷. عسل

عسل نیز از آن مواد درجه‌یکی است که می‌شود به آن گفت: همه‌چیزتمام! این ماده هم خوش‌مزه است و هم خوش‌بو و در کنار اینها، خواص فوق‌العاده‌ای هم دارد. اینجاست که باید از زنبورهای زرد و زیبا سپاسگزار باشیم. کاربرد عسل در جایگاه پاک‌کننده آرایش را هم دست‌کم نگیرید.

مواد لازم

دستور استفاده

ترکیب عسل و جوش‌شیرین پاک‌کننده‌ای قوی برای آرایش از روی پوست است که خاصیت آبرسانی و لایه‌برداری هم دارد.

۸. شیر

حتما شما هم در داستان‌ها خوانده‌اید که ملکه‌ها و اشراف برای مراقبت و زیبایی پوستشان از شیر استفاده می‌کرده‌اند و با این ماده سفید، زیبا و خوش‌مزه حمام می‌کرده‌اند. شیر آب‌رسانی قوی و مرطوب‌کننده پوست هم هست.

مواد لازم

شیر خالی یا در ترکیب با ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن‌زیتون.

دستور استفاده

کمی پنبه بردارید و آن را آغشته به شیر یا ترکیب شیر و روغن‌های زیتون یا بادام کنید. پاک‌سازی پوست از آرایش با شیر به داشتن پوستی زیبا و درخشان کمک می‌کند.

۹. بخار آب ساده‌ترین پاک کننده طبیعی آرایش صورت

تعجب کردید نه؟ بخار آب پاک‌کننده‌ای عالی برای پوستتان است. بخوردادن صورت با آب کمکتان می‌کند راحت و بی‌دردسر پوستتان را از آرایش پاک کنید.

مواد لازم

کمی آب را در قابلمه بریزید و بگذارید به درجه‌ای از حرارت برسد که بخار داشته باشد. یادتان باشد نباید در حالت جوشان با آب بخور بدهید. آب ساده هم می‌تواند پاک کننده طبیعی آرایش چشم و صورت باشد. به‌همین سادگی!

دستور استفاده

چند دقیقه با آب داغ بخور بدهید. بخوردادن با آب منافذ مسدودشده پوستتان را نیز باز می‌کند. همچنین، بخار آب آلودگی‌های روی پوست را نیز پاک می‌کند. خوب است نه؟ با یک آرایش پاک کن خانگی به‌شدت در دسترس آشنا شدید؟

۱۰. شامپوی بچه

البته شامپوی بچه در فهرست انواع پاک کننده آرایش طبیعی جایی ندارد، چون طبیعی نیست؛ اما از آنجا که دسترسی به آن ساده است و ماده‌ای ساده برای پاک‌کردن آرایش است از آن هم در این فهرست گفته‌ایم.

مواد لازم

  • نصف قاشق غذاخوری شامپوی بچه؛
  • آب به‌مقدار کافی برای ترکیب با مواد بالا؛
  • یک‌چهارم قاشق غذاخوری روغن‌زیتون یا بادام.

دستور استفاده

مواد گفته‌شده را باهم ترکیب کنید و خوب هم بزنید و ظرفش را تکان بدهید تا یک‌دست شوند. بعد با تکه‌ای پنبه یا پد آرایشی آن را روی پوست بمالید. چنین ترکیبی پاک‌کننده خوبی برای آرایش چشم‌هاست.

پَد یا دستمال مرطوب خانگی برای پاک‌کردن آرایش بسازید

پاک کننده طبیعی آرایش صورت با پد خانگی

پدها یا همان دستمال‌های مرطوبی که برای پاک‌کردن آرایش می‌خرید معمولا مواد شیمیایی دارند. اگر دوست دارید در کنار پاک کننده آرایش طبیعی دستمال مرطوبتان هم غیرشیمیایی باشد، به نکات زیر نگاهی داشته باشید و خودتان پَد بسازید:

  • ۲ پیمانه آب‌مقطر؛
  • ۱ عدد بطری یا شیشه دردار؛
  • ۱۵ دستمال‌کاغذی حوله‌ایِ نصف‌شده؛
  • ۲۵ قطره از یکی از روغن‌های گیاهی معطر به انتخاب خودتان؛
  • ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری از روغن‌های طبیعی مانند زیتون یا نارگیل؛
  • ۱ قاشق غذاخوری فندق افسونگر (پیش‌تر درباره‌اش صحبت کردیم، یادتان هست؟)؛

در ابتدا، دستمال‌های کاغذی را از وسط تا کنید و داخل بطری بچینید. بعد، آب و مواد دیگر را به آنها اضافه کنید. با چنگال، همه مواد را باهم یک‌دست کنید. بعد در ظرف را بگذارید و اجازه بدهید دستمال‌ها به‌خوبی خیس بخورند و آنها را در مکانی خشک و خنک نگه دارید. درِ ظرف را محکم ببندید و نگذارید داخل آن خشک شود یا آلودگی روی دستمال‌ها بنشیند.

نکات ایمنی در درست‌کردن پاک کننده طبیعی آرایش صورت

همان‌طور که پیش‌تر و در ابتدای مقاله هم گفته شد، نباید به پاک کننده طبیعی آرایش صورت هم اطمینان کامل داشته باشید. در میان مواد طبیعی و گیاهی مواردی وجود دارد که ممکن است برایتان مضر باشند. به نکات زیر در استفاده از پاک‌کننده‌های طبیعی دقت کنید:

  1. بخشی از بازویتان را با صابونی با عطر و رایحه ملایم بشویید و بعد خشک کنید؛
  2. کمی از روغن یا ماده موردنظرتان قرار است پاک‌کننده باشد هم روی آن بخش از بازو بریزید؛
  3. روی آن ناحیه از پوستتان را با باند بپوشانید و به‌مدت ۲۴ ساعت آن را خشک نگه‌دارید و ببینید به ماده واکنش نشان می‌دهید یا خیر.

اگر بعد از زمان گفته‌شده پوستتان دچار خارش شد یا واکنشی غیرعادی از خود نشان داد، نباید از پاک‌کننده طبیعی برای صورتتان استفاده کنید. اگر هم مشکلی ایجاد نشد، مجوز استفاده از پاک کننده طبیعی آرایش صورت برایتان صادر می‌شود.

  • نکته‌ای مهم

بعد از استفاده از پاک‌کننده‌ها هنوز کارتان تمام نشده است. گام بعدی، شستن پوست به‌روش درست با آب ولرم و خشک‌کردن آن است. این کار باعث می‌شود که پوستتان تمیز شود و روغن اضافه و آلودگی‌ها از سطحش پاک شوند. این کار همچنین به فرایند شاداب‌سازی پوست نیز کمک می‌کند.

در آخر

اگر به مواد طبیعی آلرژی نداشته باشید، گزینه‌های ایدئالی برای پاک‌کنندگی خواهند بود. بهترین پاک کننده طبیعی آرایش صورت برایتان چیست؟ از میان گزینه‌هایی که گفته شد، کدام را امتحان کرده‌اید یا خواهید کرد؟


در ادامه بخوانید: روتین پوستی چیست؟ مراحل انجام روتین پوستی و نحوه انتخاب برنامه مناسب
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع ndtv healthline helloglow
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.