آیا مهاجرت بدون پول ممکن است؟ روش‌های کم‌هزینه مهاجرت کدامند؟

1

این روزها مهاجرت بدون پول دغدغه خیلی‌ها شده است. سالانه افراد زیادی با دلایل متفاوت از ایران مهاجرت می‌کنند؛ مثلا جوانان معمولا به‌خاطر پیشرفت و بهبود امکانات زندگی، شرایط کاری بهتر و تحصیل فرزندان مهاجرت می‌کنند. کشورهای دیگر هم به‌دلایل زیادی مثل کمبود نیروی کار یا مقابله با افزایش جمعیت سالمندان این مهاجران را جذب می‌کنند. منتها آیا مهاجرت بدون پول ممکن است؟‌ در این مقاله می‌خواهیم بهترین روش‌های مهاجرت با توجه به هزینه را برایتان شرح دهیم.

مهاجرت بدون پول؟ خیر؛ مهاجرت با کمترین هزینه؟ آری

به‌طور قطع، می‌توان گفت مهاجرت بدون پول غیرممکن است. اگر هر شخص یا شرکتی چنین ادعایی داشت، بدانید در حال فریب‌دادن شماست. منتها روش‌های مهاجرت مختلفی مثل کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری، ازدواج، تولد و پناهندگی وجود دارد که تعدادی از این روش‌ها تقریبا رایگان یا بدون صرف هزینه زیاد، نظر مهاجران را به خود جلب می‌کنند.

شرایط اولیه مهاجرت به سن، تعداد اعضای خانواده، تجربه کاری، دانش زبان، مدرک تحصیلی، سرمایه و موارد دیگر بستگی دارد. این شرایط در هر روش متفاوت هستند. معمولا اولین چیزی که مردم برای مهاجرت به آن فکر می‌کند هزینه آن است؛ پس اگر بودجه و پول لازم برای مهاجرت ندارید، می‌توانید از این شرایط و قوانین استفاده کنید.

رونیکس

در قدم اول، باید هزینه مهاجرت را تعریف کنید. هزینه‌های مهاجرت به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • میزان هزینه‌های زندگی در کشور مقصد: شما باید قبل از مهاجرت هزینه‌های زندگی در کشور مقصد را بررسی و با شرایط کاری و وضعیت مالی خود مقایسه کنید.
  • هزینه‌های مهاجرت به کشور مقصد: این هزینه‌ها شامل مواردی مثل مشاوره، گرفتن وکیل، بیومتریک، ترجمه مدارک، و مکاتبه می‌شود. مهاجرت تحصیلی ارزان‌ترین و مهاجرت سرمایه‌گذاری گران‌ترین روش‌های مهاجرتی‌اند.

مهاجرت از طریق ازدواج

این روش مسیری آسان و بدون پول برای مهاجرت به کشورهای اروپایی است. برای اخذ این ویزا باید ازدواج شما با شخص موردنظرتان که ساکن کشور مقصد است به‌صورت رسمی ثبت شده باشد. در روز مصاحبه نیز سؤالاتی درباره نحوه و زمان آشنایی، وضعیت زندگی و سطح درآمد از شما پرسیده می‌شود. سپس ویزای ۱ ساله برای شما صادر می‌شود. در صورت دوام ازدواج، شما می‌توانید برای تمدید اقامت یا اخذ اقامت دائم اقدام کنید.

مهاجرت از طریق تولد

سازوکار تابعیت کشورها بر اساس خاک یا خون است. خاک یعنی حداقل یکی از والدین نوزاد متولدشده تابعیت آن کشور را داشته باشد. خون نیز به‌معنی این است که نوزاد در آن کشور به دنیا آمده باشد. در این صورت، تابعیت پدر مادر او مهم نیست. برای مهاجرت بدون پول می‌توان در کشورهایی که تابع سیستم خون‌اند اقدام به فرزند‌آوری کرد.

مهاجرت از طریق شغل

برای مهاجرت کاری بدون پول کافی است از کارفرمایی معتبر پیشنهاد کاری داشته باشید. در صورت داشتن پیشنهاد کاری در اروپا، کارت آبی نیز به شما تعلق می‌گیرد و مهاجرت به اروپا ساده می‌شود. اعتبار این کارت آبی بستگی به قرارداد شما دارد، که از ۶ ماه تا ۴ سال متغیر است. بعد از پذیرش پیشنهاد کاری، کارفرما بقیه کارهای اداری مهاجرت شما را انجام می‌دهد. چند ماه بعد از اینکه مشغول به کار شدید، می‌توانید برای اخذ اقامت همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود اقدام کنید. فرزندانتان نیز می‌توانند در مدارس کشور مقصد مشغول به تحصیل شوند.

مهاجرت از طریق تحصیل

ویزای تحصیلی رایج‌ترین روش مهاجرت محسوب می‌شود. با این ویزا متقاضیان می‌توانند در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کنند و از امکانات آموزشی آنجا بهره‌مند شوند. علاوه بر استفاده از امکانات و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، امکان جذب این افراد به بازار کار و اخذ اقامت دائم آنها نیز وجود دارد.

برای مهاجرت تحصیلی بدون پول، باید ابتدا به سایت دانشگاه موردنظرتان در کشور مقصد بروید و شرایط پذیرش را بررسی کنید. سپس، مدارک لازم را جمع‌آوری کنید و برای دانشگاه بفرستید. در آخر، باید منتظر اعلام فهرست پذیرش از طرف سفارت باشید. روز مصاحبه نیز باید مدارک لازم را به دانشگاه ارائه دهید. آنها با بررسی مدارک، ویزای تحصیلی شما را صادر می‌کند. اعتبار این ویزا به مدت‌زمان آموزش شما بستگی دارد. اگر بعد از تحصیل جذب بازار کار شوید، می‌توانید درخواست ویزای کاری کنید.

در انتخاب کشور مقصد برای ویزای تحصیلی به شرایط فاصله تحصیلی دقت کنید؛ مثلا در کشورهای آلمان، انگلیس یا کانادا نباید بیشتر از ۳ سال از پایان تحصیلات شما گذشته باشد، ولی در دانمارک و اتریش و هلند فاصله تحصیلی اهمیت زیادی ندارد.

بدون پول کجا مهاجرت کنیم؟

انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر فردی است. معمولا افراد به‌خاطر مشکلات متفاوت تصمیم به مهاجرت می‌گیرند؛ پس کشور مقصد باید از لحاظ امکانات، شرایط زندگی و کاری موقعیت بهتری را برای آنها فراهم کند. به همین خاطر، هزینه مهاجرت موضوعی مهم است که در تصمیم‌گیری فرد نقش مهم و بسزایی دارد.

۱. ترکیه

مهاجرت بدون پول به ترکیه

ترکیه کشوری با مساحت بزرگ و موقعیت جغرافیایی برجسته است، زیرا نیمی از این کشور در آسیا و نیم دیگر آن در اروپا قرار دارد. این کشور همیشه به‌عنوان پل ارتباطی این دو قاره شناخته شده است و مهاجران زیادی را از هر دو سمت جذب می‌کند. یکی دیگر از دلایل جذابیت ترکیه برای مهاجرت وجود دانشگاه‌های معتبر در این کشور است. متقاضیان می‌توانند از طریق روش‌های مختلف مهاجرتی بدون پول مانند ویزای کاری و تحصیلی به این کشور مهاجرت کنند.

۲. آمریکا

آمریکا کشوری ثروتمند است و به‌دلیل پیشرفت اقتصادی زیاد، میزان بیکاری کم، حقوق بالای کارگران، و دانشگاه‌های معتبر سالانه مهاجران زیادی را به خود جذب می‌کند. متقاضیان می‌توانند از طریق ازدواج، تولد، کار و تحصیل با کمترین هزینه به آمریکا سفر کنند.

دانش‌آموزان رتبه برتر و ورزشکاران مدال‌آور جهانی نیز می‌توانند از طریق ویزای نخبگان برای مهاجرت خود اقدام کنند. دو نوع ویزای ازدواج در آمریکا وجود دارد: ویزای نامزدی و ازدواج، که در هر دو باید دائمی و واقعی بودن آن اثبات شود. ویزای تولد این کشور نیز بر اساس خاک است.

۳. کانادا

کانادا کشوری سردسیر، پهناور و کم‌جمعیت است که شرایط و امکانات زندگی خوبی را برای مهاجران فراهم کرده است. هر سال جمعیت زیادی به این کشور مهاجرت می‌کنند. راه‌های زیادی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به ویزای تحصیلی و کاری اشاره کرد.

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت با پول کم به کانادا، جذب نیروهای متخصص است. افراد واجد شرایط می‌توانند در استان‌ها و ایالت‌های مختلف مشغول به کار شوند و اقامت دائم بگیرند. اگر واجد شرایط نیروی متخصص نیستید، می‌توانید از طریق برنامه کارآفرینی نیز برای مهاجرت اقدام کنید. امتیازات متقاضیان بر اساس ملاک‌هایی مثل سن، مدرک تحصیلی، دانش زبان و سابقه کار سنجیده می‌شود. ویزای تولد کانادا بر اساس خاک است. یکی از قانون‌های ویزای ازدواج کانادا نیز بر این اساس است که ازدواج باید حداقل ۶ ماه ادامه داشته باشد.

۴. آلمان

مهاجرت بدون پول به آلمان

هزینه مهاجرت به آلمان بسیار کمتر از کشورهای دیگر است. یکی از بهترین روش‌های مهاجرت بدون پول به این کشور از طریق ویزای کاری یا تحصیلی است. به‌دلیل زمان‌بر و طولانی بودن روند این تقاضا، بهتر است از مشاور یا وکیلی خوب کمک بگیرید. در این صورت، با توجه به روش مناسب خودتان، می‌توانید به‌راحتی به این کشور مهاجرت کنید. ویزای تولد آلمان نیز بر اساس خون است.

۵. اتریش

این کشور زیبا، مدرن و آلمانی‌زبان با وجود اقتصاد غنی، امکانات تحصیلی رایگان، دریافت اقامت کم‌هزینه، موقعیت مناسب آن در اروپا، شرایط سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب‌وکار می‌تواند مقصد بسیار مناسبی برای مهاجران باشد. ویزای کاری اتریش بر اساس پیشنهاد کاری یا جست‌وجوی کار است و ویزای تولد این کشور نیز بر اساس خاک است.

۶. ایتالیا

ایتالیا کشوری صنعتی و توسعه‌یافته در جنوب اروپاست. طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری این کشور، آن را به قطب گردشگری اروپا تبدیل کرده است. بهترین روش مهاجرت کم‌هزینه به این کشور از طریق ویزای کاری یا تحصیل در ایتالیا است.

۷. روسیه

روسیه وسیع‌ترین کشور جهان و مقصد مهاجران ایرانی بسیاری است. به‌دلیل شرایط زندگی و اقتصادی مناسب این کشور مهاجران بسیاری می‌توانند از روش‌های مختلف، به‌خصوص دو روش بدون پول ویزای کار یا اقامت تحصیلی، به این کشور مراجعه کنند.

۸. استرالیا

مهاجرت بدون پول به استرالیا

استرالیا به‌دلیل افزایش جمعیت سالمندان، کاهش جمعیت، و کمبود نیروی کار متخصص به‌دنبال جذب مهاجران جدید است. به همین دلیل افراد زیادی به مهاجرت به استرالیا فکر می‌کنند. متقاضیان می‌توانند از روش‌های مختلف از جمله ویزای کاری و تحصیلی به‌صورت رایگان به این کشور مهاجرت کنند. برای اخذ ویزای ازدواج، همسر متقاضی باید نیوزلندی باشد یا اقامت آنجا را داشته باشد. دولت استرالیا نیز باید شرایط مالی، مدارک سلامت پزشکی و مدارک دیگر همسر را تأیید کند. ویزای تولد این کشور بر اساس خون است.

۹. قزاقستان

این کشور به‌علت وضعیت بهداشت و هزینه مناسب درمان، نظر بسیاری از مهاجران را به خود جلب کرده است. بهترین راه مهاجرت بدون پول به این کشور از طریق ویزای تحصیلی و کار است. افراد می‌توانند از ویزای تجاری ۲ماهه، ۱ماهه یا فوری این کشور استفاده کنند.

۱۰. فرانسه

ازدواج، تولد، کار، تحصیل، پناهندگی و سرمایه‌گذاری ۶ مسیر مهاجرت کم‌هزینه و رایگان به فرانسه هستند. پناهندگی روشی غیرقانونی و خطرناک است که به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. ویزای تحصیلی و کاری هم روش‌های بسیار رایج مهاجرتی‌اند. ویزای تحصیلی بعد از اتمام تحصیلات و یافتن شغل مناسب، می‌تواند به ویزای کاری تغییر پیدا کند.

متقاضیان ویزای کاری باید از کارفرمایی معتبر در فرانسه پیشنهاد کاری داشته باشند. شغل موردنظر باید ۳ ماه در فرانسه و ۳ ماه در اتحادیه اروپا آگهی شده باشد. در صورت پیدانکردن نیروی کار، می‌توان از نیروی کار خارجی استفاده کرد. متقاضیان برای پذیرش باید به زبان فرانسوی مسلط باشند و می‌توانند بعد از گذشت ۵ سال کار، پرداخت بیمه و مالیات برای اخذ اقامت دائم خود اقدام کنند.

دانشجویان نیز باید مسلط به زبان فرانسه باشند و در حین تحصیل اجازه کار در این کشور را خواهند داشت. آنها بعد از اتمام تحصیل، ۱۲ ماه وقت دارند که شغل مناسب خود را پیدا کنند و اقامت دائم بگیرند. مهاجرت برای آموزش زبان فرانسوی یک راه دیگر رایج مهاجرتی است که هزینه کمی دارد.

۱۱. انگلیس

انگلیس به‌دلیل شرایط عالی، بیکاری کم، و آب‌وهوای معتدل مورد توجه مهاجران بسیاری است. بهترین راه مهاجرت به این کشور از طریق ویزای کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی است. برای داشتن ویزای کاری، متقاضی باید از کارفرمایی معتبر پیشنهاد کاری داشته باشد.

برای ویزای تحصیلی نیز شخص باید تمکن مالی، ویزای تحصیلی، مدرک زبان و نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه را داشته باشد. ویزای تولد انگلیس بر اساس خاک است. در ویزای ازدواج نیز، علاوه بر شروط الزامی دیگر، طرفین باید شرط سنی لازم را داشته باشند و گواهی عدم سوء‌پیشینه خود را ارائه دهند.

۱۲. سوئیس

این کشور ثروتمند در غرب اروپا واقع شده است. به‌علت اقتصاد غنی، بیکاری کم، و کیفیت بالای زندگی، سوئیس یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت به شمار می‌رود. کسانی که قصد مهاجرت به سوئیس را دارند می‌توانند از طریق ویزای کاری، تحصیلی و سرمایه‌گذاری برای اخذ اقامت خود اقدام کنند.

برای دریافت ویزای کاری باید مشاغل موردنیاز این کشور را بدانید و از کارفرمایی معتبر پیشنهاد شغلی مناسب داشته باشید. کارفرما باید اول تلاش کند نیروی کار موردنیاز خود را از سوئیس تأمین کند. در غیر این صورت، می‌تواند آگهی خود را به اتحادیه اروپا یا کشورهای دیگر ارائه دهد.

ویزای تحصیلی در سوئیس شرایط خوبی را برای مهاجران فراهم می‌کند؛ زیرا دانشجویان علاوه بر تحصیل، مجوز کار دارند و می‌توانند با پیداکردن کار، سریعا اقامت دائم بگیرند. پیداکردن کار بعد از تحصیل بسیار آسان‌تر از پیداکردن فرصت شغلی برای ویزای کاری است؛ زیرا در ویزای کاری کارفرما باید اطمینان حاصل کند که متقاضی آن شغل در سوئیس و اتحادیه اروپا وجود ندارد. منتها در زمان تحصیل با شما مثل شهروندی سوئیسی رفتار می‌شود و می‌توانید سریع‌تر کار پیدا کنید.

۱۳. سوئد

مهاجرت بدون پول به سوئد

مهاجرت به سوئد، این کشور سردسیر به‌علت میزان جرم و جنایت پایین، کیفیت بالای زندگی، میزان مالیات و بیکاری کم، ثبات اقتصادی و شرایط مساعد زندگی طرفداران فراوانی دارد. برای تحصیل در سوئد باید بدانید که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سوئد به دو زبان سوئدی و انگلیسی هستند. تحصیل برای شهروندان سوئدی، شهروندان اتحادیه اروپا و والدینی که اقامت این کشور را دارند رایگان است.

سؤالات رایج در مورد مهاجرت بدون پول

۱. آیا مهاجرت به بهترین کشور بدون هزینه امکان‌پذیر است؟

مهاجرت پرهزینه است و بدون پول نمی‌توان برای مهاجرت اقدام کرد. منتها اگر رزومه خوبی داشته باشید، می‌توانید از روش‌های ارزانی مانند ویزای کار و بورسیه تحصیلی اقدام کنید.

۲. بهترین کشورها برای مهاجرت بدون هزینه کدام‌اند؟

پاسخ به این موضوع به شرایط متقاضی بستگی دارد و برای هر متقاضی، کشورهای مختلفی پیشنهاد می‌شود.

۳. چگونه مشاوره مهاجرتی خوبی داشته باشیم؟

ابتدا خودتان از طریق اینترنت اطلاعات لازم را درمورد مهاجرت کسب کنید. بعد با جست‌وجویی ساده در اینترنت، می‌توانید مشاورهای زیادی را پیدا کنید. نکته مهم در انتخاب مشاور مهاجرتی حس شهرت و اطلاعاتی است که مشاوره در اختیار شما قرار می‌دهد.

۴. چطور خدمات و منابع قانونی رایگان پیدا کنم؟

سایت Lawhelp.org اطلاعات قانونی رایگان در اختیار شما می‌گذارد. این شبکه کمکتان می‌کند کمک قانونی کم‌هزینه و رایگان پیدا کنید.

۵. آیا باید از وکیل مهاجرتی کمک بگیرم؟

اگر درمورد کارهای مهاجرتی به کمک نیاز دارید، مهم است که فقط از نمایندگان معتبر یا وکلای مجوز‌دار مشاوره بگیرید. اگر از دوستان یا خانواده خود تقاضای کمک کنید، ممکن است تصادفا به شما اطلاعات نادرستی بدهند و شما را در روند مهاجرتی به مشکل بیندازند.

۶. آیا از طریق مهاجرت تحصیلی می‌توان اقامت دائم دریافت کرد؟

در بیشتر کشورها، با گذراندن دوره‌های تحصیلی آکادمیک می‌توانید به روش‌های مختلفی مثل کار، راه‌اندازی کسب‌وکار، و امتیازبندی برای اقامت اقدام کنید. هرکدام از کشورها قوانین متفاوتی دارند. منتها معمولا کارفرمایان و دولت‌ها تسهیلات بسیار خوبی را برای فارغ‌التحصیلان قائل می‌شوند.

۷. برای مهاجرت تحصیلی چه مقدار بودجه نیاز است؟

برای تحصیل در کشوری دیگر باید حداقل هزینه‌های سال اول زندگی و تحصیل در کشور موردنظر را فراهم کنید و مستندات تمکن ملی‌تان را به افسر ویزا ارائه دهید. بسته به نوع و مقطع آموزشی و در کشور‌های مختلف این مبلغ متفاوت است.

۸. آیا با اجاره خانه در یک کشور می‌توان اقامت آنجا را گرفت؟

کشورهای کمی این امکان را برای مسافران و مهاجران فراهم کرده‌اند. در حال حاضر، کشور ترکیه به کسانی که در این کشور خانه اجاره می‌کنند اقامت ۶ماهه می‌دهد. منتها امکان تمدید اقامت بعد از ۶ ماه به‌روشنی مشخص نیست.

۹. شرایط گرفتن اقامت دائم کانادا چیست؟

بیش از ۷۰ روش اصلی و فرعی برای رسیدن به اقامت دائم کانادا وجود دارد. هرکدام از روش‌ها نیز شرایط خاص خود را دارند.

سخن آخر

بسیاری از ایرانیان به‌علت داشتن رفاه اجتماعی بالاتر، شرایط شغلی بهتر یا ساخت آینده بهتر برای فرزندان خود به‌دنبال مهاجرت از ایران هستند. مهاجرت بدون پول در شرایط کنونی اقتصاد ایران برای بسیاری از خانواده‌ها مهم‌تر شده است. معمولا از بین افرادی که مهاجرت می‌کنند، کسانی که بی‌اطلاع و از روی ناآگاهی کشوری را انتخاب می‌کنند با شکست مواجه می‌شوند. برای رهایی از مشکلات اقتصادی، شغلی یا شخصی و رسیدن به شرایط بهتر و رفاه بیشتر، باید تمام جوانب را دقیق بررسی کرد تا به موفقیت دست یافت.


در ادامه بخوانید: آسان ترین کشورها برای مهاجرت کدامند؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. حمید می‌گوید

    عالی بود.سپاس ودرود برشما ایرونی اطلاعات بخش.با امید به رونق وسلامتی عمومی وتوانمندی بیشتر برای مردم کشورمان وبهبود اقتصادی ومهاجر پذیر شدنه ایرانمون.