مهم‌ترین ترفندهای رانندگی که شما را به راننده بهتری تبدیل می‌کند

0

بسیاری از رانندگان حرفه‌ای و مربیان رانندگی از واژه «تصادف» بیزارند. آنها معتقدند در اکثر مواقع علت چنین رخدادهایی خطاهای انسانی یا بی‌توجهی است. حتی اگر تاکنون تصادف نکرده‌اید و پلیس هم جریمه‌تان نکرده است، آشنایی با برخی ترفندهای رانندگی که احتمال تصادف را کاهش می‌دهند و نیز توجه بیشتر به مسائل ایمنی همیشه ایده خوبی است. در ادامه، با شرح جزئیات بیشتر، راجع‌به این ترفندها خواهیم گفت. اینکه چطور می‌توانید راننده بهتری باشید، از اشتباهات رانندگی بپرهیزید، و همیشه و در همه‌حال اطمینان خاطر کسانی را که در خودرویتان می‌نشینند جلب کنید. همراه ما بمانید.

۱. بازگشت به اصول و قوانین اولیه رانندگی

قوانینی را که هنگام شرکت در کلاس‌های رانندگی با آنها آشنا شدید به خاطر دارید؟ قوانینی مثل توقف کامل هنگام مشاهده تابلوی آن؟ یا مثل زدن چراغ راهنما سر پیچ‌ها؟ بسیاری از ما در گذر سال‌ها این اصول و قوانین را از یاد می‌بریم و پشت گوش می‌اندازیم. منتها نباید فراموش کرد که اینها صرفا نکته یا توصیه‌های مرتبط با رانندگی نیستند، بلکه قانون‌اند و اگر رعایت نشوند جان خود و عزیزانمان به خطر خواهد افتاد.

رونیکس

بازگشت به اصول و قوانین اولیه و اساسی در رانندگی و رعایت آنها با نکته‌سنجی اولین و مهم‌ترین مورد از ترفندهای رانندگی است که باید به خاطر سپرد. هر بار که قصد تعویض خط (لاین) در بزرگ‌راه را دارید راهنما بزنید. با دقت به علائم راهنمایی و رانندگی نگاه کنید و بدانید هریک چه معنایی دارند. به‌ این‌ صورت، رانندگان بهتر و قابل‌اطمینان‌تری خواهید بود.

۲. خیره‌نشدن به نوربالای چراغ خودروهای روبه‌رویی

این ترفند از ترفندهای مهم رانندگی در شب است. بعضا اتفاق می‌افتد که خودروهای روبه‌رویی فراموش می‌کنند نوربالای خودرویشان را خاموش کنند. به‌هیچ‌عنوان، به نور چراغ چنین خودروهایی خیره نشوید. به‌جای آن، به خط‌کشی سمت چپ یا راست در جاده نگاه کنید و در امتداد آن به حرکت ادامه دهید. این کار از مهم‌ترین ترفندهای رانندگی در شب است که با رعایت آن ایمنی خود و سرنشینان را حفظ خواهید کرد.

خودتان نیز از روشن‌کردن بی‌دلیل نوربالای خودرو بپرهیزید؛ به‌ویژه وقتی در شهر رانندگی می‌کنید. انجام این کار را صرفا به شرایط ضروری، مثل رانندگی در مه محدود کنید.

۳. خیره‌نشدن به نقطه‌ای خاص هنگام رانندگی

بسیاری از ما عادت داریم هنگام رانندگی در جاده‌های طولانی و بزرگ‌راه‌ها به نقطه‌ای در روبه‌رو خیره شویم. این نقطه معمولا جایی است روی خودرویی که مقابلمان حرکت می‌کند. با انجام این کار، پدیده‌ای رخ می‌دهد به‌نام «ثابت‌شدن هدف» و به‌مرور زمان، متوجه کم‌شدن فاصله با خودروی روبه‌رویی نمی‌شویم.

برای جلوگیری از رخداد این مسئله، باید چشمانتان را گاه‌به‌گاه حرکت دهید و به یک نقطه خیره نشوید که از دیگر ترفندهای رانندگی است. هر ۵ ثانیه یک بار نگاهتان را برای لحظه‌ای از روبه‌رو بردارید و از طریق آینه‌ها پشت‌سر را بررسی کنید.

۴. شرکت دوباره در کلاس‌های رانندگی

کسی که به سن قانونی رسیده باشد می‌تواند گواهینامه رانندگی دریافت کند. بیشتر رانندگان فقط یک بار در دوره‌های مخصوص اخذ گواهینامه شرکت می‌کنند. پس از آن، هر ۱۰ سال یک بار، آن را تمدید می‌کنند که به گذراندن دوره بخصوصی هم نیاز ندارد. حال آنکه در گذر سالیان بعضی از قوانین راهنمایی و رانندگی عوض می‌شوند.

همچنین، در کنار این مسئله، بسیاری از ما در طول سالیان رانندگی عادت‌هایی بد پیدا می‌کنیم که ممکن است خطرساز شوند؛ عادت‌هایی که مربی رانندگی متوجهشان خواهد شد و ایراد کار را گوش‌زد خواهد کرد. توصیه بدی نیست اگر دوباره چند جلسه‌ای در دوره‌های آموزش رانندگی شرکت کنید و ذهنتان را با اصول و قوانین اولیه تازه کنید.

۵. آشنایی کامل و اصولی با امکانات مرتبط با ایمنی خودرو، از دیگر ترفندهای رانندگی

خیلی از رانندگان متوجه محدودیت‌های سیستم‌ها و امکانات ایمنی خودرو نیستند و بیش‌ازحد روی اینها حساب می‌کنند. شاید گمان کنید ترمزهای اِی‌بی‌اِس مسافت لازم برای توقف کامل را کاهش می‌دهند؛ در حالی که چنین نیست. شاید گمان کنید دوربین مخصوص نمایش پشت‌سر خودرو همه‌جا را به شما نشان می‌دهد؛ در حالی که این هم صحت ندارد و دارای نقاط کور است. آشنایی کامل با سیستم‌ها و امکانات ایمنی و درک بهتر محدودیت‌های اینها از دیگر ترفندهای رانندگی خودرو است که باید در نظر داشته باشید.

۶. دانستن روش کنترل خودرو هنگام لیزخوردن

ترفندهای رانندگی برای کنترل خودرو هنگام لیزخوردن

وقتی در شرایط برفی رانندگی می‌کنید و سطح جاده لیز است، احتمال دارد خودرو از کنترل خارج شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، به‌هیچ‌عنوان به گاردریل‌های اطراف جاده نگاه نکنید، چون در این صورت حتما به آنها برخورد خواهید کرد. به‌جای این کار، نگاهتان را روی جاده نگه دارید و فرمان را به‌سمت نقطه‌ای بچرخانید که نگاهتان بر آن متمرکز است. به‌ این‌ شکل، ناخودآگاه دستان و چشمانتان با یکدیگر هماهنگ خواهند شد و خودرو را به مسیر مناسب هدایت خواهید کرد.

در ضمنِ هدایت فرمان، از فشاردادن پدال ترمز نیز خودداری کنید و با ملایمت پدال گاز را فشار دهید که کنترل خودرو روی چرخ‌های عقب بیفتد. پس از آنکه خودرو صاف شد، به‌آهستگی پدال ترمز را فشار دهید و از سرعت آن بکاهید. این یکی از ترفندهای رانندگی حرفه ای است که برای رانندگی در زمستان و کنترل خودرو در شرایط برفی و یخی کارایی دارد.

۷. دانستن روش کنترل خودرو هنگام ترکیدن تایر

بیایید بدترین شرایط ممکن را در نظر بگیریم. با ۹۰ کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی در بزرگ‌راه هستید و ناگهان تایر خودرو می‌ترکد! در این شرایط باید کارهایی انجام دهید و نکاتی را رعایت کنید:

  1. به‌هیچ‌عنوان فرمان را نچرخانید. نگاهتان را از روبه‌رو برندارید. محکم فرمان را در دستانتان نگه دارید؛
  2. پایتان را روی پدال گاز فشار دهید. وقتی تایر می‌ترکد، به‌شدت از سرعت خودرو کاسته خواهد شد و اگر گاز ندهید، خودرو (دور تایری که ترکیده است)‌ دور خود خواهد چرخید؛
  3. اگر به‌خودی‌خود از سرعت خودرو کاسته نشد، به‌آهستگی پایتان را روی پدال ترمز فشار دهید و از سرعت خودرو کم کنید. تا زمانی که سرعت خودرو به کمترین حد ممکن نرسیده است، هیچ کار دیگری نباید انجام دهید؛
  4. وقتی سرعت خودرو کم شد، فرمان را خیلی آهسته و با دقت به سمتی از خودرو که تایر آن ترکیده است بچرخانید و کنار بزنید. با رعایت کامل موارد ایمنی (روشن‌کردن چراغ‌های راهنما، استفاده از چراغ خطر در صورت نیاز و موارد دیگر) تایر خودرو را عوض کنید.

۸. درک بهتر سازوکار ترمزهای ضدقفل (اِی‌بی‌اِس)

پدر و مادران ما که با خودروهای قدیمی‌تر سروکار داشتند باید لم های رانندگی خاصی را هنگام ترمزکردن رعایت می‌کرده‌اند. آنها نمی‌توانسته‌اند ناگهانی ترمز کنند! می‌بایست پایشان را به‌آرامی روی پدال ترمز فشار می‌داده‌اند. امکان چرخاندن فرمان هنگام ترمزکردن را نیز نداشته‌اند.

منتها حالا با سیستم‌های جدید ترمز ضدقفل در شرایطی که نیاز به ترمز ناگهانی شود فقط باید یک کار انجام دهید: پایتان را با تمام توان روی پدال ترمز فشار دهید. این نکته از ترفندهای رانندگی مهمی است که کمک می‌کند در شرایط ضروری تصادفی رخ ندهد و امکان برخورد با خودروی روبه‌رویی را به حداقل می‌رساند.

۹. داشتن حالت تدافعی هنگام رانندگی

وقتی در حال رانندگی هستید، همیشه حواستان کاملا به جاده و رانندگان دیگر باشد. تصور کنید هر لحظه امکان دارد از یکی از رانندگان اشتباهی سر بزند؛ به‌ویژه وقتی در بزرگ‌راه‌ها با سرعت‌های بالا در حال رانندگی هستید.

همیشه شرایط را با دقت بسنجید و برای وقوع حادثه پیش‌بینی کنید. اگر حادثه‌ای رخ داد، می‌توانید به لاین کناری بروید یا خودرویی در حال رانندگی در آن است؟ می‌توانید به شانه جاده بزنید یا امکان آن را ندارید؟ امکان رفتن به خاکی جاده را دارید؟ و موارد دیگری از این‌ دست. به‌ این‌ صورت، امکان برخورد و تصادف کمتر خواهد شد.

۱۰. تسلط به پارک دوبل، از ترفندهای رانندگی مهم

پارک دوبل از ترفندهای رانندگی حرفه ای

هر ماشینی سیستم اتوپارک ندارد. بنابراین پارک دوبل یکی از ترفندهای رانندگی است که حتما باید با آن آشنا باشید. در شرایط کنونی، هنگام رانندگی در خیابان‌های شهر زیاد اتفاق می‌افتد که به پارک دوبل نیاز داشته باشید. انجام آن هم چندان پیچیده نیست و با کمی تمرین، به آن مسلط خواهید شد. برای پارک دوبل خودرو مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. کنار خودرویی که پارک کرده است توقف کامل کنید. به‌طوری که آینه‌بغل‌های دو خودرو در امتداد یکدیگر قرار گیرند. هدف آن است که انتهای خودروی شما دقیقا در امتداد عقب خودروی پارک‌کرده قرار گیرد؛ بنابراین، اگر فرضا خودروی هاچ‌بک سوار می‌شوید و خودروی پارک‌شده صندوق‌دار است، باید آینه شما کمی عقب‌تر باشد (برعکس این مسئله هم صادق است، یعنی اگر خودروی شما بزرگ‌تر است، باید آینه کمی جلوتر قرار گیرد)؛
  2. فرمان را به‌سمت راست بچرخانید و روی دنده‌عقب حرکت کنید تا زمانی که پلاک خودروی پارک‌شده، وسط پنجره کمک‌راننده قرار بگیرد؛
  3. فرمان را به‌سمت چپ بچرخانید و عقب بیایید تا خودرو صاف شود و صاف پارک شود.

۱۱. معاینه دوره‌ایِ‌ چشم

سوی چشم به‌مرور زمان و در گذر سال‌ها تغییر می‌کند و ضعیف‌تر می‌شود؛ اما معمولا خود متوجه این تغییرات نمی‌شویم. طبق برخی برآوردهای انجام‌شده، محققان توصیه کرده‌اند کسانی که عینک به چشم می‌زنند، باید هر ۳ سال یک بار آزمایش چشم دهند و پس از ۶۰‌سالگی، سالی یک بار.

البته کسانی که عینک نمی‌زنند نیز موظف به آزمایش گاه‌به‌گاه چشم هستند. ناراحتی‌های چشمی مثل آب مروارید سوی چشم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. اگر در همان مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شوند، بهتر می‌شود درمانشان کرد.

در پایان

سعی بر آن بود شما را با مهم‌ترین ترفندهای رانندگی که در شرایط مختلف به کارتان خواهد آمد آشنا کنیم. رانندگی ایمن صرفا با تمرین و نکته‌سنجی ممکن می‌شود. باید همیشه قوانینی را که از قبل آموخته‌اید مرور و رعایت کنید. گاهی بدون آنکه خودمان متوجه شویم، عادت‌های بدی در رانندگی پیدا می‌کنیم که شاید تهدیدی برای ایمنی خودمان و نیز دیگران باشند.

اگر احساس می‌کنید نیاز است ذهنتان را با قوانین راهنمایی و رانندگی تازه کنید و این عادت‌های بد را کنار بگذارید، ۱ یا ۲ جلسه زیر نظر مربی رانندگی تمرین کنید تا مشکلات احتمالی را به شما گوش‌زد کند.

شما بگویید

نظر شما چیست؟ ترفند و راهکار دیگری برای رانندگی بهتر و ایمن‌تر سراغ دارید؟ به‌نظرتان ترفندهای رانندگی معرفی‌شده در این مطلب تا چه اندازه کارآمد خواهند بود؟ تاکنون برایتان پیش آمده است به‌خاطر رعایت‌نکردن نکته یا مسئله‌ای بخصوص هنگام رانندگی به دردسر بیفتید و مشکلی برایتان پیش بیاید؟

در قسمت «ارسال دیدگاه» می‌توانید با ما و مخاطبان «چطور» از تجربه‌ها و نظرات خود بگویید و با اطلاعات ارزشمندی که اضافه می‌کنید، مطلب را کامل‌تر کنید. همچنین، اگر مایلید بیشتر درباره ترفندهای رانندگی بدانید، پیشنهادها و سؤال‌هایتان را هم مطرح کنید.


در ادامه بخوانید: عیب یابی خودرو در چهار مرحله؛ مخصوص کسانی که اطلاعات فنی ندارند
مثل یک میلیاردر فکر کنید. این کتاب به شما نشان می‌دهد چطور اصول ثروت‌آفرینی را همین امروز وارد زندگی‌تان کنید.
منبع thrillist womenonwheels ctvnews
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.