۱۰ فیلم با موضوع بیماری روانی که نباید از دست بدهید

42

کسی که به هر نحوی با اختلال روحی و روانی سروکار پیدا می‌کند به‌سادگی ممکن است ایمان به توانایی‌هایش را از دست بدهد و از جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند طرد شود. چنین شخصی، با کسب اطلاعات بیشتر درباره زندگی کسانی که مشکلاتی مشابه با او داشته‌اند، می‌تواند از آنها الهام بگیرد و زندگی‌کردن با اختلالی را که گرفتار آن شده است بیاموزد. یکی از بهترین جاهایی که در آن می‌توان به چنین امکانی دسترسی یافت پرده نقره‌ای سینماست. فیلم‌های سینمایی خوب و خوش‌ساختی هستند که با محوریت بیماری‌ها و اختلال‌های روانی ساخته شده‌اند و بسیار آموزنده و تأثیرگذارند. مطلب حاضر راجع‌به همین موضوع است. در ادامه، با اتکا به رتبه‌بندی فیلم‌های سینمایی در وب‌سایت IMDb، تعداد ۱۰ فیلم با موضوع بیماری روانی معرفی می‌کنیم که حتما ارزش دیدن خواهند داشت. همراه ما بمانید.

۱۰. دختر، از‌هم‌گسیخته (Girl, Interrupted)

دختر، ازهم‌گسیخته، فیلم با موضوع بیماری روانی

رونیکس
سال تولید: ۱۹۹۹
کشورهای سازنده: آلمان، انگلستان
زبان: انگلیسی
ژانر: زندگی‌نامه، درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: جیمز منگولد
بازیگران اصلی: وینونا رایدر (Winona Ryder)، آنجلینا جولی (Angelina Jolie)، کلیا دووال (Clea DuVall)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۷ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۳ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۵۳ از ۱۰۰

درباره فیلم دختر، ازهم‌گسیخته

زن جوانی به‌نام سوزانا کیسن (با بازی وینونا رایدر)، پس از تلاشی نافرجام برای پایان‌دادن به زندگی خود، سر از بیمارستانی روانی درمی‌آورد. آنجا متوجه می‌شود که مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (Borderline Personality Disorder/ BPD) است و باید به‌مدت ۱۸ ماه بستری شود و تحت درمان قرار بگیرد.

سوزانا در این بیمارستان روانی با زنانی آشنا می‌شود که شبیه به خود او هستند. منتها در عین حال تفاوت‌های چشم‌گیری با او دارند. او به‌مرور راجع‌به موضوعات مختلفی مثل سلامت روان، خودکشی، آسیب‌زدن به خود و نظایر اینها تأمل می‌کند و سعی بر آن دارد که بفهمد واقعا کیست و چرا سر از این بیمارستان روانی درآورده است.

بازخورد مخاطبان و منتقدان راجع‌به این فیلم درباره بیماران روانی

این فیلم درباره بیماری های روانی مختلف است و با تماشای آن، اطلاعات جالبی راجع‌به این اختلال‌ها پیدا خواهید کرد؛ برای مثال، لیزا رو (Lisa Rowe) در فیلم یک شخصیت جامعه‌ستیز (سوسیاپات/ Sociopath) دارد که مدام برای پرستارها دردسر درست می‌کند و دوست دارد بیماران دیگر را تحت کنترل داشته باشد. آنجلینا جولی به‌خاطر بازی تحسین‌برانگیزش در نقش این شخصیت جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل زن را دریافت کرد.

فیلم‌نامه فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی سوزانا کیسن و با اقتباس از کتابی ساخته شده است که خود او درباره تجربه بستری‌شدن ۱۸ماهه‌اش در بیمارستان روانی نوشته است. خیلی‌ها آن را با «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» مقایسه می‌کنند که یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما و به‌باور بسیاری بهترین فیلم درباره بیماری های روانی است. منتها برخی از منتقدان انتظار بیشتری از آن داشتند و به‌باور آنها، می‌شد به‌شکلی عمیق‌تر و تأثیرگذارتر رخدادهای واقعی کتاب خانم کیسن را به تصویر کشید و کارگردان فیلم باید کمتر به تخیلش مجال گسترش می‌داد.

۹. هوانورد (The Aviator)

هوانورد، فیلم با موضوع بیماری روانی

سال تولید: ۲۰۰۴
کشورهای سازنده: آمریکا، آلمان
زبان: انگلیسی
ژانر: زندگی‌نامه، درام
رده سنی: ۱۳+
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
بازیگران اصلی: لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio)، کیت بلانشت (Cate Blanchett)، کیت بکینسیل (Kate Beckinsale)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۵ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۶ از ۱۰۰

درباره فیلم هوانورد

هاوارد هیوز میلیاردری است که حداقل از نظر مادی در زندگی موفق بوده و به خواسته‌هایش رسیده است. او کارگردان، تاجر و خلبان موفقی است که حالا نقشه طراحی و ساخت هواپیمایی جدید را در سر می‌پروراند. همه‌چیز خوب پیش می‌رود تا آنکه اولین نشانه‌های جدی اختلال وسواس جبری (Obsessive Compulsive Disorder/ OCD) را تجربه می‌کند. اختلالی روانی که قبلا در خانواده‌اش سابقه داشته است و حالا می‌رود تا زندگی‌اش را به مرز نابودی بکشاند. آیا از پس کنترل این بیماری بر خواهد آمد و نقشه‌های جاه‌طلبانه‌اش سرانجام خوشی خواهند داشت؟

نظر مخاطبان و منتقدان راجع‌به فیلم هوانورد

داستان این فیلم با الهام‌گرفتن از زندگی شخصی به‌نام واقعی هاوارد هیوز نوشته شده است. هرچند محوریت اصلی موضوع فیلم راجع‌به بیماری های روانی نیست، تماشاگر فیلم با دیدن آن درک بهتری از این موضوع پیدا می‌کند که اختلال وسواس جبری (نام دیگر آن اختلال وسواس فکری و عملی است) چطور در زندگی واقعی افکار و رفتارهای انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و نیز اینکه این مسئله در بلندمدت چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد.

هوانورد یکی از بهترین فیلم های اسکورسیزی، این کارگردان پرآوازه سینمای آمریکاست و اگر مایلید تقابل نبوغ و بلندپروازی با ناراحتی‌های ذهنی و روحی را در قالب داستانی دراماتیک ببینید و لمس کنید، حتما دیدن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این فیلم جوایز و افتخارات بسیار کسب کرده است؛ برای مثال، در ۵ بخش جایزه اسکار دریافت کرد و در ۶ بخش دیگر نامزد دریافت این جایزه معتبر شد.

۸. هنوز آلیس (Still Alice)

هنوز آلیس، فیلم با موضوع بیماری روانی

سال تولید: ۲۰۱۴
کشورهای سازنده: آمریکا، انگلستان، فرانسه
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
رده سنی: ۱۳+
کارگردان‌ها: ریچارد گلتزر (Richard Glatzer)، واش وستمورلند (Wash Westmoreland)
بازیگران اصلی: جولیان مور (Julianne Moore)، الک بالدوین (Alec Baldwin)، کریستن استوارت (Kristen Stewart)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۱ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۵ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۵ از ۱۰۰

درباره فیلم هنوز آلیس

استاد سرشناس و دوست‌داشتنی رشته زبان‌شناسی، که مادر سه فرزند است و در کمال خوشبختی کنار عزیزانش زندگی می‌کند، در روزی ناخوشایند و منحوس پی می‌برد که مبتلا به بیماری آلزایمر شده است. پس از آن همه‌چیز فرومی‌پاشد و عده‌ای از نزدیکان او سعی می‌کنند کنارش بمانند و او را دل‌داری دهند. حال آنکه عده‌ای دیگر تاب‌وتوان فروپاشی لحظه‌به‌لحظه او را ندارند و کناره می‌گیرند. سرانجام چه خواهد شد؟

نظر مخاطبان و منتقدان راجع‌به این فیلم

این فیلم درباره بیماری روانی آلزایمر است و در آن، به‌شکلی هنرمندانه و تأمل‌برانگیز،‌ اثرات مخرب و مهلک این بیماری به تصویر کشیده شده‌اند. بازخوردها به فیلم در مجموع بسیار خوب و مثبت بوده است. یکی از نقاط قوت فیلم بازی زیبا و تأثیرگذار جولیان مور در نقش آلیس بوده است که به‌خاطر آن جایزه اسکار را در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن دریافت کرده است.

«هنوز آلیس» از آن فیلم‌های ناراحت‌کننده‌ای است که در جای‌جای آن اشکتان را درخواهد آورد. منتها واقعیت زندگی همین است و هرچه اثر هنری ملموس‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت‌ها باشد، فاخرتر است و ارزشمندتر.

۷. دفترچه امیدبخش (Silver Linings Playbook)

دفترچه امیدبخش فیلم درباره بیماری روانی

سال تولید: ۲۰۱۲
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: دیوید او. راسل (David O. Russell)
بازیگران اصلی: بردلی کوپر (Bradley Cooper)، جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence)، رابرت دنیرو (Robert De Niro)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۲ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۷ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۲ از ۱۰۰

درباره فیلم دفترچه امیدبخش

معلم سابق مدرسه پس از گذراندن دوره درمانی در بیمارستانی روانی حالا به خانه بازگشته است و در تلاش است با پدر و مادرش زندگی عادی و بی‌دردسری را از سر بگیرد. در این حین، به فکر برقراری رابطه مجدد با همسر سابقش نیز هست. منتها طولی نمی‌کشد که با زنی به‌نام تیفانی آشنا می‌شود. زنی که به‌تازگی همسرش را از دست داده است و گرفتار افسردگی و مشکلات روانی شده است.

نظر مخاطبان و منتقدان راجع‌به این فیلم با موضوع بیماری روانی

دفترچه امیدبخش فیلم جالب و فکرشده‌ای است و در آن، به زیباترین شکل ممکن، مفاهیمی مثل «دیوانه‌بودن» یا «غیرعادی‌بودن» به چالش کشیده می‌شود. در واقع، تماشاگر همگام با داستان فیلم به این فکر می‌کند که داشتن بیماری روانی یا اختلال ذهنی چه معنایی دارد. آیا واقعا کسی که به چنین اختلالی مبتلاست راه برگشتی ندارد یا می‌توان امیدی برای رستگاری او متصور شد؟

نقش اصلی فیلم دفترچه امیدبخش (با بازی بردلی کوپر) به اختلال دوقطبی (افسردگی شیدایی/ Bipolar Disorder) مبتلاست. استیون اسکولزمن (Steven Schlozman)، روان‌درمانگر دانشکده پزشکی هاروارد، باور دارد رفتارها و حالات ذهنی معلم مبتلا به اختلال دوقطبی بسیار نزدیک به واقعیت است و سازندگان فیلم، در شخصیت‌پردازی او موفق بوده‌اند. نکته مثبت دیگر فیلم بازی تحسین‌برانگیز جنیفر لارنس در نقش تیفانی است. او به‌خاطر این ایفای نقش جایزه اسکار را در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن دریافت کرد.

۶. کلوپ صبحانه (The Breakfast Club)

کلوپ صبحانه فیلم درباره بیماری های روانی

سال تولید: ۱۹۸۵
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: جان هیوز (John Hughes)
بازیگران اصلی: امیلیو استورز (Emilio Estevez)، جاد نلسون (Judd Nelson)، مولی رینگوالد (Molly Ringwald)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۳۷ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۹ از ۱۰۰

درباره فیلم کلوپ صبحانه

پنج دانش‌آموز دبیرستانی، که به‌باور خودشان هیچ نقطه مشترکی از نظر شخصیتی و فکری ندارند، جریمه می‌شوند روز تعطیل هفته را در کتابخانه مدرسه گرد هم جمع شوند و هریک مقاله‌ای هزارکلمه‌ای راجع‌به خودشان بنویسند. این گردهمایی ۹ساعته نقطه‌عطفی در زندگی این پنج نفر می‌شود و به‌زودی پی می‌برند که بیش از آنچه فکر می‌کردند شبیه به یکدیگرند.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم با موضوع بیماری روانی

پنج نفری که مجبور به تن‌دادن به این توفیق اجباری می‌شوند هریک به‌نحوی مشکلاتی از حیث سلامت روانی دارند: یکی از آنها در خانه مورد آزار و سوءاستفاده قرار گرفته است؛ دیگری تلاش نافرجامی برای خودکشی داشته است؛ و به همین منوال هریک مشکلاتی جدی را از سر گذرانده‌اند.

در ابتدای امر، اگر می‌خواستند شروع به نوشتن مقاله کنند، حتما راجع‌به تصویری که جامعه انتظار داشته از آنها ببیند قلم می‌زدند. منتها این ۹ ساعت دیدگاهشان را کاملا تغییر می‌دهد و واقف به نقاط پنهانی در ناخودآگاهشان می‌شوند که شاید به‌هیچ‌وجه انتظارش را نمی‌کشیدند. همین مسائل است که باعث شد تا فیلم کلوپ صبحانه در دیدگاه مخاطبان و منتقدان تبدیل به اثری فاخر و ماندگار شود.

دیالوگ جالب و ماندگاری از این فیلم هست که هنوز هم برای علاقه‌مندان به سینما جالب و تأمل‌برانگیز است:

همه ما خصلت‌های عجیب‌وغریب خودمان را داریم. فقط بعضی بهتر قادر به مخفی‌کردنشان هستیم.

– اندرو

۵. قوی سیاه (Black Swan)

قوی سیاه فیلم درباره بیماران روانی

سال تولید: ۲۰۱۰
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، هیجان‌انگیز
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: دارن آرونوفسکی (Darren Aronofsky)
بازیگران اصلی: ناتالی پورتمن (Natalie Portman)، میلا کونیس (Mila Kunis)، ونسان کسل (Vincent Cassel)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۸ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۰ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۵ از ۱۰۰

درباره فیلم قوی سیاه

نینا (با بازی ناتالی پورتمن) رقصنده بااستعداد و حرفه‌ای باله است و به‌زودی قرار است برای نقشی در رقص «دریاچه قو» آماده شود. در این رقص، به رقصنده‌ای نیاز است که بتواند هم در نقش قوی سفید برقصد و هم در نقش قوی سیاه. قوی سفید نمایانگر معصومیت و فضیلت است و از سوی دیگر، قوی سیاه نمادی است از گناه و هوسرانی.

نینا در ایفای نقش قوی سفید هیچ مشکلی ندارد. منتها رقص در قامت قوی سیاه چالش‌هایی جدی پیش رویش می‌گذارد و برای آنکه از پس این کار برآید، تا حدی خود را تحت فشار می‌گذارد که سلامت روح و روانش به‌شکلی جدی تهدید می‌شود.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم با موضوع بیماری روانی

قوی سیاه فیلمی است که در آن به‌شکلی هنرمندانه عمیق‌ترین احساسات و ذهنیات انسان به تصویر کشیده می‌شود. نینا در ظاهر امر خود را سرحال و خوب نشان می‌دهد؛ اما در خلوت خود برای دست‌یابی به ایدئالی که از نقشش در رقصِ دریاچه قو در ذهن دارد کارهای عجیبی می‌کند: به خودش آسیب فیزیکی می‌رساند و مدام خودش را تحت‌فشار می‌گذارد تا حدی که سلامت عقلی‌اش به خطر می‌افتد.

به‌باور بسیاری از منتقدان و مخاطبان، ناتالی پورتمن با بازی در این فیلم توانست بهترین نقش دوره حرفه‌ای کاری‌اش را ایفا کند و به‌خاطر آن جایزه اسکار را نیز دریافت کرد. البته چنین نقش‌آفرینیِ هنرمندانه جز در اثری خوش‌ساخت و عمیق مانند قوی سیاه ممکن نمی‌شد. اگر علاقه‌مند به فیلم با موضوع بیماری روانی و چالش‌های مرتبط با آن هستید، حتما دیدن قوی سیاه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۴. مرد بارانی (Rain Man)

مرد بارانی فیلم با موضوع بیماری روانی

سال تولید: ۱۹۸۸
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: بری لوینسون (Barry Levinson)
بازیگران اصلی: داستین هافمن (Dustin Hoffman)، تام کروز (Tom Cruise)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۰ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۹ از ۱۰۰

درباره مرد بارانی، از بهترین فیلم‌ها با موضوع بیماری روانی

چارلی بَبیت پسر خودخواه و کله‌شقی است و پدرش پس از مرگ، ارثیه چندانی برایش نمی‌گذارد. به‌جای این کار، بخش اعظم دارایی‌هایش را به برادر بزرگ چارلی، ریموند اهدا می‌کند که مبتلا به اوتیسم است. چارلی، که تاکنون از وجود چنین برادری بی‌خبر بوده است، به‌سراغ او در درمانگاه محل نگهداری‌اش می‌رود و به‌امید آنکه چیزی از دارایی‌ها نصیب او شود، ریموند را برمی‌دارد و رهسپار سفری به‌سوی لاس‌وگاس می‌شود. منتها در طول سفر رابطه‌ای میان این دو شکل می‌گیرد که ورای پول و ثروت است و رنگ و بویی از عشق برادرانه دارد.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم

مرد بارانی بی‌شک از فیلم‌های کلاسیک و ماندگار دنیای سینماست و چه به‌دنبال فیلم با موضوع بیماری روانی باشید چه نه، دیدن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از داستان عالی فیلم، شخصیت‌پردازی‌های بی‌نقص، و بازی تحسین‌برانگیز بازیگران اصلی آن که بگذریم (داستین هافمن برای بازی ماندگارش در این فیلم در نقش بیمار اوتیسمی جایزه اسکار گرفت)، ۲ نکته هستند که بیش از پیش فیلم را حائز اهمیت می‌کنند:

اول آنکه پیش از اکران این فیلم کم‌سابقه بود که بیمار اوتیسمی به‌ این‌ شکل در کانون توجه داستان قرار گیرد. نکته دیگر به توجهی ارتباط دارد که به توانایی‌های بیمار اوتیسمی نشان داده می‌شود. قدرت فوق‌العاده او در انجام محاسبات ریاضی، قدرت حافظه بی‌نظیرش و مهارتش در خواندن و مطالعه کتاب‌های پیچیده. این توجه نشان می‌دهد بیماری روانی صرفا نقص و کمبود نیست و می‌توان با رویکردی دیگر با آن مواجه شد و خوبی‌هایش را هم دید.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم مرد بارانی

دکتر: ریموند، می‌دونی اوتیسم چیه؟ – ریموند: آره. – دکتر: پس با این واژه آشنا هستی؟ – ریموند: آره. – دکتر: به نظرت تو اوتیسم داری؟ – ریموند: فکر نمی‌کنم. نه. قطعا نه.

۳. ذهن زیبا (A Beautiful Mind)

ذهن زیبا فیلم درباره بیماری روانی

سال تولید: ۲۰۰۱
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: زندگی‌نامه، درام
رده سنی: ۱۳+
کارگردان: ران هاوارد (Ron Howard)
بازیگران اصلی: راسل کرو (Russell Crowe)، اد هریس (Ed Harris)، جنیفر کانلی (Jennifer Connelly)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۲ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۷۴ از ۱۰۰

درباره فیلم ذهن زیبا

جان فوربز نش جونیور ریاضی‌دان نابغه‌ای است که کشف بزرگ او در عالم ریاضیات می‌رود تا او را زبانزد خاص و عام کند. مشکل اینجاست که آقای فوربز مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید (نوعی بیماری روانی که در پی ابتلا به آن بیمار دیگر درکی از واقعیت‌ها نخواهد داشت) و در تقلا برای موفقیت، قدم در مسیری هولناک برای شناخت بهتر و بیشتر خودش می‌گذارد. آیا موفق خواهد شد که بر این کابوس غلبه کند و به آنچه لایقش است دست یابد؟

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم با موضوع بیماری روانی

فیلم‌نامه این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی شخصی به‌نام جان فوربز نش جونیور نوشته شده است و اقتباسی است از کتاب «ذهن زیبا» نوشته سیلویا ناسار (Sylvia Nasar). داستان فیلم فوق‌العاده جالب است و این ریاضی‌دان تئوری جدیدی را معرفی می‌کند که نظریه‌های اقتصاد یک قرن اخیر را زیر سؤال می‌برد.

این تقابل با ارزش‌های گذشته است که ریاضی‌دان مشهور را تا مرز دیوانگی می‌کشاند و دست‌اندکاران فیلم به بهترین شکل ممکن از پس به‌تصویرکشیدن جزئیات داستان برآمده‌اند. ذهن زیبا افتخارات و جوایز بسیار کسب کرده است و در ۴ بخش جایزه اسکار گرفته است: بهترین فیلم سال، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (جنیفر کانلی)، بهترین کارگردانی (ران هاوارد)، و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی.

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم ذهن زیبا

کلاس‌های درس ذهنت رو کند می‌کنند و توانایی آدم برای نشان‌دادن خلاقیت واقعی رو نابود می‌کنند.

– جان نش

۲. ویل هانتینگِ خوب (Good Will Hunting)

ویل هانتینگِ خوب فیلم درباره بیماری های روانی

سال تولید: ۱۹۹۷
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، عاشقانه
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: گاس ون سنت (Gus Van Sant)
بازیگران اصلی: رابین ویلیامز (Robin Williams)، مت دیمون (Matt Damon)، بن افلک (Ben Affleck)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۶ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۳ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۸ از ۱۰۰

درباره فیلم ویل هانتینگِ خوب

ویل هانتینگ (با بازی مت دیمون) مرد جوان و بااستعدادی است که تقلا می‌کند هویت خود را پیدا کند و بفهمد که واقعا کیست. او توانایی حل‌کردن هر مشکلی را در اطرافش دارد، به‌جز مشکلاتی که به خودش مربوط‌اند، در اعماق وجودش ریشه دوانده‌اند و آزارش می‌دهند. آشنایی او با یک روان‌شناس (با بازی رابین ویلیامز) دریچه‌های تازه‌ای را در قلب و ذهن او باز می‌کند و به او کمک می‌کند تا مسیر زندگی را پیدا کند.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم

خیلی‌ها راجع‌به اینکه چگونه زندگی بهتری داشته باشیم قلم زده‌اند و کتاب نوشته‌اند. منتها شاید هیچ کتابی به‌اندازه این فیلم نتواند به شما در پی‌بردن به اعماق روان انسان کمک کند. داستان، شخصیت‌پردازی‌ها و همه ویژگی‌های فیلم در حد عالی هستند و به‌سادگی می‌توان با شخصیت‌های آن ارتباط برقرار کرد و خود را جای آنها گذاشت. اینکه چطور خیلی از وقت‌ها از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی می‌کنیم، دیگران را به‌خاطر کمبودهای زندگی‌مان مقصر می‌دانیم و توانایی‌هایی را که داریم دست‌کم می‌گیریم. اینها از تجربه‌های ویل هانتینگ هستند که با وجود افسردگی، نبوغ و استعداد دارد و حالا می‌خواهد با کمک درمانگر متعهدش کاستی‌هایش را کنار بزند.

دیدن این فیلم با موضوع بیماری روانی بدون شک برایتان تجربه‌ای ماندگار خواهد بود و اگر به این سبک فیلم‌ها علاقه‌مندید، حتما دیدن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این فیلم که در فهرست صد فیلم برتر imdb جای دارد، در ۲ بخش جایزه اسکار گرفته است: بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (رابین ویلیامز) و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی (مت دیمون و بن افلک).

از دیالوگ‌های ماندگار فیلم

تو درباره فقدان حقیقی چیزی نمی‌دونی، چون این فقط زمانی اتفاق می‌افته که کسی یا چیزی رو بیشتر از خودت دوست داشته باشی. و من شک دارم که تا حالا جرئت کرده باشی چیزی رو تا این حد دوست داشته باشی.

– ویل هانتینگ

۱. دیوانه از قفس پرید (One Flew Over The Cuckoo’s Nest)

دیوانه از قفس پرید فیلم درباره بیماران روانی

سال تولید: ۱۹۷۵
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: گاس میلوش فورمن (Miloš Forman)
بازیگران اصلی: جک نیکلسون (Jack Nicholson)، لوئیز فلچر (Louise Fletcher)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۷ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۴ از ۱۰۰

درباره فیلم دیوانه از قفس پرید

مک‌مرفی (با بازی جک نیکلسون) مجرمی سابقه‌دار است. بازهم کاری خلاف قانون انجام می‌دهد و مجازاتش کار با اعمال شاقه در زندان است. برای آنکه به این مجازات تن در ندهد، خود را دیوانه جا می‌زند و به بیمارستان روانی فرستاده می‌شود. آنجا با پرستار سرکوبگری آشنا می‌شود که از نقص‌ها و کاستی‌های بیماران روانی برای کنترل‌کردن و سوءاستفاده از آنها استفاده می‌کند. مک‌مرفی تصمیم می‌گیرد با کمک دیگر بیمارانِ بستری در بخش این سرکوبگری را خاتمه دهد و شورشی علیه سرپرستار بخش به پا کند. آیا توان انجام این کار را خواهد داشت؟

نظر مخاطبان و منتقدان درباره این فیلم

بهترین فیلم با موضوع بیماری روانی در فهرست ما کمی متفاوت از سایر فیلم‌های معرفی‌شده است. در این فیلم درخشان، شاهد لایه‌های عمیق‌تری خواهید بود که بینش جالبی راجع‌به زندگی در جوامع امروزی نصیبتان خواهد کرد. تقابل بیماران روانی بخش با سرپرستار سرکوبگر کنایه‌ای است بر اصحاب قدرت که سعی می‌کنند با عادی‌سازی مردم کار ساده‌تری برای حفظ منافع خود داشته باشند. طعنه‌ای بر پروسه‌هایی که برای حذف عناصری که به‌باور آنها غیرعادی‌اند در پیش می‌گیرند.

پرواز بر فراز آشیانه فاخته، که یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی از کتابی به همین نام نوشته کن کیسی (Ken Kesey) ساخته شده است، فیلم فاخری است که واقعا ارزش دیدن دوباره و دوباره را دارد و با تعمق در سیر داستان، دیالوگ‌ها و شخصیت‌پردازی‌های فوق‌العاده آن اطلاعات ارزشمند و جالبی دستگیرتان خواهد شد.

این فیلم با موضوع بیماری روانی بدل به نخستین فیلمی شد که در تاریخ ۴۱ساله مراسم اسکار تا زمان اکران فیلم در تمامی بخش‌های اصلی این جایزه معتبر را دریافت کرد: ۱. بهترین فیلم سال؛ ۲. بهترین بازیگر نقش اصلی مرد؛ ۳. بهترین بازیگر نقش اصلی زن؛ ۴. بهترین کارگردانی؛ و ۵. بهترین فیلم‌نامه اقتباسی.

شما بگویید

نظر شما چیست؟ از میان فیلم‌های معرفی‌شده با موضوع بیماری روانی کدام عناوین را تماشا کرده‌اید؟ نظرتان راجع‌به فیلمی که دیده‌اید چیست؟ فیلم خوب دیگری سراغ دارید که احساس کنید جایش در مطلبمان خالی است؟ اگر بخواهید خود فهرستی از فیلم‌های مرتبط با بیماری های روانی درست کنید، چه عناوینی را در رتبه‌های ابتدایی قرار خواهید داد؟

اگر مایل باشید، می‌توانید در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما و مخاطبان «چطور» از بازخوردها و نظرات خود بگویید که برایمان بسیار ارزشمند خواهند بود.


در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های پزشکی دنیا؛ معرفی ۱۰ فیلم تأثیرگذار این ژانر
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع imdb menshealth everydayhealth
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 42 دیدگاه)
  1. شکیبا می‌گوید

    درباره این موضوع من فیلم زیاد دیدم.
    فیلم های کره ای
    من یک سایربروگ هستم
    به قلب شلیک کن ( خیلی توصیه میکنم ببینید😭😍)
    تیمارستان استون هرست
    مشت ناگهانی
    دالان شوک
    فیلم ژاپن ( دوگرا موگرا) اینو خیلی گشتم زیرنویسش پیدا نشد
    بدلام
    و همینا
    اگه دقیقا کپی همین فیلما میشناسید به منم معرفی کنید که عاشقشونم😭😭😍☹️

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      ممنون که این فیلم‌های خوب رو معرفی کردی شکیبای عزیز.🙂👌

      1. شکیبا می‌گوید

        ازش لذت ببر 😁👌🏻

  2. زهره می‌گوید

    سلام
    به فیلم های بسیار خوبی در زمینه بیماری های روانی اشاره کردین ، لطفا باز هم به روزش کنید.
    فیلم پدر۲۰۲۰ هم در مورد زوال عقل

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام زهره جان
      خوشحالیم که مقاله رو پسندیدین و ممنون که نظرتون رو برای ما نوشتین. حتما پیشنهادتون رو در نظر می‌گیریم.🌹🙏

  3. رویا می‌گوید

    سلام ممنون از بابت مطلب کاملتون، منم میخواستم فیلم برادرم خسرو رو هم برای بیماری دوقطبی پیشنهاد بدم.

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام رویا جان
      خیلی خوشحالیم که نظرتون رو برای ما نوشتین. ممنون.🙏🌹