آشنایی با طراحی صنعتی و نقش آن در توسعه کسب و کارها

0

طراحی صنعتی به عنوان نقطه اتصال علم، صنعت و هنر، فرآیندی است که برای طراحی محصولاتی که قرار است تولید شوند، طی می‌شود. این فرآیند خلاقانه، طراحی و تعریف فرم و ویژگی‌های یک محصول است که قبل از ساخت یک محصول صورت می‌گیرد. در مقابل آن، تولید صرفاً از تکرار و روندی اغلب به صورت خودکار تشکیل شده است. این امر طراحی صنعتی را از طراحی مبتنی بر صنایع دستی متمایز می‌کند، جایی که فرم محصول توسط خالق محصول تا حد زیادی همزمان با عملکرد آن طراحی می‌شود. فرآیند طراحی می‌تواند در دو حالت مورد استفاده قرار گیرد؛ در حالت اول یکی ایده‌ی اولیه در روند طراحی به یک محصول ملموس تبدیل خواهد شد، اما در حالت دوم می‌توان فرآیند طراحی را برای توسعه محصولات موجود در بازار نیز به‌کار برد.

همه محصولات نتیجه یک فرآیند طراحی هستند، اما ماهیت این فرآیند می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. می‌تواند توسط یک فرد یا یک تیم انجام شود و چنین تیمی می‌تواند شامل افراد با تخصص‌های مختلف (به عنوان مثال طراحان صنعتی، مهندسان مکانیک و الکترونیک، کارشناسان بازاریابی و غیره) باشد. این فرآیند می‌تواند منطبق بر خلاقیت شهودی یا تصمیم گیری علمی حساب شده باشد و اغلب نتیجه هر دو حالت است. طراحی می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند مواد، فرآیندهای تولید، استراتژی کسب و کار و نگرش‌های اجتماعی، تجاری یا زیبایی شناختی قرار گیرد. به طور کلی می‌توان گفت طراحی صنعتی، به عنوان یک هنر کاربردی، بر ترکیبی از زیبایی‌شناسی و ملاحظات کاربر محور تمرکز می‌کند، اما اغلب راه‌حل‌هایی را برای فرم، عملکرد، ارگونومی، بازاریابی، توسعه نام تجاری، پایداری و فروش ارائه می‌دهد.

طراحی صنعتی عملکرد و فرم و ارتباط محصول، کاربر و محیط را مورد مطالعه قرار می‌دهد. به طور کلی، متخصصان طراحی صنعتی به جای طراحی کلی سیستم‌های پیچیده مانند ساختمان یا کشتی، در طراحی در مقیاس کوچک کار می‌کنند. طراحان صنعتی معمولاً موتورها، مدارهای الکتریکی یا چرخ دنده هایی را که باعث حرکت ماشین‌ها می‌شوند طراحی نمی‌کنند‌، اما از طریق طراحی، قابلیت استفاده و ایجاد روابط بین مکانیزم‌های مختلف در دستیابی به عملکرد مورد نظر را محقق می‌سازند. معمولاً آنها در تعامل با متخصصان دیگر مانند مهندس مکانیک و مهندس الکترونیک، کارکرد و قابلیت تولید را تضمین می‌کنند و با بازاریابان برای شناسایی و برآوردن نیازها و انتظارات مشتری همکاری می‌کنند.

رونیکس

 

طراحی صنعتی می‌تواند به طور قابل ملاحظه ای با طراحی مهندسی همپوشانی داشته باشد و در کشورهای مختلف مرزهای این دو مفهوم می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی مهندسی عمدتا بر عملکرد یا کاربرد محصولات تمرکز می‌کند، در حالی که طراحی صنعتی عمدتا بر جنبه‌های زیبایی و رابط کاربری محصولات تمرکز می‌کند. طراحی صنعتی به این ترتیب با زیر شاخه مهندسی صنایع تنها در ارگونومی همپوشانی دارد.

طراحی صنعتی یک فرآیند ارائه راه حل استراتژیک است که نوآوری و موفقیت کسب و کار را به دنبال دارد و منجر به کیفیت بهتر محصولات، سیستم‌ها، خدمات و تجربیات نوآورانه می‌شود. طراحی صنعتی شکاف بین آنچه وجود دارد و آنچه ممکن است وجود داشته باشد را پر می‌کند. طراحان با نگاهی مجدد به مشکلات به عنوان یک فرصت، یک روش خوش‌بینانه‌تر برای نگاه به آینده ارائه می‌دهد؛ به این صورت که نوآوری، فناوری، تحقیقات، تجارت و مشتریان را برای ایجاد ارزش جدید و مزیت رقابتی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به هم پیوند می‌دهد. آن‌ها انسان را در مرکز قرار می‌دهند و از طریق همدلی به درک عمیقی از نیازهای کاربر دست می‌یابند و از یک راه‌حل عملگرا و کاربر محور استفاده می‌کنند. محصولات، سیستم‌ها، خدمات و تجربیات، ذینفعان استراتژیک در فرآیند نوآوری هستند و موقعیت منحصر به فردی برای پل زدن به رشته‌های مختلف حرفه‌ای و تجاری دارند. تأثیر مثبت اقتصادی، اجتماعی و محیط کار و مشارکت انسان در ایجاد کیفیت بهتر زندگی، به عنوان هدف این فرآیند در نظر گرفته می‌شود.

اگرچه ممکن است فرآیند طراحی “خلاق” تلقی شود، اما بسیاری از فرآیندهای تحلیلی نیز در آن انجام می شود. در واقع، بسیاری از طراحان صنعتی اغلب از روش‌های مختلف تحلیلی در فرآیند خلاقیت خود استفاده می‌کنند. برخی از این فرآیندهایی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: تحقیق کاربر، طراحی جزئیات، تحلیل ساختار فرمی، ساخت مدل، نمونه سازی و آزمایش. این فرآیندها به بهترین وجه توسط طراحان صنعتی و یا سایر اعضای تیم تعریف می‌شود. طراحان صنعتی اغلب از نرم افزار سه بعدی‌ برای انتقال طرح به فرآیند تولید استفاده می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین ممکن است ابتدا یک نمونه اولیه بسازند و سپس آن را بررسی و آزمایش کنند و اصلاحاتی را در جهت رفع ایرادات اعمال کنند. از این رو فرآیند تولید نیز ممکن است برای بهبود محصول اصلاح شود.

ویژگی‌های محصول تعیین شده توسط طراحان صنعتی ممکن است شامل فرم کلی محصول، جزئیات و روابط آن‌ها نسبت به یکدیگر، رنگ، بافت، فرم و جنبه‌های مربوط به استفاده از محصول باشد. علاوه بر این، آنها ممکن است جنبه‌های مربوط به فرآیند تولید، انتخاب مواد و نحوه ارائه محصول به مصرف کننده در محل فروش را مشخص کنند. گنجاندن طراحان صنعتی در فرآیند توسعه محصول ممکن است با افزایش قابلیت استفاده، کاهش هزینه‌های تولید و توسعه محصولات جذاب‌تر، منجر به ایجاد ارزش افزوده برای برند شود.

طراحی صنعتی همچنین ممکن است بر مفاهیم فنی، محصولات و فرآیندها تمرکز کند. علاوه بر زیبایی، قابلیت استفاده و ارگونومی، می‌تواند شامل مهندسی، کاربرد، جایگاه در بازار و سایر جنبه‌ها مانند روانشناسی کاربر، تمایل و دلبستگی عاطفی کاربر باشد. این ارزش‌ها و جنبه‌های همراه که اساس طراحی صنعتی را تشکیل می‌دهند، می‌توانند بین مکاتب مختلف فکری و در میان طراحان حرفه‌ای متفاوت باشند.

اهمیت طراحی صنعتی

هر محصولی الزاماتی و کاربر آن نیز نیازهایی دارد. برای تحقق این الزامات یک طراح صنعتی وارد عمل می‌شود. طراحان صنعتی محصولات را با توجه به نیازهای خاص مشتری و تولید کننده خود توسعه می‌دهند؛ توصیه‌های واضح و مختصر را از طریق نقشه‌ها، مدل‌ها و توضیحات تهیه می‌کنند. طراحان صنعتی اغلب در گروه‌های چند رشته‌ای شامل متخصصان مدیریت، بازاریابی، مهندسی و تولید کار می‌کنند و در تعامل با این بخش‌ها به طراحی و توسعه محصول می‌پردازند.

بازار مملو از محصولات مشابه است و تنها چیزی که یک برند خاص را از دیگری متمایز می‌کند، طراحی آن است. در حالی که محصولات معمولا عملکردی خاص داشته‌اند، اما در سطح بالاتر می‌توانند معنی عمیق‌تری را ایجاد ‌کنند. نقش طراحی محصول این است که این معنا را به طور موثر به مصرف کننده منتقل کند؛ برای برندهایی که می‌خواهند درست عمل کنند، به نیازها و خواسته‌های مصرف کنندگان گوش دهند و به آن‌ها طرحی خلاقانه ارائه دهند.

طراحی محصول

فرآیند طراحی محصول مجموعه‌ای است از فعالیت‌های استراتژیک، از تولید ایده تا تجاری سازی، که برای طراحی محصول به کار می‌رود. در یک رویکرد سیستماتیک، طراحان محصول ایده‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کنند و آن‌ها را به محصولات جدید و ملموس تبدیل می‌کنند. نقش طراح محصول ترکیب هنر، علم و فناوری برای ایجاد محصولات جدیدی است که مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این فرآیند در دسته‌بندی‌های مختلف مانند طراحی لوازم خانگی، طراحی تجهیزات پزشکی، بسته بندی، المان شهری و …) انجام می‌شود.

طراحی صنعتی مربوط به فرم زیبا و قابل استفاده است که معمولاً با طراحی صنایع دستی و ارگونومی مرتبط است تا محصول به فرآیند ساخت برسد. جنبه‌های دیگر طراحی محصول و طراحی صنعتی شامل طراحی مهندسی است، به ویژه هنگامی که مسائل مربوط به عملکرد یا کاربرد (به عنوان مثال حل مشکل) مورد بحث است، اگرچه چنین مرزهایی همیشه مشخص نیست. طراحی صنعتی در مورد ایجاد ارزش در محصولات با مدیریت و توسعه منطقی است. طرح‌های صنعتی در واقع برای بهینه سازی فرآیند تولید محصول و بهبود جنبه‌هایی از آن که می‌تواند فروش و رابطه آن با کاربر را به دنبال داشته باشد، تعریف می‌شود.

به این ترتیب می‌توان گفت وجود یک طراح صنعتی در فرآیند ایجاد، تولید و عرضه محصول به بازار ضروری است. از تاثیرات آن بر برندها و کسب و کارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تخصیص بودجه: هر شرکتی سعی می‌کند طرحی را که از نظر صنعتی خوب است و درصد اطمینان به نتیجه بالایی دارد، پرورش دهد. از آنجایی که طراحی صنعتی باعث می شود ارزش پیشنهادی به محصولات اضافه شود، این امر به سهولت تخصیص بودجه با هزینه‌های مشخص یا جذب سرمایه گذار برای هر منبع مورد نیاز برای توسعه محصول کمک می‌کند.

– عرضه‌ی مطمئن، فروش پیشرفته: در تولیدات سنتی، محصول پس از ساخته شدن و عرضه به بازار، باید امتحان خود را از نظر بازاریابی و فروش به صورت تجربی پس می‌داد. محصولاتی که در فرآیند طراحی صنعتی تولید می‌شوند، از همان ابتدا به وسیله تحلیل بازار و کاربر، می‌توان از موقعیت حدودی آنها در بازار مطمئن شد.

– استفاده بهینه از منابع: طرح‌های صنعتی پس از درک دقیق همه منابعی که می توانند برای بهبود کیفیت محصول استفاده شوند ، بدون ایجاد هیچ گونه هزینه اضافی، توسعه می یابند. علاوه بر این، طراحی پس از ارزیابی حداکثر مزایای منابع توسعه می یابد تا محصول بتواند به راحتی در بازار برای مدت طولانی عرضه شود و پایدار بماند.

– تمایز محصول: محصولی که در نتیجه یک فرآیند طراحی تولید می‌شود، از لحاظ فرمی و گاهی عملکردی از سایر محصولات موجود در بازار متمایز می‌شوید. حتی در صورتی که عملکرد یکسانی داشته باشند، محصول طراحی شده عملکرد بهتر و بهینه‌تری نسبت به سایرین دارد. به علاوه محصولی که از لحاظ ظاهری و جزئیات فرمی، زیباتر و دقیق‌تر است، اعتماد بیش‌تری را از سمت کاربر احتمالی خود جلب می‌کند.

– تولید ساختاریافته: آخرین و مهم‌ترین نکته این است که طراحی صنعتی به شما کمک می‌کند تا با بودجه‌ای که دارید، بهترین نتیجه را بدست آورید. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند تا با اهداف سازمان یافته به اهداف نهایی فرآیند تولید برسید. در نهایت، این امر منجر به ساختاردهی کل فرآیند تولید و فروش برای دستیابی به حداکثر سود می‌شود.

طراحی صنعتی نه تنها به شما کمک می‌کند تا موقعیت قوی‌تری برای محصول در بازار به دست آورید، بلکه به ارتقای جایگاه محصول در دید کاربر نیز کمک می‌کند. ادغام مفهوم طراحی صنعتی با تجارت به افزودن ارزش تجاری به محصول، افزایش سود، ورود به بازار به شیوه رقابتی تر و رشد اقتصادی شرکت کمک می‌کند.

ما در استودیوی طراحی صنعتی ایکاس، طیف وسیعی از خدمات طراحی صنعتی را ارائه می‌دهیم که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا برندها و محصولات خود را طراحی و موقعیت‌یابی کنند و در نهایت ایده‌ها و مفاهیم جدید محصول را ایجاد و به تولید برسانند.

ما همچنین در راه همکاری با مشاغل مختلف محصولات و خدماتی را طراحی می‌کنیم که با کاربران آن‌ها مطابقت داشته باشد و به آن‌ها کمک کند تا هم مشتریان خود را افزایش دهند و هم فروش خود را. خدمات ما همچنین شامل استراتژی‌های طراحی است که به مشاغل کمک می‌کند تا تشخیص دهند که چگونه ویژگی‌های فرمی بر فروش تأثیر می‌گذارد، یا بطور مثال اینکه چگونه می‌توان یک پالت رنگ ایجاد کرد و از آن برای به حداکثر رساندن مشارکت مصرف کنندگان استفاده کرد.

در نهایت، ما به مشاغل کمک می‌کنیم نمونه‌های اولیه محصول را در مراحل اولیه توسعه ایجاد کنند و اغلب این محصولات را آزمایش می کنیم. ما از انواع روش‌های ساخت از جمله مدل‌های فومی، مدل‌سازی فایبرگلس، استریولیتوگرافی، مدل‌های فرمی، ماشین‌کاری و ورقکاری استفاده می‌کنیم تا به مشتریان کمک کنیم ایده‌های خود را به شیوه‌ای تأثیرگذار پیاده کنند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.