چطور داستان شش کلمه ای جذاب بنویسیم؟ ریشه و کاربرد آن در شبکه‌های اجتماعی

3

داستان شش کلمه ای دقیقا مانند دیگر فرم‌های داستان کوتاه، طوری طراحی شده‌ که خواننده بتواند تنها در چند لحظه، شاهد شکل‌گیری یک روایت کامل باشد. نوشتن داستان‌های شش‌کلمه‌ای یکی از بهترین تمرین‌ها برای کسانی است که می‌‌‌‌خواهند داستان‌نویسی را یاد بگیرند.

داستان شش کلمه ای چیست؟

داستان شش کلمه ای یک روایت کامل است که در شش کلمه گنجانده می‌شود. در واقع، این نوع داستان، یک روایت بسیار کوتاه است که تمام زمینه‌های احساسی یک داستان بلند را دارد: می‌تواند زمینه طنز، دراماتیک، ناراحت‌کننده، ترسناک، عاشقانه یا هر زمینه دیگری داشته باشد.

بر خلاف داستان‌های بلندتر، داستان‌های شش‌کلمه‌ای شروع و پایان مشخصی ندارند، حتما دارای فاعل و فعل هستند و خواننده را از اتفاقی که رخ داده باخبر می‌‌کنند.

رونیکس

چند مثال از داستان شش کلمه ای

معروف‌ترین داستان شش کلمه‌ای را به داستان ارنست همینگوی نسبت می‌دهند: «برای فروش: کفش نوزاد، پوشیده نشده.» البته واقعا شواهدی وجود ندارند که نشان دهند این داستان را ارنست همینگوی نوشته باشد.

در مثال بالا، تنها در شش کلمه شاهد یک روایت ناراحت‌کننده بودیم. ۳ مثال معروف دیگر را با هم مرور می‌کنیم:

  • سیزدهمین تولد. گریه کردم و خندیدم.
  • هیچ حواسم نبود. دو فنجان ریختم.
  • گوگل: چگونه قایق‌ نجات را باد‌ کنیم؟

چطور داستان شش کلمه ای جذاب بنویسیم؟

با استفاده از شش کلمه می‌توان داستان‌های جذاب و درگیرکننده‌ای نوشت. اگر در نوشتن این داستان‌ها تمرین کنید و استاد شوید، می‌توانید روایات جذابی خلق کنید که متعلق به خودتان باشند. در واقع، تمرین نوشتن داستان شش کلمه‌ای به شما دانش و زمینه‌ای می‌دهد تا شروع به نوشتن داستان‌های بلند‌تر کنید.

در ادامه ۵ نکته را برای نوشتن داستان جذاب شش کلمه ای با هم مرور می‌کنیم.

۱. سعی کنید داستان‌تان ساختار اولیه داشته باشد

ساختار داستان شش کلمه ای

این نوع داستان کوتاه باید دارای کشمکش باشد یا حداقل طوری بیان شود که خواننده را مبهوت و درگیر کند. وجود فاعل و فعل هم در این نوع داستان ضروری است، زیرا فاعل و فعل به روایت شما حرکت می‌بخشد. در نهایت، روایت داستانی باید سؤالی را در ذهن به‌ وجود آورد و خودش هم سؤال را برطرف کند.

مثلا داستان معروف همینگوی را در نظر بگیرید:

برای فروش: کفش نوزاد، پوشیده نشده.

اگر به‌دنبال موارد بالا در این داستان باشیم، به این نتیجه می‌رسیم:

  • فاعل: کفش نوزاد؛
  • فعل: پوشیده نشده [است]؛
  • سؤال: چرا پوشیده نشده؟
  • جواب: احتمالا نوزاد یا متولد نشده و یا در لحظه تولد مرده است؛
  • کشمکش: تلاش برای پیدا کردن رابطه بین کفش نوزادی که هرگز پوشیده نشده و فروشی‌بودن آن.

۲. خط داستانی را کوتاه کنید

مهم‌ترین نکته در نوشتن یک داستان کوتاه شش کلمه ای این است که یک ایده داستانی داشته باشید، کلمات اضافی را از آن حذف کنید و فقط کلمه‌هایی را نگه‌ دارید که بیشترین اطلاعات را در مورد کل روایت به خواننده می‌دهند.

برای مثال، این داستان را در نظر بگیرید:

گوگل: چگونه قایق‌ نجات را باد‌ کنیم؟

داستان این صحنه‌ها را می‌سازد:

  • کسی در وسط دریا دچار طوفان شده است. کشتی در حال غرق شدن است و فرد نمی‌داند چطور باید از قایق نجات استفاده کند. بنابراین، سعی می‌کند از گوگل برای گرفتن جواب کمک بگیرد.
  • ممکن است کسی قصد رفتن به یک سفر دریایی را داشته باشد و می‌خواهد تمام اتفاقات را پیش‌بینی کند و برایشان راه‌حل داشته باشد. پس قبل از سفر این مورد را هم چک می‌کند.

با استفاده از تنها شش کلمه، این روایت‌ها ساخته شده و تمام موارد اضافی حذف شده است.

۳. خواننده را تشویق کنید موارد ناگفته را حدس بزند

ترغیب خواننده در داستان شش کلمه ای

تنها با شش کلمه می‌شود یک روایت قدرتمند ساخت که احساسات را برمی‌انگیزد. از این شش کلمه طوری استفاده کنید که خواننده ترغیب شود ناگفته‌های داستان شما را تصور کند. در واقع، بخش اصلی داستان شما آن قسمتی است که در موردش حرفی نزده‌اید.

شش کلمه را طوری به کار ببرید که با تخیلات خواننده بازی کند و او را به‌درون روایتی بکشد که گفته نشده است. در نهایت، خواننده با داستانی کامل مواجه می‌شود که در یک لحظه شکل می‌گیرد؛ مثلا:

هیچ حواسم نبود. دو فنجان ریختم.

در این داستان شش کلمه‌ای شاهد تصویری از یک فرد تنها هستیم که اعتراف می‌کند از سر عادت دو فنجان چای، قهوه یا هر دمنوشی را ریخته است. انگار قبل از این، همیشه برای دو نفر نوشیدنی می‌ریخته: یکی برای خودش و یکی برای شخصی که از دست رفته یا او را ترک کرده است.

این روایت شش کلمه‌ای یک داستان کامل را در ذهن ما شکل می‌دهد: روایتی از یک آشنایی، زندگی طولانی دو نفر باهم و درنهایت، جدایی (موقتی یا همیشگی).

۴. در انتخاب کلمات دقت کنید

سختی داستان شش کلمه ای این است که شما فقط شش جایگاه برای پر کردن دارید. فضای زیادی برای توضیحات اضافی ندارید تا خواننده را کاملا با خود در داستان غرق کنید. باید از همین شش کلمه به بهترین نحو بهره بگیرید تا بیشترین درگیری را در ذهن مخاطب ایجاد کنید.

سعی کنید از عبارت‌های مناسب استفاده کنید و حروف اضافی را تا می‌توانید حذف کنید. استفاده از علائم نگارشی برای بیان بهتر منظور، بسیار کمک می‌کند؛ مثلا:

سیزدهمین تولد؛ گریه کردم و خندیدم.

این داستان می‌توانست این‌طور هم نوشته شود: در سیزدهمین تولد، من هم گریه کردم و هم خندیدم؛ ولی ببینید نویسنده با چه هوشمندی‌ای تمام لغات اضافی را حذف کرده و پیام داستان همچنان همان قدر روشن و کامل باقی مانده است.

۵. داستان خودتان را بنویسید

بهترین منبع الهام برای نوشتن داستان کوتاه شش کلمه ای، زندگی خودتان است. سعی کنید خاطرات تلخ و شیرین، تجربه‌های ناب و تکرارنشدنی‌ای را به یاد بیاورید که ارزش تعریف کردن دارند. آن خاطرات را در شش کلمه تعریف کنید؛ مثلا:

واکسن می‌زدند؛ داغ فرزند مانده بود.

این مثال می‌تواند گویای تجربه خیلی از کسانی باشد که در پاندمی‌ای مثل کرونا دچار سوگ شدند. این داستان تصویر نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب را در دنیایی مدرن به نمایش می‌گذارد.

داستان شش کلمه ای از کجا شروع شد؟

سبک داستان‌ شش کلمه ای در ماه نوامبر سال ۲۰۰۶، توسط مجله اسمیت (Smith Magazine)، که یک مجله داستانی آنلاین آمریکایی است، ابداع شد. صاحبان مجله لری اسمیت و تیم بارکو بودند. آنها برای ابداع داستان‌های شش کلمه‌ای از داستان ارنست همینگوی الهام گرفتند.

گفته می‌شود همینگوی را یکی از نویسندگان وقت خودش به چالش کشیده بود تا کوتاه‌ترین داستان عمرش را بنویسد. او هم داستان معروف «برای فروش: کفش نوزاد، پوشیده نشده» را نوشت.

در نوامبر ۲۰۰۶ لری و تیم با الهام از این روایت، تصمیم گرفتند خوانندگان مجله را به شرکت در مسابقه داستان‌های شش‌کلمه‌ای دعوت کنند. در سال ۲۰۰۷، لری اسمیت از داستان‌هایی که مردم برای مجله‌اش فرستادند کتابی تهیه کرد و اسمش را «خاطرات شش‌کلمه‌ای» گذاشت.

کاربرد داستان شش کلمه ای در شبکه‌های اجتماعی

از ‌آنجا که داستان‌های شش‌کلمه‌ای کوتاه هستند و مخاطب از خواندن آن لذت می‌برد، انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی هم همیشه مورد توجه و استقبال مخاطبان قرارگرفته‌ است؛ زیرا ماهیت شبکه‌های اجتماعی هم بر مبنای سرعت و لذت است یعنی در شبکه‌های اجتماعی مخاطب می‌خواهد با وقت کمی که دارد، در سریع‌ترین زمان، سرش گرم شود و لذت ببرد.

در حال حاضر، کانال‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی اقدام به برگزاری مسابقات داستان‌نویسی شش‌کلمه‌ای می‌کنند و مردم هم استقبال خوبی از این مسابقات می‌کنند.

سخن آخر

داستان شش کلمه ای یک روایت کامل از یک ماجراست. اگر می‌خواهید وارد دنیای داستان‌نویسی شوید، شروع از این نقطه بسیار کمک‌کننده خواهد بود. سعی کنید داستان‌های شش‌کلمه‌ای خودتان را بنویسید و اگر تمایل دارید، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا بازخورد مخاطبان‌تان را ببینید. در این صورت، بهتر متوجه می‌شوید نقاط ضعف و قوت کارتان کجاست. اگر دوست داشتید، زیر این مقاله یک داستان شش کلمه ای بنویسید!


در ادامه بخوانید: ۱۰ ترفند برای شروع داستان به‌شکلی جذاب و مهیج
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


منبع masterclass
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. عطا می‌گوید

    اقتصاد، امید، آینده، اینجا ایران است.

  2. امید می‌گوید

    گرمای قهوه در دستانم،وبارانی خاطره انگیز..

    اینم داستان من ..

  3. Hamed می‌گوید

    بنظر من چیزی بنام داستان شش کلمه ای خیلی مسخره بنظر میادچار که بیشترشبیه کاریکلماتورهای پرویز شاپور هستند
    در یک داستان کامل باید شخصیت زمان مکان و گاه دیالوگ وجود داشته باشد