بهترین فیلم های مریل استریپ، پرافتخارترین بازیگر زن هالیوود

0

مریل استریپ به‌باور بسیاری از منتقدان و علاقه‌مندان به سینما بهترین بازیگر زن سینمای آمریکا و هالیوود است. او ۲۱ بار نامزد دریافت جایزه اسکار و ۳ بار موفق به دریافت این جایزه معتبر شده است که نکته چشم‌گیر و شگفت‌انگیزی در کارنامه کاری اوست. اگر از علاقه‌مندان به نقش‌آفرینی این بانوی هنرمند هستید، ادامه مطلب حاضر را از دست ندهید. در ابتدا کمی راجع‌به زندگی، آثار و افتخارات او خواهید خواند و پس از آن، شما را با تعدادی از بهترین فیلمهای مریل استریپ آشنا خواهیم کرد: فیلم‌هایی که بر اساس امتیاز دریافتی از کاربران وب‌سایت IMDb رتبه‌بندی شده‌اند. همراه ما بمانید.

شرح مختصری درباره زندگی، آثار و افتخارات مریل استریپ

مری لوئیز استریپ (Mary Louise Streep) در سال ۱۹۴۲ در شهر سامیت، واقع در ایالت نیو جرسی، متولد شد. چون نام مادر و مادربزرگش هم مری بود، همیشه او را مریل صدا می‌زدند و در دنیای سینما هم با همین نام مطرح و شناخته شد.

رونیکس

در دوران نوجوانی به خوانندگی علاقه زیادی نشان می‌داد و چند باری هم در نمایش‌های اُپرا شرکت کرد. پس از فارغ‌التحصیل‌شدن از کالج، وارد دانشکده معتبر و مطرح تئاتر یِیل (Yale) شد و در رشته هنرهای زیبا، مدرک کارشناسی‌ارشد گرفت (در سال ۱۹۷۵).

نخستین تجربه سینمایی مریل استریپ

نخستین تجربه سینمایی مریل استریپ بازی در فیلم جولیا (Julia 1977) بود: تجربه درخشانی که نظر فیلم‌سازان را به او جلب کرد و باعث شد تا سال بعد، بازی در فیلم ماندگار شکارچی گوزن (The Deer Hunter 1978)، در کنار بازیگرانی چون رابرت دنیرو، کریستوفر واکر و دیگران به او پیشنهاد شود؛ فیلمی که در فهرست بهترین‌های مجله کایه دو سینما جای دارد. ایفای این نقش باعث شد تا برای بار نخست، نامزد دریافت جایزه اسکار شود.

درخشش او طی سالیان آتی ادامه پیدا کرد و با بازی در فیلم‌هایی مثل کریمر علیه کریمر (Kramer vs. Kramer 1979)، انتخاب سوفی (Sophie’s Choice 1982) و آثار دیگری که در ادامه جزئیات بیشتری راجع‌بهشان خواهید خواند، نام خود را برای همیشه در دنیای سینما ماندگار کرد.

ویژگی ممتاز مریل استریپ در کار

یکی از نکاتی که باعث شد تا مریل استریپ از دیگر بازیگران زن هم‌عصر خود متمایز شود، تعهد فوق‌العاده‌ای بود که به کارش نشان می‌داد. او به‌شدت تلاش می‌کرد تا بر نقشی که ایفا می‌کند تسلط پیدا کند و درک و شناخت کاملی از آن پیدا کند. مثلا در فیلم کریمر علیه کریمر، پس از صحبت‌کردن با کارگردان اثر، بخشی از فیلم‌نامه را تغییر داد و خودش آن را نوشت؛ چون احساس می‌کرد یک زن در آن شرایط بخصوص در فیلم (صحنه بازداشتگاه در دادگاه) آن‌گونه صحبت نمی‌کند.

علاوه بر جوایز اسکار دریافتی، مریل استریپ ۵ بار هم نامزد دریافت جایزه گرمی شد و جایزه معتبر یک عمر دستاورد هنری بنیاد فیلم آمریکا (AFI Life Achievement Award) را هم از آن خود کرد.

معرفی ۸ عنوان از بهترین فیلم های مریل استریپ

۸. آگوست: اوسیج کانتی (August: Osage County)

آگوست: اوسیج کانتی از بهترین فیلمهای مریل استریپ

سال تولید: ۲۰۱۳
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: جان ولز (John Wells)
دیگر بازیگران اصلی: درموت مالرونی (Dermot Mulroney)، جولیا رابرتز (Julia Roberts)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۲ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۶۷ از ۱۰۰

درباره فیلم

وایولت وستون (با بازی مریل استریپ) زنی است که به‌خاطر سوءمصرف قرص، نوشیدنی‌های الکلی و مشکلات دیگری که دارد همسرش او را رها می‌کند. یک تراژدی خانوادگی باعث می‌شود تا دخترانی که بزرگ کرده است برای مدتی نزد او برگردند. در خانه‌ای که خاطرات چندان خوشی از آن ندارند، رازهایی برملا می‌شود و اتفاقات تازه‌ای رقم می‌خورد.

داستان این اثر اقتباسی است از یک نمایشنامه و هرچند این‌گونه آثار معمولا در مقایسه با نمایش تئاتری ضعیف‌تر می‌شوند، این بار نتیجه کار درامی جذاب و تأثیرگذار درباره خانواده‌ای ناکارآمد شد. مریل استریپ و جولیا رابرتز به‌خاطر ایفای نقش تحسین‌برانگیزشان در این فیلم هر دو نامزد دریافت جایزه اسکار شدند.

۷. دفاع‌کردن از زندگی‌ات (Defending Your Life)

دفاع‌کردن از زندگی‌ات از فیلم های مریل استریپ

سال تولید: ۱۹۹۱
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام، فانتزی
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: آلبرت بروکس (Albert Brooks)
دیگر بازیگران اصلی: آلبرت بروکس (Albert Brooks)، ریپ تورن (Rip Torn)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۲ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۷ از ۱۰۰

درباره فیلم

داستان این فیلم زیبا و خیال‌پردازانه راجع‌به کسانی است که به‌تازگی مرده‌اند و در دنیای پس از مرگ، در ایستگاهی ابدی که شبیه به محکمه دادگاه است، زندگی و اعمال‌شان زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و قضاوت می‌شوند.

مریل استریپ در اوج دوران بازیگری و درخشش در این فیلم بازی کرد و ایفای نقش ماندگاری در آن داشت: خنده‌دار، جذاب و البته کاملا واقع‌گرایانه. اگر به فیلم‌های کمدی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید از دریچه‌ای تازه با این ژانر سینمایی آشنا شوید، حتما دیدن فیلم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۶. سیلک‌وود (Silkwood)

سیلک‌وود از فیلمهای مریل استریپ

سال تولید: ۱۹۸۳
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: زندگی‌نامه، درام، تاریخی
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: مایک نیکولز (Mike Nichols)
دیگر بازیگران اصلی: کرت راسل (Kurt Russell)، شر (Cher)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۱ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۲ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

درباره سیلک‌وود، از بهترین فیلم های مریل استریپ

روایت این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی زنی است به نام کارن سیلک‌وود که در یک نیروگاه هسته‌ای در اوکلاهاما کار می‌کند. وقتی متوجه می‌شود در این نیروگاه آزمایش‌های خطرناکی انجام می‌شود و مدیرانش اهمیت چندانی برای جان کارکنان قائل نیستند، سعی می‌کند رازهای پشت‌پرده را آشکار کند، اما کسانی هستند که این افشاگری برایشان گران تمام خواهد شد و سد راه او می‌شوند.

کارن سیلک‌وود در سیزدهم ماه نوامبر ۱۹۷۴ از نیروگاه هسته‌ای محل کارش در اوکلاهاما، به‌قصد ملاقات با یکی از روزنامه‌نگاران نیویورک تایمز، خارج شد؛ اما هیچ‌وقت به مقصد نرسید و به‌طرز مشکوکی جانش را از دست داد. مریل استریپ به‌زیبایی نقش کارن سیلک‌وود را بازی کرد و به‌جای آنکه از او تصویری فراتر از واقعیت ارائه کند، زنی معمولی و محجوب را به تصویر کشید که تنها از بابت تأمین امنیت جانی خود و همکارانش احساس نگرانی می‌کند.

صحنه پایانی فیلم هم از پایان‌بندی‌های ماندگار در دنیای سینما است.

۵. پل‌های مدیسون کانتی (The Bridges of Madison County)

پل‌های مدیسون کانتی از بهترین فیلم های مریل استریپ

سال تولید: ۱۹۹۵
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، عاشقانه
رده سنی: ۱۳+
کارگردان: کلینت ایستوود (Clint Eastwood)
دیگر بازیگران اصلی: کلینت ایستوود (Clint Eastwood)، آنی کورلی (Annie Corley)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۶ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

درباره فیلم

همسر و فرزندان فرانچسکا جانسون (با بازی مریل استریپ) در تابستان ۱۹۶۵ چندروزی را روانه سفر می‌شوند و او در مزرعه خانوادگی‌شان تنها می‌ماند. روزی با عکاسی (با بازی کلینت ایستوود) رویارو می‌شود که برای مجله نشنال جئوگرافیک کار می‌کند و می‌خواهد از فرانچسکا آدرس پل رزمن (Roseman Bridge) را بپرسد. فرانچسکا پس از کمی دست‌دست‌کردن او را تا مقصد همراهی می‌کند و برای چهار روز از زندگی‌اش عشقی را تجربه می‌کند که کمتر کسی شانس آن را در زندگی پیدا می‌کند.

فیلم‌نامه این اثر با اقتباس از رمانی نوشته رابرت جیمز والر (Robert James Waller) نوشته شده است و درون‌مایه اصلی آن، راجع‌به زندگی زن خانه‌داری است که برای مدتی کوتاه دوباره طعم عشق حقیقی و علاقه‌مندی را تجربه می‌کند. به‌باور بسیاری از منتقدان پل‌های مدیسون کانتی به‌مراتب تأثیرگذارتر از داستان رمان اصلی است و دلیل آن را هم بازی تحسین‌برانگیز مریل استریپ می‌دانند. او با ایفای این نقش بازهم نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

۴. انتخاب سوفی (Sophie’s Choice)

انتخاب سوفی

سال تولید: ۱۹۸۲
کشورهای سازنده: انگلیس، آمریکا، یوگوسلاوی
زبان: انگلیسی، لهستانی، آلمانی، فرانسوی، روسی
ژانر: درام، عاشقانه
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: آلن جی. پاکولا (Alan J. Pakula)
دیگر بازیگران اصلی: کوین کلاین (Kevin Kline)، پیتر مک‌نیکول (Peter MacNicol)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۶ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۷۸ از ۱۰۰

درباره انتخاب سوفی، از بهترین فیلمهای مریل استریپ

سوفی یکی از بازماندگان اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها است. او با مردی یهودی آمریکایی زندگی می‌کند که تمامی زندگی‌اش در فکرکردن راجع‌به هولوکاست و وقایع مرتبط با آن خلاصه می‌شود. سوفی در گذشته و زمانی که در اردوگاه بود، مجبور به انتخابی شد که لرزه به جانش انداخت و تا پایان عمر، لکه‌ای تیره بر روح و روانش به‌ جای گذاشت. این انتخاب چه بود؟

مریل استریپ در سن ۳۳سالگی نقش سوفی را بازی کرد و با این ایفای نقش دیگر هیچ حرف‌وحدیثی درباره قدرت و مهارتش در بازیگری باقی نگذاشت. او برای بازی در این نقش، لهجه لهستانی را فراگرفت و به‌علاوه کمی هم زبان آلمانی آموخت.

انتخاب سوفی فیلم بسیار تأثیرگذار و غم‌انگیزی است و مطمئن باشید که پای آن گریه خواهید کرد. هر کسی هم تاب دیدن صحنه‌ای را که مربوط به عنوان فیلم می‌شود نخواهد داشت. این هشدار را فراموش نکنید.

مریل استریپ یکی از سه جایزه اسکار دریافتی‌اش را به‌خاطر بازی در این فیلم زیبا گرفت.

۳. اقتباس (Adaptation)

اقتباس

سال تولید: ۲۰۰۲
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: اسپایک جونز (Spike Jonze)
دیگر بازیگران اصلی: نیکلاس کیج (Kevin Kline)، کریس کوپر (Chris Cooper)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۷ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۱ از ۱۰۰

درباره فیلم اقتباس

چارلی کافمن (با بازی نیکلاس کیج) فیلم‌نامه‌نویسی است که روزی از او درخواست می‌شود تا فیلم‌نامه‌ای اقتباسی با الهام از کتاب غیرداستانی سوزان اورلیان (با بازی مریل استریپ)، به نام «دزد ارکید» بنویسد که بشود آن را به تصویر کشید. چارلی که در زندگی شخصی درگیر مشکلات عدیده‌ای است، پس از مدت‌ها کلنجاررفتن با این کتاب به قسمتی از متن برمی‌خورد که تنها نویسنده کتاب، سوزان اورلیان، می‌تواند رازی را که در پس متن وجود دارد برایش آشکار کند؛ اما آیا چارلی جرئت صحبت‌کردن با سوزان دراین‌باره را پیدا خواهد کرد؟

دو درون‌مایه اصلی این فیلم ارزش هنر و اهمیت یافتن هدف و معنا در زندگی هستند که در شخصیت‌پردازی و ایفای نقش فوق‌العاده مریل استریپ خلاصه می‌شوند. بازی دیگر بازیگران اصلی، نیکلاس کیج و کریس کوپر نیز در کنار او به‌یادماندنی و تحسین‌برانگیز بوده است که از دیگر نقاط قوت این فیلم زیبا به شمار می‌روند. کریس کوپر برای بازی در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. مریل استریپ و نیکلاس کیج هم هر دو برای ایفای نقش‌شان در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شدند.

۲. کریمر علیه کریمر (Kramer vs. Kramer)

کرامر علیه کرامر از بهترین فیلم های مریل استریپ

سال تولید: ۱۹۷۹
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: رابرت بنتون (Robert Benton)
دیگر بازیگران اصلی: داستین هافمن (Dustin Hoffman)، جین الکساندر (Jane Alexander)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

درباره کریمر علیه کریمر، از بهترین فیلم های مریل استریپ

تد کریمر (با بازی داستین هافمن) مردی است که زندگی‌اش در کارش خلاصه می‌شود و به همین خاطر کمتر برای رسیدن به همسر و فرزندش وقت می‌گذارد. همسرش جوئانا (با بازی مریل استریپ) دیگر تاب تحمل این شرایط را ندارد و او را ترک می‌کند. تد که حالا باید خود را با شرایط جدید سازگار کند و بیشتر برای پسرش وقت بگذارد، متوجه می‌شود که جوئانا به‌طور قانونی برای گرفتن حضانت فرزندشان اقدام کرده است و از اینجا است که دعوایی حقوقی بر سر این موضوع میان‌شان درمی‌گیرد.

مریل استریپ برای بازی در این درام فوق‌العاده موفق شد نخستین جایزه اسکارش را دریافت کند. کریمر علیه کریمر یکی از آثار ماندگار و کلاسیک در دنیای سینما است و در چهار بخش دیگر نیز این جایزه معتبر را دریافت کرده است که شامل موارد زیر هستند:

  • بهترین فیلم سال؛
  • بهترین بازیگر نقش اصلی مرد (داستین هافمن)؛
  • بهترین کارگردانی (رابرت بنتون)؛
  • و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی.

۱. شکارچی گوزن (The Deer Hunter)

شکارچی گوزن (The Deer Hunter)

سال تولید: ۱۹۷۸
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، جنگی
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: مایکل چیمینو (Michael Cimino)
دیگر بازیگران اصلی: رابرت دنیرو (Robert De Niro)، کریستوفر واکن (Christopher Walken)، جان کازال (John Cazale)
مدت‌زمان: ۳ ساعت و ۳ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

درباره شکارچی گوزن

مایکل، استیون و نیکی سه دوست صمیمی هستند که تفریح‌شان شکار گوزن است. این سه با ثبت‌نام در ارتش، روانه جنگ در ویتنام می‌شوند و تجربه‌های هولناکی که آنجا از سر می‌گذرانند، زندگی‌شان را برای همیشه دگرگون می‌کند.

شکارچی گوزن از بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما است و قادر به دریافت پنج جایزه اسکار شده است. مریل استریپ هم به‌خاطر بازی تحسین‌برانگیز و هرچند کوتاهش در این فیلم، نامزد دریافت این جایزه معتبر شد.

این فیلم فوق‌العاده با داستانی عمیق و تأثیرگذار حتما برایتان به تجربه‌ای ماندگار بدل خواهد شد.

در پایان

مریل استریپ در شمار بازیگرانی است که تماشای آثار او، صرفا به‌خاطر ایفای نقش خود او هم که شده، ارزش دیدن دارند؛ فارغ از آنکه در چه ژانری باشند و چه داستانی را دنبال کنند. همیشه در نقش‌آفرینی‌های این بانوی هنرمند چیزی خواهید یافت که برایتان قابل‌تأمل، گیرا و جالب باشد. در این مطلب سعی کردیم تعدادی از آثار او را معرفی کنیم که بیشتر در میان علاقه‌مندان به سینما و منتقدان مطرح هستند و کم‌وبیش، از فیلم‌های ماندگار سینمای آمریکا و هالیوود به شمار می‌روند. امیدواریم از تماشای این فیلم‌ها در کنار عزیزان‌تان لذت ببرید.

شما بگویید

نظر شما چیست؟ تا چه اندازه با مریل استریپ و آثار سینمایی او آشنا هستید؟ در میان فیلم‌های معرفی‌شده اثری هست که آن را تماشا کرده باشید؟ بازخوردتان راجع‌به آن چیست؟ فیلم یا اثری با نقش‌آفرینی مریل استریپ هست که فکر می‌کنید جایش در مطلب‌مان خالی باشد؟

در قسمت «ارسال دیدگاه» می‌توانید نظرات و بازخوردهای ارزشمندتان را با ما و مخاطبان چطور در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۱۵ فیلم از بهترین فیلم هایی که باید با خانواده دید

منابع دیگر: imdb

هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع insider yardbarker vulture
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.