بیمه عمر بهتر است یا بیت کوین؟

0

در چند سال گذشته، اقتصاد ایران کوچکتر از هر زمان دیگری شده که نتیجه­ی آن را میتوان در افزایش قیمت های یک شبه، بی ارزش شدن پول ملی و کوچک تر شدن سفره­ی مردم دید. تورم افسار گسیخته­ای که در سال های اخیر گریان گیر کشورمان شده، ثابت کرده است که پس انداز کردن راه حل مناسبی برای رسیدن به یک زندگی دلخواه نیست. در حال حاضر بهترین کار برای تامین آینده فرزندان و دوران بازنشستگی خودمان سرمایه گذاری است.

در صورتی که مایل باشید برای آینده­ی خود و فرزندانتان سرمایه گذاری کنید، گزینه های زیادی را روی میز ندارید. در کل باید بیمه عمر و بیت کوین را بهترین گزینه های ممکن بدانیم. در این مقاله مزایا و معایب هر کدام از این روش ها را بررسی میکنیم تا در نهایت بهترین نوع سرمایه گذاری را به شما معرفی کنیم.

رونیکس

بیمه عمر چیست؟

بیمه عمر یک قرارداد سرمایه گذاری بلند مدت است که طبق آن شرکت بیمه متعهد میشود که به ازای گرفتن یک حق بیمه مشخص در مدت زمان معین، کل پولی که بیمه شده پرداخت کرده را همراه با سود آن به شکل یک جا یا مستمری به آن فرد یا ذی نفعانش پرداخت کند. علاوه بر اون در این قرارداد ذکر شده که در صورت ابتلای فرد بیمه گذار به بیماری های خاص، مرگ، حوادثی مثل نقص عضو و. . . شرکت بیمه باید سرمایه­ی فرد را به صورت یک جا و یا به شکل مستمری به خودش یا فرد دیگری که تعیین کرده، پرداخت کند

مزایای بیمه عمر

بیمه عمر در مقایسه با سایر بیمه ها مزایایی را دارد که در ادامه­ برخی از آن ها را برایتان ذکر میکنیم:

 

  • پوشش های متعدد: در صورتی که فرد بیمه گذار فوت کند یا دچار بیماری های خاص، از کار افتادگی، نقص عضو و. . . شود، با توجه به مشخصاتی که در بیمه نامه­ی فرد انتخاب شده، بیمه موظف است که بخشی از هزینه ها را پوشش دهد.

 

  • غرامت فوت: اگر فرد بیمه گذار قبل از پایان تعهدات بیمه ای خود فوت کند، به ذی نفعان تا 25 برابر حق بیمه ای که هر سال پرداخت کرده، غرامت داده میشود.

 

  • بازنشستگی: برای بازنشسته شدن با بیمه عمر، 5 سال کافیست. البته باید به این نکته توجه کنید که هر چه مدت زمان سابقه­ی شما بیشتر باشد، مبلغ بیشتری در انتها به شما پرداخت میشود.

 

  • مستمری بازنشستگی: بعد از بازنشسته شدن، به دو روش میتوانید سرمایه ی خود را از بیمه دریافت کنید که یکی از آن ها به شکل مستمری است.

 

  • دریافت سود: با سرمایه گذاری در بیمه عمر، در انتهای قرارداد علاوه بر سرمایه­ی خود، سود آن را نیز دریافت میکنید.

 

  • دریافت وام: با سرمایه گذاری در بیمه عمر میتوانید تا 90 درصد سرمایه­ی اندوخته خود بدون نیاز به ضامن وام دریافت کنید.

 

  • داشتن مشاور: شرکت های بیمه ای همواره مشاورانی را برای برطرف کردن ابهامات و سوالات شما دارند.

 

معایب بیمه عمر

  • سقف مشخص برای سرمایه فوت: یکی از بزرگترین ایرادات بیمه عمر سقف پایینی است که برای سرمایه ی فوت در نظر گرفته است.

 

  • هزینه کفن و دفن: در صورتی که بیمه گذار فوت کند، بیمه هزینه های لازم برای کفن و دفن را پوشش نمیدهد.
  • کمک هزینه بارداری: در حال حاضر هزینه های بهداشت و درمان بسیار بالاست. به همین دلیل بهتر بود که شرکت های بیمه ای چاره ای برای زنان خانه دار و هزینه های بارداری می­اندیشیدند.

 

  • سقف مشخص برای نقص عضو: یکی دیگر از ایراداتی که در بیمه عمر وجود دارد، سقف مشخصی است که برای غرامت نقص عضو در نظر گرفته شده.

 

 

  • تورم: تمامی مواردی که تا به اینجا به عنوان عیب برای بیمه عمر مطرح کردیم، به ضعف شرکت های بیمه ای مربوط میشوند؛ اما تورم یک عامل بیرونی است که در بیمه عمر تمهیدات مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده و به همین دلیل بعد از چندین سال پرداخت حق بیمه، پول چندانی به شما تعلق نمیگیرد (با در نظر گرفتن تورم).

ارز دیجیتال چیست؟

به احتمال زیاد شما هم مثل اکثر مردم کشورمان به تازگی با این واژه آشنا شده اید و اطلاعات چندانی در این حوزه ندارید. به همین دلیل بهتر است که در ابتدا در مورد ارز دیجیتال و ماهیت آن صحبت کنیم.

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی، شکل جدیدی از پول و سرمایه است که با استفاده از علم رمزنگاری ساخته شده. این ارز ها از شبکه ای به نام بلاک چین استفاده میکنند. استفاده از این شبکه قابلیت غیر متمرکز و تغییر ناپذیر بودن را در کنار شفافیت بالا، برای این نوع از پول فراهم کرده. منظور از غیر متمرکز بودن عدم دخالت و نظارت نهاد، دولت یا سازمانی خاص بر روی فعالیت این نوع ارزها است. در این سیستم معمولا افراد بر اساس میزان ارزی که دارند یا فعالیت هایی که برای حفظ امنیت و تایید تراکنش ها انجام میدهند (فرآیند ماینینگ یا استخراج)، در تصمیم گیری های مهم نقش دارند.

پول و بانکداری تا به امروز دست خوش تغییرات زیادی شده و با گذشت زمان تکامل یافته تا در نهایت به جایگاه فعلی خود رسیده است. با توجه به ناکارآمدی بانک ها و سیستم های مالی که در حال حاضر دنیا را اداره میکنند، میتوانیم انتظار داشته باشیم که این سیستم هم منسوخ شود و Crypto Currency و شبکه بلاک چین جایگاه آن را تصرف کند. با توجه به این مسئله فروش ارز دیجیتال برابر است با خرید پول آینده و تبدیل شدن به یکی از بزرگترین سرمایه داران جهان.

بیت کوین چیست؟

اولین ارز دیجیتالی که ساخته شد، بیت کوین بود. خالق این ارز فرد یا گروه ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) است، که در سال 2008 با انتشار مقاله ای در مورد نحوه کار و ساختار این ارز، Bitcoin را به جهانیان معرفی کرد. این مقاله که عنوانش بیت کوین، یک پول نقد الکترونیک همتا به همتا (وایت پیپر بیت کوین) بود، در ابتدا در مورد مشکلات پول های فیات و بانکداری سنتی صحبت کرده بود و سپس بیت کوین را به عنوان راه چاره ای برای مقابله با آن ها مطرح کرده بود. البته در ابتدا این مقاله فقط به دو رمزنگار برتر یعنی هال فینی (Hall Finney) و وی دای Wei Dai ارسال شده بودند و بعد از تایید آن ها به شکل عمومی منتشر شد.

در آن زمان هیچ کس فکر نمیکرد که روزی بیت کوین بتواند به 60 هزار دلار برسد، حتی عده زیادی این ارز را به عنوان کلاهبرداری میدانستند. اما هم اکنون بیشتر افراد بیت کوین را به عنوان یک گزینه برای سرمایه گذاری امن میدانند. جالب است بدانید که این ارز از سال 2008 تا به الان عنوان برترین ارز دیجیتال رو به خودش اختصاص داده و از نظر حجم پولی که در شبکه اش دارد، رتبه اول بازار قرار گرفته.

مزایای بیت کوین

بیت کوین به دو مفهوم بسیار مهم اشاره دارد:

  1. اولین و بزرگترین ارز دیجیتال جهان
  2. سیستم پرداخت سریع و ارزان برای دریافت و ارسال پول به سراسر جهان

البته این دو مورد تنها مزایای ارز دیجیتال بیت کوین نیستند. در ادامه مهمترین مزایای Bitcoin را که باعث برتری آن نسبت به سیستم های فعلی دنیا شده است، به شما معرفی میکنیم:

  • غیر متمرکز است: همانطور که قبلا اشاره داشتیم، هیچ بانک یا موسسه مرکزی بیت کوین و ارزهای دیجیتال را کنترل نمیکند. مدیریت جریان این پول دیجیتال در دست افرادی است که از بیت کوین و شبکه بلاک چین آن استفاده میکنند.
  • پرداخت همتا به همتا (P2P): وقتی که شخصی میخواهد مقداری بیت کوین را به فرد دیگری ارسال کند، این بیت کوین مستقیما به دست آن فرد میرسد. در واقع هنگام انجام تراکنش ها هیچ واسطه ای وجود ندارد.
  • استفاده ساده: انجام پرداخت و تراکنش ها با استفاده از بیت کوین، بسیار ساده و راحت میباشد؛ تنها چیزی که به آن احتیاج دارید یک آدرس کیف پول است. این آدرس هم به صورت یک عبارت تشکیل شده از حروف و اعداد و هم به شکل یک آدرس QR است. پس از آن کافیست که مقدار ارزی که میخواهید ارسال کنید را وارد کرده و گزینه ارسال را بزنید. به همین سادگی بیت کوین انتقال پیدا میکند.
  • ضد تورم: تعداد کل بیت کوین ها از قبل مشخص شده، این میزان 21 میلیون واحد است، این در حالیست که دولت ها با چاپ پول بدون پشتوانه باعث ایجاد تورم میشوند. همین موضوع باعث شده که ارزش بیت کوین به مرور زمان افزایش پیدا کند.

 

  • سرعت تراکنش ها: مدت زمانی که لازم است تا یک تراکنش بیت کوین انجام شود، کمتر از ارسال یک ایمیل است. در حالی که روند انتقال پول با استفاده از سیستم های بانکی برای نقل و انتقالات بین المللی پول، چند روز طول میکشد. اما همین تراکنش با استفاده از بیت کوین در چند ثانیه انجام میشود.
  • امنیت: تکنولوژی رمزنگاری که در بیت کوین از آن استفاده شده، بسیار پیچیده و پیشرفته است. همین موضوع باعث شده که تا به امروز هیچ کس نتواند در آن نفوذ کند؛ طبق گزارش های منتشر شده، با وجود تلاش های بسیار هیچ کس تا به امروز موفق به شکست این رمزنگاری نشده است. در بین این افراد چهره های مشهور و شناخته شده نیز وجود داشتند، اما تمامی آن ها با شکست مواجه شده اند. البته بیت کوین های زیادی تا به امروز به سرقت رفته­اند، اما علت اصلی این مسئله در بلاک چین بیت کوین نبوده، بلکه مربوط به هک شدن صرافی ها یا ذخیره­ی نامناسب این ارز است.

معایب بیت کوین

هیچ چیزی در این دنیا کاملا بی نقص نیست. هر چیزی در کنار مزایا و امکاناتی که از آن ها برخوردار است، مشکلات و ایراداتی نیز دارد. بیت کوین نیز از همین قاعده تبعیت میکند و شامل معایبی است. در ادامه برخی از آن ها را ذکر میکنیم:

  • نوسانات قیمتی: بزرگترین عیبی که بیشتر مردم از سرمایه گذاری در Bitcoin و سایر ارزهای دیجیتال میگیرند، نوسانات قیمت بیت کوین و فراز و نشیب های آن است. در حال حاضر هر بیت کوین حدودا 46 هزار دلار قیمت دارد، این در حالیست که کمتر از شش ماه قبل ارزش هر بیت کوین 63 هزار دلار بود. البته اگر با دید بازتر و بلند مدت تری به سرمایه گذاری در این ارز نگاه کنیم، متوجه میشیم که ده سال قبل برای خرید این ارز، پرداخت دو دلار به ازای هر بیت کوین کافی بود.
  • اشتباهات انسانی: یکی از مواردی که باعث کاهش اعتماد عمومی نسبت به ارز دیجیتال بیت کوین شده است، اشتباهاتی است که انسان ها انجام داده اند. اتفاقی که برای صرافی Gox با هک شدنش افتاد، باعث شد که اعتماد ضعیفی که نسبت به ارزهای دیجیتال وجود داشت به طور کامل از بین برود. البته چنین وقایعی در صنعت بانکداری هم رخ داده اما تفاوت در این است که خسارت وارد شده به مشتریان بانک توسط بیمه پوشش داده میشود. در مقابل صرافی ارز دیجیتال هیچ سیاستی برای جبران خسارت وارد شده به کاربرانش را ندارد.
  • کلاهبرداری های فراوان: بیت کوین و شبکه آن بسیار پیچیده است، به همین جهت ممکن است که افراد عادی و غیر متخصص که چندان با تکنولوژی و فناوری های روز آشنا نیستند، از نظر فنی این ارز را درک نکنند. در این بین افراد سود جویی وجود دارند که با استفاده از ناآگاهی مردم و اسم بیت کوین و ادعا های وسوسه انگیز سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، اقدام به فروش نسخه قلابی این ارز میکنند. البته در صورتی که مردم از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر اقدام به خرید بیت کوین کنند، هیچ گاه طعمه ای برای این افراد نمیشوند.

بیمه عمر بهتر است یا بیت کوین؟

بالاخره به اصل مطلب و دلیل اصلی نگارش این مقاله رسیدیم. بعد از نکاتی که در مورد بیمه عمر و بیت کوین عرض کردیم، وقت آن رسیده که سرمایه گذاری در این حوزه ها را با هم مقایسه کنیم و بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنیم.

در بیمه عمر شما میتوانید یک قرارداد بیمه ای متناسب با شرایط خود را انتخاب کنید. به این ترتیب دست شما در تعیین مقدار حق بیمه، سرمایه فوت، غرامت های ناشی از نقص عضو و از کار افتگی و. . . باز است. این نوع سرمایه گذاری در کشور هایی که اقتصاد پایدار و تورم پایینی دارند بسیار مناسب است. اما با توجه به اقتصاد ناپایدار کشورمان و تورم های بی سابقه ای که در چند سال اخیر تجربه کرده ایم، باید بگم که این روش برای سال های آینده مناسب نیست. البته در دهه­ی80 این نوع سرمایه گذاری بسیار مناسب و سودده بود، اما الان باید به دنبال راه دیگری بود.

خرید ارز دیجیتال و بیت کوین، روشی است که میتوانید به عنوان جایگزینی برای بیمه عمر در سبد سرمایه گذاریتان قرار دهید. با توجه به این که خرید و فروش ارز های دیجیتال بر حسب دلار انجام میشود، این نوع سرمایه گذاری همگام با تورم حرکت میکند. از طرف دیگر اگر نگاهی به نمودار قیمت بیت کوین در بلند مدت بیاندازیم، متوجه میشویم که با وجود ریزش های بازار این ارز همواره به سمت بالا حرکت کرده است. به این ترتیب با خرید بیت کوین علاوه بر اینکه از تورم عقب نمی­مانید، از افزایش قیمت این ارز نیز سود کسب میکنید.

شاید بهتر باشد که برای درک بهتر تاثیر تورم با یک مثال آمار و ارقامی بیمه عمر و خرید بیت کوین را مقایسه کنیم:

اگر پنج سال قبل با پرداخت یک میلیون و دویست هزار تومان در هر سال، خود را بیمه عمر میکردید، هم اکنون حدودا 8 الی 9 میلیون تومان سرمایه اندوخته داشتید. اما اگر در سال 2015 به اندازه حق بیمه یک سال در بیت کوین سرمایه گذاری کرده بودید، هم اکنون صاحب یک واحد بیت کوین 46 هزار دلاری بودید که بیش از یک میلیارد و دویست میلیون ارزش داشت. به زبان ساده تر با پول بیمه عمر نهایتا میتوانستید یک گوشی موبایل خریداری کنید، در حالی که با سرمایه گذاری در بیت کوین میشد یک دستگاه خودرو خریداری کرد.

در حال حاضر بیت کوین و ارزهای دیجیتال به یک پدیده ی جهانی تبدیل شده اند. با توجه به این که تعداد کاربرانی که از بیت کوین استفاده میکنند نسبت به ده سال گذشته چندین برابر شده است، اهمیت خرید این ارز بیشتر از قبل بر همگان روشن شده. به عبارت دیگر تقاضا برای خرید بیت کوین 10 برابر شده است، که این موضوع در بلند مدت باعث افزایش قیمت این ارز میشود.

بهترین استراتژی برای خرید بیت کوین

با توجه به توضیحات قسمت قبل، قطعا متوجه شده اید که سرمایه گذاری در بیت کوین انتخابی هوشمندانه تر و پر سود تر است. البته اگر میخواهید سود بیشتری را از این سرمایه گذاری کسب کنید، باید یک استراتژی معاملاتی مناسب برای آن تهیه کنید. توجه داشته باشید که هر شخص با توجه به شناختی که از خود دارد باید استراتژی منحصر به فرد خود را بسازد. در ادامه ما یک استراتژی مناسب برای خرید بیت کوین و نگهداری بلند مدت آن به شما ارائه میدهیم.

پیشنهاد ما این است که هر ماه مبلغ مشخصی را برای سرمایه گذاری در بیت کوین کنار بگذارید تا به شکل ماهانه مقداری از این ارز را خریداری کنید. همچنین میتوانید مانند بیمه عمر به شکل سالانه این کار را انجام دهید، توجه داشته باشید که مهمترین مسئله استمرار خرید بیت کوین است. یعنی برای مثال به مدت 5 سال هر ماه 500 هزار تومان به خرید بیت کوین اختصاص دهید، مطمئن باشید که در این مدت بیش از درآمدی که تا به امروز کسب کرده اید را بدست می­آورید. البته اگر معامله گر حرفه ای هستید، میتوانید از نوسانات بازار نیز استفاده کنید تا سود بیشتری را در بلند مدت کسب کنید.

نکته بعدی که پیشنهاد میکنیم به آن توجه کنید، تشکیل یک سبد سرمایه گذاری از ارزهای دیجیتال متنوع است. بهتر است که بعد از خرید بیت کوین، روی ارزهای دیجیتال دیگری هم سرمایه گذاری کنید. این کار باعث میشود که ریسک سرمایه گذاری شما کاهش یابد. علاوه بر آن ارزهای آینده دار بسیار زیادی وجود دارند که مستعد رشد های چند هزار درصدی هستند، با خرید چنین ارز هایی میتوانید سود بیشتری را بدست آورید و از بازار جا نمانید. در این مورد پیشنهاد ما این است که با توجه به ریسک پذیری خود بخشی از سرمایه تان را به خرید اتریوم اختصاص دهید. علت این پیشنهاد بنیان بسیار خوب این ارز و توسعه دائمی آن است.

از کجا بیت کوین بخریم؟

اولین قدم برای خرید ارز دیجیتال پیدا کردن یک صرافی معتبر و مطمئن است. اکثر صرافی های معتبر، خارجی هستند و به دلیل تحریم ها به ایرانیان خدمات نمیدهند، از طرف دیگر برای خرید از این صرافی ها باید پول خود را به دلار تبدیل کنید که اینکار کارمزد بالایی را دارد. اما راه ساده تری برای خرید ارز دیجیتال در داخل ایران وجود دارد؛ این راه خرید از صرافی های داخلی است. البته با توجه به کلاهبرداری هایی که اخیرا توسط چند صرافی داخلی انجام شده، پیدا کردن یک پلتفرم امن و معتبر کار سختی است.

ولی ما رفیق نیمه راه نیستیم و قصد داریم که یکی از بهترین صرافی های داخلی را به شما معرفی کنیم. صرافی ایران بایننس که بیشتر به عنوان نسخه­ی ایرانی بایننس شناخته میشود، بهترین انتخاب برای خرید ارز دیجیتال است. این صرافی بیش از 5 سال است که در این حوزه فعالیت دارد و مهمترین هدفش را خدمت رسانی بدون محدودیت به ایرانیان داخل کشور عنوان کرده. در این صرافی بیش از 500 ارز متفاوت وجود دارد که شما میتوانید بدون نیاز به دلار و با استفاده از پول رایج کشور آن ها را خریداری کنید.

پیشنهاد ما این است که حتما به این صرافی آنلاین ارز دیجیتال سر بزنید و از خدمات متنوع آن استفاده کنید. مطمئنا بعد از تجربه­ی استفاده از این صرافی به یکی از مشتری های وفادار آن تبدیل میشوید.

 

جمع بندی

در این مطلب بررسی کردیم که بیمه عمر سرمایه گذاری بهتری است یا خرید بیت کوین. انتخاب هر کدام از این روش ها بر عهده شماست و ما فقط به عنوان یک راهنما و مشاور مزایا و معایب هر کدام را به شما معرفی کردیم تا بتوانید یک سرمایه گذاری پر سود داشته باشید. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما سودمند واقع شوند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.