۱۵ وسیله روزمره که کثیف‌تر از آن هستند که فکرش را می‌کنیم

0

هر روز و در بیشتر مکان‌ها با انواع میکروب‌ها سروکار داریم که برای پیشگیری از بیماری‌زا بودن آنها باید بهداشت را به‌خوبی رعایت کنیم؛ اما آیا می‌دانید بیشتر وسایلی که در روز از آنها استفاده می‌کنید، کثیف و آلوده‌تر از چیزی هستند که فکرش را می‌کنید؟! در این مقاله از «چطور»، به ۱۵ مورد آن اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

بیشتر باکتری‌ها و ویروس‌هایی چون ویروس کرونا می‌توانند ساعت‌ها بیرون از بدن انسان زنده بمانند. وقتی فردی آلوده به این میکروب‌ها سرفه یا عطسه می‌کند، این باکتری یا ویروس‌ها به اجسام و سطوح مختلف می‌چسبند و آنها را آلوده می‌کنند. سپس وقتی سطحی پر از میکروب را لمس می‌کنید و بعد از آن دست‌هایتان را نمی‌شویید، به این میکروب‌ها آلوده می‌شوید. اگر می‌خواهید از شر میکروب‌های بیماری‌زا تا حد ممکن در امان بمانید، با کثیف‌ترین وسایل و روش‌های دوری از آلودگی آنها آشنا شوید.

۱. تلفن‌های همراه

تلفن همراه‌تان همه جا همراه‌تان است. بررسی‌ها نشان داده که این وسیله حداقل ۱۰برابر کثیف‌تر از توالت است! در ضمن تلفن همراه بهترین ابزار برای میزبانی انواع و اقسام باکتری‌ها و ویروس‌هاست. از این میکروب‌ها می‌توان به باکتری‌هایی مانند ایی.کولی که فرد را به اسهال مبتلا می‌کند یا ویروس‌هایی مانند ویروس کرونا که موجب ذات‌الریه در انسان می‌شود، اشاره کرد.

رونیکس

برای کم کردن آلودگی این وسیله می‌توانید آن را با پارچه نرم و محلول ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

۲. ریموت کنترل وسایل الکترونیکی

کنترل از راه دور تلویزیون، پنکه یا هر وسیلهٔ الکترونیکی دیگر در خانه، وسایلی هستند که با آنها دائم در تماس هستید. وقتی این دستگاه در دست‌تان نیست، روی کف اتاق، مبل یا روی میز و هر سطح دیگری گذاشته می‌شود. این سطوح مکان‌هایی دنج برای رشد باکتری و کپک‌های قارچی هستند. برای اینکه بتوانید اعضای خانواده را از خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از این میکروب‌ها دور نگه دارید، به‌طور مرتب این دستگاه را با حوله‌های کاغذی ضد باکتری تمیز کنید.

۳. صفحه‌کلید کامپیوتر

معمولا در محل کار پشت میز‌تان ناهار می‌خورید. ممکن است بدون اینکه متوجه شوید تکه‌های بسیار ریز غذا یا حتی بزاق‌تان به روی صفحه‌کلید کامپیوترتان ریخته شود.

کامپیوترهای خانه هم دست کمی از کامپیوترهای اداره ندارند و حاوی میکروب‌های متعددی هستند. پس ضدعفونی کردن وسایل الکترونیکی را فراموش نکنید. صفحه‌کلید کامپیوترتان را هم باید مرتب تمیز کنید. برای تمیز کردن کامپیوتر، ابتدا آن را خاموش کنید؛ سپس با استفاده از برس تمیزکنندهٔ صفحه‌کلید، آلودگی‌ها را پاک کنید. سپس کمی پنبهٔ گلوله‌شده را به الکل آغشته و صفحه‌کلید را ضدعفونی کنید.

۴. اسکاچ

اسکاچ کثیف

اسکاچ هم یکی دیگر از کثیف‌ترین وسایل خانه است. با استفاده از اسکاچ تمام باقی‌مانده‌های غذا و چربی‌های روی ظروف و دیگر وسایل آشپزخانه تمیز می‌شوند. بنابراین این وسیله دائم با آلودگی‌ها سر و کار دارد. تمیز نگه‌داشتن اسکاچ خیلی سخت است. بنابراین بهتر است هر از چندگاهی آن را تعویض کنید یا پس از هر بار استفاده، اسکاچ را شسته و خشک کنید.

۵. پایه‌های نگهدارندهٔ مسواک

اگرچه خمیردندان می‌تواند میکروب‌های دهان و دندان را تمیز کند، نمی‌تواند تمام مواد بیماری‌زایی که به موهای مسواک چسبیده‌اند را از بین ببرد. وقتی پس از شستن دندان‌هایتان مسواک را روی پایهٔ نگهدارندهٔ مسواک آویزان می‌کنید، قطرات آن که چکه کرده و روی قسمت کف پایه می‌ریزد و تبدیل به مکانی ایدئال برای سکونت میکروب‌های بیماری‌زا می‌شود. بنابراین پایه‌های نگهدارنده مسواک را باید ضدعفونی کنید و هر ۴ تا ۶ ماه یک بار هم مسواک‌تان را تعویض کنید؛ یا اینکه می‌توانید مسواک‌ را پس از استفاده زیر نور خورشید خشک کنید.

۶. کیف دستی یا کیف پول

کم پیش می‌آید کیف دستی یا کیف پول را که مرتب از آن استفاده می‌کنید تمیز کنید. درضمن، این وسایل را بیشتر مواقع روی وسایلی که باکتری‌های متعددی دارند، مانند صندلی، میز، صندلی‌های خودروها، قرار می‌دهید. این کار باعث می‌شود که هر روز حجم بالایی از میکروب‌ها را همراه خود داشته باشید.

برای کاستن خطر گسترش بیماری از کیف دستی یا کیف پول، هر بار که از بیرون به خانه برمی‌گردید، آن را روی یک قلاب مجزای چوب لباسی قرار دهید. همچنین می‌توانید با استفاده از دستمال‌های مرطوب ضدباکتریایی سطح کیف را تمیز کنید.

همچنین برای کاهش تعداد باکتری‌های روی کیف، موقع خرید، نوعی کیف بخرید که سطح آن کاملا صاف باشد تا تمیز کردن آن راحت‌تر انجام شود.

۷. دستمال‌های آشپزخانه

هنگام تمیزکردن آشپزخانه، برای تمیزکردن سطوحی مانند اجاق گاز، پیشخان آشپزخانه، میز‌های ناهارخوری و … از دستمال‌های آشپزخانه استفاده می‌کنید. این دستمال‌ها بهترین محل زندگی باکتری‌ها هستند. برای ازبین‌بردن این باکتری‌ها مرتب دستمال‌ها را بشویید. برای این کار بهتر است که دستمال‌ها را درون ظرف آبی که حاوی مواد ضدعفونی‌کننده است به‌مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید و سپس آنها را زیر نور خورشید خشک کنید.

۸. ماشین لباسشویی

به‌سرعت شستن و خشک کردن لباس‌ها درون ماشین لباسشویی نمی‌تواند تمام باکتری‌های سمج، همچنین میکروب روتاویروس (که موجب بیماری‌های جدی معده می‌شود) را از بین ببرد.

بنابراین لباس‌هایتان را در آب داغ بشویید و در صورت امکان از سفیدکننده هم استفاده کنید. خشک‌کن ماشین لباسشویی را هم تمیز کنید.

۹. وسایل عمومی اداره

دستگیره یخچال، در مایکروویو، کتری و قوری یا وسایل دیگر اداره پوشیده از باکتری است. پس از هر بار استفاده، دست‌هایتان را با صابون ضدباکتری بشویید تا جلوی انواع بیماری‌زاهایی که وارد بدن می‌شوند، از جمله ویروس کرونا را بگیرید.

۱۰. فنجان‌های نوشیدنی یا قهوه در محل کار

این وسایل که معمولا با یک اسکاچ در اداره شسته می‌شوند، بهترین روش برای گسترش انواع باکتری و ویروس است.

برای کنترل این میکروب‌ها، بهتر است ابزارهای شست‌وشوی شخصی در محل کار داشته باشید و ظروف مورد استفادهٔ‌ خودتان را جدا از ظروف دیگر بشویید. پس از هر بار شست‌وشو هم فنجان‌ها و لیوان‌هایتان را با آب داغ آبکشی کنید.

۱۱. پول

پول آلوده

پول از فردی به فرد دیگر دست‌به‌دست شده و سر از هر مکانی درمی‌آورد. بنابر بررسی‌های دانشمندان، مشخص شده که بیشتر اسکناس‌ها حاوی حدود ۳۰۰۰ نوع باکتری‌اند. این باکتری‌ها موجب ابتلا به آکنه، بیماری‌های پوستی یا بیماری‌های دیگر افرادی می‌شوند که به این اسکناس‌ها دست می‌زنند.

ممکن‌ترین روش برای پیشگیری از عفونت ناشی از پول، به‌ویژه اسکناس‌ها، شستن دست‌ها با صابون ضدباکتریایی پس از هر بار استفاده از پول است.

۱۲. دکمه‌های دستگاه‌های عابربانک

این روزها مردم سراسر دنیا با دستگاه‌های عابر بانک سروکار دارند و دکمه‌های آن را لمس می‌کنند. محققان با بررسی این دستگاه‌ها، باکتری‌هایی روی آنها یافته‌اند که معمولا روی ماهی، مرغ، گیاهان فاسدشده و… مشاهده می‌کنند. وقتی شما هم به دکمه‌های این دستگاه دست بزنید، این میکروب‌ها روی انگشتان دست‌هایتان قرار می‌گیرند و اگر دست‌هایتان را نشویید، وارد بدن‌تان می‌شوند.

۱۳. چرخ‌های خرید فروشگاهی

چرخ خرید فروشگاه هم یکی از وسایل عمومی است که میکروب‌های بسیاری روی آن قرار می‌گیرد. بیشتر مردم هنگام خرید مواد خوراکی خام از این چرخ‌ها استفاده می‌کنند. گاهی‌اوقات کودکانی که پوشک به پا دارند مدت‌زمان طولانی روی صندلی این چرخ‌ها می‌نشینند. همچنین هنگام جابه‌جایی مواد از چرخ خرید به خودرو در پارکینگ فروشگاه‌ها، مگس‌ها ممکن است انگل‌های روی دسته این چرخ‌ها را به روی محصولات خریداری‌شده منتقل کنند. تمام این روش‌ها و موارد احتمالی دیگر موجب گسترش سریع میکروب‌ها می‌شوند.

بنابراین در صورت امکان، پیش از استفاده از چرخ خرید فروشگاه، دستهٔ‌ آن را با دستمال ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

۱۴. ظرف نگهدارندهٔ صابون در مکان‌های عمومی

مسلما افرادی که از ظروف نگهدارندهٔ صابون در مکان‌های عمومی استفاده می‌کنند، پیش از مصرف دست‌هایشان تمیز نیست. همچنین خود ظرف نگهدارندهٔ صابون یا مخزن مایع ظرف‌شویی به‌دلیل اینکه مدت‌های طولانی شسته نمی‌شود، پر از باکتری است. وقتی دست‌هایتان را با این صابون و مایع می‌شویید، باکتری‌های موجود در این مواد شوینده را به مکان‌های دیگر منتقل می‌کنید.

۱۵. دکمهٔ آسانسور

می‌دانید هر ماه چه تعداد از افراد در روز از دکمه‌های آسانسور برای بالا و پایین رفتن استفاده می‌کنند؟ هر فرد که وارد آسانسور می‌شود، حداقل ۱ دکمه را می‌فشارد؛ به همین دلیل، این دکمه‌ها پر از باکتری و ویروس‌های انگلی، از جمله ویروس کرونا هستند.

در صورت امکان، ضدعفونی‌کنندهٔ دست همراه خود داشته باشید و پس از هر بار استفاده از دکمه‌های آسانسور، دست‌تان را تمیز کنید. همچنین می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید تا خطر گسترش باکتری‌ها را به حداقل برسانید.

کلام آخر

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف ویروسی یا باکتریایی تا جایی‌ که می‌توانید بهداشت را رعایت کنید.

اگر شما هم درباره رعایت بهداشت با وجود این همه وسایل توصیه‌هایی دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع fromyourinside
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.