از بین بردن طعم سوختگی غذا و توصیه‌هایی برای پیشگیری از سوختن غذا

0

بعضی افراد بیشتر از دیگران به غذای سوخته حساس هستند، در حالی‌ که بعضی دیگر از خوردن غذای سوخته لذت می‌برند. دسته اول به غذایی که بوی سوختگی می‌دهد لب نمی‌زنند و غذا را دور می‌ریزند و دوباره از اول می‌پزند، ولی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا روش‌هایی وجود دارد و مجبور نیستیم غذای سوخته را دور بریزیم. در ادامه روش‌های از بین بردن طعم سوختگی غذا را شرح می‌دهیم و در پایان نیز نکاتی را برای جلوگیری از سوختن غذا ارائه می‌دهیم.

توصیه‌هایی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا

معمولا انواع سوپ، سس و غذاهای مایع فقط در ته ظرف می‌سوزند، زیرا در این قسمت حرارت بیشتری وجود دارد. ولی اگر گوشت یا سبزیجات را سرخ یا کباب کرده‌اید، قسمت روی آن می‌سوزد.

رونیکس

اگر در فرایند پخت متوجه شدید که سوپ، سس یا تکه‌ای گوشت را سوزانده‌اید، فوری پخت غذا را متوقف و از روش‌های زیر استفاده کنید.

۱. انتقال غذا به ظرف جدید

یکی از مشکلات اصلی غذای سوخته ظرف غذای سوخته است، زیرا ظرف بوی سوختگی را حفظ می‌کند و به طعم و بوی نامطبوع سوختگی می‌افزاید. بنابراین باید غذا را از ظرف سوخته خارج کنید و به ظرفی تمیز انتقال دهید. در زمان انتقال غذا هرگز ته ظرف را نتراشید، چون با این کار طعم سوختگی پخش می‌شود و بقیه غذا را نیز خراب می‌کنید. غذا را از بالای ظرف بردارید و به‌دقت به ظرف جدید منتقل کنید. سپس ظرف سوخته را با ترفندهای مناسب بشویید.

۲. جداکردن قسمت‌های سوخته

اگر غذایتان جامد است، می‌توانید از این روش استفاده کنید. با چاقوی تیز و انبر بخش‌های سوخته را جدا کنید. اگر غذا باز هم باید حرارت ببیند تا رنگ و بافتش تغییر کند، دوباره آن را داخل فر یا قابلمه قرار دهید. فقط این بار حواستان باشد به‌موقع شعله زیر غذا را خاموش یا آن را از فر خارج کنید که دوباره نسوزد.

۳. استفاده از سیب‌زمینی

استفاده از سیب زمینی برای از بین بردن مزه سوختگی غذا

اگر سیب‌زمینی جزو مواد اولیه غذایتان نیست، استفاده از آن روشی عالی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا است، زیرا سیب‌زمینی طعم و بوی سوختگی را جذب می‌کند.

یک سیب‌زمینی خام را پوست بکنید و آن را داخل غذا بگذارید. ۴۵ دقیقه غذا را روی شعله کم بگذارید تا سیب‌زمینی طعم سوختگی را به خود بگیرد. از سیب‌زمینی فقط برای جذب طعم و بوی سوختگی استفاده می‌کنید و پس از پایان کار آن را دور بیندازید.

همچنین می‌توانید پس از انتقال بخش سالم غذا به ظرف جدید، سیب‌زمینی خامی را به آن اضافه کنید. غذا را حدود ۱۵ دقیقه کنار بگذارید و سپس سیب‌زمینی را بردارید.

۴. استفاده از مواد غذایی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا

طعم و بوی سوختگی از سایر بوها و طعم‌های غذا قوی‌تر است، اما می‌توانید با مواد غذایی دیگر این طعم و بو را بپوشانید.

البته استفاده از این روش به غذایی که پخته‌اید بستگی دارد و آزمون‌وخطا نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. خیلی‌ها عقیده دارند در این شرایط سرکه گزینه بسیار خوبی است، بعضی نیز از آبِ سیب استفاده می‌کنند. از ادویه‌های سنتی نیز می‌توان استفاده کرد، ولی باید توجه داشته باشید که افزودن فلفل‌قرمز یا سرکه به بعضی از غذاها عملی نیست، بنابراین برای هر غذا باید از مواد متفاوتی استفاده کنید.

در کل باید مزه‌ها را در غذا متعادل کنید. سایر موادی که می‌توانند به از بین بردن طعم سوختگی غذا کمک کنند عبارت‌اند از:

البته نباید در افزودن این مواد زیاده‌روی کنید. شاید لازم باشد که برای بهبود مزه نهایی غذا نوعی چربی به غذایتان اضافه کنید، مانند مخلوط شیر و خامه یا خامه نارگیل.

اگر جوانه‌های سوخته‌ دارید، آنها را در ظرف جدیدی قرار دهید و رویشان مقدار زیادی سرکه شری بریزید. اسیدی‌بودن سرکه مزه تلخ ناشی از سوختگی را از بین می‌برد و بافت نرم و خیس جوانه‌ها را بهتر می‌کند.

۵. برطرف‌کردن مشکل سوختگی کیک

از بین بردن طعم سوختگی غذا و کیک

صبر کنید تا کیک به‌اندازه کافی خنک شود. اگر روی کیک سوخته است، با رنده قسمت‌های سوخته آن را رنده کنید یا از چاقوی دندانه‌داری برای جداکردن لایه سوخته آن استفاده کنید.

اگر زیر کیک سوخته است، آن را برگردانید و با چاقوی دندانه‌دار لایه سوخته کیک را بردارید. باید لبه تیز چاقو را روی ته کیک بکشید تا تکه‌های سوخته جدا شوند. این کار را تا زمانی ادامه دهید که لایه‌ای قهوه‌ای نمایان شود.

روش تراشیدن، برای نان تستی که کمی سوخته است نیز کاربرد دارد.

۶. از بین بردن بوی سوختگی سوپ، سس یا کاری

گرچه هیچ راهی برای ازبین‌بردن کامل اثر سوختگی نیست، با انجام چند نکته ساده می‌توانید غذایتان را نجات دهید. ظرف را از روی شعله بردارید و ته ظرف را در آب غوطه‌ور کنید تا از سوختن بیشتر غذا جلوگیری شود. اگر ته ظرف سس یا سوپ کمی سوخته است، اول باید ظرف را عوض کنید. به‌دقت بخش‌های سالم سس را به ظرف دیگری انتقال دهید. دقت کنید که بخش‌های سوخته را نتراشید. برای رفع بوی سوختگی غذا کارهای زیر را انجام دهید:

  • یک سیب‌زمینی خام پوست‌کنده را به محتویات قابلمه اضافه کنید. درِ ظرف را بگذارید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس سیب‌زمینی را خارج کنید و سس را دوباره حرارت دهید.
  • برای سس‌های تهیه‌شده با گوجه‌فرنگی، یک قاشق‌ چای‌خوری کره بادام‌زمینی خانگی یا صنعتی یا کره معمولی اضافه کنید. کره بدون اینکه مزه اصلی سس را تغییر دهد، به پنهان‌کردن مزه سوختگی کمک می‌کند.
  • می‌توانید کمی شیر، ماست یا شیرنارگیل اضافه کنید. این مواد هم توانایی شگفت‌انگیزی در پنهان‌کردن بوی سوختگی دارند. بسته به مزه سوپ، برای ازبین‌بردن بوی سوختگی می‌توانید چند قاشق‌ غذاخوری شیر یا ماست یا شیرنارگیل اضافه کنید. البته این مایعات سفید رنگ سوپ یا سس را تغییر می‌دهند و باید هنگام استفاده از این روش به این نکته دقت کنید.
  • اگر سسی شیرین تهیه می‌کنید، استفاده از شکر گزینه خوبی است. با افزودن نصف قاشق‌ چای‌خوری شروع کنید و در صورت نیاز مقدار شکر را افزایش دهید تا اینکه بیشتر بوی سوختگی از بین برود.
  • در سس‌های تهیه‌شده با گوجه‌فرنگی، می‌توانید گوجه‌فرنگی بیشتری به سس اضافه کنید و سپس سس را روی شعله کم تا متوسط بگذارید تا دوباره غلیظ شود.

۷. ازبین‌بردن بوی سوختگی برنج

از بین بردن طعم سوختگی غذا - برطرف کردن بوی سوختگی برنج

ته‌دیگ برنج زودتر از قسمت‌های دیگر می‌سوزد. یکی از علل معمول این مسئله، نبود آب کافی است. پلوپز حتی پس از تبخیر تمام آب نیز خاموش نمی‌شود و به پخت ادامه می‌دهد و موجب سوختن برنج می‌شود.

برنج را از روی حرارت بردارید و آن را به ظرف دیگری انتقال دهید. دقت کنید که دانه‌های برنج سوخته را منتقل نکنید، حتی دانه‌هایی که کمی سوخته‌اند. یک تا دو قاشق‌ غذاخوری شیر روی برنج بپاشید و یک برش نان تست روی آن قرار دهید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید ۴ تا ۱۰ دقیقه در همین حالت بماند. اگر برنج هنوز خام است، آن را روی شعله کم بپزید. درست قبل از سرو غذا، نان را بردارید و برنج را سرو کنید.

۸. برطرف‌کردن مزه سوختگی گوشت و مرغ

اگر گوشت کبابی کمی سوخته است، می‌توانید یک تکه نان سفید را داخل ظرف گوشت بگذارید. نان را مستقیم روی گوشت کبابی بگذارید و در ظرف را ببندید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. نان مزه و بوی سوختگی را به خود جذب می‌کند. همچنین می‌توانید یک قاشق‌ چای‌خوری کره بادام‌زمینی به مایع غذا اضافه کنید.

در صورت سوختن گوشت مرغ، می‌توانید یک قاشق‌ غذاخوری یا بیشتر دارچین به آب مرغ اضافه کنید. دارچین به خنثی‌کردن طعم سوختگی کمک می‌کند. سرکه نیز برای پوشاندن طعم سوختگی مفید است.

۹. استفاده از غذاها و سس‌های سوخته

اگر نمی‌توانید طعم سوختگی سس یا غذای سوخته را از بین ببرید، می‌توانید از آن در غذاهای دیگر استفاده کنید.

در بعضی از غذاها سوزاندن مواد بخشی از فرایند پخت است. سوزاندن مواد موجب می‌شود این غذاها خاص و متفاوت باشند. مثلا بعضی غذاهای مکزیکی یا «کازان‌دیبی» (kazandibi) که نوعی پودینگ شیر ترکی است. در غذاهای ایرانی هم می‌توان به میرزاقاسمی یا پلوی دودی اشاره کرد. این غذاها معمولا بوی دود و زغال می‌دهند و شما را یاد آشپزی روی زغال می‌اندازند، ولی مزه سوختگی مشخصی ندارند.

اگر غذایی را سراغ ندارید که بتوانید از مواد غذایی سوخته‌تان در آن استفاده کنید، می‌توانید ذهنیت خود را عوض کنید. یعنی بپذیرید که طعم متفاوتی را می‌چشید و به آن به‌چشم طعمی «دودی» نگاه کنید. بپذیرید که این بار غذایتان مثل همیشه نیست و سعی کنید از تغییر ایجادشده در مزه آن لذت ببرید.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از سوختن غذا

۱. جلوگیری از سوختن کیک

از بین بردن طعم سوختگی غذا - استفاده از دماسنج فر برای جلوگیری از سوختن کیک

  • از دماسنج فر استفاده کنید. دماسنج فر ابزار ارزانی است که دمای دقیق داخل فر را نشان می‌دهد و از بالارفتن بیش‌ازحد دمای فر جلوگیری می‌کند.
  • وقتی دستور جدیدی را اجرا می‌کنید، همیشه نزدیک فر بمانید.
  • ۵ تا ۱۰ دقیقه پیش از زمان پخت گفته‌شده در دستور، کیک را بررسی کنید.

۲. جلوگیری از سوختن سوپ، سس یا کاری

اگر سوپ را در دمای بالا بپزید یا سوپی غلیظ را مدتی طولانی هم نزنید، به‌راحتی می‌سوزد.

  • برای پخت سوپ و سس از قابلمه ضخیم استفاده کنید. اگر ظرفتان ضخیم نیست، می‌توانید زیر آن شعله‌پخش‌کن قرار دهید.
  • همیشه سس‌ها یا سوپ‌های غلیظ را روی شعله کم بپزید.
  • ظرف سس را مدتی طولانی به حال خود رها نکنید. اگر سرتان شلوغ است، زمان‌سنج را تنظیم کنید یا حتی اگر آشپزخانه را مدتی ترک می‌کنید، شعله را کم یا خاموش کنید، زیرا احتمال فراموش‌کردن غذای روی اجاق‌گاز زیاد است.
  • در صورت نیاز، هنگام پخت کمی آب اضافه کنید.

۳. تمیزکردن فر

گاهی تمیزنکردن فر علت طعم و بوی سوختگی غذاست. اگر بقایای غذای موجود در فر را تمیز نکنید، سفت می‌شوند و در استفاده‌های بعدی از فر می‌سوزند و دود تولید می‌کنند. برای جلوگیری از دودکردن، تمیزکردن فر را به تعویق نیندازید؛ آن را خاموش کنید و وقتی سرد شد، آن را کاملا تمیز کنید.

نظر شما چیست؟

بسته به غذایی که سوخته است، می‌توانید از انواع روش‌های بالا استفاده کنید. مثلا ظرف غذا را عوض کنید و قسمت‌های سوخته را جدا کنید و از افزودن مواد غذایی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا استفاده کنید.

سوزاندن غذا اتفاق رایجی است و اگر آشپزی کرده باشید، حتما بارها با این مشکل مواجه شده‌اید. خوشحال می‌شویم که در بخش «ارسال دیدگاه» تجربه‌ها و راه‌حل‌هایتان را برای ما بنویسید.


در ادامه بخوانید: آیا غذاهای سوخته سرطان‌زا هستند؟

منابع دیگر: livestrong و m.dailyhunt

کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع itsgonewrong recipe52 mvorganizing
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.