بهترین نویسندگان زن جهان را بشناسید

11

دیدن دنیا از دریچه نگاه زنان نه فقط زیبا که لازم هم هست. وقتی کتابی را در دست بگیریم که یک زن آن را با تجربه دخترانه، زنانه و مادرانه‌اش نوشته است، بسیاری از نیازها و نقطه‌های کور فهم ما برطرف می‌شوند. بدون قلم زنانه، دنیای کتاب‌ها حتما چیزی کم داشت. مقاله امروز به بهترین نویسندگان زن جهان اختصاص دارد و ۱۰ نویسنده زن برتر را معرفی کرده‌ایم. اگر از طرف‌داران نویسندگان خانم هستید یا آشنایی کمی با این نویسنده‌ها دارید، این مقاله برایتان خیلی جذاب خواهد بود. با ما همراه باشید.

۱. مارگارت اتوود

بهترین نویسندگان زن جهان - مارگارت آتوود

رونیکس

مارگارت اتوود نویسنده، شاعر و منتقد ادبی اهل کاناداست. شعرهای او در دوره جوانی زمینه‌ساز ورودش به دنیای نویسندگی و ادبیات شدند. او علاوه‌ بر شعر و رمان بزرگ‌سالان، در حوزه ادبیات کودک هم فعالیت می‌کند. آثار او فضای رئال دارند و بیشتر به مسائل اجتماعی توجه می‌کنند. در آثار اتوود، زنان نقش اول را ایفا می‌کنند و او در ترسیم دنیای زنانه بسیار موفق عمل کرده است.

مهم‌ترین آثار: سرگذشت ندیمه، آدم‌کش کور
مهم‌ترین جوایز و افتخارات: جایزه ادبی من بوکر سال ۲۰۰۰

۲. آلیس مونرو

بهترین نویسندگان زن جهان - آلیس مونرو

آلیس مونرو نویسنده کانادایی است که به‌خاطر داستان‌های کوتاه شهرت دارد. مونرو موضوعات داستان‌هایش را از ماجراهای ساده‌ و روزمره آدم‌ها انتخاب می‌کند. او از فضا و فرهنگ کانادایی بیشترین ایده را می‌گیرد و به همین دلیل بیشتر داستان‌هایش در شهر‌های کانادا روایت می‌شوند.

مهم‌ترین آثار: زندگی عزیز، خوشبختی در راه است، رؤیای مادرم
مهم‌ترین جوایز و افتخارات: نوبل ادبیات سال ۲۰۱۳، جایزه ادبی من بوکر سال ۲۰۰۹

۳. تونی موریسن

بهترین نویسندگان زن جهان - تونی موریسن

از میان بهترین نویسندگان زن تاریخ، تونی موریسون نخستین زن سیاه‌پوستی است که برنده نوبل ادبیات شد. او بیش از اینکه نویسنده باشد، مبارزی است که علیه نژادپرستی مبارزه می‌کند. نوشتن رمان در واقع شیوه مبارزه او با تبعیض نژادی و راهی برای آگاهی‌بخشی در این‌ باره است. نوشته‌های او بر اساس واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی جامعه‌اش هستند.

مهم‌ترین آثار: دلبند، آبی‌ترین چشم، سرود سلیمان
مهم‌ترین جوایز و افتخارات: جایزه ادبی پولیتزر سال ۱۹۸۸، نوبل ادبیات سال ۱۹۹۳

۴. جی کی رولینگ

بهترین نویسندگان زن جهان - جی کی رولینگ

حتی اگر نام جی کی رولینگ به‌ گوشتان نخورده باشد، نام اثر معروف و پرفروش او هری پاتر را شنیده‌اید. رولینگ خالق اثر جذاب هری پاتر در سال ۱۹۶۵ در یاته انگلستان به دنیا آمد. جدی‌ترین فعالیت او در حوزه نویسندگی همین کتاب هری پاتر است. او ۳ سال برای نوشتن آن زمان صرف کرد و در نهایت پرفروش‌ترین کتاب تخیلی نوجوانان را در سال ۱۹۹۷ با عنوان «هری پاتر و سنگ جادو» منتشر کرد. شهرت هری‌ پاتر بعدها با ساختن فیلم آن چند برابر شد.

مهم‌ترین آثار: مجموعه هفت‌جلدی هری پاتر، هری پاتر و فرزند نفرین‌شده
مهم‌ترین جوایز و افتخارات: جایزه هانس کریستیان آندرسن، جایزه ادبی کاستا بوک، جایزه ادبی سال بریتانیا، جایزه برترین رمان هوگو

۵. نل هارپرلی

بهترین نویسندگان زن جهان - نل هارپر لی

نل هارپرلی از معروف‌ترین و تأثیرگذارترین نویسنده‌های آمریکاست. او شهرت و محبوبیتش را مدیون کتاب کشتن مرغ مقلد است. خشونت و تبعیض نژادی در دهه شصت میلادی آمریکا موضوع محوری این کتاب است. پدر هارپرلی وکیل بود و خودش تحصیل‌کرده رشته حقوق در دانشگاه آلاباما، از این رو می‌توان گفت شخصیت‌های اصلی داستان کشتن مرغ مقلد یعنی اسکات و پدر وکیلش را از زندگی شخصی خودش الهام گرفته است. خیلی‌ها کشتن مرغ مقلد را از کتاب‌هایی که باید قبل از مرگ خواند، می‌دانند.

مهم‌ترین آثار: کشتن مرغ مقلد
مهم‌ترین جوایز و افتخارات: جایزه ادبی پولیتزر سال ۱۹۶۴

۶. جومپا لاهیری

بهترین نویسندگان زن جهان - جومپا لاهیری

جومپا لاهیری نویسنده‌ای متولد لندن، هندی‌تبار و بزرگ‌شده در آمریکاست. او کیلومترها از سرزمین مادری‌اش دور بوده است، اما به‌خاطر تلاش‌های والدینش برای حفظ آداب و رسوم سنتی‌شان در خانواده، پیوندی عمیق با فرهنگ هند دارد. بیشتر داستان‌های جومپا از دل جامعه هند برمی‌آیند. او قصه‌گوی خوبی است، این را از داستان‌های ساده و جذابش می‌شود فهمید.

مهم‌ترین آثار: مترجم دردها، هم‌نام، خاک غریب، جایی که هستم
مهم‌ترین جوایز و افتخارات: جایزه ادبی پولیتزر سال ۲۰۰۰، جایزه داستان کوتاه فرانک اُکانر

۷. مایا آنجلو

بهترین نویسندگان زن جهان - مایا آنجلو

مایا آنجلو، شاعر، نویسنده، بازیگر، خواننده و فعال مدنی، سال ۱۹۲۸ در سنت لوئیس آمریکا به‌ دنیا آمد. کودکی و نوجوانی مایا با فقر، جدایی ولدین و تعرض جنسی همراه بود. او در دهه‌های نخست زندگی‌اش تجربه‌های تلخی را پشت‌سر گذاشت و این مسیر تلخ بعدها موجب رشد شخصی و منبع الهام او برای نوشته‌ها و هنرش شد. عمده شهرت او به‌خاطر خودزندگی‌نامه‌هایی است که در سال ۱۹۶۹ منتشر کرد.

مهم‌ترین آثار: می‌دانم چرا پرنده در قفس می‌خواند، جرعه‌ای آب خنک به من دهید، دارم می‌میرم، به‌نام من خودت را جمع‌وجور کن، نامه‌ای به دخترم
مهم‌ترین جوایز و افتخارات: مدال اسپینگارن، جایزه تونی، جایزه گرمی، نامزد جایزه ادبی پولیتزر سال ۱۹۷۰

۸. دوریس لسینگ

بهترین نویسندگان زن جهان - دوریس لسینگ

دوریس لسینگ از پدر و مادری بریتانیایی در کرمانشاه به دنیا آمد، آخر پدرش کارمند بانک شاهنشاهی ایران بود. دوریس در مراحل مختلف زندگی‌اش تفکرات و گرایش‌هایی خاصی داشت که در هرکدام از این دوره‌ها از طریق نوشتن بیانشان می‌کرد. از این رو آثار او در برهه‌ای کمونیستی و در برهه‌ای دیگر ضدکمونیستی بود، در دوره‌‌ای درگیر مسائل روان‌شناسی بود و در دوره‌ای دیگر به مسائل عرفانی گرایش داشت. با این حال، سبک ساده و بی‌پیرایه نوشته‌های او و توانایی قصه‌گویی‌اش همواره جالب‌توجه بوده است.

مهم‌ترین آثار: یادداشت طلایی، تروریست خوب، رؤیاهای شیرین
مهم‌ترین جوایز و افتخارات: نوبل ادبیات سال ۲۰۰۷، جایزه استوریاس

۹. آلیس واکر

بهترین نویسندگان زن جهان - آلیس واکر

آلیس واکر نویسنده سیاه‌پوست اهل جورجیای آمریکا و برنده جایزه ادبی پولیتزر برای رمان «رنگ ارغوانی» است. واکر در این اثر زندگی زنی سیاه‌پوست به‌نام سلک را روایت می‌کند که قربانی تجاوز جنسی می‌شود. واکر می‌کوشد زندگی زنان سیاه‌پوستی را نشان بدهد که قربانی تجاوز و نژادپرستی شده‌اند. استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۸۵ بر اساس این کتاب فیلمی با همین عنوان ساخت.

مهم‌ترین آثار: رنگ ارغوانی
مهم‌ترین جوایز و افتخارات: جایزه ادبی پولیتزر سال ۱۹۸۳

۱۰. آگاتا کریستی

بهترین نویسندگان زن جهان - آگاتا کریستی

اگر نام آگاتا کریستی هم برایتان آشنا نباشد، حتما نام خانم مارپل و پوآرو را شنیده‌اید. آگاتا کریستی خالق این دو مجموعه داستان بی‌نظیر کارآگاهی است. این نویسنده از بهترین نویسندگان زن تاریخ، سال ۱۸۹۰ در دون شایر انگلستان به دنیا آمد.

آگاتا کریستی علاوه‌ بر داستان‌های جنایی و معمایی، با نام مستعار مری وستماکوت داستان‌های عاشقانه هم می‌نوشت. با این حال، عمده شهرتش بابت داستان‌های جنایی‌اش است. داستا‌ن‌های او همواره از پروفروش‌ترین کتاب‌های جنایی دنیا بوده‌اند. بر اساس داستان‌های او سریال‌های معروفی هم ساخته شده‌اند.

مهم‌ترین آثار: ماجرای اسرارآمیز در استایلز، قتل در قطار سریع‌السیر شرق، قتل در خانه کشیش، معمای کارائیب
مهم‌ترین جوایز و افتخارات: جایزه استاد بزرگ اسرارآمیز آمریکا، جایزه ادگار

شما بگویید

در این مقاله سعی کردیم تعدادی از معرف‌ترین و تأثیرگذارترین نویسندگان زن جهان را معرفی کنیم که موفق به دریافت جوایز ادبی مهم هم شده بودند. قطعا نام نویسنده‌های زیادی در این فهرست خالی است. شما با آثار کدام‌یک از نویسندگان این فهرست آشنایی دارید؟ به‌نظر شما جای کدام نویسنده زن در این فهرست خالی است؟ با پیشنهادهای خود ما در تکمیل این فهرست همراهی کنید.


در ادامه بخوانید: بهترین کتاب‌ها برای زنان؛ ۱۲ کتاب الهام‌بخش که هر زنی باید بخواند
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 11 دیدگاه)
  1. فرزانه می‌گوید

    خوندنش باعث شد به این فکر بیفتم که چند تا کتاب جدید به لیستم اضافه کنم از نویسندگانی که معرفی کردید عالی بود

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      فرزانه عزیز ممنون که با چطور همراهی. خیلی خوشحالیم که این معرفی باعث شده لیستت پربارتر بشه.

  2. Negar می‌گوید

    سلام با تشکر از مقاله خوبتون🌹به نظر من جای هلن کلر توی این لیست خیلی خالیه.

  3. هومان دانایان می‌گوید

    با سلام
    ارزش مند و مفید بود توفیق پروردگار فراراهتان باد

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      سلام هومان عزیز
      خوشحالیم که براتون مفید بوده، ممنون که با چطور همراهید.