دوچرخه سواری چگونه به جلوگیری از آلودگی هوا کمک می کند!

0

پیشرفت تکنولوژی و صنعت بسیاری از نیازهای بشر را برآورده ساخته است اما در مقابل، بشر ناگریز باید با برخی از معضلات آن که مهم‌ترین آن‌ها آلودگی هوا است مقابله کند و صدمات جبران ناپذیر آن را به جان بخرد. برای کاهش فاکتورهای مضر پیشرفت صنعت و رشد جوامع شهرنشین باید بستری فراهم ساخت که بتوان با فرهنگ سازی، بخشی از این مشکلات را که آدمی در شکل‌گیری آن نقش دارد، کاهش داد. این روزها به دنبال رشد شهرها و افزایش بی رویه آلاینده‌های محیطی، جامعه شهرنشین به شدت تحت تاثیر هوای آلوده قرار دارد و دردها و مشکلات بسیاری که به واسطه هوای ناپاک ایجاد می‌شوند را تحمل می‌کند. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای خارج شدن از این بحران دوچرخه سواری است و جوامع با فرهنگ شهرنشین در تلاشند با گسترش فرهنگ دوچرخه سواری زندگی سالم را به دیگران هدیه کنند.

 

رونیکس

دوچرخه ابتدایی‌ترین وسیله حمل و نقل بدون سوخت

وقتی از آلودگی هوا صحبت می‌کنیم، تمام بحث‌ها به کاهش مصرف سوخت منتهی می‌شود. عوامل متعددی مانند کارخانه‌ها، بخش‌های تولیدی متعدد و وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی سبب ایجاد آلودگی هوا می‌شوند. در بین تمام این عوامل خودروها مخصوصا تاکسی‌ها و ماشین‌های فرسوده بخش عظیمی از این عوامل مخرب را به خود اختصاص داده‌اند. هر چند که دوچرخه سواری یک ورزش است اما می‌توان آن را به عنوان روشی ساده و کاربردی برای حل بسیاری از مشکلات اجتماعی و سلامت انسان معرفی کرد. این روزها آلودگی هوا به قدری افزایش یافته است که خانواده‌ها حتی در منازل خود نیز از این عامل مرگبار در امان نیستند. تنها راه نجات بشر از این مشکل کاهش تردد خودروها به خصوص خودروهای تک سرنشین در سطح شهرها است.

جالب است بدانید اکثر خودروهایی که در سطح شهرها، ساعت‌های زیادی را پشت ترافیک می‌مانند، تنها برای رسیدن به مسیرهایی با مسافت زیر پنج کیلومتر از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند. اگر کمی دقیق‌تر به این جمله فکر کنید، عمق فاجعه را درک خواهید کرد. اگر تمام رانندگان این خودروها از دوچرخه برای رسیدگی به امور روزمره خود استفاده کنند، نه تنها از بی‌تحرکی و اثرات سوء آن در امان می‌مانند، بلکه می‌توانند بدون تنفس اجباری هوای آلوده سریع‌تر به امور خود رسیدگی کنند. دوچرخه نه تنها هیچ سوختی لازم ندارد، بلکه برای استفاده از آن هیچ نوع روغن موتور، روغن ترمز و موادی از این دست که دی اکسید کربن و بسیاری از آلاینده‌ها را تولید می‌کنند، استفاده نمی‌شود.‌ علاوه بر کاهش مصرف سوخت با استفاده از دوچرخه و توسعه فرهنگ دوچرخه سواری هزینه رفت و آمد و نگهداری از این وسیله نیز به حداقل ممکن می‌رسد.

دوچرخه سواری شیوه حمل و نقل پاک

به این نکته مهم دقت کنید، تحقیقات ثابت کرده است رانندگانی که پشت ترافیک می‌مانند پنج برابر بیشتر از دوچرخه سواران در معرض هوای آلوده قرار دارند. برای این که بتوان این شیوه حمل و نقل پاک را توسعه بخشید به زیرساخت‌های گسترده‌ای احتیاج داریم. این مسئله را دوچرخه سوارانی که در سطح شهرها تردد دارند، به خوبی درک می‌کنند. طبیعتا به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و مسیرهای ویژه رفت و آمد دوچرخه سواران، تعداد آن‌ها در سطوح شهرها بسیار کم است. این مسئله سبب می‌شود که رانندگان خودرو چندان به سلامت دوچرخه سواران و حق تردد آن‌ها اهمیت ندهند. مقاله‌های بسیاری با مضمون فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه، وسیله‌ای سلامت محور در مجلات معتبری مانند http://-www.cyclingnews.com منتشر شده است و خبرگذاری‌های بسیاری از جمله خبرگذاری BBC راجع به این موضوع محتوای بسیاری تولید و منتشر کرده‌اند با این مضمون که استفاده از دوچرخه به طرز چشمگیری گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

 

حفظ سلامت دوچرخه سوار در هوای آلوده!

افراد هنگام دوچرخه سواری و رکاب زدن انرژی زیادی صرف می‌کنند. این مسئله سبب می‌شود که آن‌ها برای تنفس به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا کنند. طبیعتا این موضوع ذهن شما را نیز درگیر خواهد کرد که چگونه یک دوچرخه سوار می‌تواند هنگام استفاده از دوچرخه در سطح شهرهای آلوده از آلاینده‌های موجود در هوا در امان بماند. قطعا تردد با دوچرخه در سطح شهر بسیار راحت‌تر از استفاده خودرو است. دوچرخه سواران می‌توانند نزدیک‌ترین مسیرها را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنند و از راه‌های فرعی که اتومبیل کمتری وجود دارد، حرکت کنند. البته این روزها با گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه و آگاهی افراد نسبت به مزایای این ورزش، مسئولین شهرها تدابیری جهت رفع موانع برای دوچرخه سواران اندیشیده‌اند و مسیرهای ویژه و امنی را طراحی کرده‌اند.

علاوه بر این‌ها هر چند که هوای آلوده برای دوچرخه سواران مضر است اما دوچرخه سواری حتی در هوای آلوده به مراتب بهتر از استفاده از خودرو است. در خبرگذاری بی بی سی و همچنین مجله معتبر سایکلینگ نیوز نیز راجع به این موضوع نقد و بررسی‌های بسیاری آمده است. بیشترین حجم آلاینده‌ها پشت ترافیک‌های طولانی شهرها دیده می‌شود. در حالی که دو چرخه سواران می‌توانند با سرعت این ترافیک را پشت سر گذاشته و از تقاطع‌های شلوغ عبور کنند.

آموزش دوچرخه سواری و تاثیر آن بر روی کاهش آلودگی

خلاصه تمام بحث‌ها در خصوص استفاده از دوچرخه و کاهش مصرف آلودگی هوا این است که سوخت کمتری مصرف شود و گازهای آلاینده کمتری در اتمسفر بمانند. دوچرخه سواری هزاران مزیت برای سلامتی دارد اما بیشتر از این که یک ورزش مفید تلقی شود پلی است برای رسیدن به جامعه متمدن و سالم که پیش نیاز آن ارائه آموزش‌های کاربردی رایگان در خصوص فرهنگ استفاده از دوچرخه است. موضوعات بسیار متنوعی در این حوزه وجود دارد که می‌توان ساعت‌ها به نقد و بررسی آن پرداخت. توسعه و ترویج این ورزش می‌تواند به صورت قطعی جامعه را به سمت پویایی، نشاط و احیای هوای پاک بکشاند. مجلات ورزشی بسیاری هستند که در تلاشند دوچرخه و استفاده از آن را از مقوله ورزشی یا تفریحی به یک موضوع و هنجار اجتماعی تبدیل کنند. مجله دوچرخه و طبیعت از مجله‌های معتبر و پیشگام در این عرضه می‌باشد.

برترین مرجع آموزش دوچرخه سواری

این روزها با توسعه فناوری و ارتباطات، رسانه‌ها نقش چشمگیری در پیشبرد اهداف جوامع دارند. هر پویشی در اجتماع برای رشد و توسعه به رسانه‌ای تخصصی و پویا احتیاج دارد. مجله دوچرخه و طبیعت به عنوان مرجع آموزش‌های مربوط به استفاده از دوچرخه، راهنمای خرید آن، تنظمیات دوچرخه، آموزش‌های فنی، پزشکی و غیره در تلاش است سبک جدیدی از زندگی را به جامعه بشری بیاموزد. در واقع این مجله در تلاش است با اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی، جامعه را آگاه ساخته و به سمت زندگی پویا سوق دهد. جهت استفاده از مقالات آموزشی از طریق لینک زیر وارد سایت این نشریه شوید.

https://docharkhehmag.ir/

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.