چگونه شماره کارت یا حساب خود را به شماره شبا تبدیل کنیم؟

0

تعیین شماره حساب در بانک‌های کشور به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود، بنابراین انجام برخی تراکنش‌های مالی مثل انتقال وجه بین‌بانکی با اتکا به شماره حساب یا شماره کارت محدودیت‌هایی دارد. به بیان دیگر اگر مشتریان بخواهند با شماره حساب یا شماره کارت این تراکنش‌های مالی را انجام بدهند، به دردسر خواهند افتاد و باید پروسه‌های مالی و اداری متعددی را از سر بگذرانند. خب راه چاره چیست و چطور می‌توان از این دردسرهای احتمالی دوری کرد؟ با استفاده از شماره شبا (Sheba). در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری در اختیارتان خواهیم گذاشت و خواهیم گفت شماره شبا چیست، چه مزایایی دارد و برای دریافت شماره شبا از چه راهکارهایی می‌توانید استفاده کنید، راهکارهایی مثل تبدیل شماره حساب به شبا. همراه ما بمانید.

شماره شبا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پیش از هر چیز لازم است اطلاعاتی در این‌ باره داشته باشید که شماره شبا چیست و چه کاربردهایی دارد.

رونیکس

بانک‌های جهانی و بین‌المللی سیستم شماره‌گذاری منحصربه‌فردی دارند که به‌اختصار IBAN (Internet Bank Account Number) نامیده می‌شود. این سیستم شماره‌گذاری با هدف یکپارچه‌سازی حساب‌های بانکی مختلف و تسهیل مبادلات و تراکنش‌های بین‌بانکی طراحی شده است.

شماره شِبا نیز مخفف «شناسه حساب بانکی ایران» است که به‌تقلید از سیستم شماره‌گذاریِ جهانی IBAN طراحی شده و بانک مرکزی ایران آن را اجرا کرده است. با داشتن شماره شبا می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن انواع نقل و انتقال‌های مالی را بین تمام سامانه‌های بانکی کشور انجام دهید، زیرا با داشتن شماره شبا برای انجام تراکنش‌های بین‌بانکی و بین‌المللی، دیگر نه به نام بانک نیازی خواهید داشت، نه به نام شعبه و نوع حساب و جزئیات دیگر. شماره شبا شماره‌ای ۲۶رقمی است که تمام این اطلاعات را در بر می‌گیرد.

این شماره شبای فرضی را در نظر بگیرید: IR020180000000202834404003

  • دو کاراکتر ابتدایی (IR) کد یا شناسه کشور هستند (ایران)؛
  • دو رقم بعدی مربوط به کنترل صحت ساختار شماره هستند؛
  • سه رقمی که پس از آن می‌آیند کد یا شناسه بانک مدنظر هستند؛
  • یک رقم بعدی نوع حساب را مشخص می‌کند؛
  • ۱۸ رقمی که پس از آن می‌آیند، شماره حساب بانکی را نشان می‌دهند.

کاربردهای شماره شبا

با تبدیل شماره حساب به شماره شبا می‌توانید کارهای مختلفی را الکترونیکی خیلی ساده انجام بدهید. در جدول زیر کاربردهای شماره شبا آمده است:

کاربردهای شماره شبا سقف هر تراکنش به تومان
هنگام انتقال وجه ساتنا ۵۰میلیون
هنگام انتقال وجه پایا ۱۵میلیون
هنگام ثبت درخواست برای گرفتن دستگاه کارت‌خوان ۵۰میلیون
هنگام ثبت درخواست برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی ۵۰میلیون
انتقال ساتنا و پایا از شیوه‌های انتقال پول بین سامانه‌های بانکی مختلف هستند (تراکنش‌های مالی بین‌بانکی) که در مطلب دیگری مفصل راجع‌ به آنها و تفاوت‌هایشان توضیح داده‌ایم.

روش‌های مختلف دریافت شماره شبا

برای دریافت شماره شبا راهکارهای مختلفی هست، از جمله:

  • مراجعه به شعبه صاحب‌حساب و دریافت حضوری شماره شبا؛
  • مراجعه به سایت اینترنتی بانک مدنظر و تبدیل شماره حساب به شبا؛
  • مراجعه به نرم‌افزار بانک مدنظر و دریافت شماره شبا طبق دستورالعمل‌ها و راهنمای درج‌شده؛
  • استفاده از خدمات سایت‌هایی مثل وب‌سایت رده برای دریافت شماره شبا.

دریافت شماره شبا از طریق سایت رده

تبدیل شماره حساب به شبا راهکار اصلی برای تعیین این شماره کاربردی و انجام تراکنش‌ها و مبادلات بین‌بانکی است. برای این کار کافی است به وب‌سایت بانکی وارد شوید که در آن حساب باز کرده‌اید و در بخش مربوط به دریافت شماره شبا، شماره حساب خود را وارد و شماره شبا را دریافت کنید.

البته روی تمام کارت‌های بانکی شماره حساب درج نشده است، پس شاید دریافت شماره شبا برایتان دردسرساز شود و نیاز باشد که برای دریافت شماره حساب به شعبه‌ بانکی مراجعه کنید که در آن حساب دارید. (البته اگر به خدمات اینترنتی بانک مدنظر دسترسی نداشته باشید.)

با توجه به این مسائل، پیشنهادمان استفاده از خدمات وب‌سایت‌های معتبری چون رده است. عضویت در این وب‌سایت مزایایی دارد که در ادامه کمی بیشتر راجع‌ به آن توضیح داده‌ایم.

مزایای دریافت شماره شبا از طریق سایت رده

تبدیل شماره حساب به شبا
دریافت شماره شبا در وب‌سایت رده

گفتیم که تبدیل شماره حساب به شبا راهکار اصلی تعیین این شماره است و اگر از شماره حساب خود مطلع نباشید، باید به‌ بانکی مراجعه کنید که در آن حساب باز کرده‌اید.

شاید مهم‌ترین مزیت عضویت در وب‌سایت رده امکاناتی باشد که برای تبدیل شماره کارت به شبا در اختیار کاربر می‌گذارد. وقتی در این وب‌سایت عضو شوید، برای دریافت شماره شبا دیگر به شماره حساب نیازی نخواهید داشت و فقط با داشتن شماره کارت می‌توانید این کار را انجام دهید.

کافی است در وب‌سایت رده ثبت‌نام کنید و با کلیک‌کردن روی گزینه «دریافت شماره شبا» در قسمت بالایی صفحه اصلی این وب‌سایت، به خدمت مدنظر دسترسی پیدا کنید و از امکاناتی چون تبدیل شماره کارت به شبا بهره ببرید.

تبدیل شماره کارت به شبا با استفاده از خدمات وب‌سایت رده برای بیشتر بانک‌ها امکان‌پذیر است.

مزیت دیگر استفاده از خدمات وب‌سایت رده اطلاعاتی است که می‌توانید درباره دو سامانه ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی) و پایا (سامانه پایای الکترونیکی) به دست آورید. این دو سامانه مربوط به تراکنش‌های مالی بین‌بانکی هستند که برای استفاده از آنها به شماره شبا نیاز دارید.

در ادامه فهرستی از مهم‌ترین خدمات و مزایای عضویت در وب‌سایت رده نوشته شده است:

  • آموزش درباره رمز ارزهای مختلف و کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوع سرمایه‌گذاری‌؛
  • کسب اطلاعات به‌روز درباره سرمایه‌گذاری در بازار بورس؛
  • جدول‌های مقایسه‌ای مختلف؛
  • کسب اطلاعات درباره تمام وام‌های ارائه‌شده در بانک‌های کشور و امکان جست‌وجوی خودکار وام؛
  • استعلام چک‌های برگشتی و وضعیت وام‌های دریافتی؛
  • نمایش روزانه قیمت سکه و ارز و طلا.

در ادامه بخوانید: تجارت الکترونیک چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
ایده خود را با کمترین ریسک به پول تبدیل کنید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.