همه‌چیز درباره دوز سوم واکسن کرونا

0

درباره دوز سوم واکسن کرونا سؤال‌هایی پیش آمده است، به‌خصوص حالا که نمونه‌های جهش‌یافته مختلف در سراسر دنیا گسترش یافته‌اند. دوز سوم هنگامی تزریق می‌شود که محافظت دوزهای قبلی واکسن در گذر زمان کاهش پیدا کند. دوز بوستر طراحی شده است تا مدت طولانی‌تری شما را در برابر ویروس کرونا ایمن نگه دارد. در ادامه، همه سؤالات شما را درباره دوز سوم واکسن کرونا پاسخ می‌دهیم و درباره افراد واجد شرایط و تأثیرات دوز سوم واکسن بر بدن خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

منظور از دوز سوم واکسن کرونا چیست؟

ایمنی حاصل از دوزهای اول و دوم واکسن پس از مدتی کاهش می‌یابد و به دوز سوم یا دوز کمکی نیاز است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌توانند دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

رونیکس

اگر هنگام دریافت دو دوز اول واکسن سیستم ایمنی ضعیفی داشته‌اید، ممکن است به‌اندازه افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی نداشته‌اند به ویروس کرونا مقاوم نباشید. دوز سوم واکسن این مشکل را حل می‌کند و ایمنی بیشتری به شما می‌دهد.

تفاوت دوز بوستر و دوز سوم چیست؟

دوز سوم واکسن کرونا و واکسن کمکی

  • دوز بوستر واکسن کرونا هنگامی داده می‌شود که فرد واکسن‌های کرونا را کامل دریافت کرده و ایمنی حاصل به‌علت گذر زمان در حال کاهش است. این مسئله به نوع واکسن اولیه و جزئیات دیگر بستگی دارد.
  • دوز سوم به افرادی داده می‌شود که ضعف متوسط یا شدید سیستم ایمنی دارند. این دوز اضافه با هدف بهبود پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن‌‌های قبلی تزریق می‌شود.
اگر می‌خواهید مطمئن شوید واجد شرایط دریافت دوز کمکی یا دوز مضاعف واکسن کرونا هستید، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

چه افرادی می‌توانند دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند؟

افراد می‌توانند ۲ ماه پس از دریافت دوز دوم، دوز سوم واکسن را دریافت کنند. دوز سوم واکسن کرونا به افرادی ارائه می‌شود که بیشتر از ۱۲ سال سن دارند و دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، مثلا:

  • مبتلایان به سرطان خون مثل لوسمی یا لیمفوما؛
  • افرادی با سیستم ایمنی تضعیف‌شده به‌علت استفاده از داروهایی مانند استروئیدها، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی؛
  • پیوند عضو یا مغز استخوان؛
  • بیماران آسیب‌پذیر در برابر عفونت‌ها، مانند مبتلایان به ایدز؛
  • بیمارانی که متخصص آنها را واجد دریافت واکسن بداند.
بنا به گفته سازمان بهداشت جهانی، افرادی که بالای ۶۰ سال دارند و دو دوز اول واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند، به دوز سوم نیز نیاز دارند.

چه افرادی به دوز بوستر واکسن کرونا نیاز دارند؟

با اینکه دو دوز از واکسن کرونا در افراد عادی ایمنی خوبی ایجاد می‌کند، دوز بوستر می‌تواند اثر واکسن اولیه را قوی‌تر و طولانی‌تر کند. همچنین این دوز می‌تواند انتشار ویروس کرونا را نیز کاهش بدهد.

دوز کمکی به افرادی پیشنهاد می‌شود که بیش از ۱۸ سال دارند و حداقل ۶ ماه پیش دوز اول کرونا را دریافت کرده‌اند. این دوز به افراد زیر ۱۷ سال و افرادی که نقص ایمنی شدید دارند پیشنهاد نمی‌شود.

این افراد واجد دریافت دوز کمکی هستند:

  • سالمندان: این افراد به‌دلیل سن بالای خود در تزریق واکسن اولیه اولویت داشته‌اند، به همین دلیل ممکن است اثر واکسن اولیه آنها تا حالا کمتر شده باشد.
  • معلولان: دریافت دوز بوستر به افراد معلولی که در محیط‌های اشتراکی زندگی می‌کنند، توصیه می‌شود.
  • کادر درمان: کادر درمان در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، پس بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند. این افراد در اولویت دریافت واکسن اولیه بوده‌اند و حالا به دوز بوستر نیاز دارند.

آیا دوز سوم واکسن باید مشابه واکسن اولیه باشد؟

خیر، می‌توانید از انواع مختلف واکسن به‌عنوان دوز بوستر خود استفاده کنید. سازمان غذا و دارو اجازه داده‌ است هر واکسنی را که می‌خواهید یا در دسترس دارید به‌عنوان دوز سوم استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که برای دوز سوم، ممکن است به مقدار متفاوتی از واکسن نیاز باشد.

با توجه به اطلاعات موجود، فواید شناخته‌شده دریافت یک واکسن متفاوت برای دوز سوم، از خطرهای احتمالی آن بیشتر است.

عوارض و خطرات دوز سوم واکسن کرونا

عوارض دوز سوم واکسن کرونا

بر اساس تحقیقات سازمان جهانی کنترل بیماری، افراد پس از دریافت دوزهای بوستر واکسن کرونا، عوارض خاصی نشان ندادند و علائمی که مشاهده شدند مشابه علائم دوزهای قبلی بودند و شدتی ملایم تا متوسط داشتند.

پس از دریافت واکسن، ممکن است به‌طور موقت دچار این علائم شوید:

  • درد بازو در محل تزریق؛
  • تب؛
  • بدن‌درد؛
  • سردرد؛
  • خستگی؛
  • لرز؛
  • ورم غدد لنفی.

چرا دوز سوم واکسن کرونا لازم است؟

تا به امروز، دوزهای اولیه واکسن کرونا در پیشگیری از بیماری شدید، بستری‌شدن و مرگ ناشی از کرونا بسیار مؤثر بوده‌اند. احتمال ابتلای افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند بسیار کمتر از افراد واکسن‌نزده است.

با این حال بر اساس شواهد موجود، اثر واکسن‌ها برای مبتلایان بی‌علامت و خفیف در طول زمان کاهش یافته و همچنین واکسن‌های موجود در برابر سویه دلتای ویروس اثر کمتری دارند. به همین دلیل است که بعضی افراد برای ایمنی بیشتر و طولانی‌تر به دوز سوم واکسن کرونا نیاز دارند.

سخن پایانی

ویروس کرونا نمی‌تواند در جمعیتی که کامل واکسینه شده‌ است و پروتکل‌های بهداشتی لازم را رعایت می‌کند منتشر شود. به همین دلیل، مهم است که این نکات را برای مبارزه با کرونا رعایت کنید:

  • حتما واکسن بزنید؛
  • در محیط‌های بسته از ماسک استفاده کنید؛
  • از حضور در مکان‌های شلوغ و بسته پرهیز کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دریافت دوز سوم واکسن کرونا و دوز بوستر، با پزشک خود مشورت کنید و برای دریافت این واکسن‌ها، با تجویز پزشک به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنید.


در ادامه بخوانید: چطور دیگران را متقاعد کنیم که واکسن بزنند؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع hopkinsmedicine houstonmethodist nhs
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.