درمان های زیبایی در دندانپزشکی؛ گفت‌وگو با دکتر زهرا محتشم راد

0

تابه‌حال برای اهداف زیبایی دندان به دندان‌پزشک مراجعه کرده‌اید؟ درمان‌های زیبایی دندان‌پزشکی اغلب برای اصلاح ظاهر و فرم دندان‌ها انجام می‌شوند و تأثیر بسیار زیادی بر چهره و لبخند فرد دارند. بسته به نوع درمان مدنظر شما، دندان‌پزشک گزینه‌های زیبایی مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهد. حتما در این‌ باره سؤالات زیادی دارید. به همین خاطر در این مقاله با سرکار خانم دکتر زهرا محتشم راد همراه شدیم که به سؤال‌های رایج در زمینه درمان‌های زیبایی دندان‌پزشکی پاسخ دهند. با ما همراه باشید.

معرفی دکتر زهرا محتشم راد

این مقاله حاصل گفت‌وگوی «چطور» با سرکار خانم دکتر زهرا محتشم راد است. در شناسنامه زیر اطلاعات بیشتری درباره سوابق و تخصص‌های ایشان در اختیارتان خواهیم گذاشت و پس‌ از آن، سراغ سؤال‌های رایج درباره درمان‌های زیبایی دندانپزشکی خواهیم رفت.

نام پزشک: زهرا محتشم راد
تخصص: دکتری حرفه‌ای دندان‌پزشکی (دانشگاه علوم پزشکی تهران)
سوابق مرتبط:
– متخصص پروتزهای دندانی (پروستودانتیکس)؛
– دارای بورد تخصصی؛
– عضو سازمان نظام‌پزشکی ایران؛
– عضو انجمن پروستودنتیست‌های ایران.
برای مشاوره آنلاین می‌توانید به صفحه دکتر زهرا محتشم راد در وب‌سایت پزشک خوب مراجعه کنید.

پاسخ به سؤالات رایج درباره درمان‌های زیبایی در دندان‌پزشکی

۱. دندان‌پزشکی زیبایی چیست و چه تفاوتی با سایر درمان‌های دندان‌پزشکی دارد؟

دندان‌پزشکی زیبایی شامل هرگونه مداخله دندان‌پزشکی برای بهبود ظاهر کلی لبخند است که با تمرکز بر اصلاح رنگ، شکل، اندازه، نظم و ترتیب قرارگیری دندان‌ها انجام می‌شود.

رونیکس

۲. در روش‌های زیبایی دندان چه مواردی اصلاح می‌شوند؟

امروزه روش‌های متنوعی برای بهبود زیبایی لبخند در دندان‌پزشکی در دسترس است. در این روش‌ها موارد زیر اصلاح می‌شوند:

  • دندان‌های سایش‌‌یافته؛
  • دندان‌هایی با شکل نامناسب یا نامرتبی دندان‌ها؛
  • تغییر رنگ و بدرنگی دندان‌‌ها؛
  • دندان‌های شکسته یا لب‌پرشده؛
  • دندان‌های بافاصله.

۳. درمان‌های زیبایی دندان شامل چه مواردی است؟

۱. اصلاح شکل و رنگ دندان‌ها با ونیرهای کامپوزیتی یا لمینیت‌های سرامیکی

ونیرها یا لمینیت‌ها در واقع لایه بسیار نازکی از مواد کامپوزیتی یا سرامیکی هستند که روی سطح بیرونی دندان‌ها متصل می‌شوند و می‌توانند شکل، رنگ یا نامرتبی خفیف دندان‌ها را اصلاح کنند یا فواصل بین‌دندانی را ببندند.

۲. اصلاح رنگ دندان‌ها با استفاده از روش‌های سفیدکردن دندان‌ها (بلیچینگ)

وقتی شکل و اندازه دندان‌ها قابل‌قبول باشد و فقط رنگ دندان‌ها نیاز به اصلاح داشته باشد، از روش‌های سفیدکردن دندان‌ها استفاده می‌شود.

سفیدکردن دندان‌ها یا همان بلیچینگ به ۲ روش انجام می‌شود:

  • سفیدکردن دندان‌ها در مطب یا آفیس بلیچینگ: این روش در مطب و توسط دندان‌پزشک انجام می‌شود. مواد سفیدکننده روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و با استفاده از روش‌های شیمیایی یا با استفاده از نور یا لیزر فعال می‌شوند.
  • سفیدکردن دندان‌ها در منزل یا هوم بلیچینگ: در این روش با قالب‌گیری از دهان، برای هر فک قالبی آماده می‌شود که با توجه‌‌ به تجویز دندان‌پزشک مواد سفیدکننده درون این قالب قرار گرفته و روی دندان‌ها گذاشته می‌شود.

بلیچینگ دندان در مطب بسته به ‌شدت بدرنگی دندان‌ها به ۱ تا ۳ جلسه حضور در مطب نیاز دارد. برای سفیدکردن دندان‌ها در منزل نیز نیاز است حداقل ۲ هفته از مواد بلیچینگ استفاده شود.

۳. اصلاح نامرتبی دندان‌ها با استفاده از ارتودنسی

در مواردی که نامرتبی دندان‌ها متوسط یا شدید باشد یا روابط فکی غیرنرمال باشد، از روش‌های ارتودنسی برای اصلاح این موارد استفاده می‌شود.

۴. اصلاح لبخند لثه‌ای با استفاده از روش‌های جراحی لثه (لیفت لثه)

وقتی موقع لبخندزدن لثه فرد دیده شود، به آن لبخند لثه‌ای می‌گویند. در این موارد از جراحی لیفت لثه برای افزایش طول تاج دندان‌ها و کمتر دیده‌شدن لثه استفاده می‌شود. پس از این جراحی و اصلاح لبخند لثه‌ای، برای زیبایی بیشتر دندان‌ها می‌توان از ونیرهای کامپوزیتی یا لمینیت سرامیکی نیز استفاده کرد.

۴. درمان‌های زیبایی دندان چقدر طول می‌کشند؟

درمان‌های زیبایی دندان

زمانی‌ که قرار باشد از ونیرهای کامپوزیتی برای زیبایی دندان‌ها استفاده شود، پس از مشخص‌شدن طرح درمان به ۱ جلسه ۵ساعته برای شکل‌دادن دندان‌های هر فک نیاز است. در صورت نیاز، در جلسه دوم شکل‌دهی نهایی دندان‌ها انجام می‌شود.

اگر لمینیت‌های سرامیکی برای درمان استفاده شوند، پس از مشخص‌شدن طرح درمان و آماده‌سازی دندان‌ها، جلسه اول قالب‌‌گیری از دندان‌ها انجام می‌شود. در جلسه بعدی با فاصله زمانی حدودا ٣هفته‌ای، لمینیت‌ها روی دندان‌ها امتحان و سپس روی آنها چسبانده می‌شوند.

۵. تفاوت کامپوزیت و لمینیت چیست؟

  • جنس ماده استفاده‌شده در این دو روش متفاوت است.
  • لمینیت نیاز به قالب‌گیری و ونیر کامپوزیتی نیاز به پولیش سالیانه دارد.
  • طول عمر لمینیت سرامیکی ۷ تا ۱۰ سال و ونیر کامپوزیت ۴ تا ۵ سال است.
  • استحکام، ماندگاری و زیبایی لمینیت سرامیکی بیشتر از کامپوزیت است.
  • هزینه لمینیت سرامیکی بیشتر از کامپوزیت است.
  • کامپوزیت در صورت شکستن یا لب‌پرشدن قابلیت ترمیم دارد، اما اگر لمینیت سرامیکی بشکند باید تعویض شود.
  • ونیر کامپوزیت طی یک جلسه ۵ساعته برای هر فک انجام می‌شود، در حالی‌ که زمان لازم برای گذاشتن لمینیت سرامیکی حدود ۳ هفته است.

۶. درمان‌های زیبایی دندان‌پزشکی چه عوارضی دارد؟

در صورتی‌‌ که درمان‌های زیبایی دندانپزشکی بر اساس نیاز و شرایط هر فرد انتخاب شود و صحیح و با مراجعه به دندان‌پزشک متخصص انجام گیرد، عوارضی ندارد.

۷. آیا درمان‌های زیبایی دندان درد دارد؟ چقدر طول می‌کشد فرد به شرایط عادی برگردد؟

درمان‌های زیبایی دندان بدون درد هستند و فرد طی همان جلسه به شرایط و زندگی عادی برمی‌گردد.

۸. آیا سبک زندگی، مسواک‌زدن، رژیم غذایی و نحوه صرف غذا بعد از انجام درمان‌های زیبایی دندان باید تغییر کند؟

بهداشت دهان و دندان همواره امری مهم و موردتأکید دندان‌پزشکان است. با تأکید بر رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، ضمن حفظ سلامت دندان‌ها، درمان‌های زیبایی انجام‌شده نیز دوام و ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

زمانی‌ که بلیچینگ انجام شده یا از ونیرهای کامپوزیتی برای اصلاح دندان‌ها استفاده ‌شده است، علاوه‌ بر بهداشت دهان، سیگارنکشیدن و کمتر استفاده‌کردن از مواد رنگی مانند چای و قهوه نیز بر ماندگاری این درمان‌ها تأثیر بسزایی دارد.

۹. با توجه‌ به هزینه‌های دندان‌پزشکی، آیا می‌توان درمان‌های زیبایی را فقط برای دندان‌های جلویی انجام داد؟

درمان‌های زیبایی دندان‌ها بر اساس نیاز هر فرد و تعداد دندان‌هایی انتخاب خواهند شد که هنگام لبخند فرد دیده می‌شوند. معمولا درمان‌های زیبایی برای ۸ تا ۱۰ دندان در یک یا هر دو فک توصیه می‌شود.

۱۰. طول عمر لمینیت چقدر است؟

در مواردی که برای اصلاح لبخند از لمینیت استفاده می‌شود، اگر این کار با روش‌های صحیح انجام شود و بهداشت فرد هم مناسب باشد، درمان ماندگاری خواهد بود که علاوه‌‌ بر استحکام مناسب، زیبایی، شفافیت و ثبات رنگ طولانی‌مدتی را برای فرد تأمین خواهد کرد.

۱۱. درمان‌های خانگی سفیدکردن دندان در مقایسه با درمان‌های پزشکی چقدر مؤثر هستند؟ آیا با درمان‌های خانگی موافقید؟

درمان‌های خانگی سفیدکردن دندان‌ها در مقایسه با درمان‌های دندان‌پزشکی تأثیر کمتری دارند. البته در صورتی که درمان‌های خانگی صحیح و در حد متعارف استفاده شوند، می‌توانند تا حدی کمک‌کننده باشند.

۱۲. کدام درمان‌های زیبایی دندان برای کودکان و نوجوانان هم انجام می‌شود؟ چه توصیه‌ای در این‌ باره دارید؟

با توجه با اینکه رویش دندان‌ها در کودکان و نوجوانان ادامه دارد، در صورتی که نامرتبی دندان‌ها در آنها مشاهده شود، برای اصلاح آن ارتودنسی توصیه می‌شود. در مواردی که شکستگی یا پوسیدگی دندان وجود داشته باشد، این موارد ترمیم می‌شوند. بهتر است اصلاح شکل و اندازه دندان‌ها با استفاده از روش‌های زیبایی پس از کامل‌شدن رشد فرد مدنظر قرار گیرند که معمولا پس از ۱۸سالگی است.

۱۳. متوسط هزینه برای درمان‌های زیبایی دندان فردی عادی چقدر است؟

هزینه درمان‌های زیبایی دندان‌ها به نیازهای فرد برای اصلاح لبخند بستگی دارد که پس از معاینه و تهیه رادیوگرافی‌های لازم و ارزیابی شرایط و خواسته‌های فرد مشخص می‌شود.

برای رزرو وقت حضوری یا مشاوره آنلاین یا تلفنی با دکتر زهرا محتشم راد یا متخصصان دیگر، می‌توانید به وب‌سایت پزشک خوب مراجعه کنید.

سخن پایانی

امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات مفید و معتبری راجع‌ به درمان‌های زیبایی در دندان‌پزشکی کسب کرده باشید. شما می‌توانید نظرات، ابهامات و سؤالات خودتان را در قسمت «ارسال دیدگاه» بنویسید. ما این ابهامات و سؤالات شما را با دکتر محتشم راد در میان می‌گذاریم و پاسخ ایشان را به اطلاعتان می‌رسانیم.


در ادامه بخوانید: آیا باید دندان عقل را بکشیم؟ دندان عقل و هرآنچه که باید درباره آن بدانید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.