هرآنچه که برای انتخاب قلم نوری باید بدانید

1

قلم نوری یا تبلت طراحی یکی از جالب‌ترین دستگاه‌ها برای اتصال به رایانه است. به‌خصوص زمانی که قصد داشته باشید خود را در زمینه گرافیک یا طراحی توسعه دهید و یا حتی زمانی که می‌خواهید کلاسی آنلاین شرکت یا برگزار کنید. برخلاف ظاهر بسیار مشابه با تبلت‌های معمولی که برای گشت‌وگذار در اینترنت استفاده می‌کنیم، کارایی این دستگاه‌ها بسیار متفاوت است.

اصطلاح تبلت بیشتر به دستگاه‌هایی شبیه به گوشی‌های هوشمند با صفحه‌نمایش لمسی مرتبط است که جایگزین مناسبی برای کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها است. اما قلم نوری برای استفاده نیاز به اتصال به کامپیوتر یا لپ‌تاپ یا حتی گوشی‌های موبایل از طریق HDMI ، USB و یا حتی وایرلس و بلوتوث را دارا هستند.

قیمت قلم های نوری بسیار متفاوت است. البته در عملکرد هم تفاوت‌های زیادی دارند. هرساله برندهای مطرح جهان همانند Wacom ، Huion ، Xp-pen مدل‌های جدیدی باقابلیت‌های بیشتر به بازار روانه می‌کنند. پس شما اگر قصد خرید قلم نوری را دارید باید نیازهای خود را کاملاً بررسی کنید و یک قلم نوری متناسب برای خود خریداری کنید.

رونیکس

کاربرد قلم نوری

هدف از ساخت قلم نوری جایگزینی آن را میز طراحی، مداد، گچ و تخته سیاه برای ساده کردن زندگی افراد خلاق و آموزش بود. قلم های نوری در زمینه نقاشی دیجیتال بسیار کاربرد دارند و با استفاده از این دستگاه می‌توان تمامی آثار هنری را از یک کارگاه فیزیکی به فضای دیجیتال انتقال داد. آثار هنری به‌طرف مستقیم از طریق قلم نوری ساخته می‌شوند و در هنگام ساخت نتیجه بر روی صفحه‌نمایش لپ‌تاپ یا کامپیوتر به نمایش در می‌آید.

برندهای مطرح رد تولید قلم نوری هرساله محصولات جدید خود را توسعه می‌دهند. قلم و تبلت در این دستگاه‌های جذاب به‌گونه‌ای توسعه‌یافته‌اند که طراحان دیجیتال حس قلم و کاغذ واقعی را داشته باشند. همچنین سازگاری بالای آنها با برنامه‌های معروفی مانند فتوشاپ و داشتن کلیدهای میان‌بر بر روی تبلت، این محصولات را بسیار جذاب کرده است.

به جز نقاشی دیجیتال و یا آموزش آنلاین، قلم نوری یا تبلت طراحی را می‌توان برای اهداف دیگری همانند ایجاد نقشه‌های اتوکد، ساخت نمودار، ویرایش و روتوش عکس و … نیز استفاده کرد. این دستگاه‌ها به لطف گسترش در تکنولوژی خود و بهبودهای نرم‌افزاری به شما حس خلاقیت بالایی نسبت به ابزارهای سنتی می‌دهد.

قلم نوری دارای قدرت تشخیص حساسیت به فشار است. در برخی از مدل‌ها تا 8192 سطح فشار را تشخیص می‌دهند. برای طراحان هر چه این عدد بالاتر باشد، نتیجه نهایی اثر هنری آنها دقیق‌تر و زیباتر خواهد شد. زیرا این قابلیت در استفاده از Brush در برنامه‌های گرافیکی و ایجاد ضخامت در خطوط را بسیار بالا می‌برد.

قلم نوری برای چه کسانی مناسب است؟

قلم نوری در بین طراحان گرافیک و نقاشان دیجیتال بسیار محبوب است. در روزگار قدیم این دستگاه‌ها برای افراد حرفه‌ای با قیمت‌های گزاف کاربرد داشت، اما امروزه قلم نوری برای هر شخصی قابل‌خرید است.

نرم‌افزارهای موردنیاز کار با قلم نوری امروزه بسیار زیاد و دارای قابلیت‌های فراوانی هستند. همچنین در اینترنت همانند سایت یوتیوب آموزش‌های فراوانی برای یادگیری وجود دارد.

از کاربردهای قلم نوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و نقاشی دیجیتال
  • تبلیغات
  • ویرایش عکس
  • خلق آثار NFT
  • آموزش آنلاین

 

انواع قلم نوری

دو نوع قلم نوری در بازار وجود دارد که هرکدام ساختارهای متفاوتی دارند.

قلم نوری نوع اول صفحه‌نمایش مخصوص به خود را ندارند. در واقع تمامی اجزای آنها فقط یک تبلتی که همانند کاغذ عمل می‌کند و یک قلم که می‌توانید با روی تبلت استفاده کنید. اثر نهایی شما بر روی صفحه مانیتور به نمایش در می‌آید. چنین قلم های نوری معمولاً دارای دکمه‌های بر روی تبلت خود هستند که می‌توان آنها را برنامه‌ریزی کرد و میان‌برهای برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ را در آنها قرارداد.

قلم نوری نوع دوم دارای نمایشگر مخصوص به خود است. این قلم های نوری به لپ‌تاپ یا رایانه شما متصل می‌شوند و صفحه‌نمایش مانیتور را بر روی نمایشگر خودشان نشان می‌دهند. شما با قلمی که در دست دارید می‌توانید به‌صورت مستقیم بر روی نمایشگر تبلت طراحی خود را مشاهده کنید که این باعث ایجاد دقت فراوان در طراحی‌ها می‌شود. این قلم های نوری که به تبلت طراحی هم معروف هستند دارای قیمتی بالا می‌باشد و پیشنهاد می‌شود افراد حرفه‌ای سمت اینها دستگاه‌ها بروند.

به‌منظور برآورده شدن عادت طراحان به قلم و کاغذ، برخی تولیدکنندگان قلم های نوری تولید کرده‌اند که تصاویر کشیده شده بر روی کاغذ را ثبت می‌کنند. یعنی خطوط کشیده شده بر روی کاغذ را دنبال می‌کنند و آنها را در برنامه‌های گرافیکی ایجاد می‌کنند.

 

معیارهای انتخاب قلم نوری یا تبلت طراحی

میزان سطح کاربری تبلت

اندازه سطح تبلت قلم نوری از فاکتورهای بسیار مهم است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اگر یک قلم نوری به بزرگی یک ورقه A4 تهیه کنند بسیار مناسب است. اما در واقع مهم‌ترین موضوع این است که تبلت بدون صفحه‌نمایش شما به طور دقیق نسبت صفحه‌نمایش کامپیوتر (مانند 16:9) را که تصویر روی آن نمایش داده می‌شود منعکس کند.

البته توجه داشته باشید که در مورد تبلت‌های بدون صفحه‌نمایش، عدم تناسب زیاد بین سطح کار و صفحه کامپیوتر را باید در نظر گرفت؛ این تفاوت معمولاً در ابتدا نیاز به یک دوره سازگاری دارد. حرکات روی تبلت‌ها کوچک‌تر است اما نمایشگر به نسبت بزرگ‌تر روی صفحه‌نمایش کامپیوتر است.

وضوح تبلت طراحی

انتخاب رزولوشن هم از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چه وضوح تصویر بالاتر باشد کیفیت آن قلم نوری بهتر است. کار با یک قلم نوری با وضوح بالا دلپذیرتر و راحت‌تر خواهد بود و تمام منحنی‌ها و جزئیات را بادقت زیادتری بازتولید می‌کند. میزان وضوح قلم نوری معمولاً بر حسب LPI نشان داده می‌شود. بهتر است حداقل میزان وضوح قلم نوری 2000 LPI باشد.

 

دقت قلم

قلم در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند. این هم کاملاً مشخص است. هر چه دقت قلم بالاتر باشد بهتر است. بالا بودن حساسیت به فشار قلم هم باعث ایجاد ظرافت زیاد در آثار هنری شما می‌شود.

یک قلم دقیق‌تر امکان بازتولید جزئیات بهتر و تشخیص سطوح فشار بیشتر را فراهم می‌کند. برای نقاشی دیجیتال و طراحی پیشنهاد می‌کنید قلم نوری تهیه کنید که میزان حساسیت به فشار آن 8192 باشد. اما اگر از قلم نوری برای کاربردهای آماتور و آموزش آنلاین استفاده می‌کنید میزان 1024 هم برایتان کفایت می‌کند. هدف قلمی که در دست دارید این است که پروژه و ایده شما را به طور دقیق منعکس کند و نتیجه نهایی را کاملاً مشابه آن چیزی که می‌خواستید به شما نمایش دهد. پس مهم است که انتخاب شما بر اساس نیازتان باشد.

همچنین باید بررسی کنید که ارتفاع خواندن قلم از تبلت چقدر است. برای طراحی لزوماً لازم نیست تبلت را با قلم لمس کنید. برخی از تبلت‌های گرافیکی مانند Huion Kamvas GT191 V2 ارتفاع خواندن 10 میلی‌متر را ارائه می‌دهند.

عملکرد تاچ نیز مهم است و به شما امکان می‌دهد مکان‌نما را با انگشت خود کنترل کنید. یعنی می‌توانید تصویری را که روی آن کار می‌کنید حرکت دهید و اندازه آن را تغییر دهید.

در پایان

در این مقاله سعی کردیم به‌طورکلی یک راهنمای جامع در مورد انتخاب قلم نوری مناسب با فعالیت خودتان به شما ارائه دهیم. با جستجو در اینترنت می‌توانید مقالات متنوعی را در زمینه انتخاب قلم نوری و بررسی‌های تخصصی مدل‌های مختلف به دست بیاورید. برای نمونه سایت حواس جمع بسیاری از قلم های نوری را مورد بررسی قرار داده و یک مقاله جامع راهنمای خرید قلم نوری را نیز منتشر کرده است که منبع جامعی برای آگاهی بیشتر در مورد انتخاب این محصول است.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. حامد می‌گوید

    مقاله جالبی بود
    جدیدا به خاطر کرونا از قلم نوری برای تدریس هم خیلی استفاده میشه