کرم طناب دار؛ انگل یا مخاط روده؟

10

تا‌ به‌ حال اسم کرم طناب دار به گوشتان خورده است؟‌ کرم طناب‌دار ساختار کرمی‌شکل بلندی است که گاهی در روده دیده می‌شود. بعضی از محققان عقیده دارند که کرم طناب‌دار نوعی کرم انگلی است، اما بعضی دیگر بر این باورند که این‌ کرم‌ها چیزی جز مخاط یا سایر ضایعات روده نیستند. به‌نظرتان کدام نظریه درست است؟ در این مقاله علاوه بر بررسی ۲ نظریه متفاوت درباره کرم طناب دار، درباره تشخیص و درمانش هم توضیح می‌دهیم.

کرم طناب دار انگل است؟

بر اساس نظریه‌ای علمی، کرم طناب‌دار نوعی کرم انگلی است. محققان در یکی از مقالات، ۵ مرحله زندگی کرم طناب دار را شرح می‌دهند و می‌گویند این کرم می‌تواند در هر بخشی از بدن تشکیل شود، اما در نهایت به روده مهاجرت می‌کند. در مراحل ابتدایی کرم حاوی مخاط لزج است، اما در مرحله پنجم کرم شبیه یک رشته مخاط چسبناک به‌طول تقریبی ۱ متر می‌شود.

به نظر می‌رسد کرم طناب‌دار از تعدادی حباب برای پیشروی و حرکت استفاده می‌کند. این حباب‌ها حالت مکِشی دارند که موجب اتصال کرم به روده می‌شود و هنگام دفع، جلوی خروج کرم از بدن را می‌گیرند. البته پژوهش دیگری برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

رونیکس

کرم طناب دار یا مخاط روده؟

بر اساس نظریه علمی دیگری، کرم طناب دار چیزی نیست جز مخاط یا سایر ضایعات روده. این محققان می‌گویند اشتباه‌گرفتن غشاهای مخاطی و ضایعات دیگر با کرم بسیار شایع است. البته مثل نظریه انگل، برای اثبات این ادعا نیز شواهد کمی وجود دارد.

مخاط روده مانند سدی سلولی مانع ورود میکروارگانیسم‌های مضر از روده به جریان خون می‌شود. این سلول‌ها مثل سایر سلول‌های بدن مرتب بازسازی می‌شوند و می‌ریزند. این ریزش طبیعی است، اما ریزش زیاد سلول‌ها می‌تواند نشانه بیماری‌های گوارشی مانند بیماری التهابی روده یا سرطان کولون یا روده بزرگ باشد.

تشخیص کرم طناب دار

کرم طناب‌دار ممکن است طی تنقیه یا سایر فرایندهای پاکسازی روده خارج شود. در صورتی‌ که کرم‌های طناب دار انگلی باشند، می‌توان از فرایندهای استاندارد تشخیص عفونت‌های انگلی استفاده کرد و پزشک با کمک یکی‌دو آزمایش بیشتر انگل‌ها را تشخیص می‌دهد. این آزمایش‌ها عبارت‌اند از:

تشخیص کرم طناب دار

درمان کرم طناب دار

پزشکان درباره ماهیت کرم طناب‌دار اتفاق‌نظر ندارند، پس درمان استانداردی هم برای آن تعیین نشده است. حتی مشخص نیست که به درمان نیاز دارد یا خیر. با توجه به نظر محققانی که کرم طناب دار را نوعی انگل می‌دانند، انجام تنقیه اکالیپتوس و آبلیمو کارساز است.

بر اساس گزارش‌ها حذف کرم طناب‌دار، یبوست و علائم مربوط به آن را کاهش می‌دهد و اگر این کرم از بدن خارج نشود، می‌تواند سمومی را رها کند که اثراتی منفی دارد. بنابراین با فرض اینکه کرم طناب دار نوعی انگل روده است، استفاده از داروهای ضدانگل مثل آلبندازول یا مبندازول می‌تواند مفید باشد. همچنین استفاده از داروهای مربوط به نوع دیگری از کرم روده به‌نام آسکاریس هم پیشنهاد می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فردی علائمی شبیه یبوست دارد که از بین نمی‌روند، باید به پزشک مراجعه کند. این علائم عبارت‌اند از:

  • نفخ یا ورم شکم؛
  • اجابت مزاج دردناک یا دشوار؛
  • سفتی، خشکی یا گلوله‌ای‌بودن مدفوع؛
  • مدفوع کمتر از ۲ بار در هفته.

اگر فردی به داشتن کرم مشکوک است، باید به پزشک مراجعه کند. علائم کرم‌های انگلی عبارت‌اند از:

پیشگیری از ابتلا به کرم طناب دار

همان‌طور که گفتیم پزشکان درباره ماهیت کرم طناب‌دار اتفاق‌نظر ندارد، پس روش پیشگیری از آن مشخص نیست. البته با روش‌های زیر می‌‌توانید به‌طور کلی از ابتلا به کرم انگلی جلوگیری کنید:

  • آب تمیز بنوشید: اگر احتمال می‌دهید که آب منطقه‌ای آلوده است، از آب بسته‌بندی‌شده استفاده کنید و از یخ برای خنک‌کردن نوشیدنی استفاده نکنید.
  • دست‌هایتان را مرتب بشویید: بعد از دست‌زدن به خاک و حیوانات، حتما دست‌هایتان را بشویید.
  • در آب تمیز شنا کنید: فقط در آب کلردار شنا کنید و از شناکردن در آب‌هایی که ممکن است حاوی فاضلاب شهری باشند پرهیز کنید.
  • مراقب سیستم گوارشتان باشید: رژیم سرشار از غذاهای فراوری‌شده می‌تواند در ایجاد پلاک مخاطی یا کرم طناب دار نقش داشته باشد. از میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و غلات سالم استفاده کنید.
  • برنامه خواب منظمی داشته باشید: خواب نامنظم می‌تواند روی بدن و هاضمه شما اثر بگذارد. ۷ تا ۹ ساعت خواب منظم در شب می‌تواند از میکروب‌های سالم روده حمایت کند.
  • از روش‌های آرام‌سازی استفاده کنید: استرس، اضطراب و سایر احساسات قوی می‌تواند سبب سلامت گوارش و هاضمه شما شود. تکنیک‌های آرام‌سازی به کاهش این اثرات کمک می‌کنند.
  • مراقب حساسیت غذایی باشید: هر فردی ممکن است دچار حساسیت غذایی شود، از کودک گرفته تا بزرگ‌سال. اگر با خوردن غذایی خاص مشکلات گوارشی پیدا می‌کنید، بهتر است برای بررسی حساسیت غذایی به پزشک مراجعه کنید.

شما بگویید

شما چقدر با کرم طناب دار آشنا هستید؟ تا به حال به چنین موردی برخورده‌اید؟ در صورت تمایل می‌توانید تجربه یا نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه بنویسید و این مقاله را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستانتان ارسال کنید.


در ادامه بخوانید: معده درد عصبی، علائم و را‌ه‌های درمان آن
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع medicalnewstoday healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 10 دیدگاه)
  1. بهمن می‌گوید

    سلام چندروزی هست که داخل مدفوع من همچین چیزی وجود داره آیا جای نگرانی هست البته بصورت تکه تکه شده از سه تا پانزده سانتی

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام بهمن عزیز؛
      آیا علائمی مثل یبوست، تب یا سایر مواردی که در مقاله بهش اشاره کردیم دارید؟ پیشنهاد می کنم برای اطمینان آزمایش بدین.

  2. بهمن می‌گوید

    سلام خیر هیچ‌علائمی ندارم حالم خوبه البته مدت دوماه پیش به علت عفونت قدد لنفاوی و دندان دچار ضعف جسمی بسیار شدیدی شده بودم که خدارو شکر بخیر گذشت تا الان که مشکلی نداشتم بلغم هم داشتم ولی نمیدونم چی هستن گه گاهی هستن گه گاهی هم نه ولی کمتر شده ممنون که پاسخگو هستید تشکر

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلامت باشید
      پیشنهاد میکنم برای اطمینان آزمایش بدین

  3. نورمحمدی می‌گوید

    سلام . ممنون از مطالب خوبتون
    من اول ماه بعد مدفوع یک چیز به اندازه یک انگشت از من دفع شد .
    بعد دیگر نبود تا 5 یا 6 روز قبل اما این دفعه با وجود اینکه من هیچ ماده غذایی قرمزی در چند روز نخورده بودم حالت قرمز خیلی کمرنگ بود .
    امروز صبح هم دیدم دوباره نارنجی قرمز کم رنگ
    خیلی ترسیدم
    هیچ علایمی ندارم
    حدودا اواخر فروردین و اوایل اردبهشت اندوسکوپی کولونسکوپی و انواع ازمایشات رو انجام دادم . یعنی حدودا یک ماه قبل اولین روییت این مورد . همه جواب ها بدون مشکل بودن . چیکار باید بکنم . لحظه ای که دفع میشه خیلی خیلی میترسم
    ممنون

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام دوست عزیز؛
      یعنی چیزی می بینید شبیه کرم و با رنگ نارنجی یا قرمز؟
      پیشنهاد می کنم آزمایش انگل بدین تا از نگرانی دربیاین