چگونه از وسایل اضافی دل بکنیم

0

بسیاری از ما وسایلی در خانه داریم که سال‌ها در کمد یا انبار خاک خورده‌اند، ولی به‌دلیل خاطراتی که با آنها داریم یا این تصور که ممکن است روزی به دردمان بخورند، نمی‌توانیم از آنها دل بکنیم. وابستگی عاطفی به بعضی از هدایا، سوغاتی‌ها و یادگاری‌ها نیز گاهی مشکل‌ساز می‌شود. نگه‌داشتن همه این وسایل فقط موجب شلوغی و به‌هم‌ریختگی محل زندگی ما می‌شود. در ادامه روش‌هایی را برای دل‌کندن از وسایل اضافی پیشنهاد می‌دهیم، از بهره‌بردن از حافظه دیجیتالی گرفته تا کمک‌کردن به دیگران.

۱. مشخص کنید که چه‌چیزی ارزش نگه‌داشتن دارد

هنگام ارزیابی وسایلتان به این فکر کنید که دقیقا درباره چه‌چیزی احساساتی هستید؟ شاید به خود آن وسیله احساسی نداشته باشید و ارتباط آن با شخص، مکان یا زمانی خاص برایتان مهم باشد. بدون داشتن شیئی فیزیکی برای یادآوری نیز می‌توانید آن خاطره را در دل خود زنده نگه دارید، ولی اگر خود آن وسیله را دوست دارید، ارزش نگه‌داشتن دارد.

رونیکس

برای بررسی بهتر ارزش وسایل و اشیا می‌توانید چنین سؤالاتی از خود بپرسید:

  • چرا این وسیله را نگه داشته‌ام؟
  • می‌توانم نگهداری از آن را بر عهده فرد دیگری بگذارم؟
  • آیا نگه‌داشتن یک عکس از آن کافی است؟
  • شخص دیگری می‌تواند بهتر از من از آن استفاده کند؟
  • واقعا چه‌چیزی را می‌خواهم نگه دارم؟
  • الان به چه‌چیزی نیاز دارم؟

۲. لباس‌ها و وسایل اضافی خود را به دیگران ببخشید

گاهی لباس‌ها و وسایل اضافی ما سالم و قابل‌استفاده هستند، ولی چون نمی‌دانیم که با آنها چه کنیم، آنها را نگه می‌داریم. وسیله‌ای که در خانه ما بی‌استفاده و اضافی است، می‌تواند برای دیگری لازم و مفید باشد. بنابراین می‌توانیم آن را به کسی ببخشیم که بهش نیاز دارد. شاید حتی در خانواده یا دوستان کسی باشد که آن وسیله به کارش بیاید. با این کار هم خانه خود را مرتب و خلوت کرده‌ایم و هم به دیگران کمک کرده‌ایم.

گاهی عکس‌های قدیمی، جایزه‌ها و دفتر خاطرات ما به درد دیگران نمی‌خورند و نمی‌توانیم آنها را به دیگران ببخشیم. ولی بسته به اینکه چه هستند، به چه کسی تعلق داشته‌اند یا مربوط به چه زمانی هستند، ارزش اهداکردن به بایگانی‌ها یا موزه‌های محلی را دارند.

۳. خود را ملزم به نگه‌داشتن و استفاده‌کردن از هدایا نکنید

بعضی‌ها هدایا را نگه می‌دارند، چون تصور می‌کنند کسی که هدیه را به آنها داده است انتظار دارد که آنها حتما از آن استفاده کنند. ولی ممکن است که او چنین انتظاری نداشته باشد. حتی اگر چنین انتظاری داشته باشد، انتظار بیجایی است. چیزی که هدیه داده شده مال شماست و می‌توانید هرطور می‌خواهید از آن استفاده کنید. بنابراین اگر نخواهید آن را نگه دارید، این حق شماست.

۴. احساس گناه را از خود دور کنید

بسیاری از افراد وسایل و اشیای اضافی را به‌دلیل احساس گناه نگه می‌دارند نه علاقه‌ای که به آنها دارند یا زنده‌نگه‌داشتن خاطرات. نخستین گام برای رهاشدن از وسایل اضافی بررسی دقیق احساساتمان است. اگر وسیله‌ای را به‌خاطر احساس گناه نگه داشته‌اید، یعنی به آن نیازی ندارید. احساس گناه احساسی کاملا بیهوده است و باید وسایل اضافی را دور بریزید تا نظمی به محل زندگی‌تان بدهید. هنگام تصمیم‌گیری درباره نگه‌داشتن وسایل، درگیر احساس گناه نشوید و کاملا منطقی و عاقلانه تصمیم بگیرید.

۵. وسایلتان را در حافظه دیجیتالی ذخیره کنید

می‌توانید اسناد یا عکس‌هایتان را اسکن کنید و در حافظه دیجیتالی ذخیره کنید مگر اینکه برگه یا عکس اصلی را برای منظور خاصی نیاز داشته باشید. با این کار فضای زیادی در خانه را خالی خواهید کرد. اگر نمی‌توانید از وسایل خاطره‌انگیزی مانند اسباب‌بازی‌های دوران کودکی دل بکنید، از آنها عکس بگیرید. وسایل دیگری که می‌توانید ازشان عکس بگیرید عبارت‌اند از:

  • صفحات دفتر خاطرات؛
  • هدایا و جوایز دوران مدرسه؛
  • کارت‌پستال‌های قدیمی؛
  • وسایلی که شما را یاد روزهای خوب می‌اندازند.

با این روش می‌توانید عکس‌ها را نگه دارید و وسایل را دور بریزید. می‌توانید با این عکس‌ها آلبوم‌های دیجیتالی بسازید و خاطرات خوبتان را برای همیشه نگه دارید.

۶. دفتری از عکس‌ها و یادگاری‌ها درست کنید

استفاده از اسکرپ بوک برای یک جا جمع کردن عکس ها و خاطرات

می‌توانید برای جمع‌کردن تعداد زیادی از عکس‌ها و چیزهای خاطره‌انگیزتان در یک جا، از این روش استفاده کنید تا هروقت خواستید، به‌راحتی بتوانید برای مرور خاطرات آن را ورق بزنید. عکس‌ها، نامه‌ها و بریده‌های مجله‌ها و روزنامه‌ها را داخل این دفتر قرار دهید. می‌توانید در حاشیه صفحه‌ها نیز یادداشت‌هایی درباره اهمیت آن عکس یا برگه بنویسید. این دفتر می‌تواند به یادگاری ارزشمندی برای نسل‌های بعدی خانواده تبدیل شود.

۷. درباره وسایل اضافی دیگران با آنها به توافق برسید

اگر با شخص دیگری زندگی می‌کنید که وسایل اضافی‌اش را دور نمی‌ریزد، ممکن است وادارکردن او به دورریختن آنها نتیجه خوبی نداشته باشد. در این شرایط بهتر است که با او به توافق برسید. می‌توانید از او بخواهید که وسایل اضافی‌اش را داخل اتاقش بگذارد و آنها را در فضاهای مشترک خانه قرار ندهد. شاید هم بتوانید او را راضی کنید که چند وسیله مهم را بیرون از اتاقش بگذارد و سایر وسایل اضافی را دور بریزد. البته اگر خودتان وسایل اضافی‌تان را دور بریزید و همه‌چیز را مرتب کنید، شاید دیگران نیز ترغیب شوند که همین کار را انجام دهند.

۸. ظاهر و کاربری وسایل اضافی خود را تغییر دهید

برای حفظ ارتباط خود با وسیله‌ای بی‌استفاده چیز جدیدی با آن بسازید که ارزش احساسی آن را حفظ کند. مثلا سنگ انگشتری قدیمی را در دست‌بندی استفاده کنید که بیشتر با ظاهر و سلیقه‌تان همخوانی دارد یا با مجموعه‌ای از تی‌شرت‌ها یا لباس‌هایی که دیگر نمی‌پوشید ولی برایتان خاطره‌انگیز هستند، لحاف بدوزید. تلاش برای خلق چیزی خاص که قرار نیست گوشه اتاق خاک بخورد، ارزشش را دارد.

۹. از چند تا یکی را نگه دارید

اگر چند وسیله خاطره‌انگیز شبیه به هم دارید، مثلا حیوانات عروسکی دوران کودکی‌تان، فقط یکی از آنها را نگه دارید. با این کار همچنان آن وسیله و خاطره مربوط به آن را حفظ می‌کنید و فضای کمد و اتاقتان نیز کمی خلوت‌تر می‌شود.

۱۰. . میراث خانوادگی را به دیگران یا به موزه‌ها ببخشید

اگر وسیله‌ای از خانواده‌تان به شما رسیده‌ است که به آن علاقه یا نیازی ندارید، احساس نکنید که متعهد به نگه‌داشتن آن هستید. وسیله‌ای که در خانه شما اضافی است می‌تواند برای یکی از خویشاوندانتان بسیار ارزشمند باشد. پس پیش از دورانداختن وسیله‌ای که به شما به ارث رسیده است یا قراردادن آن در انبار، از دیگران بپرسید که به آن نیاز دارند یا نه. حتی شاید بتوانید آن وسیله را به بایگانی محلی یا موزه نیز اهدا کنید.

سخن پایانی

امیدواریم که با انجام پیشنهادهای بالا بتوانید از وسایل خاطره‌انگیز ولی اضافی خود رها شوید و فضای خانه را کمی خلوت‌تر کنید. با این کار جای کافی برای وسایل جدید و نو خواهید داشت و مهم‌تر از آن به‌جای اینکه مدام در گذشته بمانید، در زمان حال زندگی خواهید کرد.

شما بگویید

به‌نظر شما کدام‌یک از روش‌‌های پیشنهادی در این مقاله مؤثر و کاربردی است؟ آیا راه‌های دیگری نیز وجود دارد؟ می‌توانید در بخش «ارسال دیدگاه» تجربه‌ها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: برای مرتب کردن راحت‌تر کمد لباس‌هایتان، به این سؤالات پاسخ دهید
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع thespruce gogreendrop
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.