کشور اکراین را بهتر بشناسید

0

نام کشور اکراین این روزها بیشتر از همیشه در رسانه‌ها شنیده می‌شود. احتمالا درباره این کشور، جغرافیا، تاریخچه و جاذبه‌های گردشگری آن کنجکاو هستید. در ادامه با «چطور» همراه باشید تا درباره این کشور اروپای شرقی بیشتر بخوانید.

اکراین کجاست؟

اکراین کشوری در اروپای شرقی و دومین کشور بزرگ قاره اروپا بعد از روسیه است. پایتخت این کشور شهر کی‌یف است که در شمال این کشور قرار دارد و رودخانه دنیپر از آن عبور می‌کند.

رونیکس
پایتخت: کی‌یف
جمعیت: ۴۳میلیون‌ و ۸۷۹هزار نفر
مساحت: ۶۰۳هزار و ۵۴۹ کیلومتر مربع
نوع حکومت: جمهوری چندحزبی واحد با یک مجلس قانون‌گذاری
رئیس‌جمهور: ولادیمیر زلنسکی

تاریخچه

اوکراین بعد از دوره‌های طولانی و متوالی که زیر سلطه روسیه، مشترک‌المنافع لهستان‌لیتوانی و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود، در اواخر قرن بیستم به استقلال کامل رسید. اوکراین دوره‌ای کوتاه در سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ استقلال را تجربه کرده بود، اما در فاصله دو جنگ‌ جهانی، لهستان، رومانی و چکسلواکی بر بخش‌هایی از غرب اوکراین حکومت می‌کردند.

بعد از این تاریخ، اوکراین به‌عنوان جمهوری شوروی سوسیالیستی اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شد. هم‌زمان با شروع فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱، پارلمان اکراین حاکمیت خود را در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۰ و استقلال کامل اوکراین را در تاریخ ۲۴ اوت ۱۹۹۱ اعلام کرد.

مردم اوکراین این اقدام پارلمان را در همه‌پرسی اول دسامبر ۱۹۹۱ تأیید کردند. با انحلال اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱، اوکراین کاملا مستقل شد. این کشور نام رسمی خود را به اوکراین تغییر داد و به تأسیس اتحادیه کشورهای مستقل همسود کمک کرد. اعضای این اتحادیه تعدادی از کشورهایی هستند که قبلا جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند.

جغرافیا

اکراین از شمال با بلاروس، از شرق با روسیه، از جنوب با دریای آزوف و دریای سیاه، از جنوب‌غربی با مولداوی و رومانی و از غرب با مجارستان، لهستان و اسلواکی همسایه است. در جنوبی‌‌ترین نقطه از شرق اکراین، تنگه‌ کرچ قرار دارد که اکراین را از روسیه جدا می‌کند و راه ارتباطی بین دریای آزوف و دریای سیاه است.

مردم اکراین

بیشتر مردم اکراین به زبان اوکراینی صحبت می‌کنند که با الفبای سیریلیک نوشته می‌شود. این زبان ارتباط نزدیکی با روسی دارد، اما به زبان لهستانی هم شباهت‌های مشخصی دارد. مذهب غالب در اکراین ارتدکس شرقی است که تقریبا نیمی از جمعیت به آن اعتقاد دارند.

به‌دلیل موقعیت جغرافیایی این کشور، فرهنگ اکراین تحت‌تأثیر فرهنگ‌های اروپای غربی و روسیه قرار گرفته است. این تأثیرات به‌ویژه در نیمه‌های غربی و شرقی کشور مشهود است.

حمله روسیه به اکراین

در تاریخ ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی، روسیه به اکراین حمله کرد. بحران روسیه و اکراین از سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود. بیشتر کشورهای دنیا این تهاجم را محکوم کردند و تحریم‌های جدید علیه روسیه باعث بحران مالی در این کشور شده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری کشور اکراین

اکراین دومین کشور بزرگ اروپاست، اما معمولا گردشگران نادیده‌اش می‌گیرند. این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی مقصد گردشگری ارزانی است و به‌خاطر فرهنگ متفاوت و آثار تاریخی متعدد، بسیار جذاب‌تر از آن است که مردم تصور می‌کنند. کلیساهای باشکوه، قلعه‌های قدیمی، تپه‌های جنگلی انبوه و سواحل دریای سیاه تنها بخشی از جذابیت‌های اکراین برای گردشگران‌اند.

در ادامه با ۱۰ جاذبه گردشگری برتر این کشور آشنا می‌شوید.

۱۰. شهر اومان (Uman)

اومان - اکراین

شهر اومان در مرکز کشور اکراین و در کرانه‌ رود اومانکا قرار دارد. این شهر فضایی آرام‌تر از شهرهای شلوغ اطرافش دارد. بعضی از جذابیت‌های گردشگری این شهر عبارت‌اند از:

  • تماشای آب‌نمای «مروارید عشق»؛
  • گشت‌وگذار در بازار روزانه؛
  • دیدن معماری‌های رنگارنگ و کلیساهایی با رنگ‌های پاستلی؛
  • سرزدن به یادبودهای جنگ‌جهانی دوم؛
  • بازدید از صومعه باسیلیان (Basilian Monastery) که در سال ۱۷۶۴ ساخته شده و قدیمی‌ترین بنای این شهر است.

اگر عاشق طبیعت‌گردی هستید هم از گشت‌وگذار در اومان لذت می‌برید، چون این شهر مرکز تحقیقات باغداری است. تور بازدید از مرکز تحقیقاتی گیاه‌شناسی و گشت‌وگذار در پارک سوفیفسکی مطمئنا نظر شما را جلب می‌کند.

۹. شهر راخیف (Rakhiv)

راخیف - اکراین

راخیف مرتفع‌ترین شهر اکراین است و در جنگل‌های انبوه غرب اکراین قرار دارد. این شهر کوهستانی زیبا مقصدی عالی برای علاقه‌مندان و دوستداران پیاده‌گردی در طبیعت و کوه‌پیمایی است. رود زیبای تایسا از این شهر می‌گذرد و دهکده‌ آرام و کوهستانی دیلاو همان مقصد آرامی است که دنبالش می‌گردید.

اگر دوست دارید با فرهنگ محلی آشنا شوید، جشنواره Hutsul Brynza را از دست ندهید. این جشنواره در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و می‌توانید در آن از خوراکی‌های محلی، رقص‌های سنتی و آواز محلی لذت ببرید.

۸. شهر چرنیهیف (Chernihiv)

چرنیهیف - اکراین

چرنیهیف یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اکراین و شهری ویژه برای عاشقان معماری است که در کرانه رود دسنا در شمال این کشور قرار دارد. آثار معماری قرون‌وسطایی مانند کلیسای کاترین با گنبدهای طلایی‌اش و کلیسای جامع ترنسفیگوریشن (Transfiguration) پنج‌گنبدی، مهم‌ترین آثار دیدنی این شهرند.

در این شهر از ۲ صومعه باستانی بازدید کنید که داخل غاری در حومه شهر قرار دارند و در اطراف کاخ کاچانیوکا قدم بزنید که متعلق به قرن هجدهم است و معماری زیبای نئوکلاسیک، باغ‌های زیبا و دریاچه دارد.

۷. تفریحگاه اسکی بوکاول (Bukovel)

بوکاول - اکراین

بوکاول بزرگ‌ترین مقصد اسکی‌بازان در اکراین و یکی از محبوب‌ترین مقصدهای زمستانی این کشور است. این مجموعه بزرگ‌ترین تفریحگاه اسکی در اروپای شرقی است که با کوه‌های پوشیده از درخت احاطه شده و منظره‌ای چشم‌نواز و دل‌انگیز دارد.

در این مجموعه انواع تفریحات زمستانی و سرگرمی‌های جذاب برای هر سن و سالی وجود دارد. فرقی نمی‌کند مهارت شما در ورزش‌های زمستانی چقدر باشد؛ در هر صورت اینجا امکان تجربه‌کردن این ورزش‌ها و لذت‌بردن از آنها را دارید. بهترین زمان برای سفر به این منطقه از ماه دسامبر تا آوریل است و در ژانویه بیشترین برف را دارد.

۶. شهر چرنیوتسی (Chernivtsi)

چرنیوتسی - اکراین

این شهر در دامنه کوه‌های کارپات در غرب اکراین قرار دارد. به این شهر «وین کوچک» می‌گویند چراکه معماری مشابه این شهر اتریشی دارد و زمانی بخشی از امپراتوری اتریش‌مجارستان بوده است. این شهر از نظر فرهنگی و تاریخی اهمیت زیادی برای اکراین دارد.

خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده پر از کافه‌های دنج و آرام، بناهای تاریخی سبک باروک، کتاب‌فروشی‌های قدیمی و پارک‌ها هستند. در سفر به این شهر فرصت بازدید از دانشگاه ملی را از دست ندهید. این بنا شبیه کاخی باشکوه و یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور اکراین است.

۵. قلعه کامیانتس-پودیلسکی (Kamianets-Podilskyi)

قلعه پودیلسکی - اکراین

شهر کامیانتس-پودیلسکی در غرب اکراین بیش از همه به‌خاطر این قلعه شهرت دارد. یکی از مهم‌ترین دلایلی سفر گردشگران به این شهر کوچک، قلعه‌ای است که انگار از دل قصه‌ها بیرون آمده. این قلعه مشرف به رودخانه اسموتریچ (Smotrych) و واقعا باشکوه و چشم‌نواز است و بی‌تردید یکی از زیباترین قلعه‌ها در کل اروپای شرقی محسوب می‌شود.

این شهر غیر از قلعه جاذبه‌های دیگری هم دارد. خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده محله‌ قدیمی شهر با با بناهای قدیمی قرون‌وسطایی و خانه‌هایی به‌رنگ‌های پاستلی احاطه شده‌اند. جشنواره بالون‌سواری در بهار و تماشای آبشار در دره‌ Smotrichsky از دیگر جذابیت‌های این شهر زیبا هستند.

۴. چرنوبیل

چرنوبیل - اکراین

برای علاقه‌مندان به تاریخ، چرنوبیل یکی از تاریک‌ترین مقصدهای گردشگری دنیاست. چرنوبیل محل روی‌دادن فاجعه‌‌ای هسته‌ای در سال ۱۹۸۶ است که به مرگ هزاران نفر منجر شد. منطقه ممنوعه چرنوبیل که در حال‌ حاضر به شهر ارواحی وهم‌انگیز در شمال استان کی‌یف تبدیل شده قرار است به جاذبه گردشگری بزرگی تبدیل شود. شبکه HBO هم به‌تازگی مستندی درباره چرنوبیل ساخته است.

در چرنوبیل می‌توانید از نزدیک شاهد ویرانی شهر باشید؛ ساختمان‌های ویران‌شده و دارایی‌های رهاشده توسط کسانی که مجبور به فرار برای نجات جان خود بودند. تورهای همراه با راهنما در دسترس‌ و فرصتی برای آشنایی با این تراژدی‌اند. فعلا فیلم‌برداری در این منطقه ممنوع است، اما رئیس‌جمهور اوکراین قول داده با بازسازی اساسی منطقه که آن را برای گردشگران ایمن‌تر می‌کند، این ممنوعیت هم لغو شود.

۳. شهر اودسا (Odessa)

اودسا - اکراین

اودسا در جنوب غربی اکراین ابتدا تحت سلطه یونانی‌ها، سپس عثمانی‌ها و در نهایت روس‌ها بود. این شهر تاریخ جالبی دارد که تمام آن از طریق موزه‌های بسیار عالی این شهر روایت می‌شود. امروزه اودسا شهری مدرن با معماری خیره‌کننده، کافه‌های زیبا و سواحل فوق‌العاده است. این شهر واقع در ساحل شمال غربی دریای سیاه اغلب «مروارید دریای سیاه» نامیده می‌شود.

زندگی شبانه پرجنب‌‌وجوش و فرصت‌های بی‌نظیر برای خرید در کنار سایر ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی اودسا باعث شده‌اند این شهر مقصد گردشگری کاملی برای سفر تابستانی گردشگران بین‌المللی باشد.

۲. شهر لِویو (Lviv)

لویو - اکراین

لویو بزرگ‌ترین شهر در غرب اوکراین است و محله‌ای تاریخی دارد که جان می‌دهد برای گشت‌وگذار. این شهر که در سال ۱۲۴۰ بنا شد به‌نام لئو، پسر ارشد پادشاه روتنیا، نام‌گذاری و چندین بار بین لهستانی‌ها و روس‌ها دست به دست شد تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۹۱ استقلالش را به دست آورد.

این شهر پر از بناهای یادبود، موزه، بناهای تاریخی و یافته‌های باستان‌شناسی است که قدمت آنها به قرن پنجم برمی‌گردد. لویو پر از گالری هنری است از جمله گالری ملی هنر لویو که میزبان بیش از ۵۰هزار اثر هنری است. اگر اهل جاذبه‌های فرهنگی باشید، در این شهر هیچ کمبودی حس نمی‌کنید، از اپرا و باله گرفته تا اجراهای هنری در کافه‌ها.

۱. کی‌یف (Kyiv)

کی‌یف، اکراین

مقصد شماره یک گردشگری اکراین بدون‌ شک پایتخت این کشور است که در شمال آن قرار دارد. این شهر اروپایی مملو از معماری دوره تسلط شوروی، صومعه‌ها، کلیساهای گنبدطلایی و خیابان‌های زیباست. این شهر بین گردشگران دست‌کم گرفته شده است، بنابراین در آن خبری از تله‌های توریستی نیست!

کی‌یف که قدمت آن به سال ۴۸۲ میلادی بازمی‌گردد، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپای شرقی است. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به موزه معماری بومی و قوم‌نگاری اشاره کرد که یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های روباز در اروپاست. این شهر از نظر جاذبه‌های فرهنگی و هنری مثل تئاتر، اپرا و اجراهای موسیقی هم مقصدی محبوب است.

سؤالات رایج درباره اکراین

۱. زبان رسمی مردم اکراین چیست؟

در اکراین ۲۰ زبان مختلف وجود دارد. بر اساس سرشماری‌ها، ۶۷‌درصد از جمعیت به‌ زبان اکراینی و ۳۰درصد به زبان روسی صحبت می‌کنند.

۲. آیا می‌توان به چرنوبیل سفر کرد؟

از سال ۲۰۱۱ تورهایی محدود برای بازدید از چرنوبیل برگزار می‌شوند.

۳. واحد پول اکراین چیست؟

واحد پول اکراین گریونا است. هر دلار آمریکا تقریبا ۳۰ گریونا است.

۴. رئیس جمهور اکراین کیست؟

ولادیمیر الکساندرویچ زلنسکی، بازیگر و کمدین سابق، از سال ۲۰۱۹ رئیس‌جمهور اوکراین است.



در ادامه بخوانید: بهترین شهرهای اروپا برای قدم زدن و گردش پیاده

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع touropia britannica
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.