آرزو داشتن به چه معناست؟ چطور به آرزوهایمان برسیم؟

0

آرزو داشتن یکی از لذت‌بخش‌ترین و زیباترین قسمت‌های زندگی است. همین آرزوها و رؤیاهایمان هستند که به افکار و اعمال ما جهت می‌دهند و انگیزه ما برای برداشتن هر قدم هستند. در این مقاله درباره انواع مختلف آرزوها، تأثیرشان بر زندگی و نحوه رسیدن به آنها صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نشانه‌های آرزو داشتن

آرزوهایی که افراد دارند می‌توانند از نظر میزان دست‌یافتنی‌بودنشان با هم متفاوت باشند. بعضی از افراد آرزوهای ساده‌ای دارند و بر اهدافی متمرکز هستند که دستیابی به آنها نسبتا آسان است. برخی دیگر آرزوهای بزرگ‌تری دارند که رسیدن به آنها به‌مراتب سخت‌تر است.

برخی از نشانه‌های داشتن آرزوهای بزرگ در زندگی عبارت‌اند از:

رونیکس
  • رؤیاپردازی درباره آرزوهای بزرگ؛
  • فکرکردن به گام بعدی خود برای رسیدن به آرزوها؛
  • تجسم آرزو در ذهن؛
  • ارزیابی نقاط ضعف برای قوی‌ترشدن؛
  • سخت کارکردن برای تبدیل‌شدن به بهترین نسخه خود.

کوچکی یا بزرگی آرزویتان ممکن است با احساس ارزشمندی شما مرتبط باشد. داشتن آرزوهای بزرگ می‌تواند انگیزه‌‌دهنده باشد و ممکن است نشان‌دهنده این باشد که به توانایی خود برای دستیابی به آن آرزوها ایمان دارید. آرزوهای کوچک نیز می‌توانند نشان‌دهنده کمبود خودباوری باشند.

انواع آرزوها

به‌گفته محققان ۲ نوع آرزوی اصلی داریم که هرکدام به دسته‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند. در ادامه انواع آرزوها را بررسی می‌کنیم.

۱. آرزوهای درونی

آرزوهای درونی اغلب بر مواردی متمرکز هستند مانند:

  • ایجاد روابط معنادار با دیگران (وابستگی)؛
  • کمک به جامعه و جهان (تولید)؛
  • داشتن رفاه جسمی و روانی خوب (سلامت)؛
  • رشد فردی.

نمونه‌هایی از آرزوهای درونی عبارت‌اند از:

  • اجتماعی: آرزوهای اجتماعی می‌توانند شامل مواردی مانند دوست‌یابی، ایجاد روابط و داوطلب‌شدن برای انجام کاری برای کمک به جامعه باشند.
  • خانوادگی: این آرزوها می‌توانند شامل انجام کارهایی مانند شروع رابطه، ازدواج و بچه‌دارشدن باشند.
  • مهارتی: گاهی اوقات آرزوی کسب مهارتی را داریم که به آن علاقه‌مندیم. مثلا ممکن است آرزو داشته باشیم موسیقی‌دان یا هنرمندی حرفه‌ای شویم.

۲. آرزوهای بیرونی

هدف آرزوهای بیرونی اغلب دستیابی به چیزهایی مانند جذابیت جسمی، ثروتمندشدن یا محبوب‌بودن است.

نمونه‌هایی از آرزوهای بیرونی عبارت‌اند از:

  • آرزوهای مالی: آرزوهای مرتبط با پول آرزوهای رایجی هستند. این آرزوها اغلب شامل رسیدن به هدف مالی خاص (مانند استقلال مالی) یا کسب مقدار مشخصی پول هستند. آرزوهای مالی اغلب با نتایج منفی نیز مرتبط هستند. بر اساس تحقیقات، افرادی که ارزش خود را بر اساس موفقیت مالی می‌سنجند، بیشتر مستعد استرس، اضطراب و کاهش استقلال هستند.
  • آرزوهای مبتنی بر شهرت: جلب احترام دیگران یکی از آرزوهای بیرونی رایج است که ممکن است هدف از آن معروف‌‌شدن در مقیاس بزرگ باشد. البته گاهی هم ممکن است هدف محبوب‌‌شدن در گروه‌های اجتماعی محدود و کوچک‌تر باشد.
آرزوهای شغلی می‌توانند در هر ۲ دسته قرار بگیرند. این آرزوها شامل کسب مهارت‌، تجربه یا دستاوردهای شغلی هستند. درست است که گاهی این آرزوها مانند ثروتمندشدن بیرونی هستند، اما می‌توانند هدفی درونی هم داشته باشند، مثل رشد شخصی، خودآگاهی و مشارکت در جامعه.

چگونه آرزوهایمان را پیدا کنیم و پرورش بدهیم؟

چگونه آرزوهایمان را پیدا کنیم و پرورش بدهیم؟

گاهی اوقات افراد آرزوهای بزرگ و زیادی برای زندگی‌شان دارند، اما گاهی هم واقعا مطمئن نیستند که چه آرزوهایی دارند. اگر در تلاش برای پیداکردن یا پرورش آرزوهایتان هستید، کارهایی هست که با انجام‌دادنشان می‌توانید از تأثیر مثبت این آرزوها مطمئن شوید.

۱. از خودتان سؤال بپرسید

فکر کردن درباره رؤیاها یا علایقتان می‌تواند به شما اطلاعاتی درباره چیزهایی بدهد که می‌خواهید.

  • برخی از چیزهایی که آرزو دارید روزی به دست بیاوریدشان یا تجربه‌شان کنید چیستند؟
  • بعضی از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید و بیشترین هیجان یا اشتیاق را به آنها دارید چیستند؟

۲. به خودتان زمان بدهید

اگرچه آرزوها می‌توانند انگیزه‌دهنده و الهام‌بخش باشند، نیازی نیست که همین حالا برای فهمیدن همه‌چیز به خودتان فشار بیاورید. به خودتان فرصت یادگیری و رشد بدهید. چیزهای جدید را امتحان کنید، اطلاعاتی درباره خودتان جمع‌آوری کنید و سپس به این فکر کنید که آموخته‌هایتان چگونه می‌توانند شما را به آرزوهایتان برسانند.

۳. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

آرزوها برای مهم‌بودن نیازی به بزرگ یا دست‌نیافتنی‌بودن ندارند. بله افراد دیگر ممکن است آرزوهای بسیار بزرگی داشته باشند، اما این به معنای مناسب‌بودن آن آرزوها برای شما یا زندگی‌تان نیست. به‌جای مقایسه خودتان با دیگران باید روی یافتن آرزوهایی تمرکز کنید که به شما کمک می‌کنند در زندگی‌تان احساس رضایت کنید.

۴. هدفتان را پیدا کنید

فهمیدن اینکه چه چیزی به زندگی شما معنا و هدف می‌دهد نیز می‌تواند به شما برای پیداکردن و پرورش آرزوهایتان کمک کند.

۵. با مشاور صحبت کنید

گاهی اوقات نداشتن آرزو می‌تواند ناشی از مشکلات سلامت روان مانند اضطراب یا افسردگی باشد. اگر برای پیداکردن انگیزه تلاش می‌کنید یا علاقه‌تان را به کارهایی از دست داده‌اید که قبلا از انجامشان لذت می‌بردید، مهم است که با درمانگر یا متخصص سلامت روان صحبت کنید. درمان‌هایی مانند دارودرمانی و روان‌درمانی می‌توانند به رفع چنین مشکلاتی کمک کنند.

تأثیر آرزوها

آرزوهای شخصی بلندمدت می‌توانند به شما کمک کنند سبک زندگی و کارهای خاصی را انتخاب کنید که شما را در مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان قرار دهند. مثلا فردی که آرزویش پزشک‌شدن است، در طول زندگی‌اش مسیری را در پیش می‌گیرد که به او کمک می‌کند در نهایت به هدف پزشک‌شدنش برسد یا حداقل احتمال موفقیتش را افزایش دهد.

علاوه بر این، آرزو داشتن می‌توانند به زندگی‌تان هدف و معنا ببخشد. این آرزوها امید شما برای ادامه‌دادن زندگی هستند. آرزو داشتن می‌تواند به شما کمک کند به‌جای صرف وقت برای کارهای بیهوده، به‌سمت اهدافتان قدم بردارید.

داشتن چشم‌اندازی برای آینده می‌تواند به شما کمک کند انگیزه بیشتری داشته باشید. وقتی تصویری از آنچه می‌خواهید در ذهن دارید، این تصویر می‌تواند به شما کمک کند روی کارهایی متمرکز بمانید که باید انجام دهید تا در نهایت به آن آرزو برسید.

چند توصیه برای رسیدن به آرزوهایتان

۱. خودآگاهی خود را افزایش دهید

باید آگاهی‌تان به آرزوها را افزایش بدهید. این کار باعث می‌شود مسائل و کارهای بیهوده را تشخیص بدهید و از انجامشان اجتناب کنید.

۲. تغییر را بپذیرید

همه آرزوها به نتیجه نمی‌رسند. گاهی اوقات شرایط تغییر می‌کند یا متوجه می‌شوید آرزویتان چیزی نیست که دیگر بخواهید دنبالش کنید. پذیرش تغییر، منعطف‌بودن برای عوض‌کردن راه می‌تواند به شما کمک کند برای رسیدن به اهداف جدید آماده شوید.

۳. کاری را بکنید که دوست دارید

تحقیقات نشان می‌دهند وقتی افراد اهدافی را دنبال می‌کنند که آرزویش را دارند، بهتر می‌توانند سختی‌ها و موانع مسیر را پشت‌سر بگذارند.

دام‌های بالقوه

مهم است که بدانیم آرزوها همیشه هم مفید نیستند. چند نمونه‌ که ممکن است غیرمفید یا حتی مخرب باشند:

  • آرزوهایی که جامعه یا فرهنگ آنها را ایدئال می‌دانند، صرف نظر از اینکه واقعا برای شما شادی می‌آورند یا خیر؛
  • آرزوی چیزهایی که در زندگی روزمره شما درگیری ایجاد می‌کنند یا به روابط شما با افراد دیگر آسیب می‌زنند؛
  • آرزوی چیزهای غیرواقعی یا بسیار دست‌نیافتنی.

شما بگویید

تا به حال به آرزوهایتان فکر کرده‌‌اید؟ اصلا آرزوهایتان را می‌شناسید؟ چه کاری برای رسیدن به آرزوهایتان انجام می‌دهید؟ امیدواریم این مقاله محرکی برای فکرکردن به آرزوهایتان باشد. لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان درباره آرزو داشتن را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: چه چیزی مانع رسیدن ما به اهداف‌مان می‌شود و چطور بر آنها غلبه کنیم؟

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


منبع verywellmind
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.