عجیب ترین کتاب های دنیا؛ از معرفی گناهان رایج تا اعتراض به نظام مالیات

1

ادوارد بروک هیچینگ نویسنده کتاب‌های «اطلس آسمان»، «اطلس شبح» و «اطلس طلایی» علاقه‌مند به جمع‌آوری کتاب‌های نایاب و عجیب است. او عجیب‌ترین و خارق‌العاده‌ترین کتاب‌ها را از سراسر جهان در کتابخانه «مرد دیوانه» جمع کرده است. در ادامه، درباره تعدادی از عجیب ترین کتاب های دنیا می‌خوانیم. این مقاله را از دست ندهید.

۱. هفدهمین یادداشت، سفرهای سال ۱۸۱۸ اثر کنستانتین ساموئل

کتاب قدیمی یادداشت هفدهم

رونیکس

در این اثر، تصاویر و اطلاعاتی درباره ماهی‌هایی می‌بینیم که وجود ندارند. ماجرای انتشار این اطلاعات غیرواقعی از این قرار است که کنستانتین ساموئل رافینسک، مورخ طبیعی فرانسوی، برای تحقیقات به کنتاکی سفر می‌کند تا با دوست و همکارش جان جیمز آدوبون دیدار و همکاری کند. آدوبون که ظاهرا از دست این مهمان ناخوانده در عذاب بوده، برای دست‌انداختن و تمسخر او اطلاعات و توصیفات غیرواقعی از موجودات محلی کنتاکی به او می‌دهد و در کمال تعجب رافینسک بدون هیچ تحقیق و پرسشی این اطلاعات را در کتابش منتشر می‌کند.

۲. کتاب مثلثی کنت سنت ژرمن

کتاب مثلثی

این کتاب اثری رمزگذاری‌شده است که نویسنده‌اش ادعا می‌کند راز افزایش عمر را در آن نوشته است. کنت سنت ژرمن کیمیاگر و ماجراجویی فرانسوی بود که اروپای قرن ۱۸ را با این ادعایش به هیجان آورد. او همچنین ادعا می‌کرد آن‌قدر پیر است که حضرت عیسی را به‌چشم دیده است.

۳. پواسنز و خرچنگ‌ها اثر لویی رنارد

پواسنز و خرچنگ ها

نویسنده این اثر عجیب کتاب‌فروشی هلندی است که در این مجموعه اطلاعاتی از آبزیان اندونزی را جمع‌آوری کرده است. موجوداتی که او ادعا می‌کند پیدا کرده است بسیار عجیب هستند‌. طبق تصاویر کتاب، یکی از آنها ماهی چهارپایی است که به‌گفته خودش مثل سگ او را دنبال کرده است. کتاب شامل ۴۶۰ تصویر است که نویسنده طی ۳۰ سال جمع‌آوری‌شان کرده است و با توجه به تصاویر، این اثر بیشتر کتابی هنری است تا یک کتاب علمی.

۴. راه آسان آماده‌شدن برای اعتراف اثر کریستف لوتربرو

راه آسان برای آماده سازی اعتراف

روحانی فرانسوی این کتاب را در سال ۱۶۷۷ منتشر کرد و چنان از آن استقبال شد که کتاب بارها تجدید چاپ شد. محتوای کتاب در واقع فهرستی از همه گناهانی است که در قرن ۱۷ می‌شد انجامشان داد. این اثر با فهرست‌کردن مجموعه کاملی از کارهای ناشایست، به گناهکاران فراموشکار کمک می‌کرد که گناه خود را پیدا و راحت‌تر به گناهانشان اعتراف کنند.

۵. بیست برش پنیر آمریکایی

۲۰ برش پنیر آمریکایی

بن دنزر فقط ۱۰ نسخه از این کتاب ۲۰صفحه‌ای پنیری درست کرد. همان‌طور که از نام کتاب مشخص است، محتوایش فقط پنیر است. ۲۴ برش پنیر آمریکایی تقریبا ۳٫۵ دلار قیمت دارد، اما دنزر هر ۲۰ برش را به‌قیمت ۲۰۰ دلار فروخت. ۱ نسخه از این اثر هم در کتابخانه دانشگاه میشیگان نگهداری می‌شود.

۶. کتابچه راهنمای ریاضیات

راهنمای ریاضیات

نویسنده ناشناس این کتاب از تصاویر موش‌ها برای آموزش ریاضی استفاده کرده است. او با همین تصاویر محاسبه حجم‌های سه‌بعدی و مباحث هندسی را هم توضیح می‌دهد.

۷. قرآنی که با خون صدام حسین نوشته شده است

قرانی با خون صدام حسین

صدام حسین، دیکتاتور عراقی، به‌مناسبت تولد ۶۰سالگی‌اش دستور داد قرآنی با خون او نوشته شود. این کتاب را عباس شاکر جودی البغدادی، خوشنویس عراقی، نوشت. نوشتن این قرآن ۲ سال طول کشید و در این مدت حدود ۲۷ لیتر خون از بدن صدام حسین گرفتند. این اثر پس از اتمام در بغداد به نمایش گذاشته شد، اما هم‌اکنون امکان بازدید عموم از آن وجود ندارد.

۸. کتاب کدکس سرافینیانوس

کتاب کدکس سرافینیانوس از عجیب ترین کتاب های دنیا

آنچه این اثر را در فهرست عجیب ترین کتاب‌ های دنیا قرار می‌دهد، نامفهوم‌بودنش است. کتاب پر از تصاویری است که بسیار پیچیده به نظر می‌رسند و تاکنون الگوی مشخصی برای مفهوم آنها و ارتباطشان با هم پیدا نکرده‌اند. این تصاویر شامل جانوران، گیاهان و آناتومی انسان است که در بسیاری از موارد سورئالیستی تصویر شده‌اند. از آن عجیب‌تر متن کتاب است که به‌زبان عجیب و نامفهومی نوشته شده و تاکنون کسی نتوانسته است رمزگشایی‌اش کند. نویسنده این کتاب لوئیجی سرافینی، هنرمند و معمار ایتالیایی است.

۹. پاتریا آمادا اثر وینیسیوس لئونسیو

پاتریا آمادا اثر وینیسیوس لئونسیو از عجیب ترین کتاب های دنیا

کتاب پاتریا آمادا علاوه‌ بر عجیب‌بودن، اثری اعتراضی نیز هست. در واقع این کتاب اعتراضی است به قوانین مالیاتی کشور برزیل که هر جلد از آن به یک کد مالیاتی اختصاص دارد. لئونسیو درباره انگیزه‌اش از خلق این کتاب می‌گوید: «به‌نظرم کسی باید برای اعتراض به تحقیرهایی که بابت پرداخت مالیات خود در این کشور تحمل می‌کنیم کاری می‌کرد.» کتاب ۴۱هزار صفحه دارد و ضخامتش ۲ متر و ۱۰ سانتی‌متر است.

۱۰. کتاب آفریقای الفبایی اثر والتر آبیش

کتاب آفریقای الفبایی

ویژگی‌ای که این کتاب را در فهرست عجیب ترین کتاب های دنیا قرار می‌دهد، استفاده جالب نویسنده از کلمات است؛ همه کلمات استفاده‌شده در فصل اول کتاب با حرف a شروع می‌شوند و در فصل‌های بعدی حروف به‌ترتیب اضافه می‌شوند، مثلا در فصل دوم کلمات با حرف a یا b شروع می‌شوند و در فصل سوم c هم اضافه می‌شود. این روند تا اضافه‌شدن حرف z ادامه دارد.

۱۱. گدسبی اثر ارنست وینسنت رایت

گدسبی اثر ارنست وینسنت رایت

گدسبی کتابی ۵۰هزارکلمه‌ای به‌زبان انگلیسی است. چرا این‌قدر روی تعداد کلماتش تأکید می‌کنیم؟ چون نویسنده تلاش کرده است در هیچ‌کدام از این کلمات از حرف e استفاده نکند و طبیعتا این مسئله کار نویسنده را حسابی سخت کرده و باعث شده است از کلمات عجیب و نامأنوسی استفاده کند.

شما بگویید

به نظر شما هیچ‌یک از این کتاب‌ها خواندنی‌اند؟ تا به حال کتابی خوانده‌اید که محتوایش خیلی برایتان عجیب بوده باشد؟ شما چه کتاب‌های عجیبی را می‌شناسید؟ اگر اطلاعات و یا تجربه خاصی در این زمینه دارید، لطفا در قسمت نظرات برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: طولانی ترین رمان های جهان و داستان جذاب و خواندنی هرکدام از آنها
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع theguardian zmescience bustle
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. جاوید ایران می‌گوید

    نکرونومیکون