تحلیل شخصیت enfj؛ قهرمان تیپ‌های شخصیتی MBTI

6

شخصیت enfj یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی در تست شخصیت‌شناسی MBTI است. این تست کاربردهای مختلفی دارد و با سنجش ۴ عامل درون‌گرایی یا برون‌گرایی، احساسی یا منطقی، حسی یا شهودی، ادراکی یا قضاوتی در شخصیت انسان‌ها دیدگاهی درباره خودشان به آنها ارائه می‌دهد. با شناخت ویژگی‌های تیپ‌های شخصیتی مختلف هم می‌توانید خودتان را بهتر درک کنید و هم روش ارتباط صحیح با افراد را بر اساس تیپ شخصیتی‌شان یاد بگیرید. در این مقاله شخصیت enfj را بررسی می‌کنیم که بین تیپ‌های MBTI‌ عنوان «قهرمان» را از آن خود کرده است.

کلیات تیپ شخصیت enfj

enfj اولین حروف ۴ ویژگی برونگرا، شهودی، احساسی و قضاوتی هستند و فقط ۲٫۵درصد از مردم جهان چنین شخصیتی دارند. اولین نکته‌ای که در مواجهه با چنین افرادی توجهتان را جلب می‌کند رفتار دوستانه آنهاست. البته گاهی هم این رفتار برایشان خسته‌کننده می‌شود، زیرا بعضی وقت‌ها بیشتر از اینکه مراقب خودشان باشند و به احساساتشان توجه کنند، دنبال جلب رضایت دیگران هستند و به تأیید دیگران اهمیت می‌دهند.

رونیکس

enfjها در زندگی به ارزش‌ها اهمیت زیادی می‌دهند. آنها گاهی برای اصلاح دیگران تلاش می‌کنند که آنها را به پیروی از این ارزش‌ها وادار کنند. این رفتار تیپ شخصیتی enfj دیکتاتورگونه است و اطرافیان را می‌رنجاند. این افراد معمولا انتقادها را به خود می‌گیرند و حتی زمانی که نظری انتقادی نباشد هم تصور می‌کنند به آنها انتقاد شده است و جبهه می‌گیرند.

۵ ویژگی اصلی تیپ شخصیتی enfj

یکی از مزیت‌های تست شخصیت‌شناسی MBTI نتیجه واضحی است که ارائه می‌دهد. با بررسی ۴ ویژگی enfj می‌توانید به رفتارها و ذهنیت آنها پی ببرید. در ادامه ۵ ویژگی‌ اصلی را می‌گوییم که ممکن است در رفتار enfjها مشاهده کنید. این ویژگی‌های مثبت آنها را برای پذیرش مسئولیت‌های مهم در زندگی شخصی و کاری آماده می‌کنند.

۱. صمیمی هستند

صمیمیت از ویژگی های شخصیت ENFJ

افرادی با شخصیت enfj هیچ‌وقت برای ارتباط برقرارکردن با آدم‌های جدید مشکلی ندارند و حتی اگر برای اولین بار با کسی صحبت ملاقات کرده باشند، خیلی راحت می‌توانند با او صمیمی شوند و بدون اینکه به حریم شخصی او تجاوز کنند، با او ارتباط برقرار کنند.

احتمالا در جمع‌های مختلف افرادی را دیده‌اید که به‌راحتی با همه دوست می‌شوند و توجه‌ها را به خودشان جلب می‌کنند. آنها قهرمانان MBTI هستند. صمیمیت یکی از نقاط قوت enfjهاست که به آنها برای شبکه‌سازی کمک می‌کند.

۲. باملاحظه هستند

باملاحظه‌بودن در عین صمیمیت علت اصلی جذابیت enfjهاست. آنها در ارتباط‌سازی و تصمیم‌گیری همه جوانب را می‌سنجند و سعی می‌کنند موقعیتی دو سر بُرد ایجاد کنند. این افراد هیچ‌وقت قبل از اینکه با کفش‌های کسی راه بروند، راه‌رفتنش را قضاوت نمی‌کنند! آنها هنگام تصمیم‌گیری به ذهنیت و نظرات دیگران هم توجه می‌کنند و به ارزش‌های مخاطبشان هم بها می‌دهند.

۳. جامعه‌محور هستند

اگر در رفتار شخصی تبعیض دیدید، مطمئن باشید که او enfj نیست. این افراد نیاز گروه را بر نیازهای افراد مقدم می‌دانند و حتی گاهی از نیازهای خودشان هم به‌خاطر صلاح دیگران می‌گذرند. این یکی از ۱۰ قانون طلایی رهبری است که به موفقیت آنها کمک می‌کند.

یکی از تخصص‌های شخصیت enfj جمع‌کردن افراد با تیپ‌های شخصیتی مختلف و تشکیل تیم یا شبکه است.

این افراد به‌خوبی می‌توانند اختلافات دیگران را حل کنند و میانجی‌هایی حرفه‌ای هستند. enfjها از اصطکاک و تنش در گروه متنفرند و به محض اینکه مشکلی بین دوستانشان ایجاد شود، برای رفع آن کاری می‌کنند. آنها مردمانی خوش‌قلب هستند و به‌معنی واقعی کلمه می‌توانند قهرمان باشند.

۴. چشم‌انداز بلندمدت دارند

شخصیت enfj به برنامه‌های کوتاه‌مدت محدود نمی‌شود و جزو افرادی نیست که فقط یک قدم جلوتر را می‌بینند. چشم‌انداز بلندمدت آنها هم برای خودشان و هم برای افرادی که با آنها در ارتباط هستند مزیت‌‌های بسیاری دارد. این افراد برای تعیین اهداف کلی فردی و گروهی زمان می‌گذارند برای آینده طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که به نفع همه باشد.

۵. اجتماعی هستند

برونگرایی شخصیت enfj با مفهوم متضاد درونگرایی فرق دارد. بهتر است بگوییم enfjها افرادی اجتماعی و خونگرم هستند که همیشه حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند دیگران را سرگرم کنند. توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف و اهمیت‌دادن به دیگران در روابط از دیگر ویژگی‌های شخصیتی آنهاست.

نقاط ضعف و نقاط قوت شخصیت enfj

هرکدام از تیپ‌های شخصیتی mbti نقاط ضعف و قوت منحصربه‌فردی دارند که با شناختشان می‌توانید ضعف‌ها را مهار و روی تقویت توانایی‌ها تمرکز کنید.

نقاط قوت شخصیت enfj

  • تفاوت همدلی و همدردی را می‌دانند و می‌توانند با همدلی دیگران را به‌خوبی درک کنند.
  • باملاحظه هستند و پیش از تصمیم‌گیری و انجام هرکاری به آینده فکر می‌کنند.
  • خونگرم هستند.
  • خیلی جذاب‌اند و وقتی در جمع هستند، توجه دیگران را جلب می‌کنند.
  • کاریزماتیک و مردم‌دار هستند.
  • منظم هستند.
  • اجتماعی هستند.

نقطه‌ضعف‌های شخصیت enfj

  • انتقادپذیر نیستند و به کوچک‌ترین انتقادی واکنش نشان می‌دهند.
  • به نظر دیگران اهمیت زیادی می‌دهند و دنبال تأییدشدن هستند.
  • ایدئال‌گرا هستند.
  • در تصمیم‌گیری‌ها دچار تردید می‌شوند.
  • به خودشان کمتر از دیگران توجه می‌کنند.
  • گاهی بیش از حد همدلی می‌کنند و توانایی مدیریت دیگران را از دست می‌دهند.
  • گاهی به‌خاطر حمایت بیش از حد و کنترل دیگران، آزادی عمل را از آنها می‌گیرند.

وضعیت تیپ شخصیتی ENFJ در روابط عاطفی

این افراد معمولا با ۱۵ تیپ شخصیتی دیگر مشکلی ندارند و می‌توانند با هرکسی در رابطه باشند؛ تنها نکته مهم این است که در رابطه تفاوت‌ها و ارزش‌های طرفین درک شده باشند.

ENFJ در رابطه عاطفی

این افراد ترجیح می‌دهند در روابطی قرار بگیرند که در کنار شریکشان فرصت رشد داشته باشند. آنها از بحث‌کردن درباره موضوعات عمیق مثل عشق، فلسفه زندگی یا خودشناسی لذت می‌برند. enfjها پتانسیل زیادی برای سازمان‌دهی رابطه عاطفی و ساختن زندگی عاشقانه با شریکشان دارند.

افرادی با شخصیت enfj معمولا آینده‌نگر هستند و نگه‌داشتن تمرکز در لحظه حال و جایی که اکنون در آن قرار دارند برایشان سخت است. این ویژگی گاهی مسئله‌ساز می‌شود، مثلا ممکن است نتوانند بر اساس واقعیت‌های موجود با شریکشان ارتباط برقرار کنند و مدام دنبال ایدئال‌ها باشند. این مسئله در افرادی که شریک آنها هم احساسی است (تیپ‌های شخصیتی با f) بیشتر دیده می‌شود.

enfjها گرم و صمیمی هستند و افرادی مناسب برای برقراری روابط بلندمدت محسوب می‌شوند. آنها شریکشان را برای رشد و رسیدن به اهدافش تشویق می‌کنند و از تشویق‌شدن و حمایت هم لذت می‌برند. درک متقابل مهم‌ترین ارزش آنها در رابطه است.

وضعیت تیپ شخصیتی ENFJ در محل کار

ویژگی‌های شخصیتی و نقاط قوت enfjها در هر شغلی برای آنها کاربردی است. این افراد در محیط کارشان بین افراد مختلف هماهنگی ایجاد می‌کنند و موقعیت‌های دو سر برد می‌سازند. enfjها از تعامل با دیگران در محیط کار لذت می‌برند و با قرارگرفتن در اجتماع و انجام کارهای مفید انرژی می‌گیرند.

این افراد از اعضای تیمشان حمایت می‌کنند تا به اهداف فردی که برای خود تعیین کرده‌اند برسند. حمایت enfjها از دیگران زمانی بیشتر می‌شود که اهداف فردی و ارزش‌های آنها با ارزش‌های خودشان هماهنگ باشند. enfjها دیگران را به ایجاد تغییرات مثبت تشویق می‌کنند و به‌خاطر توجه ویژه‌ای که به همکارانشان دارند، محبوب می‌شوند.

افرادی با شخصیت enfj به‌خاطر چشم‌انداز بلندمدتی که دارند ترجیح می‌دهند در مجموعه‌هایی کار کنند که به ایده‌های بزرگ و بلندمدت نیاز دارد. آنها دوست دارند ایده‌هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، راهکارهای جدید کشف کنند و تصمیماتی بگیرند که به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کنند. ویژگی‌های شخصیتی آنها به گونه‌ای است که هم توانایی مدیریت و رهبری سازمان را به آنها می‌دهد و هم امکان فعالیت به‌عنوان یکی از اعضای تیم را برایشان فراهم می‌کند.

تنها نقطه‌ضعف enfjها در محیط کار انتقادپذیرنبودنشان است. زمانی که احساس کنند همکارانشان درباره آنها نظر منفی دارند یا منتقد هستند، ناراحت می‌شوند و تصور می‌کنند برای دیگران ارزشی ندارند؛ حتی گاهی به‌خاطر نظر دیگران درباره خودشان، احساس شرم دارند و فکر می‌کنند به‌اندازه کافی خوب نبوده‌اند.

مشاغل مناسب برای شخصیت ENFJ

بهترین مشاغل شخصیت ENFJ

  • تدریس؛
  • سرمایه‌گذاری؛
  • فعال اجتماعی؛
  • مددکار و خیّر؛
  • مدیر فروش و بازاریابی (این شغل در صورتی برای شخصیت ENFJ مناسب است که محصولات یا خدمات ارائه‌شده با ارزش‌های فردی او سازگار باشند).

نکاتی برای پیشرفت ENFJها در زندگی

این تیپ شخصیتی می‌تواند موهبتی الهی باشد، البته به شرطی که بدانید چطور و در چه موقعیت‌هایی باید از ویژگی‌هایش استفاده کنید. این ۳ نکته طلایی برای موفقیت افرادی با شخصیت ENFJ را در نظر بگیرید.

  1. دنبال محیط‌ها و روابطی باشید که امکان تأثیرگذاری روی دیگران را برای شما فراهم می‌کنند. شما به‌خاطر ویژگی‌های شخصیت‌تان از موقعیت‌های بردبرد و فضاهایی لذت می‌برید که در آنها می‌توانید برای دیگران ارزش افزوده ایجاد کنید. پس در هر تصمیم‌گیری به منافع خود و طرف مقابلتان فکر کنید.
  2. گاهی باید خودتان را کنترل کنید و از مرزهای دیگران نگذرید. بعضی وقت‌ها ممکن است به‌خاطر حمایتگری و همدلی بیش از حد در کارهای دیگران دخالت کنید. شما قصد بدی ندارید، اما با این کارها دیگران را دچار مشکل می‌کنید. اجازه بدهید دیگران کارهایشان را به روشی انجام بدهند که صلاح می‌دانند. تا زمانی که کسی از شما کمک نخواسته است پیش‌قدم نشوید.
  3. ENFJها عبارات «چه می‌شد اگر…» را زیاد تکرار می‌کنند. این نشان از ایدئال‌گرایی و زیاده‌خواهی آنها دارد. گاهی اوقات ترکیب ایدئال‌گرایی و چشم‌انداز بلندمدت باعث فرورفتن فرد در وهم و خیال و دوری از واقعیت‌ها می‌شود و تصمیم‌گیری را مختل می‌کند. ایدئال‌گرایی و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت کنترل‌شده بسیار خوب هستند،‌ اما اگر زیاده‌روی کنید هم شما و هم عزیزانتان دچار مشکل می‌شوید.

کلام آخر

شخصیت ENFJ مزیت‌های بسیاری دارد. این تیپ شخصیتی مثل اسبی چموش است که اگر رام‌کردنش را یاد بگیرید، می‌تواند به شما تا رسیدن به قله‌های موفقیت سواری بدهد. مهار برخی از جنبه‌های منفی این شخصیت و تقویت ابعاد مثبت آن تنها رمز رام‌کردن این اسب چموش است که کسی جز خود شما از عهده آن برنمی‌آید.

شما بگویید

اگر شخصیت ENFJ دارید، به ما بگویید که چقدر از ویژگی‌هایی گفته‌شده در این مقاله را دارید. اگر در روابط شخصی و کاری تجربه‌ای دارید که به تیپ شخصیتی‌تان برمی‌گردد، لطفا آن را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: آیا می‌توانیم شخصیت‌مان را تغییر دهیم؟

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع mindbodygreen indeed
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. نرگس می‌گوید

    خیلی عالیه
    تحلیل بقیه تایپ‌های MBTI رو هم بذارید ممنون میشم

    1. فاطمه مهراسبی می‌گوید

      از توجهتون ممنونیم. حتما در آینده‌ای نزدیک همه تایپ‌های شخصیتی رو تحلیل می‌کنیم.

  2. Seyed Alireza می‌گوید

    سلام
    باید تشکر کنم از سایت و این مقالات

    راستش من یک enfj هستم
    البته حداقل در بیرون از خونه با همه اوکی هستم و ارتباط میگیریم و معمولا دوست دارن ب بقیه کمک کنم
    اما این همش مال بیرون جمع های خانوادگی هست
    وقتی صحبت از جمع های خانوادگی هست (خونواده ما خیلی در جمعیت هست ؛ خیلی 🙃!) من تو خونه میمونم
    اگه برم با کمتر کسی ارتباط میگیرم
    بودن تو اون جمع برام عذاب آوره
    و …
    کاملا برعکس چیزی ک معمولا هست

    ببخشید طولانی شد
    ب نظر شما این طبیعی هست ؟

    1. فاطمه مهراسبی می‌گوید

      سلام. ما هم از توجه شما ممنونیم.
      بله کاملا طبیعیه که ما با یک سری از افراد در دایره ارتباطاتمون، رابطه‌ای گرم و صمیمانه داشته باشیم و با گروهی دیگه، رابطه‌ای رسمی و غیرصمیمی داشته باشیم.

  3. ارسلان می‌گوید

    سلام ، کاملا درست بود . این تیپ شخصیتی در کنار نقاط قوت فراوانی که داره نقاط منفی هم داره که باید مراقب بود همون ها پاشنه آشیل ما در مراودات اجتماعی نشن .

    1. فاطمه مهراسبی می‌گوید

      سلام. بله شناخت ضعف‌ها و قدرت‌های خودمون در روابط اجتماعی خیلی کمک‌کننده‌ست.