چگونه می‌توانم حسابدار دورکار و فریلنسر شوم؟

2

این روزها در سطح جهانی، کار به‌صورت فریلنسری بسیار رواج پیدا کرده است. اکثر مشاغل به‌صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند. نیروهای کار نیز در خانه خود به‌صورت دورکاری یا فریلنسری کار خود را انجام می‌دهند. ویروس کرونا نیز تعداد مشاغل دورکاری را دوچندان کرد. این ویروس به همه نشان داد که نیروهای کاری می‌توانند فعالیت خود را از راه دور نیز ادامه دهند. همین موضوع باعث شد تا انواع مشاغل دورکاری به فهرست مشاغل اضافه شوند. در این مقاله قصد داریم تا درباره حسابدار دورکار و فریلنسر صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا ببینید حسابدار دورکار کیست و چطور می‌توان یک حسابدار فریلنسر شد؟

فریلنسری چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم درباره حسابداری به‌صورت فریلنسری صحبت کنیم، بهتر است خود فریلنسری را معرفی نماییم. فریلنسری در حقیقت یک سبک کاری به حساب می‌آید. این سبک کاری مدتی است که با گسترش سیستم اینترنت مطرح شده است. در گذشته هر کس برای آنکه بتواند کاری را انجام دهد، باید در یک محیط کار حاضر می‌شد. این موضوع ترافیک را افزایش می‌داد. همچنین هزینه‌های یک شرکت را هم بیشتر می‌کرد. یک شرکت باید یک فضای بزرگ را با امکانات کافی در اختیار کارمندان خود قرار می‌داد. به این ترتیب مجبور به افزایش خدمات یا کالاهای خود می‌شد. کارفرمایان بر این باور بودند که سیستم کار سنتی باعث هماهنگی بیشتر می‌شود. در این میان برخی افراد نیز احساس می‌کردند که می‌توانند به‌صورت دورادور کار خود را به نحو احسن انجام دهند و اصلاً احتیاجی به حضور فیزیکی در محل کار خود ندارند.

به این ترتیب شاخه‌ای از مشاغل به‌صورت فریلنسری یا همان دورکاری به وجود آمد. برای مثال برخی افراد همانند مترجم‌ها، تایپیست‌ها و البته حسابداران نشان دادند که برای انجام پروژه‌های کاری خود، نیازی به حضور فیزیکی ندارند. حسابدار دورکار نیز از انواع فریلنسری است که به تازگی بسیار طرفدار پیدا کرده است. اما جدای اینها، آیا می‌دانید که حسابداری شرکت ها چگونه انجام می شود؟ در حقیقت حسابداری بخش‌های مختلفی دارد. یک حسابدار خبره وظایف مختلفی به عهده خواهد داشت. به همین شکل، انواع فریلنسری هم برای شغل حسابداری تعریف می‌شود.

رونیکس

انواع فریلنسری

فریلنسری به‌صورت کلی دو نوع مختلف دارد. شما می‌توانید به‌صورت نیمه وقت یا تمام وقت و به‌صورت پروژه‌ای فریلنسری کنید. توجه داشته باشید که نیمه وقت یا تمام وقت در یک دسته قرار می‌گیرند. منظور از فریلنسری تمام وقت یا نیمه وقت این است که شما ساعات کاری خاصی را به یک خاص متعهد هستید و در این ساعات امکان انجام کار دیگری را ندارید. اپراتورهای پشتیبانی دورکار را می‌توان بهترین نمونه از این دسته دانست. آن‌ها موظف هستند تا در ساعات خاص، با اینکه دورکار هستند، مشغول به کار باشند. به این ترتیب فقط به جای آنکه در محیط کار باشند، همان ساعت را در محیط خانه یا هر جای دیگر سپری می‌کنند.

نوع دوم فریلنسری، فریلنسری پروژه‌ای است. این نوع فریلنسری برای مترجم‌ها، برنامه‌نویس‌ها، طراح‌ها و انواع دیگر مشاغل مطرح می‌شود. در این نوع فریلنسری فرد می‌تواند به‌صورت هم‌زمان با چند کارفرما و شرکت خود حقیقی یا حقوقی همکاری داشته باشد. تا زمانی که پروژه‌ها با کیفیت کافی و در زمان مقرر به دست کارفرما برسد، هیچکس نمی‌تواند از این روش گله‌مند باشد. این نوع روش فریلنسری درآمد بیشتری دارد. البته در عین حال منطقاً همان طور که انتظار می‌رود، خبری از حقوق ثابت نیست. یعنی هر روزی فرد کار کند، درآمد خواهد داشت و وقتی که کار نکند، درآمدی عاید او نمی‌شود. برای مثال یک طراح سایت می‌تواند هم‌زمان چند پروژه مختلف را از مشتریان و شرکت‌های مختلف بگیرد و پس از پایان پروژه، هزینه آن را دریافت نماید.

حسابداری چه نوع فریلنسری است؟

خب در این مقاله قصد داریم تا درباره حسابداری دورکاری یا فریلنسری صحبت کنیم. پس باید بگوییم که حسابداری فریلنسری از کدام نوع است؟ در حقیقت فریلنسری حسابداری را می‌توان به هر دو شکل انجام داد. برخی افراد خبره در زمینه حسابداری و مخصوصاً حسابرسی، انواع پروژه‌های حسابداری را به‌صورت دورکاری قبول می‌دهند و به پایان می‌رسانند. از طرف دیگر با توجه به اینکه کار حسابداری نیاز به تخصیص زمان مشخصی به هر شرکت ندارد. برخی دیگر چند قرارداد تمام وقت با شرکت‌های مختلف به‌صورت فریلنسری عقد می‌کنند. به این ترتیب هم‌زمان از چند شرکت مختلف کسب درآمد می‌کنند. به همین خاطر مدتی است که آموزش حسابداری بر اساس سیستم فریلنسری نیز ارائه می‌شود.

وظایف یک حسابدار فریلنسر چیست؟

حسابداری فریلنسری نیز هیچ تفاوتی با حسابداری حضوری ندارد. یک حسابدار دورکار می‌تواند تمامی وظایف یک حسابدار حضوری را انجام دهد. خوشبختانه با کمک برنامه‌های ارتباطی اینترنتی مختلف، ارتباط بین کارفرما و حسابدار دورکار نیز به‌خوبی انجام می‌شود. به‌صورت کلی وظایف یک حسابدار دورکار شامل موارد زیر می‌شود:

  • بررسی صورت‌های مالی مشتریان
  • ثبت و ضبط تمامی اطلاعات مالی
  • بررسی دوره‌ای حساب‌های شرکتی
  • ایجاد اظهارنامه مالیاتی
  • تسلط کامل بر استانداردهای حسابداری
  • داشتن زمان کافی برای حسابداری
  • داشتن تجربه کافی
  • گردش کار و عدم تکرار

چگونه یک حسابدار دورکار شوم؟

مدرک تحصیلی در کنار آموزش‌های تکمیلی اولین گام برای تبدیل شدن به یک حسابدار دورکار است. پس باید حسابداری را در بهترین آموزشگاه حسابداری ایران آموزش ببینید و مدرک آن را هم در دست داشته باشید. پس از آن باید حداقل بین 2 تا 3 سال به‌صورت حضوری حسابداری کنید. اینکه بدون هیچگونه تجربه حسابداری بخواهید از همان ابتدا به یک حسابدار دورکار تبدیل شوید، شما را دچار دردسر می‌کند. پس برای اینکه چنین مشکلی برای شما پیش نیاید، بهتر است حداقل بین 2 تا 3 سال تجربه حسابداری حضوری پیدا کنید. بعد از آن باید شروع به آموزش برنامه‌های مختلف فریلنسری کنید.

برای مثال در سیستم فریلنسری باید از برنامه‌های هماهنگ‌سازی تیمی همانند ترلو، گوگل درایو، گوگل میتینگ، اسکایپ، واتساپ و… استفاده کنید. هر مجموعه و شرکتی از یک برنامه خاص فریلنسری در کنار برنامه‌های حسابداری خود استفاده می‌کند. بعد از مدتی فعالیت به‌عنوان یک حسابدار دورکار، درباره اینکه بیشتر چه برنامه‌هایی رایج هستند، اطلاع پیدا خواهید کرد. سپس نوبت به ساخت رزومه می‌رسد. رزومه سازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های کارتان خواهد بود. در این حالت باید تمامی تجربه‌های کاری، تخصص‌های فنی در حوزه حسابداری و البته تخصص نرم‌افزاری در زمینه فریلنسری را در رزومه خود درج کنید.

در نهایت این رزومه را برای شرکت‌هایی که نیاز به حسابدار دورکار دارند ارسال می‌کنید. آن‌ها با شما تماس می‌گیرند و شما را به مصاحبه کاری حضوری دعوت می‌کنند. شما در مصاحبه حضوری باید آن‌ها را قانع کنید که مهارت کافی در حسابداری دارید و می‌توانید با تخصیص زمان کافی در محیطی غیر از محیط شرکتی، تمام وظایف خود را به نحو احسن انجام دهید.

فریلنسری حسابداری؛ شغل بدون مرز و محدودیت

وقتی که شما به یک حسابدار دورکار خبره تبدیل شوید، هیچ مرزی شما را محدود نمی‌کند. شما می‌توانید با شرکت‌هایی در شهرهای دیگر و حتی کشورهای دیگر نیز همکاری داشته باشید. فقط کافی‌ست تا رزومه قدرتمند و عالی خود را برای شرکت‌های مختلف ارسال کنید. به این ترتیب می‌توانید یک شبکه عالی از همکاران داشته باشید که همگی به‌صورت دورکاری فعالیت می‌کند و کار خود را نیز گسترش دهید.

در نهایت باید گفت که حسابداری دورکاری شغلی روشی عالی برای همکاری با شرکت‌ها برای دو طرف است. شرکت‌ها در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند و حسابداران هم می‌توانند با شرکت‌های متعدد به‌صورت هم‌زمان همکاری داشته باشند، در محیط راحتی کار کنند و البته هزینه‌های حمل و نقل هم دیگر پرداخت نکنند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. مینا می‌گوید

    مرسی عالی بود
    راجع به حسابداری بدون گذروندن دانشگاه مقاله ای هست بخونم؟

    1. الناز طرزمنی می‌گوید

      دوست عزیز سلام
      برای آشنایی مقدماتی می‌تونی این مقاله رو بخونی ولی برای یادگیری به‌شکل حرفه‌ای دوره‌های مختلفی به شکل آنلاین و حضوری وجود داره که با جستجو در اینترنت پیداشون می‌کنی.
      موفق باشی