بهترین مجموعه کتاب های جهان؛ از ارباب حلقه ها تا امانت‌بگیرها

20

نویسنده در مجموعه کتاب فرصت بیشتری برای شکل‌دادن به شخصیت‌های داستان دارد، بنابراین می‌توانیم این شخصیت‌ها را بهتر بشناسیم و شاهد رشدشان در گذر زمان باشیم. فایده دیگر خواندن مجموعه داستان برای طرفداران کتابخوانی این است که پس از تمام‌شدن یکی از جلدهای مجموعه، سراغ جلد بعدی می‌روید و تا مدتی نگران انتخاب کتاب بعدی برای خواندن نخواهید بود. اگر با یک مجموعه به‌خوبی ارتباط برقرار کنید، پس از مدتی احساس خواهید کرد که شخصیت‌هایش را مثل دوستان نزدیکتان می‌شناسید. بنابراین در این مقاله بهترین مجموعه کتاب های جهان را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید مجموعه داستان دلخواه خود را بیابید و از همنشینی با شخصیت‌هایش لذت ببرید.

راهنمای مطالعه نمایش

۱. مجموعه ماجراهای نارنیا (The Chronicles of Narnia)

مجموعه کتاب ماجراهای نارنیا

رونیکس
نویسنده: سی اس لوئیس
مترجم: پیمان اسماعیلیان
ناشر: قدیانی
تعداد جلدها: ۷ (انتشارات قدیانی این مجموعه کتاب ۷جلدی را در یک مجلد نیز چاپ کرده است.)
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۳۰۰ صفحه

این مجموعه داستان درباره ۴ خواهر و برادر است که از طریق کمدی جادویی وارد سرزمین نارنیا می‌شوند. نارنیا پر از موجودات شگفت‌انگیز است و شیری به‌نام اسلان بر آن حکومت می‌کند. ماجراهای مختلفی که شخصیت‌های اصلی پشت‌سر می‌گذارند بسیار جذاب و نفس‌گیرند.

بر اساس این مجموعه داستان، ۳ فیلم هم ساخته‌اند که دیدنشان خالی از لطف نیست.

۲. مجموعه افسانه‌های پریداین (The Chronicles of Prydain)

مجموعه کتاب افسانه پریداین

نویسنده: لوید الکساندر
مترجم: مریم سیادت
ناشر: کتابسرای تندیس
تعداد جلدها: ۵
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۲۲۰ صفحه

لوید الکساندر استاد شخصیت‌پردازی است و در این مجموعه داستان شخصیت‌های به‌یادماندنی بسیاری خلق کرده که خواننده از ماجراجویی در کنار آنها غرق لذت می‌شود.

مجموعه کتاب افسانه پریداین درباره تاران است، خوکچرانی که باید خوک پیشگوی گمشده را پیدا کند. البته دست سرنوشت نقشه‌های دیگری برای تاران دارد و در طول داستان شاهد ماجراجویی‌های او و رشد شخصیتش هستیم.

آخرین کتاب این مجموعه برنده جایزه نیوبری شده است.

۳. مجموعه کتاب ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings)

مجموعه کتاب ارباب حلقه ها

نویسنده: جی.آر.آر. تالکین
مترجم: رضا علیزاده
ناشر: روزنه
تعداد جلدها: ۳
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۷۰۰ صفحه

با مجموعه کتاب ارباب حلقه ها به سفری حماسی در سرزمین میانه می‌روید؛ الف‌ها، دورف‌ها و انسان‌ها هم در این سفر هیجان‌انگیز همراهتان خواهند بود تا نبردهایی خیره‌کننده برای حفظ دنیایشان را به نمایش بگذارند. البته فداکاری‌ها و تلاش‌های هابیت‌های کوچک از این دلاوری‌ها هم دوست‌داشتنی‌ترند.

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که این مجموعه یکی از بهترین مجموعه داستان های جهان است، زیرا تالکین استاد داستان‌سرایی است و در این سه‌گانه دنیای فانتزی بی‌نظیری می‌آفریند و حتی زبانی جدید ابداع می‌کند. این مجموعه داستان چنان پرمایه است که ۳ فیلم اقتباسی پیتر جکسون از آن، هم در فهرست بهترین فیلم های جهان قرار گرفته‌اند و هم در فهرست پرفروش ترین فیلم های جهان.

۴. مجموعه داستان بیگانه (Outlander)

مجموعه داستان بیگانه

نویسنده: دایانا گابالدون
مترجم: مریم آقایی (فقط جلد اول ترجمه شده است.)
ناشر: آذرباد
تعداد جلدها: ۹
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۹۰۰ صفحه

سریالی که بر اساس این مجموعه داستان ساخته شد طرف‌داران بسیاری پیدا کرد، پس احتمالا مجموعه کتاب پرجزئیاتش جذاب‌تر هم خواهد بود.

کِلِر و شوهرش تصمیم می‌گیرند که به‌مناسبت پایان جنگ جهانی دوم، دوباره به ماه عسل بروند تا حال‌وهوایشان عوض شود. در این ماه عسل ناگهان کلر بیهوش می‌شود و وقتی به هوش می‌آید، در سال ۱۷۴۳ است. تصمیم‌هایی که کلر باید بگیرد داستان را پرکشش و هیجان‌انگیز می‌کنند.

۵. مجموعه آنی شرلی در گرین گیبلز (Anne of Green Gables)

مجموعه کتاب آنی شرلی

نویسنده: ال.ام. مونتگمری
مترجم: سارا قدیانی
ناشر: قدیانی
تعداد جلدها: ۸
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۴۰۰ صفحه

بسیاری از ما با سریال آنی شرلی خاطره داریم، اما می‌دانستید که این سریال از روی مجموعه کتاب زیبایی به همین نام ساخته شده است؟

داستان از جایی شروع می‌شود که آقا و خانم کاتبرت به‌اشتباه سرپرستی آنی را به جای یک پسر قبول می‌کنند و در این مجموعه داستان با آنی همراه می‌شویم و می‌بینیم کم‌کم بزرگ می‌شود، به مدرسه و دانشگاه می‌رود، ازدواج می‌کند و خودش صاحب فرزند می‌شود. خیلی‌ها این مجموعه را در دسته کتاب های روحیه بخش قرار می‌دهند.

۶. مجموعه امانت‌بگیر‌ها (The Borrowers)

مجموعه کتاب امانت بگیرها

نویسنده: مری نورتون
مترجم: فرزانه سالمی (فقط جلد اول ترجمه شده است.)
ناشر: شهر قلم
تعداد جلدها: ۵
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۲۰۰ صفحه

این مجموعه داستان فانتزی درباره آدم‌کوچولوهایی است که اسم خودشان را گذاشته‌اند امانت‌بگیر، چون هر چیزی را که لازم دارند از انسان‌ها امانت می‌گیرند. بر اساس این مجموعه، انیمه‌ای به‌نام «آریتی» نیز ساخته‌اند که می‌توان گفت یکی از بهترین انیمه های سینمایی است.

۷. مجموعه داستان زنان کوچک (Little Women)

زنان کوچک از بهترین مجموعه کتاب های جهان

نویسنده: لوئییز می آلکوت
مترجم: شهین دخت رئیس‌زاده
ناشر: علمی و فرهنگی
تعداد جلدها: ۳
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۲۰۰ صفحه

این داستان کلاسیک یکی از بهترین مجموعه کتاب های دنیا محسوب می‌شود که بیشتر ما آن را با کارتون اقتباس‌شده و ماجراهای جذاب ۴ خواهر خانواده مارچ می‌شناسیم. اما این مجموعه ۲ جلد دیگر هم دارد که مثل جلد اولش جذاب هستند. این داستان نه‌تنها کتابی الهام‌بخش برای زنان، بلکه برای هر خواننده‌ای جذاب است.

۸. مجموعه کتاب های هری پاتر (Harry Potter)

مجموعه کتاب هری پاتر

نویسنده: جی.کی. رولینگ
مترجم: ویدا اسلامیه
ناشر: کتابسرای تندیس
تعداد جلدها: ۷ (کتابسرای تندیس این مجموعه را ۱۲جلدی چاپ کرده است.)
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۴۰۰ صفحه

با خواندن مجموعه کتاب های هری پاتر قدم به مدرسه جادویی هاگوارتز می‌گذارید، جایی که هری و دوستانش علاوه بر جادوگری، دوستی و شجاعت و وفاداری را نیز می‌آموزند.

مجموعه کتاب های هری پاتر با فروش بیش از ۵۰۰میلیون نسخه در سراسر جهان نه‌تنها پرفروش‌ترین مجموعه کتاب جهان شده است، بلکه در فهرست بهترین مجموعه کتاب های دنیا هم قرار گرفته است.

اگر مجموعه کتاب های هری پاتر را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله «طرفداران کتاب هری پاتر چه کتاب‌های دیگری بخوانند؟» را هم بخوانید.

۹. سه‌گانه به آن‌ها که عاشقشان بودم (To All the Boys I’ve Loved Before)

مجموعه کتاب به آنها که عاشقشان بودم

نویسنده: جنی هان
مترجم: رضا اسکندری آذر (فقط جلد اول ترجمه شده است.)
ناشر: سنگ
تعداد جلدها: ۳
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۳۵۰ صفحه

این مجموعه داستان عاشقانه درباره دختری است که تصمیم می‌گیرد برای تمام پسرهایی که به‌نظرش جذاب بوده‌اند نامه بنویسد. البته ماجرا خیلی زود پیچیده می‌شود و از دستش درمی‌رود. به‌نظرتان این ماجرا به کجا ختم می‌شود؟

۱۰. مجموعه داستان دنیای تخت (Discworld)

دنیای تخت یکی از بهترین مجموعه کتاب های جهان

نویسنده: تری پرچت
مترجم: رضا اسکندری آذر
ناشر: کتابسرای تندیس
تعداد جلدها: ۴۰
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۳۰۰ صفحه

اگر جهان ما به‌جای کره، شکل بشقاب بود و آن را روی ۴ فیل گذاشته بودند و این فیل‌ها روی لاک‌پشتی غول‌آسا ایستاده بودند، به‌نظرتان جهان چطوری می‌شد؟ خب مجموعه داستان ۴۰جلدی «جهان تخت» چنین دنیایی را به تصویر می‌کشد.

۱۱. مجموعه کتاب عطش مبارزه (The Hunger Games)

مجموعه کتاب عطش مبارزه

نویسنده: سوزان کالینز
مترجم: شبنم سعادت
ناشر: افراز
تعداد جلدها: ۳
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۴۰۰ صفحه

در این مجموعه داستان پسا‌آخرالزمانی، تعدادی دختر و پسر مجبور می‌شوند در رقابتی شرکت کنند که فقط یک نفر از آن زنده خارج می‌شود. شخصیت اصلی داستان هم یکی از این دخترهاست که در طول داستان می‌بینیم چقدر سختی می‌کشد تا زنده بماند و شخصیتش چطور تغییر می‌کند.

۱۲. سه‌گانه اسب­‌سوار برنزی (The Bronze Horseman)

سه‌گانه اسب­ سوار برنزی

نویسنده: پائولینا سیمونز
مترجم: این اثر به فارسی ترجمه نشده است
ناشر:
تعداد جلدها: ۳
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۶۰۰ صفحه

این مجموعه کتاب داستان ۲ خواهر در زمان محاصره لنینگراد را روایت می‌کند و مملو از ماجراهای عاشقانه و اعمال قهرمانانه است. اگر به کتاب های تاریخی علاقه دارید، احتمالا از این مجموعه داستان تاریخی‌تخیلی نیز لذت خواهید برد.

۱۳. مجموعه کتاب دریای زمین (A Wizard of Earthsea)

مجموعه کتاب دریای زمین

نویسنده: اورسلا لوژوان
مترجم: پیمان اسماعیلیان
ناشر: قدیانی
تعداد جلدها: ۶
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۳۰۰ صفحه

گِد جادوگری جوان و تشنه قدرت است که برای دستیابی به قدرت بیشتر، سراغ نیروهای کهنی می‌رود که باید به حال خودشان رها شوند و ناخواسته سایه‌ای شوم را در جهان آزاد می‌کند. در این مجموعه داستان همراه گد می‌شویم و شاهد تلاش‌ها و فداکاری‌هایش برای نجات جهان خواهیم بود.

۱۴. سه‌گانه زمین شکسته (The Broken Earth)

مجموعه کتاب زمین شکسته

نویسنده: ان. کی جمیسین
مترجم: مطهره اسلامی
ناشر: کتابسرای تندیس
تعداد جلدها: ۳
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۴۰۰ صفحه

داستان این مجموعه در تک‌قاره‌ای به‌نام «آرام» روایت می‌شود که ساکنانش منتظر «فصل پنجم» هستند. فصل پنجم فاجعه‌ای آب‌وهوایی است که هر چند قرن یک بار اتفاق می‌افتد. کنجکاو شده‌اید که در این دنیای وحشتناک چه اتفاقی برای شخصیت‌های داستان می‌افتد؟ خب تا این ماجرای هیجان‌انگیز را نخوانید خبردار نمی‌شوید!

جلد اول این مجموعه در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه ادبی هوگو شد که آن را به یکی از بهترین مجموعه کتاب های جهان تبدیل می‌کند.

۱۵. مجموعه کتاب نیروی اهریمنی‌اش (His Dark Materials)

مجموعه کتاب نیروی اهریمنی اش

نویسنده: فیلیپ پولمن
مترجم: فرزاد فربد
ناشر: پنجره
تعداد جلدها: ۳
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۴۰۰ صفحه

این مجموعه داستان هیجان‌انگیز روایتگر ماجراهای لایرا و ویل است، ۲ بچه معمولی که برای نجات جهان پا به دنیاهایی وحشتناک می‌گذارند. چشم امید همه به آنهاست؛ آیا موفق خواهند شد؟

فیلم «قطب‌نمای طلایی» (The Golden Compass) بر اساس جلد اول این مجموعه ساخته شده است که نیکل کیدمن و دنیل کریگ (بازیگر نقش جیمز باند در یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱) در آن هنرنمایی کرده‌اند.

۱۶. مجموعه کتاب نغمه آتش و یخ (A Song of Ice and Fire)

مجموعه کتاب نغمه آتش و یخ

نویسنده: جورج آر.‌آر. مارتین
مترجم: رویا خادم‌الرضا
ناشر: ویدا
تعداد جلدها: ۷ (تاکنون نویسنده فقط ۵ جلد را نوشته است.)
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۱۰۰۰ صفحه

سریال اقتباس‌شده از این مجموعه داستان تبدیل به یکی از پرطرف‌دارترین و بهترین سریال های خارجی شد که در ایران هم هواخواهان بسیاری داشت. جالب است که کتاب این مجموعه از سریالش خیلی جذاب‌تر است.

مارتین برای نوشتن این مجموعه از ماجراهای تاریخی الهام گرفته و با قلم توانمند و وسواس فراوانش این شاهکار را خلق کرده است. متأسفانه وسواس آقای نویسنده چنان زیاد است که برای حفظ رضایت طرفداران گیم آف ترونز، سریال از کتاب جلو زد و تمام شد، اما هنوز ۲ جلد آخر این مجموعه کتاب منتشر نشده‌اند!

۱۷. مجموعه کتاب نابغه (The Great Brain)

مجموعه کتاب نابغه

نویسنده: جان دنیس فیتزجرالد
مترجم: این اثر به فارسی ترجمه نشده است
ناشر:
تعداد جلدها: ۸
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۲۰۰ صفحه

تام فقط ۱۰ سال دارد، اما با زبان چرب و نرم و هوش زیادش از هر فرصتی برای پول درآوردن استفاده می‌کند و شهرتی برای خودش به هم می‌زند.

بچه‌ها از خواندن ماجراهای شیطنت‌آمیز تام خیلی لذت می‌برند، زیرا نویسنده به‌خوبی توانسته است داستان را به زبان بچه‌ها بنویسد.

۱۸. مجموعه داستان وقتی سه‌پایه‌ها به زمین آمدند (The Tripods)

مجموعه داستان وقتی سه پایه ها به زمین آمدند

نویسنده: جان کریستوفر
مترجم: مهرداد تویسرکانی
ناشر: قدیانی
تعداد جلدها: ۴
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۲۰۰ صفحه

اگر کسی تصمیم بگیرد علیه آدم‌فضایی‌هایی شورش کند که کره زمین را اشغال کرده‌اند، چه اتفاقی می‌افتد؟ شخصیت اصلی این کتاب دقیقا چنین کاری می‌کند، پس بهتر است این مجموعه کتاب را بخوانید و جواب را پیدا کنید.

جان کریستوفر استاد نوشتن داستان‌های علمی‌تخیلی هیجان‌انگیز است و چندین مجموعه خلق کرده که همگی از بهترین کتاب های علمی تخیلی محسوب می‌شوند.

۱۹. مجموعه داستان دنیای شگفت‌انگیز اُز (The Wizard of Oz)

مجموعه داستان دنیای شگفت‌انگیز اُز

نویسنده: فرانک باوم
مترجم: سارا قدیانی (فقط ۳ جلد از این مجموعه ترجمه شده است.)
ناشر: قدیانی
تعداد جلدها: ۱۴
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۲۰۰ صفحه

خیلی از ما داستان جادوگر سرزمین اُز را خوانده‌ایم یا یکی از فیلم‌ها و کارتون‌های اقتباس‌شده از آن را دیده‌ایم، اما آیا می‌دانستید این مجموعه بیش از ۱۴ جلد دارد؟ با خواندن این مجموعه داستان در سراسر سرزمین شگفت‌انگیز اُز گردش می‌کنید و با شخصیت‌های مختلفش آشنا می‌شوید.

این کتاب داستان برای یادگیری زبان انگلیسی هم عالی است.

۲۰. چهارگانه بخشنده (Giver)

مجموعه کتاب چهارگانه بخشنده

نویسنده: لوئیس لوری
مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی
ناشر: چشمه
تعداد جلدها: ۴
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۲۰۰ صفحه

جوناس پسری دوازده‌ساله است که در دنیایی آرمانی زندگی می‌کند، اما وقتی برگزیده می‌شود که دریافت‌کننده خاطرات شود، پی می‌برد دنیایشان اصلا آنچه تصور می‌کرده نیست و رازهای مخوفی پشت پرده‌اند.

جلد اول این چهارگانه که برنده جایزه نیوبری هم شده، یکی از تأثیرگذارترین رمان‌های عصر ما نام گرفته است.

۲۱. مجموعه کتاب پرسی جکسون (Percy Jackson and the Olympians)

مجموعه کتاب پرسی جکسون

نویسنده: ریک ریوردان
مترجم: پریا آریا
ناشر: هرمس
تعداد جلدها: ۵
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۴۰۰ صفحه

در مجموعه داستان پرسی جکسون، قدم به دنیای اساطیر یونان می‌گذارید و ماجراهای نفس‌گیری را می‌خوانید که پرسی جوان پشت‌سر می‌گذارد. بر اساس این مجموعه، فیلمی هم ساخته شد که متأسفانه در فهرست بهترین فیلم های فانتزی دنیا قرار نگرفت.

۲۲. مجموعه داستان ماجراهای ناگوار (A Series of Unfortunate Events)

مجموعه داستان ماجراهای ناگوار

نویسنده: لمونی اسنیکت
مترجم: فرزانه کریمی
ناشر: قدیانی
تعداد جلدها: ۱۳
تعداد صفحات: هر جلد حدود ۳۰۰ صفحه

وقتی پدر و مادر بودلرها می‌میرند، روزگارشان سیاه می‌شود و دیگر روز خوش نمی‌بینند، زیرا آدم‌کشی شرور سرپرستی‌شان را بر عهده می‌گیرد که فقط در پی تصاحب میراث این ۳ یتیم بی‌نواست. البته این بچه‌ها هم خیلی زرنگ هستند و در هر جلد از این مجموعه، نقشه‌های شیطانی کنت اولاف را رو می‌کنند.

نظر شما چیست؟

کسانی که عاشق کتاب هستند خوب می‌دانند انتخاب‌کردن بهترین کتاب چقدر سخت است، چه برسد به اینکه بخواهیم بهترین مجموعه کتاب های جهان را انتخاب کنیم! بنابراین شاید شما مجموعه‌هایی را بشناسید که به‌نظرتان بهترین مجموعه داستان های جهان هستند، ولی در این فهرست قرار نگرفته‌اند. لطفا نام این مجموعه‌ها را با ما و سایر مخاطبان چطور در میان بگذارید تا این فهرست را به‌مرور زمان به‌روز و کامل‌تر کنیم.

همچنین می‌توانید نظرتان را درباره کتاب‌ها و فیلم‌های اقتباس‌شده از آنها برایمان بنویسید. منتظریم که ببینیم کدام مجموعه پرطرف‌دارتر است! به‌نظرتان مجموعه کتاب های هری پاتر برنده می‌شود یا مجموعه کتاب ارباب حلقه ها؟


در ادامه بخوانید: بهترین کتاب های ۲۰۲۱؛ پیشنهادهایی خواندنی از ایران و جهان
منبع tckpublishing
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 20 دیدگاه)
  1. فرزانه می‌گوید

    ففط احساس کردم جای سرزمین اشباح دارن شان خالیه 🙂 چون من خودم تو دوران نوجوانی از داستانش خیلی لذت بردم

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      من هم همین طور فرزانه عزیز. خیلی‌هامون با کتاب‌های دارن شان خاطره‌ داریم.😊
      ممنون که نظرت رو نوشتی و من رو یاد اون دوران انداختی.🌹🙂

  2. کتاب خور می‌گوید

    خیلی خوب و کاربردی بود♡
    اما جای مجموعه انتخاب و سه‌گانه صعود
    و مجموعه ویچر و چند مجموعه‌ی دیگه خالی بود 🙂

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      خیلی خوشحالم که این مقاله رو دوست داشتی کتاب‌خور عزیز.😉
      گل گفتی! حیف که حجم مقاله محدوده و نمی‌تونیم تمام مجموعه های خوب رو معرفی کنیم. البته الان که شما اینجا نوشتی، بقیه دوستان هم می‌بینن و می‌تونن ازش بهره ببرن. خیلی ممنون.🌹🙂👌

  3. فرزانه می‌گوید

    مجموعه دژ سرخ هم قشنگه

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      خیلی ممنون که پیشنهادت رو برای ما نوشتی فرزانه جان.😊👌