۵ زبان عشق برای رابطه عاطفی و اجتماعی بهتر

2

تا به حال چیزی راجع‌ به ۵ زبان عشق شنیده‌اید؟ زبان عشق به زوج‌ها کمک می‌کند رابطه‌ سالم و عاشقانه بسازند، نیازهای یکدیگر را بفهمند و درست ابراز عشق کنند. در این مقاله، می‌گوییم ۵ زبان عشق چیست و چه تأثیرات مثبتی بر روابط و خودشناسی دارد.

۵ زبان عشق از نگاه دکتر چپمن

کتاب ۵ زبان عشق نوشته دکتر گری چپمن از سال ۱۹۹۲ تا امروز راهنمای خوبی برای زوج‌ها بوده‌ است. گری چپمن سال‌ها تجربیات حاصل از مشاوره‌‌دادن به زوج‌ها را یادداشت کرد و در نهایت متوجه الگویی شد. او فهمید زوج‌ها درک درستی از نیازهای یکدیگر ندارند. آنها راه مناسبی برای بیان عشق‌ پیدا نمی‌کنند و اغلب احساسشان درک نمی‌شود. دکتر چپمن نتیجه گرفت افراد ۵ زبان عشق مشترک دارند:

رونیکس

۱. ابراز محبت کلامی؛
۲. اختصاص‌دادن زمان؛
۳. تجربه لمس فیزیکی؛
۴. ارائه‌دادن خدمات؛
۵. خریدن هدیه.

زوج‌ها با پیداکردن ۵ زبان عشق در یکدیگر می‌توانند عشق بورزند و عشق بگیرند.

۱. ابراز محبت کلامی

احتمالا همه ما از شنیدن کلمات محبت‌آمیز و قدردانی‌کردن دیگران خوشحال می‌شویم، اما افرادی که ابراز محبت کلامی زبان عشقشان است، لذت بیشتری می‌برند. برای داشتن ارتباطی عاشقانه و سالم، باید از کلمات محبت‌آمیز و عاشقانه استفاده کنید، متنی زیبا بنویسید و از زحمات شریک زندگی‌تان قدردانی کنید. با تعریف‌کردن از ویژگی‌های مثبتش روزش را می‌سازید و نشان می‌دهید چقدر دوستش دارید.

۲. اختصاص‌دادن زمان

زمان بیشتری صرف کنید تا شریک زندگی شما عشقتان را احساس کند؛ این یعنی کنار گذاشتن تلفن همراه، تماس چشمی مستقیم و گوش‌دادن فعال. حضور و توجه شما نشان‌دهنده عشق شماست. پس فعالانه گوش دهید، او را تأیید کنید و از توصیه‌کردن دست بردارید.

۳. لمس فیزیکی

افراد با لمس، آغوش و نوازش‌شدن از عشق لبریز می‌شوند. با گرفتن دست‌ها، درآغوش‌گرفتن روی مبل و دیدن فیلمی خوب، می‌توانید قرار عاشقانه ایدئالی بسازید.

۴. ارائه‌دادن خدمات

کارهای ساده‌‌ای مانند ظرف‌شستن، جاروکردن یا بنزین‌زدن ماشین هم شریک زندگی‌تان را خوشحال می‌کنند. به همین سادگی! پس برای ابراز عشق، انجام کارهای کوچک روزانه را به‌ عهده بگیرد و شریک زندگی خود را خوشحال کنید.

۵. خریدن هدیه

هدیه‌گرفتن نمادی از عشق و محبت است. نیازی به خریدن هدایای بزرگ و گران‌قیمت نیست؛ شریک زندگی شما به زمانی که برای انتخاب و خرید صرف کرده‌اید اهمیت می‌دهد نه به بزرگی و قیمت هدیه. هدیه هرچقدر هم کوچک نماد عشق شماست، بنابراین شریکتان برایش ارزش قائل است و هرگز آن را فراموش نمی‌کند.

هدیه یکی از ۵ زبان عشق

زبان عشق شما چیست؟

دکتر گری چپمن اولین کسی نیست که می‌گوید برای دوست‌داشتن دیگران باید اول خودتان را دوست داشته باشید. چه چیزی شما را خوشحال می‌کند؟ شنیدن کلمات عاشقانه؟ هدیه‌گرفتن؟ همراهی در کارهای روزانه؟ برنامه‌ریزی برای سفرهای دونفره یا آغوش گرم و نوازش‌های عاشقانه؟ اگر دیگران از شما بپرسند چطور به خودتان عشق می‌ورزید یا چگونه می‌توانند به شما ابراز عشق کنند، چه شیوه‌ای را پیشنهاد می‌کنید؟ برای پیداکردن زبان عشق خودتان زمان بگذارید و به این سؤالات پاسخ دهید. زبان عشق به خودشناسی شما کمک می‌کند و می‌توانید نیازهای خودتان را بهتر درک کنید.

ایجاد رابطه بهتر با ۵ زبان عشق

همه ما زبان عشق منحصربه‌فردی داریم که ممکن است با زبان عشق همسرمان متفاوت باشد. درک این تفاوت‌، تأثیر زیادی بر کیفیت رابطه دارد. اگر یاد بگیرید به زبان عشق همسرتان صحبت کنید، رابطه‌ای زیبا و عاشقانه می‌سازید. دکتر چپمن در کتابش به ۵ تأثیر مستقیم زبان عشق بر رابطه اشاره می‌کند.

۱. افزایش ازخودگذشتگی

اگر به زبان عشق همسرتان متعهد شوید، نیازهای او بیشتر از نیازهای شما اولویت خواهند داشت. با تلاش شما برای رفع نیازهای همسرتان و افزایش ازخودگذشتگی در رابطه، عشق شما عمیق‌تر می‌شود.

۲. ایجاد همدلی متقابل

با درک زبان عشق همسرتان کمی از خود فاصله می‌گیرید و متوجه کارهایی می‌شوید که او را خوشحال می‌کنند. عشق را از نگاه او تجربه می‌کنید و همدلی متقابل بین شما شکل می‌گیرد. جالب است بدانید زمانی که به زبان عشق دیگران متعهد می‌شوید، هوش هیجانی شما افزایش پیدا می‌کند و یاد می‌گیرید چگونه به نیازهای دیگران اهمیت بدهید. نکته مهم این است با زبان عشق یاد می‌گیرید چگونه در همسرتان عشق و درک متقابل ایجاد کنید.

۳. حفظ صمیمیت در رابطه

با زبان عشق یکدیگر درباره چیزهایی صحبت کنید که نیاز به شنیدن آنها دارید، این کار باعث درک بیشتر و افزایش صمیمیت می‌شود. زبان عشق رابطه شما را عمیق و معنادار می‌کند.

۴. رشد شخصی با زبان عشق

درک نیازهای دیگران منجر به رشد شخصی شما می‌شود. چگونه؟ بیان عشق و تلاش برای خوشحال‌کردن دیگران، تغییرات زیادی در شما ایجاد می‌کند و این تغییرات سکوی پرتابی برای رشد شخصی شما می‌شوند.

۵. ساختن عشقی معنادار

زمانی که با ۵ زبان عشق صحبت می‌کنید، دیگر انجام‌دادن کارها وظیفه نیست و تبدیل به روشی برای ساختن عشقی ماندگار و معنادار می‌شود. به‌زیبایی «دوستت دارم» را بیان و درک می‌کنید، عشق متقابل دارید و برای رفع نیازهای یکدیگر تلاش بیشتری می‌کنید.

تاثیر ۵ زبان عشق در روابط عاشقانه

کاربرد ۵ زبان عشق در زندگی روزانه

به‌اعتقاد چپمن، زبان عشق به زوج‌ها محدود نمی‌شود. ارتباط فرزندان و والدین، همکاران و دوستان نزدیک هم با زبان عشق عمق و معنا پیدا می‌کند. مثلا فرزندان با شنیدن کلمات محبت‌آمیز تشویق می‌شوند و همکاران قدردان یکدیگر هستند و محیط کار امنی دارند.

از ۵ زبان عشق برای خوشحال‌کردن دیگران استفاده کنید و زندگی زیباتری بسازید.

زبان عشق از نگاه منتقدان

زبان عشق هم از نگاه تیزبین منتقدان پنهان نمانده‌ است. بررسی منتقدان نشان می‌دهد ۵ زبان عشق علاوه بر تأثیرات مثبت، محدودیت‌ها و مشکلاتی هم دارد که چند نمونه از آنها را در ادامه بیان کرده‌ایم.

۱. سوءاستفاده از زبان عشق دیگران

۵ زبان عشق چیست؟ راهی برای ایجاد ارتباط مؤثر و ابراز عشق صادقانه یا سلاحی برای سوءاستفاده از دیگران؟ اگر افراد از این روش برای پیشبرد اهداف، رقابت‌کردن در محیط کار و حتی رقابت‌های عاطفی استفاده کنند، زبان عشق به شمشیر دولبه تبدیل می‌شود. افراد می‌توانند با پیداکردن زبان عشق همکاران و شریک زندگی‌شان، کارهایی انجام دهند که در ظاهر خوشحال‌کننده اما در باطن برای رقابت و سوءاستفاده هستند.

۲. حل‌نکردن مشکلات زوج‌ها

۵ زبان عشق راه‌حل مؤثری برای همه مشکلات رابطه نیست، بلکه ابزاری برای بهبود رابطه است. بر اساس تحقیقات، زوج‌هایی که زبان عشق یکدیگر را می‌شناسند:

  • تسلط بیشتری روی احساسات خود دارند؛
  • در رابطه با همسرشان احساس خوشبختی می‌کنند؛
  • بابت احساسات و تغییرات رفتاری خود مسئولیت‌پذیر می‌شوند.

با این حال، برای داشتن رابطه موفق به چیزی بیشتر از یک ابزار نیاز دارید. باید بپذیرید ممکن است در طول زمان زبان عشق شما و همسرتان تغییر کند، به‌خصوص اگر صاحب فرزند شوید و استرس‌های زندگی شما افزایش پیدا کنند.

۳. افزایش فشار در رابطه

زبان عشق ابزاری مهم برای عشق‌ورزیدن به خودتان است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند بزرگ‌ترین مانع خوشبختی زوج‌ها این است که اغلب اوقات تلاش آنها برای ابراز عشق دیده نمی‌شود. دیده‌نشدن تلاش برای استفاده از زبان عشق، فشار رابطه را افزایش می‌دهد. در نتیجه علاوه بر زبان عشق، دیدن تلاش‌ همسرتان برای خوشحال‌کردن شما هم نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید، حتی اگر تمام انتظارات شما برآورده نشوند.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید روابط سالم به وجود نمی‌آیند، بلکه با توجه و تلاش ساخته می‌شوند. اگر زوج‌ها متعهد به دوست‌داشتن و صحبت با ۵ زبان عشق باشند، عشقی عمیق و رابطه‌ای شاد و رضایت‌بخش می‌سازند. در کنار عشق به دیگران، به خودتان هم عشق بورزید و به آنها کمک کنید زبان عشق شما را بیاموزند.

شما بگویید

زبان عشق شما چیست؟ در گروه منتقدان هستید یا افرادی که از ۵ زبان عشق استفاده می‌کنند؟ به‌نظر شما زبان عشق چه تأثیری بر بهبود روابط زوج‌ها دارد؟


در ادامه بخوانید: چگونه با همسرمان ارتباط برقرار کنیم که رابطه موفقی داشته باشیم؟
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع verywellmind
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. مسعود می‌گوید

    سپاس فراوان بسیار کاربردی و عالی
    اگه رعایت بشه در زندگی کلی صمیمیت ایجاد میشه

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      ممنون که همراه ما هستین دوست عزیز. 🙂🌹