۷ ماده غذایی که عمرتان را طولانی می‌کنند

0

می‌دانید مناطق آبی (Blue Zones) چه مناطقی هستند؟ مردم این مناطق معمولا بیشتر از مردم سایر نقاط جهان عمر می‌کنند و کمتر دچار بیماری قلبی، سرطان، دیابت و چاقی می‌شوند. همچنین بسیاری از افراد ساکن این مناطق بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. دن بوتنر، محقق نشنال جئوگرافیک، در پی کشف راز این طول عمر برآمد و رژیمی به‌نام رژیم منطقه آبی را ارائه کرد. در این مقاله، ۷ ماده غذایی را معرفی می‌کنیم که در این رژیم غذایی جایگاهی ویژه دارند.

۱. حبوبات

حبوبات سرشار از فیبر و پروتئین و برای سلامت قلب مفید هستند. این مزایا سبب شده‌اند که حبوبات جایگاهی ویژه در رژیم منطقه آبی داشته باشد. این ماده غذایی که منبعی غنی از کربوهیدارت پیچیده است، مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی هم دارد.

سعی کنید هر روز نصف پیمانه حبوبات مصرف کنید. مثلا می‌توانید حبوبات را در انواع سالاد، خورش یا سوپ بریزید. فرقی هم ندارد که لوبیا چیتی را بیشتر دوست دارید یا لوبیای چشم‌بلبلی را، چون همه حبوبات مفید هستند.

رونیکس

۲. سبزیجات با برگ تیره

این سبزیجات مغذی سرشار از ویتامین C و ویتامین A هستند. ترکیبی در این ویتامین‌ها وجود دارد که جلوی تخریب سلول‌ها را می‌گیرد. بعضی از این سبزیجات عبارت‌اند از:

۳. مغزهای خوراکی

مغزهایی مانند مغز گردو سرشاز از پروتئین، انواع ویتامین و مواد معدنی هستند. علاوه بر این، مقدار زیادی چربی غیراشباع دارند که برای داشتن قلب سالم مفید است.

بر اساس پژوهش‌ها، ممکن است مصرف این مغزها سبب کاهش کلسترول هم بشود. کاهش کلسترول در پیشگیری از بیماری قلبی نقش دارد.

مغزها مقدار زیادی هم فیبر دارند، مثلا ۳۰ گرم بادام حاوی ۳٫۵ گرم فیبر است.

۴. روغن زیتون

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب، انواع آنتی اکسیدان و ترکیباتی مثل اولئوروپین است که با التهاب مقابله می‌کنند. بر اساس پژوهش‌ها روغن زیتون برای بهبود سلامت قلب هم مفید است، زیرا میزان کلسترول و فشار خون را تنظیم می‌کند و در حدی نگه می‌دارد که برای سلامتی لازم است. همچنین برخی ادعا کرده‌اند که روغن زیتون می‌تواند تا حدی از بروز آلزایمر و دیابت پیشگیری کند.

می‌توان از این روغن برای پخت‌وپز استفاده کرد یا آن را روی سالاد ریخت. البته روغن زیتون انواع مختلفی دارد. بهتر است موقع خرید، روغن زیتون فرابکر را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که روغن زیتون به نور و گرما حساس است، بنابراین آن را جایی خنک و تاریک نگه دارید. مثلا کابینتی که نزدیک اجاق گاز نباشد، برای نگهداری روغن زیتون مناسب است.

۵. پرک جو دوسر

مردم مناطق آبی از طرف‌داران پروپاقرص پرک جو دوسر هستند، به‌ویژه انواعی که کمتر فراوری شده‌اند.

یکی از خواص معروف جو دوسر کاهش کلسترول است، اما این ماده غذایی خواص دیگری هم دارد، از جمله:

۱ کاسه خواک جو دو سر صبحانه‌ای سیرکننده محسوب می‌شود که علاوه بر فیبر فراوان، حاوی پروتئین گیاهی هم هست. خوراکی که با ۱/۴ پیمانه جو دو سر درست شده باشد، حاوی ۷ گرم پروتئین گیاهی است.

۶. بلوبری

میوه‌های تازه برای مردم مناطق آبی حکم هله‌هوله و تنقلات را دارند. ما هم اگر عادت غذایی خود را اصلاح کنیم، هر میوه‌ای برایمان مثل دسری خوشمزه خواهد بود. در میان میوه‌ها، بلوبری گزینه‌ای بی‌نظیر برای افزودن به رژیم غذایی است.

بر اساس بعضی از پژوهش‌ها، بلوبری برای تقویت مغز مفید است، به‌خصوص وقتی فرد پا به سن می‌گذارد. خاصیت دیگر این میوه پیشگیری از بیماری های قلبی با تنظیم فشار خون است.

اگر از مزه بلوبری خوشتان نمی‌آید یا به آن دسترسی ندارید، می‌توانید از خواص توت فرنگی، پاپایا، آناناس یا موز بهره‌مند شوید.

۷. جو

یکی از غلات کامل که محبوب مردم مناطق آبی است، جوست. بر اساس پژوهش‌ها، جو سبب کاهش کلسترول می‌شود و حاوی آمینو اسیدهایی است که بدن برای ساخت پروتئین از آنها بهره می‌برد.

می‌توانید با جو سوپ درست کنید یا حتی آن را برای صبحانه میل کنید. به‌گفته محققان، مصرف جو سبب بهبود وضعیت گوارش هم می‌شود.

سخن پایانی

مردم مناطق آبی از عمری طولانی‌تر و سلامت بیشتر بهره‌مندند. بدون شک رژیم و تغذیه این مردم در دستیابی به عمر دراز و سلامتی نقش بسزایی دارد. بنابراین شما هم می‌توانید از مواد غذایی پرطرف‌دار نزد این مردمان بهره بگیرید تا بدن خود را تقویت کنید و سالم‌تر باشید.

شما بگویید

به‌نظرتان مصرف مواد غذایی معرفی‌شده واقعا تأثیری بر سلامت ما دارد؟ کدامشان در رژیم غذایی شما جا دارند؟ ماده غذایی دیگری را هم می‌شناسید که به‌نظرتان همین اثر را داشته باشد؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید. همچنین می‌توانید این مقاله را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستان و عزیزان خود به اشتراک بگذارید تا آنها هم از راز طول عمر مردم مناطق آبی مطلع شوند.


در ادامه بخوانید: غذای کامل چیست؛ همه‌چیز درباره این رژیم غذایی سالم
بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع verywellhealth
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.