طولانی ترین رود جهان، نیل یا آمازون؟

طولانی ترین رودهای جهان را بشناسید

2

رودها خاستگاه نخستین تمدن‌ها بوده‌اند و هنوز هم نقش پررنگی در زندگی انسان‌ها دارند. هرچه رود بزرگ‌تر باشد، افراد بیشتری از آن بهره می‌برند و برای همین هم برایمان مهم است که طولانی ترین رودهای جهان کدام‌ها هستند. اگر از ما بپرسند طولانی ترین رود جهان کدام است، جواب می‌دهیم رود نیل و احتمالا پس از فکرکردن به اسم رودهای جهان، رود آمازون و رود ولگا و رود کنگو را هم در فهرست طولانی ترین رودهای جهان قرار می‌دهیم، اما چقدر می‌توانیم این فهرست را بزرگ کنیم؟ می‌دانیم هرکدام از کجا سرچشمه می‌گیرند و به کجا می‌ریزند؟ اصلا از این رودها چه استفاده‌هایی می‌شود؟ با ما همراه باشید تا با طولانی ترین رودهای جهان بیشتر آشنا شوید.

۱۵. رود براهماپوترا به‌طول ۳۸۴۸ کیلومتر

این رود طولانی ترین رود جهان نیست، ولی از ۳ کشور هند، بنگلادش و تبت در قاره آسیا می‌گذرد. رود براهماپوترا از دریاچه تالونگ تسو در تبت سرچشمه می‌گیرد و به خلیج بنگال در کشور بنگلادش می‌ریزد.

رونیکس

رودخانه براهماپوترا نه‌تنها آب مصرفی تعداد زیادی از مردم و آب لازم برای کشاورزی را تأمین می‌کند، بلکه نقش مهمی در حمل‌ونقل نیز دارد.

۱۴. رود نیجر به‌طول ۴۱۸۰ کیلومتر

این رود از ۵ کشور بنین، مالی، گینه، نیجر و نیجریه در قاره آفریقا می‌گذرد و نام‌های بسیاری بر آن گذاشته‌اند. رود نیجر رسوبات کمی دارد و شفافیت آبش معروف است.

نقش این رود در شکل‌گیری تمدن بشری بسیار پررنگ بوده است، زیرا انسان‌هایی که زندگی در صحرای بزرگ آفریقا برایشان دشوار بود در اطراف این رود ساکن شدند و شروع به نگهداری از حیوانات اهلی و کشاورزی کردند.

۱۳. رود مکنزی به‌طول ۴۲۴۱ کیلومتر

این رودخانه نه طولانی ترین رود جهان است و نه طویل ترین رود اوروپا، اما دومین رود بزرگ آمریکای شمالی است و در شمال غربی کانادا جریان دارد.

رود مکنزی به‌خاطر کشف طلا، سرب، اورانیوم و سایر مواد معدنی در آن شهرت دارد. هرچند این ناحیه از کانادا چندان پرجمعیت نیست، از رود مکنزی برای تولید برق به‌روش برق‌آبی استفاده می‌شود.

۱۲. رود مِکونگ به‌طول ۴۳۲۸ کیلومتر

زندگی میلیون‌ها نفر به رودخانه مکونگ وابسته است. این رود از کشورهای بسیاری می‌گذارد، از جمله:

آبشار خونه فافنگ (Khon Phapheng) آبشاری خاص مثل بسیاری از آبشارهای ایران است که رود مکونگ ایجادش کرده است. این رود به‌خاطر ماهیگیری و نیروگاه برق‌آبی‌اش مشهور است.

۱۱. رود لنا به‌طول ۴۳۷۷ کیلومتر

رود لنا بیش از ۴۳۰۰ کیلومتر در خاک روسیه پیش می‌رود تا در نهایت به دریای لاپتف می‌ریزد، منطقه‌ای دورافتاده که شاید مثل مسکو معروف نباشد، اما بسیار زیباست.

۱۰. رود آمور به‌طول ۴۴۲۰ کیلومتر

رود آمور در ۲ کشور چین و روسیه جریان دارد و به‌نوعی مرزی طبیعی بین این کشورها محسوب می‌شود که نام‌های مختلفی بر آن نهاده‌اند، نام‌های روسی و چینی و حتی مغولی.

۹. رود کنگو به‌طول ۴۶۷۵ کیلومتر

خیلی‌ها با شنیدن نام کنگو یاد تب کنگو می‌افتند، اما این کشور روی به همین نام را هم در خود جای داده است که هرچند طولانی ترین رود جهان نیست، عنوان عمیق‌ترین رود جهان را از آن خود کرده است و بخش‌هایی از آن چنان عمیق‌اند که نور خوشید به آنها نمی‌رسد. رود کنگو دومین رود جهان از نظر دبی حجمی نیز هست.

۸. رود ریو دلا پلاتا به‌طول ۴۸۴۸ کیلومتر

این رود که یکی از طولانی ترین رودهای جهان است، تارخچه‌ای غنی نیز دارد و جنگ‌های بسیاری در آن رخ داده‌اند و بخشی از جنگ جهانی دوم هم بوده است. حوضه آبخیز ریو دلا پلاتا شامل کشورهای آرژانتین، اروگوئه و برزیل می‌شود.

۷. رود اُب به‌طول ۵۳۸۲ کیلومتر

رود اُب؛ یکی از طولانی ترین رودهای جهان

یکی از زیباترین راه‌آهن‌های جهان خط سیبری است که بخشی از شهرتش را مدیون گذر از کنار رود اُب است. این رود از روسیه خارج نمی‌شود و در نهایت به خلیج اُب می‌ریزد. در حال حاضر از این رود برای تأمین آب شرب و آب کشاورز و تولید برق استفاده می‌شود.

۶. رود زرد به‌طول ۵۴۳۲ کیلومتر

رود زرد یکی از طولانی ترین رودهای جهان است که در تاریخ چین جایگاه ویژه‌ای دارد و در توسعه چین نیز نقش بسزایی داشته است. این رود هنوز هم برای چینی‌ها مهم است، زیرا بخشی از آب کشاورزی را تأمین می‌کند و در آن نیروگاه برق‌آبی ساخته‌اند.

۵. رود ینی‌سِی به‌طول ۵۵۱۲ کیلومتر

این رود در روسیه جریان دارد و به اقیانوس منجمد شمالی می‌ریزد. احتمالا نام این رود از عبارتی به‌معنی «رود مادر» گرفته شده، زیرا به بسیاری از مردم سود رسانده است. در گذشته، قبایل کوچ‌نشین اطراف این رود اقامت می‌کردند.

۴. رود می‌سی‌سی‌پی به‌طول ۶۲۴۳ کیلومتر

این رود پس از عبور از تعداد زیادی شهر و تأمین آب آنها، به خلیج مکزیک می‌ریزد. رود می‌سی‌سی‌پی نقش بسزایی در جنگ داخلی آمریکا داشت و هنوز هم در جایگاه طولانی‌ترین رود آمریکا اهمیت زیادی دارد.

۳. رود یانگ‌تسه به‌طول ۶۲۶۷ کیلومتر

این رود طولانی ترین رود جهان نیست، اما طولانی‌ترین رود در آسیاست و زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی بسیاری محسوب می‌شود. رود یانگ‌تسه از گذشته تا امروز نقش مهمی در تجارت چین داشته است و امروزه برای تولید برق نیز استفاده می‌شود.

۲. رود آمازون به‌طول ۶۳۶۱ کیلومتر

طول این رود حدود ۳۰۰ کیلومتر کمتر از طولانی ترین رود جهان است و از کشورهای برزیل، پرو و کلمبیا می‌گذرد. تنوع زیستی رود آمازون نیز بی‌نظیر است.

رود آمازون پس از سود رساندن به شهرهای امروزی و همچنین قبایل بومی، به اقیانوس اطلس می‌ریزد.

۱. رود نیل؛ طولانی ترین رود جهان به‌طول ۶۶۰۸ کیلومتر

رود نیل طولانی ترین رود جهان است که مسافتی باورنکردنی را طی می‌کند و از چندین کشور از جمله اوگاندا، سودان و مصر می‌گذرد تا به دریای مدیترانه بریزد.

نقش پررنگ رود نیل در شکل‌گیری تمدن بشری بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این رود چنان قدرتی به مصریان باستان بخشیده بود که یکی از عجایب هفتگانه جهان را خلق کردند.

این رود همچنان بسیار پراهمیت است و برای تجارت، تأمین آب و تولید برق استفاده می‌شود.

سخن پایانی

رودها نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن بشری داشته‌اند و امروزه با کمبود منابع آبی، اهمیتشان حتی بیشتر هم شده است. در این مقاله طولانی ترین رودهای جهان را معرفی کردیم.

شما بگویید

تا به حال از هیچ‌کدام از طولانی ترین رودهای جهان بازدید کرده‌اید؟ اگر بتوانید روی یکی از این رودها قایق‌سواری کنید، کدام را برمی‌گزینید؟ طولانی ترین رود جهان را یا رود آمازون پرماجرا و خطرناک را؟ شاید هم طویل ترین رود اوروپا را ترجیح دهید یا رودهای سرد روسیه مثل رود لنا و رود آمور را!

لطفا نظرات خود را بنویسید تا با هم بیشتر درباره این رودها صحبت کنیم. شاید ما هم مثل شخصیت‌های داستان معروف آگاتا کریستی روزی روی رود نیل قایق‌سواری کردیم!


در ادامه بخوانید: خطرناک ترین پل های دنیا کدامند؟ ۳۲ پل ترسناک جهان را بشناسید
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع a-z-animals worldatlas
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. zahra می‌گوید

    چشمم اشك جمع ميشه بخار كنار چشمم بعضي اوقات از چه قطره اي بايد استفاده كنم

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      برای حل مشکلتون بهتره با چشم‌پزشک مشورت کنین. البته من متوجه نشدم چرا این سؤال رو زیر این مقاله مطرح کردین! 😊