۱۲ ورزش رزمی بی‌سلاح و باسلاح

12

از سال‌های دور انواع ورزش های رزمی برای بانوان و آقایان وجود داشته‌اند. این ورزش‌ها به‌مرور تغییر کرده‌اند و کامل‌تر شده‌اند یا از دل آنها ورزش های رزمی دیگر خلق شده‌اند. بسیاری از افراد در پی یادگیری خشن ترین ورزش رزمی جهان هستند، اما هدف از ورزش های رزمی فقط شکست‌دادن دشمن نیست؛ با این ورزش‌ها می‌توانید منظم بودن را بیاموزید، به آرامش درون برسید و حتی از آنها برای رشد و توسعه فردی بهره بگیرید. در ادامه، انواع ورزش های رزمی برای بانوان و آقایان را بررسی می‌کنیم تا خودتان با مقایسه ورزش های رزمی مختلف انتخاب کنید بهترین ورزش رزمی برای شما کدام است. همراهمان باشید.

انواع ورزش های رزمی گلاویزشدنی

انواع ورزش های رزمی گلاویزشدنی

رونیکس

۱. کشتی

کشتی ورزش افتخارآفرین ایران و محبوب مردم ماست. خیلی از ما مسابقات کشتی را تماشا می‌کنیم و با آن آشناییم، بنابراین به توضیحی مختصر بسنده می‌کنیم.

تقریبا تمام تمرکز کشتی بر ترفندهای گلاویزشدن با حریف است و مشت و لگد در آن مجاز نیست. کشتی ۲ نوع اصلی دارد که جزو رشته‌های ورزشی المپیک هم هستند:

  1. آزاد؛
  2. فرنگی.

قوانین کلی حاکم بر انواع کشتی یکسان است و فقط ترفندهای مجاز هریک و بعضی قوانین جزئی و امتیازگیری متفاوت‌اند. در کل هدف کشتی‌گیر خاک‌کردن حریف یا قرارگرفتن در موقعیت برتر و تسلط بر اوست.

انواع دیگر کشتی عبارت‌اند از کشتی:

  • مغولی؛
  • کچ؛
  • سوئیسی؛
  • کره‌ای؛
  • ژاپنی (سومو).

کمیته اجرای المپیک در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد کرد که کشتی از المپیک حذف شود، اما پس از رأی‌گیری، کشتی جواز حضور در المپیک توکیو را دریافت کرد.

۲. آیکیدو از بهترین ورزش های رزمی بانوان

برخی آیکیدو را بهترین ورزش رزمی می‌دانند، زیرا تمرکزش بر خنثی‌کردن حملات با کمترین خشونت و بدون آسیب‌زدن به طرف مقابل است.

آیکیدو بر پایه در دست گرفتن اختیار حریف با قفل‌کردن مفصل مچ اوست. افراد هنگام تمرین آیکیدو از مقاومت اجتناب می‌کنند تا از هرگونه آسیب عضلانی یا آسیب نخاعی پیشگیری شود.

این ورزش رزمی نوعی مراقبه هم محسوب می‌شود، زیرا هدفش تبدیل فرد به بهترین خودش است نه به بهترین مبارز. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم آیکیدو از بهترین ورزش های رزمی بانوان است، چون هم مثل مدیتیشن است و هم زنان را قادر می‌سازد از انرژی حریف استفاده کنند و افرادی قوی‌هیکل‌تر از خود را راحت به زانو درآورند.

۳. جودو

جودو نوعی ورزش رزمی ژاپنی است که اصولش گلاویزشدن و قفل‌کردن مفاصل حریف هستند. معمولا مشت و لگد جایگاهی در این ورزش رزمی ندارند. این رشته در دهه ۱۸۸۰ در ژاپن ابداع شد و پس از مدتی حتی از جوجیتسو (یکی از ورزش های رزمی قدیمی‌تر ژاپن) هم رایج‌تر شد. رشته‌هایی مثل سامبو و جوجیتسوی برزیلی با الهام از جودو ابداع شده‌اند.

فن‌های جودو کشنده نیستند و معمولا کمتر کسی ادعا می‌کند که خشن ترین ورزش رزمی جهان است. بنابراین اگر می‌خواهید دفاع شخصی را بیاموزید، جودو گزینه‌ای بسیار عالی است. جودو را هم یکی از بهترین ورزش های رزمی بانوان می‌دانند، به‌خصوص که برای یادگیری دفاع شخصی بانوان خیلی مناسب است.

انواع ورزش های رزمی ضربه‌ای

انواع ورزش های رزمی ضربه‌ای

۱. کنگ فو

کنگ فو نوعی ورزش رزمی چینی است که برای تقویت عضلات و داشتن ذهن قدرتمند طراحی شده است. خاستگاه این ورزش رزمی معبد شائولین بوده است. شاید در فیلم‌های چینی رزمی دیده باشید که راهبان در این معبد مشغول تمرین کنگ فو هستند.

کنگ فو سبک‌های مختلفی دارد که معروف‌ترینشان عبارت‌اند از:

نکته مهم در کنگ فو ترکیب سرعت و قدرت است. هنرجویان کنگ فو استفاده از سلاح‌های مختلف را هم می‌آموزند.

۲. کاراته از ورزش های رزمی مناسب دفاع شخصی

کاراته نوعی دفاع شخصی بدون سلاح است که نقاط حساس بدن را هدف قرار می‌دهد. در این ورزش رزمی از انواع مشت و لگد استفاده می‌شود و هنرجویان استفاده از سلاح‌هایی مثل چوب و شمشیر را هم می‌آموزند.

۳. تکواندو

تکواندو ورزش سنتی کره جنوبی است که قدمتش به سال ۶۰۰ میلادی بازمی‌گردد. البته ورزشی که ما امروزه به نام تکواندو می‌شناسیم در دهه ۱۹۴۰ پایه‌گذاری شده است. تمرکز این ورزش بیشتر بر ضربات پاست.

انواع ورزش های رزمی با سلاح

انواع ورزش های رزمی با سلاح

۱.کِندو

شاید در فیلم و سریال مبارزه سامورایی‌ها را دیده باشید. این ورزش رزمی هم بر اساس سبک مبارزه همین جنگجویان ساخته شده و تمرکزش بر استفاده از شمشیر است. هنرجویان این رشته زره‌های مخصوصی تن می‌کنند و معمولا تمرین‌هایشان با شمشیر چوبی انجام می‌شوند. ۲ نوع شمشیر چوبی در این ورزش رزمی به کار می‌روند:

  1. شینای که از جنس چوب بامبو است و برای تمرین مبارزه کاربرد دارد.
  2. بوکن که از جنس چوب سخت است و برای اجرای کاتا (حرکات نمایشی رزمی) کاربرد دارد.

هنرجویان پس از کسب مهارت‌های اولیه، می‌توانند سراغ ورزش رزمی ای‌آی‌دو بروند که در آن از ۲ نوع شمشیر فلزی کند و برنده استفاده می‌شود.

رعایت نکات ایمنی این رشته برای حفظ سلامتی بسیار ضروری است.

۲. بوجوتسو

در زبان ژاپنی «بو» به‌معنی «چوب» و «جوتسو» به‌معنی «سبک» است و ترکیب این ۲ کلمه می‌شود «کار با چوب». البته نیازی به یادگیری زبان ژاپنی نیست که متوجه شویم هدف این ورزش رزمی آموختن ترفندهای استفاده از چوب است، یعنی یکی از اولین و ساده‌ترین سلاح‌های بشر.

این ورزش رزمی وقتی شکل گرفت که حکومت ژاپن استفاده از شمشیر را جز برای سامورایی‌ها و نیروهایشان ممنوع کرد. مردم عادی که نه اجازه حمل شمشیر داشتند و نه توان مالی خریدش را، دنبال سلاحی مناسب می‌گشتند و چوب بلند یکی از بهترین سلاح‌های دفاعی در برابر شمشیر سامورایی‌ها بود، سلاحی که اساس ورزش رزمی بوجوتسو شد.

امروزه بوجوتسو تبدیل به مجموعه‌ای از حرکات ورزشی شده است که به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

  • چرخاندن چوب؛
  • دفاع با چوب؛
  • حمله با چوب.

۳. تسنجوتسو

در فیلم‌های ژاپنی اسطوره‌ای دیده‌اید که بعضی جنگجویان با بادبزن مبارزه می‌کنند؟ شاید به نظر برسد که این مبارزات را فقط برای نمایش در فیلم‌های رزمی ساخته‌اند، اما واقعا چنین رشته‌ای وجود دارد.

«تِسِن» به‌معنی بادبزن جنگی است و در ژاپن باستان برای مبارزه به کار می‌رفته است. چون در آن زمان دستگاه‌های تهویه هوا مثل کولر و پنکه وجود نداشت، سامورایی‌ها این بادبزن‌ها را با خود حمل می‌کردند. مزیت تسن این بود که سامورایی‌ها می‌توانستند آن را همه‌جا ببرند، حتی جاهایی که حمل شمشیر ممنوع بود.

تسنجوتسو بیشتر دفاعی است و برای خلع سلاح و زمین‌گیرکردن دشمن به کار می‌رود. هرچند مبارزه با بادبزن خشن ترین ورزش رزمی جهان نیست، برای فشارآوردن به اعصاب حریف و قفل‌کردن مفاصلش عالی است.

انواع ورزش های رزمی نظامی

انواع ورزش های رزمی نظامی

۱. کراو ماگا

شاید بتوان گفت کراو ماگا خشن ترین ورزش رزمی جهان است، زیرا نقاط حساس بدن را هدف قرار می‌دهد و فرد برای پیروزی به هر روشی متوسل می‌شود، از مشت و لگد گرفته تا گلاویزشدن و ترفندهای دفاع شخصی.

ایمی لختنفلد مجارستانی این ورزش را با ترکیب انواع ورزش های رزمی ابداع کرد و آن را به نیروهای دفاعی و سپس مردم عادی آموخت تا از جانشان محافظت کنند. البته این ورزش رزمی چنان کارآمد بود که نیروهای نظامی کشورهای دیگر هم آن یا شکل تغییریافته‌اش را به کار گرفتند.

۲. سانشو

سانشو یا ساندا ورزش رزمی طراحی‌شده برای ارتش چین است که از ترکیب کنگ فو، رشته‌های گلاویزشدنی و دفاع شخصی پدید آمده.

هدف این ورزش رزمی علاوه بر دفاع و بقا، تناسب اندام و سلامت افراد است.

۳. مبارزه تن‌به‌تن ارتش آمریکا

این ورزش رزمی را به سربازان ارتش آمریکا آموزش می‌دهند و شامل گلاویزشدن، استفاده از مشت و لگد و به‌کارگیری سلاح می‌شود. ارتش آمریکا مسابقات قهرمانی این ورزش رزمی را هم به تفکیک جنسیت و وزن برگزار می‌کند.

سخن پایانی

در جهان بیش از ۱۹۰ نوع ورزش رزمی وجود دارد و نمی‌توان تمام انواع ورزش های رزمی را در یک مقاله معرفی کرد. البته بسیاری از این ورزش‌ها شبیه به هم هستند، بنابراین در این مقاله ۴ دسته اصلی را برگزیدیم و از هرکدام ۳ ورزش رزمی را معرفی کردیم. امیدواریم با مقایسه ورزش های رزمی معرفی‌شده در این مقاله، بتوانید تصمیم بگیرید که بهترین ورزش رزمی برای شما کدام است.

شما بگویید

تا به حال ورزش رزمی انجام داده‌اید؟ چه رشته‌ای؟ لطفا تجربه‌هایتان را در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید و کسانی را که قصد شرکت در کلاس‌های رزمی دارند راهنمایی کنید تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. همچنین می‌توانید برای ما بنویسید که از کدام ورزش رزمی بیشتر خوشتان آمده است و دلتان می‌خواهد امتحانش کنید. اگر هم کسی را می‌شناسید که به این موضوع علاقه‌مند است یا می‌خواهد تابستان به کلاس رزمی برود، این مقاله را از طریق شبکه‌های اجتماعی برایش بفرستید.


در ادامه بخوانید: فانکشنال ترینینگ و فواید آن؛ ۷ حرکت ورزشی پیشنهادی
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع thekarateblog blackbeltwiki
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 12 دیدگاه)
  1. امیر می‌گوید

    با سلام کیوکوشین کارم کمربندم مشکی دان3

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام و درود امیر عزیز
      چه فوق‌العاده! خیلی ممنون که برامون نوشتی.🙂👌

  2. امیررضا عباسی می‌گوید

    من امیررضا عباسی کمر بند قهوه ای جدو هستم

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      چه عالی امیررضای عزیز. امیدواریم همیشه سالم و موفق باشی.🌹🙂

  3. علی ناشناس می‌گوید

    بله کاراته کیوکشین کای کارته🤼‍♂️💪

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      کاراته عالیه! کاراته‌کاری علی جان؟💪🙂💪