پدران مجرد بخوانند؛ ۱۵ توصیه برای تربیت فرزند دختر

0

ممکن است در ابتدا تربیت و بزرگ‌کردن دخترتان برای شما به‌‌عنوان پدری مجرد کمی گیج‌کننده و سخت به نظر برسد، اما با گذشت زمان و توجه به تکنیک‌های تربیتی قطعا این راه هموارتر خواهد شد. تک‌والدبودن برای دخترتان یکی از پراهمیت‌ترین کارهایی است که تا به حال انجام داده‌اید. شما می‌توانید با ایجاد رابطه‌ای قوی با دخترتان، آگاهی در مورد مسائلی که به‌طور خاص بر دختران تأثیر می‌گذارد و دریافت حمایت، دخترتان را به‌خوبی تربیت کنید. در این مقاله توصیه‌‌هایی برای تربیت فرزند دختر را خواهید خواند. با ما همراه باشید.

ایجاد ارتباطی قوی با دخترتان

۱. راه‌های ارتباطی را باز نگه دارید

درباره اتفاقاتی که در طول روز برایتان افتاده با او صحبت کنید و از او هم بخواهید درباره روزی که گذرانده صحبت کند. او را تشویق کنید تا زمانی که نیاز به صحبت درباره هر موضوعی دارد، پیش خودتان بیاید و صحبت کند. سعی کنید همیشه صادق باشید و راه‌های ارتباطی را باز نگه دارید. حتی اگر در ابتدا شما را از خودش دور کرد و علاقه‌ای به صحبت‌کردن نشان نداد، به تلاشتان ادامه بدهید. با رفتارتان به او نشان بدهید که برایتان اهمیت زیادی دارد. برقراری ارتباط قوی با دخترتان باعث می‌شود شما دوست خوب و صمیمی او باشید. هیچ چیز به اندازه دوستی پدر و دختر زیبا و باارزش نیست.

ساختن رابطه خوب و صمیمی با دخترتان کار سختی نیست. فقط کافی است با او رفتار خوبی داشته باشید و به او بگویید: «هروقت نیاز به صحبت‌کردن داشتی، می‌تونی روی من حساب کنی. مهم نیست می‌خوای درباره چی صحبت کنی. من همیشه آماده شنیدن حرف‌هات هستم.»

رونیکس

۲. مهارت‌های شنیداری را تمرین کنید

شنونده فعال بودن برای بحث‌های روزمره و گفت‌وگوهای جدی‌تری که با دخترتان دارید مفید است. مهارت‌های گوش‌دادن فعالانه را تمرین کنید. وقتی او صحبت می‌کند، حرفش را قطع نکنید و دست از نصیحت‌های پدرانه بردارید. قبل از جواب‌‌دادن و واکنش‌‌نشان‌دادن، اجازه بدهید حرفش را تمام کند و فقط به او گوش کنید.

۳. درگیر زندگی او شوید

به زندگی دخترتان و اتفاقاتی که برایش می‌افتد، علاقه‌مند باشید. این به شما کمک می‌کند تا به‌‌‌‌‌خوبی با او رابطه برقرار کنید و او را بهتر بشناسید. علاقه‌‌‌‌‌‌‌مندی‌هایش را بشناسید و به آن‌ها اهمیت بدهید. با دوستانش آشنا شوید و با آن‌ها هم به‌‌‌‌‌خوبی رفتار کنید.

۴. به دخترتان فضا بدهید

طبیعی است که به‌عنوان پدر بخواهید از دخترتان محافظت کنید، اما محافظت بیش از حد ممکن است او را از شما دور کند. به او این آزادی را بدهید که خودش را بشناسد. به او فرصت آزمون و خطا بدهید. بر اساس سن و سطح بلوغش، میزان فضایی که به او می‌دهید را تعیین کنید. مثلا به دختر نوجوانتان اجازه بدهید با دوستانش به سینما برود.

همچنین حواستان باشد به حریم خصوصی او هم احترام بگذارید. از گوش‌دادن به تماس‌های تلفنی، خواندن دفتر خاطرات او یا جست‌وجوی اتاق او خودداری کنید. انجام این کارها او را به شما بدبین می‌کند و باعث می‌شود دیگر هیچ‌وقت به شما اعتماد نکند.

رسیدگی به نیازهای او

توصیه‌هایی برای تربیت فرزند دختر-رسیدگی به نیازهای او

۵. دخترتان را برای قاعدگی آماده کنید

دختران معمولا در ۸ تا ۱۳سالگی تغییراتی را در بدنشان تجربه می‌کنند و بیشتر آنها در حدود ۱۲ یا ۱۳سالگی برای اولین بار پریود می‌شوند. از قبل در مورد این تغییرات با دخترتان صحبت کنید و نکات مهم درباره اولین پریود را به او بگویید.
با بررسی منابع و ویدیوهای آنلاین و همچنین صحبت با دوستان یا خانواده همسر سابق‌تان درباره این موضوعات، به دخترتان کمک کنید برای قاعدگی آماده شود. برای اینکه دخترتان به‌سلامت دوران بلوغش را پشت سر بگذارد، لازم است رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد، منظم ورزش کند و هر شب حدود ۸ یا ۹ ساعت بخوابد. این شرایط را برایش مهیا کنید.

۶. تصویر بدنی مثبتی برایش ایجاد کنید

همان طور که در دوران بلوغ تغییراتی در بدن دخترتان اتفاق می‌افتد، او نیز نسبت به ظاهر و وزنش هوشیارتر می‌شود. سعی کنید الگوی مثبتی باشید و از اظهارنظرهای منفی مربوط به بدن یا ظاهر زنان بپرهیزید. از خصوصیات و نقاط مثبتی که مرتبط به ظاهرش نیستند، تعریف کنید و به او نشان بدهید که ارزش و کرامت انسانی بسیار بالاتر از ظاهر و تصویر بدنی است.

۷. مراقب سطح استرس او باشید

ممکن است متوجه نشوید که دخترتان خسته است یا نیاز به استراحت دارد. با او درباره تکالیف مدرسه و وظایف خانه گفت‌وگو کنید و نسبت به سطح توان او و وظایفی که بر عهده دارد، واقع‌بین باشید.

علائم هشداردهنده استرس بیش از حد، مانند دردهای جسمی غیرقابل‌توضیح، تمایل به کناره‌گیری از دوستان و تغییر در عادات غذایی و خواب را به دخترتان آموزش بدهید. سپس به او کمک کنید تا نحوه مدیریت استرس در زمینه‌های مختلف زندگی‌اش را یاد بگیرد. مثلا اگر او در فعالیت‌های غیردرسی مختلف شرکت می‌کند و نمراتش روند نزولی دارند، ممکن است نیاز داشته باشد یکی از فعالیت‌های غیردرسی‌اش را رها کند تا زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشد. می‌توانید در انجام تکالیف به او کمک کنید یا برای او معلم خصوصی بگیرید.

ایجاد یک شبکه پشتیبانی

۸. با خانواده خودتان و همسر سابق‌تان درباره حمایت از دخترتان صحبت کنید

تک‌والدبودن به این معنی نیست که دخترتان را به‌تنهایی بزرگ کنید. بعضی افراد می‌توانند درباره موضوعاتی که خودتان نمی‌توانید از پسش بربیایید و با او ارتباط برقرار کنید، با او صحبت کنند. اگر مادرش هنوز در قید حیات است، می‌توانید از او بخواهید درباره بحث‌ها یا سؤالات خاصی که ممکن است برایش پیش بیاید، از او حمایت کند. اگر هم مادرش فوت کرده، می‌توانید با اعضای خانواده مادرش تماس بگیرید. خانواده مادر می‌توانند با او مانند مادرش رفتار کنند و این برایش مفید است.

۹. الگوهای خوبی برایش پیدا کنید

علاوه بر درخواست کمک از خانواده، می‌توانید از افرادی مانند معلمان، مربیان یا مادران همسالان دخترتان نیز کمک بگیرید. البته قرار نیست این افراد جایگزین مادرش شوند، اما می‌توانند به او کمک کنند تا تجربیات متفاوتی را در زندگی دنبال کند یا زمانی که نیاز به حرف زدن با کسی دارد برایش گوش شنوا باشند. به‌دنبال مراقبت باکیفیت باشید. احتمالا شما هم مشغله‌های خودتان را دارید و نمی‌توانید شبانه‌روز با فرزندتان باشید. می‌توانید فرد متخصص مراقبت از کودک استخدام کنید تا زمانی که نیستید از او مراقبت کند.

۱۰. به گروه حمایتی برای والدین مجرد بپیوندید

والدین مجرد اطرافتان را بشناسید و یک گروه حمایتی تشکیل دهید. این کار به شما کمک می‌کند دور هم جمع شوید و در ناامیدی‌ها و پیروزی‌های تک‌والدبودن سهیم شوید. اگر وقت ملاقات حضوری با این گروه را ندارید، می‌توانید در گروه‌های حمایتی آنلاین عضو شوید.

۱۱. در صورت نیاز به خانواده درمانگر مراجعه کنید

بزرگ‌کردن دختر برای پدر مجرد می‌تواند بسیار چالش‌‌برانگیز باشد. اگر به حمایت یا راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید به درمانگر حرفه‌ای مراجعه کنید. درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا بر موانع مختلف مانند برقراری ارتباط با دخترتان غلبه کنید. شما می‌توانید هم به‌تنهایی و هم همراه با دخترتان در جلسات درمانی شرکت کنید.

مدیریت خانوادگی

پدری در حال خواندن داستان برای دخترش

۱۲. یک روتین ایجاد کنید

بچه‌ها به ساختاری منظم نیاز دارند، بنابراین تمام تلاشتان را برای ایجاد نظم در زندگی دخترتان بکنید. به برنامه خودتان و او نگاه کنید و یک برنامه قابل‌اجرا تنظیم کنید. برای شروع می‌توانید از فعالیت‌های معمول مانند منظم‌کردن زمان خواب و غذا استفاده کنید.

۱۳. محدودیت‌های روشنی برایش تعیین کنید

انتظارات خود را برای رفتار او در داخل و بیرون از خانه مشخص کنید. قوانین بجایی تعیین کنید و حتما عواقب نقض این قوانین را هم برایش مشخص کنید. این قوانین را بر اساس سن و سطح بلوغ دخترتان تعیین کنید. مثلا اگر فرزند شما هنوز کوچک است، این قوانین می‌توانند حول رفتار در خانه و انجام تکالیف مدرسه بچرخند و هنگامی که بزرگ‌تر شد، مواردی مانند منع رفت‌وآمد را در قوانین‌تان بگنجانید.

۱۴. وظایف متناسب با سنش را به او محول کنید

به‌محض اینکه دخترتان به اندازه‌ای بزرگ شد که بتواند مسئولیتی را بر عهده بگیرد، وظایفی را به او بسپارید. انجام کارهای خانه دخترتان را مستقل و مسئولیت‌پذیر بار می‌آورد. از همان سنین پایین از او بخواهید بعد از بازی، اسباب‌بازی‌هایش را جمع کند و همان‌ طور که او بزرگ‌تر می‌شود، وظایف دیگری مانند غذادادن به حیوان خانگی و شستن ظروف را به او بسپارید.

۱۵. به‌خاطر احساس گناه او را لوس بار نیاورید

احساس مشترکی که والدین مجرد دارند، احساس گناه در مورد شرایطشان است. بسیاری از والدین مجرد، با انجام‌دادن اشتباهاتی که باعث لوس‌شدن فرزند می‌شوند، احساس گناهشان را مدیریت می‌کنند، در حالی که این رفتاری مخرب است که تبعات زیادی دارد.

سخن پایانی

بزرگ کردن دختر به تنهایی می‌تواند بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد اما اگر به دخترتان و نیازهایش توجه کنید و رابطه خوبی با او برقرار کنید، می‌توانید به‌خوبی از پس این کار بربیایید.


در ادامه بخوانید: خودمراقبتی والدین مجرد؛ این ۶ توصیه را جدی بگیرید
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
مهم‌ترین و سخت‌ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزند است تربیت کودکان شاد و سالم امروز، و انسان‌های موفق فردا

۸،۰۰۰ تومان

منبع wikihow verywellfamily
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.