۵ راهکار برای افزایش درآمد بدون چانه‌زنی برای حقوق بیشتر

1

کسانی که برای افزایش حقوق خود چانه می‌زنند و آن را از کارفرمایشان درخواست می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که افزایش حقوق داشته باشند. اگر از درآمد خود راضی نیستید و در عین حال نمی‌توانید برای افزایش آن چانه بزنید، راهکارهای دیگری هم برای افزایش حقوق وجود دارند. برای آشنایی با این روش‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

۱. دنبال شغل جدید باشید

ممکن است تغییر شغل باعث افزایش درآمد شما شود. شرکت ADP که درباره حقوق و دستمزد تحقیق می‌کند داده‌هایی را درباره سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ منتشر‌ کرده‌ است. بر اساس این اطلاعات، افرادی که تغییر شغل داده‌ بودند در مقایسه با سال گذشته، ۶٫۶درصد افزایش دستمزد داشتند و افرادی که شغلشان را تغییر نداده بودند دستمزدشان فقط ۴٫۸درصد افزایش یافته بود.

به‌نقل از این شرکت، نوع کارفرما نیز مهم است. افرادی که تغییر شغل داده و به شرکت‌های بزرگ (با بیش از ۱۰۰۰ کارمند) منتقل شده‌ بودند، افزایش دستمزد ۷٫۵درصدی داشتند.

رونیکس

بهترین زمان برای مذاکره درباره حقوق زمانی است که کار جدیدی را شروع می‌کنید. اکثر مسئولان استخدام انتظار دارند که نیروهای جدید پیشنهادهای متقابل خود را ارائه کنند و متناسب با آن بودجه‌بندی می‌کنند. بنابراین اگر برای کسب درآمد بیشتر شغل خود را تغییر می‌دهید، سر حقوق پیشنهادی خود چانه بزنید.

۲. به بخش دیگری از سازمان منتقل شوید

اگر به کارفرما و محل کار خود علاقه دارید و در عین‌ حال دنبال درآمد بیشتر هستید، بررسی کنید که آیا امکان انتقال شما به بخش دیگری از سازمان وجود دارد یا نه. ممکن است در بخش‌های دیگر مجموعه فرصت بیشتری برای رشد و پیشرفت مادی شما وجود داشته باشد.

همیشه دنبال این نشانه‌ها باشید، مثلا اگر در بخش دیگری از سازمان افراد ترفیع و پاداش می‌گیرند یا موقع تصمیم برای خروج از مجموعه، پیشنهاد حقوق بیشتر دریافت می‌کنند، احتمالا در آن بخش از سازمان فرصت رشد بیشتری برای شما وجود دارد.

۳. تا می‌توانید از مهارت‌های قبلی در شغل جدید بهره ببرید

احساس می‌کنید در بن‌بست حرفه‌ای قرار گرفته‌اید و فرصتی برای رشد و پیشرفت شما وجود ندارد؟ خب شاید شغل فعلی شما فضای کافی برای رشد ندارد.

مهارت‌هایی که می‌توانید در شغل جدید هم به کار بگیرید، ۲ دسته‌اند:

این توانایی‌‌ها می‌توانند فرصت‌های شغلی بهتری پیش رویتان بگذارند، مثلا فرض کنید تجربه کار مهمانداری دارید، اما می‌خواهید وارد حوزه فروش شوید. می‌توانید از مهارت‌ها و تجربه‌های خود در برخورد با مشتریان برای تحت‌تأثیر قراردادن مسئول استخدام شغل جدید استفاده کنید.

۴. دنبال استخدام در شرکت‌هایی باشید که سیاست شفافیت حقوق دارند

تا‌به‌حال به شما گفته‌اند که حقوق خود را از همکارانتان مخفی نگه دارید؟ اگر فردی که به شما توصیه می‌کند درباره حقوقتان سکوت کنید، رئیس یا یکی از مدیران شرکت است، یعنی در سازمانی مشغول‌ به‌ کار هستید که سیاست شفافیت حقوق ندارد.

نبود شفافیت درباره حقوق و دستمزد در بعضی از کشورهای دنیا غیرقانونی است. شما حق دارید درباره حقوق و شرایط کارتان با همکاران صحبت کنید و میزان درآمد خود را با هم در میان‌ بگذارید. این در بسیاری از کشورهای دنیا حقی قانونی است که دلایل متعددی برای حمایت از آن وجود دارد، از جمله:

  • شفافیت حقوق و دستمزد، پرداخت ناعادلانه به کارکنان را برای سازمان‌ها دشوارتر می‌کند.
  • صراحت درباره حقوق می‌تواند باعث کاهش شکاف جنسیتی در پرداخت دستمزد و رفع نابرابری دستمزد شود.

در سال‌های اخیر، شرکت‌های متعددی سیاست شفافیت پرداخت را اتخاذ کرده‌اند؛ البته نحوه اجرای این سیاست در شرکت‌های مختلف فرق می‌کند. بعضی شرکت‌ها مبلغ دقیق حقوق کارکنان را منتشر می‌کنند و بعضی دیگر محدوده‌های حقوقی را برای هر عنوان شغلی مشخص می‌کنند. این شرکت‌ها معمولا درباره اینکه کارمندان چگونه می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند، اطلاعاتی ارائه می‌کنند.

۵. مهارت‌های پرتقاضا را بیاموزید

کسب مهارت‌های جدید

کسب مهارت‌های پرتقاضا ۳ مزیت مهم برای شما دارد:

  • به شما امکان می‌دهد ترفیع بگیرید؛
  • شغلی با درآمد بیشتر پیدا کنید؛
  • بدون تغییر شغل یا رتبه، درآمد بیشتری کسب کنید.

آخرین گزینه به این بستگی دارد که شرکت شما برای مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص، دستمزد و پاداش بیشتری در نظر گرفته باشد یا نه. حتما از مدیر خود بپرسید که چه مهارت‌هایی برای سمت شما ارزشمندترند و دنبال کسب همان مهارت‌ها باشید.

جمع‌بندی

  • بدانید که اگر حقوق بیشتری بخواهید، این احتمال وجود دارد که بتوانید آن را دریافت کنید.
  • ممکن است با چانه‌زدن بتوانید پیش کارفرمای فعلی خود بمانید و به جایگاهی با درآمد بیشتر منتقل شوید.
  • اگر فکر می‌کنید شغل فعلی شما آینده امیدبخشی ندارد، از مهارت‌های خود برای انتقال به حوزه‌ای با درآمد و مزایای بهتر استفاده کنید.

نظر شما چیست؟

برای شما هم پیش آمده است که در چنین شرایطی قرار بگیرید؟ از حقوق خود راضی نباشید و در‌ عین‌ حال نتوانید برای دریافت حقوق بیشتر با کارفرما چانه بزنید؟ تجربه شما از افزایش حقوق بدون چانه‌زدن چیست؟ آیا توانستید به هدفتان برسید؟ لطفا در بخش دیدگاه‌ها تجربه‌های خود را با سایر همراهان «چطور» در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


منبع thebalancecareers
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. عذیر سردارزاده می‌گوید

    خوب