هایمن یا پرده بکارت؛ از آناتومی تا ترمیم + ۵ حقیقتی که باید بدانید

2

هایمن یا پرده بکارت تکه‌ای از بافت پوشاننده یا احاطه‌کننده ورودی واژن است. این بافت در طول تکوین جنین شکل می‌گیرد، در زمان تولد وجود دارد و با گذشت زمان نازک و پاره می‌شود. این چین پوستی کوچک در بعضی فرهنگ‌ها شاخصی برای باکرگی در نظر گرفته می‌شود، اما بین دانش پزشکی و تفسیر فرهنگی افراد از پرده بکارت تفاوت اساسی وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با پرده بکارت تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

هایمن یا پرده بکارت چیست؟

هایمن یا پرده بکارت بافتی کوچک و نازک در ورودی واژن است. این بافت در دوران جنینی و تکوین واژن شکل می‌گیرد و هنگامی که واژن به لوله‌ای جامد تبدیل می‌شود، ورودی آن گسترش می‌یابد و پرده بکارت را ایجاد می‌کند. اندازه، شکل و ضخامت پرده هایمن هر شخصی منحصربه‌فرد است و در طول زمان تغییر می‌کند. در موارد نادر، پرده هایمن تمام ورودی واژن را می‌پوشاند و موجب مشکلاتی در قاعدگی می‌شود.

در بسیاری از کشورها پرده بکارت به نشانه فعالیت جنسی شهرت دارد، با این تصور که این پرده پوششی سخت است که واژن را مُهروموم می‌کند، اما این باور غلط است. آنچه پرده بکارت نامیده می‌شود در واقع بافتی نرم و الاستیک دارد و لزوما ورودی واژن را نمی‌پوشاند. این پرده ممکن است با فعالیت روزمره، ورود تامپون یا فعالیت جنسی پاره شود.

رونیکس
ممکن است با پاره‌شدن پرده بکارت دچار علائمی مثل خونریزی یا درد خفیف شوید یا اصلا متوجه این مسئله نشوید.

انواع هایمن و اختلالات آن

شیوه‌ای برای تعیین شکل پرده بکارت وجود ندارد؛ این بافت زمانی شکل می‌گیرد که فرد هنوز در رحم مادر است و اختلال پرده هایمن هم نوعی ناهنجاری مادرزادی محسوب می‌شود که در زمان تولد وجود دارد.

انواع هایمن

۱. هایمن حلقوی یا هلالی‌شکل

این شکل هایمن بسیار رایج است. هایمن حلقوی شبیه دوناتی است که مرکز آن ورودی واژن است. هایمن هلالی در پایین ورودی واژن قرار می‌گیرد. بیشتر نوزادان در زمان تولد هایمن حلقوی دارند، اما با گذشت زمان و رسیدن به سن مدرسه هایمن آنها هلالی می‌شود.

۲. هایمن مشبک یا سوراخ‌سوراخ

در این حالت، پرده بکارت سوراخ‌های کوچک زیادی دارد و خون قاعدگی از این سوراخ‌ها می‌گذرد و خارج می‌شود، ولی نمی‌توان به‌راحتی تامپون را وارد واژن کرد.

۳. هایمن بدون سوراخ

از هر ۱۰۰۰ دختر فقط ۱ نفر ممکن است این شرایط نادر را داشته باشد. در این حالت، پرده بکارت ورودی واژن را کاملا می‌پوشاند و هنگام پریود، خون نمی‌تواند از واژن خارج شود، در نتیجه به داخل واژن برمی‌گردد و موجب درد شکم یا کمر می‌شود. همچنین می‌تواند موجب اختلال هاضمه یا مشکلات ادراری شود و بیماری‌هایی مثل عفونت واژن، مشکلات کلیه یا اندومتریوز را در پی داشته باشد.

۴. هایمن با منافذ میکروسکوپی

در این حالت، هایمن ورودی واژن را کاملا می‌پوشاند، اما سوراخ‌های بسیار ریزی هم دارد و خون قاعدگی می‌تواند از این سوراخ‌های کوچک خارج شود، اما ممکن است وارد یا خارج‌کردن تامپون برای فرد مشکل باشد. ممکن است پریود این افراد بیشتر از حد معمول طول بکشد یا هنگام دخول دچار درد و خونریزی شدیدی شوند.

۵. هایمن دیواره‌دار

این هایمن بافت اضافی دیگری دارد و به نظر می‌رسد فرد ۲ پرده بکارت دارد. ورودی واژن در پشت این دو پرده قرار گرفته است. افرادی با پرده بکارت دیواره‌دار برای وارد و خارج‌کردن تامپون مشکل دارند.

پزشک با معاینه فیزیکی واژن می‌تواند اختلال پرده بکارت را تشخیص دهد. بعضی اختلالات پرده بکارت در زمان تولد تشخیص داده می‌شوند و سایر آنها تا دوره نوجوانی و مواجهه با مشکلات قاعدگی مشخص نمی‌شوند.

اختلال پرده بکارت با جراحی ساده‌ای به‌نام هایمنکتومی برطرف می‌شود. در این جراحی بافت اضافی هایمن برداشته می‌شود. در نتیجه خون قاعدگی به‌راحتی خارج می‌شود و فرد می‌تواند از تامپون استفاده کند.

پاره‌ شدن پرده بکارت

پرده بکارت مثل سایر بافت‌های بدن انعطاف‌پذیر است و می‌تواند کشیده شود. معمولا پرده بکارت با اولین فشار پاره نمی‌شود. ممکن است فعالیت‌های روزمره و استفاده از تامپون هایمن را کشیده و نازک کنند و بر اثر فرسایش پاره شود. درد پاره‌شدن هایمن مثل درد پارگی عضله یا شکستن استخوان ناگهانی نیست.

بعضی افراد با پارگی هایمن دچار درد یا خونریزی خفیف هم می‌شوند، اما بیشتر افراد متوجه این موضوع نمی‌شوند. بعضی افراد این خونریزی را با پریود یا لکه‌بینی اشتباه می‌گیرند.

ترمیم پرده بکارت

عمل پرده بکارت هایمنوپلاستی، بازسازی پرده بکارت، ترمیم پرده بکارت یا جراحی پرده بکارت هم نامیده می‌شود. در این روش، جراح از بافت لب‌های واژن برای ایجاد پرده جدید استفاده می‌کند. هر خانمی می‌تواند برای بازسازی پرده بکارت خود اقدام کند و پزشک زنان درباره امکان ترمیم بافت نظر می‌دهد.

۵ نکته آگاهی‌بخش درباره پرده بکارت

این چین پوستی کوچک در بعضی فرهنگ‌ها نشانه باکرگی در نظر گرفته می‌شود، اما تفاوت دانش پزشکی با باور عموم مردم بسیار زیاد است. شاید دانستن این ۵ نکته درباره پرده بکارت دید بهتری به شما بدهد.

۱. هایمن کاملا واژن را نمی‌پوشاند

هایمن واژه‌ای یونانی به‌معنی «غشا» است. این غشا اطراف ورودی واژن را می‌پوشاند، اما این پوشش کامل نیست و قبل از اینکه فرد در اولین رابطه جنسی دخول را تجربه کند، خون قاعدگی از واژن خارج می‌شود. تعداد بسیار کمی از زنان ممکن است پرده بکارت کامل داشته باشند که باید آن را جراحی کنند تا فضایی برای خارج‌شدن خون قاعدگی ایجاد شود.

۲. پرده بکارت شکل‌های مختلفی دارد

پرده بکارت شکل استانداردی ندارد که شکل طبیعی آن در نظر گرفته شود. ممکن است پرده بکارت در بعضی افراد بزرگ‌تر باشد، در بعضی افراد در حاشیه قرار بگیرد یا در بعضی دیگر لوبی‌شکل باشد. این بافت گاهی آن‌قدر نازک است که دیده نمی‌شود.

۳. پرده بکارت انعطاف‌پذیر است و ممکن است پاره نشود

تصور ما این است که پرده بکارت با اولین رابطه جنسی پاره می‌شود، اما هایمن منفذی دارد که خون، تامپون و انگشت از آن عبور می‌کنند بدون اینکه هایمن پاره شود. بنابراین با اولین دخول هم ممکن است پرده بکارت کشیده شود و از بین نرود. این واقعیت با آنچه باکرگی نامیده می‌شود در تضاد است. در حقیقت هیچ تغییر فیزیکی‌ای رخ نمی‌دهد، در حالی که ممکن است بسیاری از افراد در اولین رابطه جنسی انتظار چنین اتفاقی را داشته باشند.

۴. همه افراد پرده بکارت ندارند

بعضی از خانم‌ها با پرده بکارتی خیلی کوچک یا بدون پرده بکارت به دنیا می‌آیند. آنها کاملا سالم هستند و چیزی را از دست ندادند یا به اقدامات پزشکی نیاز ندارند. پرده بکارت بسیاری از افراد هم مدت‌ها قبل از دخول جنسی پاره شده است که می‌تواند به‌علت ورزش، کاوش شخصی یا ورود تامپون باشد.

۵. علم پزشکی معاینه بکارت را قبول ندارد

در سال ۲۰۱۹، دانشکده زنان و زایمان آمریکا اعلام کرد که هیچ آزمون مشخصی برای بررسی باکرگی وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان فقط با نگاه‌کردن به واژن یک خانم گفت او رابطه جنسی داشته است یا نه. پرده هایمن در افراد مختلف متفاوت است و دخول هیچ‌ نشانه‌ مشخصی ندارد. بسیاری از افراد با این تصور که پرده بکارت در اولین رابطه جنسی پاره می‌شود انتظار رابطه‌ای دردناک را دارند، اما درد ناشی از دخول بیشتر ناشی از اضطراب یا بی‌تجربگی جنسی است تا کشیده و پاره شدن پرده بکارت.

هرچند معاینه باکرگی از نظر پزشکی دقیق نیست و سازمان بهداشت جهانی آزمایش باکرگی را نقض حقوق بشر می‌داند، متأسفانه در بعضی فرهنگ‌ها همچنان تست باکرگی انجام می‌شود.

سؤالات رایج

هایمن - ۵ نکته آگاهی‌بخش درباره پرده بکارت

۱. پرده بکارت چه‌شکلی است؟

هایمن هم‌رنگ پوست اطراف واژن است. این بافت شبیه هلال ماه است که در زیر ورودی واژن یا اطراف آن قرار دارد. این بافت کاملا ورودی واژن را نمی‌پوشاند و اگر کامل باشد اجازه خروج خون در زمان قاعدگی را نمی‌دهد. پرده بکارت نوزادان مشخص‌تر است، زیرا هنوز دچار فرسایش نشده است. اگر پرده بکارت پاره شود، شبیه بافتی می‌شود که به یک طرف افتاده باشد. تشخیص هایمن پاره‌شده سخت است و نمی‌توان با انگشت آن را احساس کرد. گاهی اوقات این بافت به درون ورودی واژن برمی‌گردد.

۲. هایمن چه‌کار می‌کند؟

هایمن نقشی در سیستم تولیدمثل ندارد. برخلاف سایر اندام‌ها و بافت‌هایی که کارکرد مشخص دارند، هیچ‌کس از نقش پرده هایمن اطلاعی ندارد. بعضی پزشکان تصور می‌کنند که این پرده از ورود باکتری و اجسام خارجی به داخل واژن جلوگیری می‌کند.

۳. با پاره شدن پرده بکارت چه اتفاقی می‌افتد؟

بعضی افراد دچار درد یا خونریزی خفیف می‌شوند و بعضی آن را با پریود یا لکه‌بینی اشتباه می‌گیرند. اما بیشتر افراد متوجه این موضوع نمی‌شوند.

۴. آیا پرده بکارت بعد از پاره شدن ترمیم می‌شود؟

خیر. پرده بکارت در دوران جنینی شکل می‌گیرد و قابلیت ترمیم خودبه‌خودی در بزرگ‌سالی را ندارد.

۵. چطور بفهمم که پرده بکارت من سالم است؟

اگر اختلال پرده بکارت داشته باشید، احتمالا زمانی که به بلوغ برسید متوجه می‌شوید. مثلا بیشتر مواقع نمی‌توانید تامپون را وارد واژن کنید یا خون قاعدگی شما خارج نمی‌شود. پزشک می‌تواند اختلال هایمن را تشخیص دهد.

از طرف دیگر اگر هایمن شما پاره شود، شاید متوجه علائم آن مثل لکه‌بینی، خونریزی خفیف، ناراحتی یا مشاهده پوست در اطراف واژن شوید. بیشتر مواقع هایمن با گذر زمان پاره می‌شود. هایمن بعد از پارگی گاهی به داخل واژن برمی‌گردد و به‌شکل پوستی کوچک و شل دیده می‌شود.

اگر می‌خواهید از وجود هایمن مطمئن شوید یک آینه بردارید و خودتان را بررسی کنید. اگر یک تکه بافت در پایین ورودی واژن مشاهده کردید، آن پرده بکارت شماست.

۶. آیا تامپون موجب پارگی پرده بکارت می‌شود؟

بله. تامپون می‌تواند پرده بکارت شما را پاره کند. در بیشتر موارد، پرده بکارت یکباره پاره نمی‌شود و این اتفاق تدریجی رخ می‌دهد. اگر در دوره قاعدگی باشید، معمولا متوجه آن نمی‌شوید.

۷. آیا با اولین رابطه جنسی پرده بکارت پاره می‌شود؟

پرده بکارت می‌تواند با اولین رابطه جنسی پاره شود. اگر این اتفاق بیفتد، علاوه‌ بر مشاهده خون، کمی درد احساس می‌کنید. اما پرده بکارت لزوما با اولین رابطه جنسی پاره نمی‌شود. پرده بکارت می‌تواند قبل از اولین رابطه جنسی با فعالیت‌های روزمره مثل نجام برخی ورزش‌ها یا واردکردن تامپون هم پاره شود.

۸. چه فعالیت‌هایی موجب پاره شدن پرده بکارت می‌شود؟

فعالیت روزمره می‌تواند موجب فرسایش یا پارگی پرده بکارت شود. بعضی فعالیت‌های رایج هم ممکن است موجب تغییر پرده بکارت شوند، از جمله:

همچنین تماس واژن با هر چیزی می‌تواند هایمن را پاره کند. از طرفی ممکن است فرد متوجه زمان یا نحوه پارگی واژن نشود. این تجربه برای هرکس متفاوت است.

شما بگویید

همان‌طور که گفتیم، پرده بکارت هر شخص منحصربه‌فرد است و برخلاف باورهای معمول، نمی‌تواند نماد باکرگی باشد. شما چه نظری درباره باورهای اشتباه درباره پرده بکارت دارید؟ در صورت تمایل، می‌توانید نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: چگونه رابطه جنسی را شروع کنیم؟

منابع دیگر: my.clevelandclinic

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع naturalcycles pristyncare healthnavigator
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. هانیه می‌گوید

    کاش اینو همه بفهمن و فرهنگ سازی بشه

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام هانیه جان؛
      از همراهی شما ممنونم. بله امیدواریم.
      میتونید با انتشار این مطلب به افراد بیشتری آگاهی بدین