آیا استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن امکان دارد؟ 

0

خدمات بیمه بدنه، از سوی شرکت‌های بیمه‌گر برای بیمه‌گزاران فراهم شده است تا امکان جبران خساراتی که تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست، وجود داشته باشد. با این حال، بسیاری از افراد به‌طور دقیق، موارد استفاده از بیمه بدنه و پوشش‌های آن را نمی‌دانند. برعکس بیمه شخص ثالث، امکان استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن نیز وجود دارد. اگر قصد دارید، نحوه استفاده از این بیمه در تصادفاتی که شما مقصر نیستید را بدانید، این مقاله را مطالعه کنید تا اطلاعات لازم برای استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن را از یاد نبرید.

استفاده از بیمه بدنه و شخص ثالث به‌طور همزمان

از بیمه بدنه در دو مورد می‌توان استفاده کرد. هنگامی که بلایای طبیعی باعث خسارت به خودرو شود یا ایجاد آسیب در تصادفات. تصور کنید، در یک تصادف، راننده مقصر، بیمه شخص ثالث ندارد. با‌ وجود اجباری بودن بیمه شخص ثالث، برخی از افراد برای تمدید قرار‌داد بیمه خودروی خود غفلت می‌کنند. در‌این‌صورت شما می‌توانید از بیمه بدنه برای جبران خسارات ناشی از تصادف استفاده کنید. به‌طورکلی، استفاده از بیمه بدنه، در سه مورد زیر امکان‌پذیر است.

  • راننده در تصادف به هر میزان و درصدی مقصر باشد.
  • خودروی زیان دیده نامتعارف بوده یا بیش از ۴۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.
  • سقف تعهدات بیمه شخص ثالث، به‌اندازه خسارت وارد‌ شده به فرد زیان‌دیده نباشد.

شرکت بیمه شخص ثالث، برای جبران خسارت‌های ناشی از تصادف، سقف تعهدات تعیین کرده است. حال اگر خسارت وارد‌ شده به خودروی شما در یک تصادف، بیش از حد تعهدات شرکت بیمه‌گر باشد، امکان استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن وجود دارد.

رونیکس

مراحل استفاده همزمان از بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث

برای استفاده از بیمه بدنه، کارشناس شرکت بیمه از خودروی زیان‌ دیده بازدید می‌کند و مدارک مرتبط با بیمه شخص ثالث به‌همراه میزان زیان بر‌آورده‌ شده به شرکت بیمه ارسال می‌شود تا از محل بیمه بدنه، خسارت به‌طور‌کامل پرداخت شود. ولی بهتر است با تمدید به‌موقع و استعلام قیمت بیمه شخص ثالث پیش از اتمام انقضای قرارداد بیمه، جلوی خسارات بیشتر را بگیرید. زیرا اگر در تصادف، بیمه شخص ثالث نداشته باشید، حتی اگر مقصر نباشید، جریمه سنگینی در انتظار شما خواهد بود.

استفاده از بیمه بدنه، در صورت فرار کردن راننده مقصر

هنگامی که راننده خاطی، از صحنه تصادف فرار کند، امکان استفاده از بیمه شخص ثالث او و جبران خسارات وارد شده به خودرو وجود نخواهد داشت. در این مورد، فرد زیان‌دیده می‌تواند با ارائه مدارک لازم و بررسی کارشناس شرکت بیمه، خسارات وارد ‌شده را جبران کند. شرکت بیمه نیز می‌تواند پس از پیدا شدن راننده مقصر، این خسارت را بپردازد. در نتیجه، با استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن راننده یا فرار کردن راننده خاطی، بخشی از خسارت‌های ایجاد شده را پوشش دهید. به‌طور‌کلی، آینده‌نگری برای جلوگیری از خسارات و جریمه‌های بالا، مانند پرداخت عوارض آزادراهی سریع و آنلاین، تمدید و استعلام بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، از امور واجب برای هر مالکی برشمرده می‌شود.

مدارک لازم برای استفاده از بیمه بدنه؛ استفاده از بیمه بدنه بدون کروکی ممکن است؟

بعد از تصادف، باید با کارشناس بیمه تماس بگیرید یا با حضور پلیس از او درخواست نوشتن گزارش برای شرکت بیمه کنید. سپس، طی ۵ روز پس از وقوع حادثه به یکی از شعب پرداخت خسارت شرکت بیمه‌گر بروید و اقدام به تشکیل پرونده کنید. مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده بیمه، به شرح زیر است:

  • مدارک شناسایی راننده متخلف
  • مدارک شناسایی خودرو
  • گزارش نیروی انتظامی
  • ارائه بیمه
  • کروکی حادثه درصورت وجود
  • نظر کارشناس بیمه
  • ارائه فاکتور تخمینی کارشناس بیمه برای خسارات
  • فاکتور مربوط به تعمیر، حمل و نگهداری خودرو

مراحل دریافت بیمه بدنه برای رفع خسارات به خودرو آسیب‌دیده

مهم‌ترین اقدام، پس از وقوع حادثه، تماس با مامورین نیروی راهنمایی و رانندگی است. آن‌ها با حضور در محل حادثه و تهیه کروکی و گزارش‌های لازم، اولین مرحله برای دریافت خسارت از بیمه را آغاز می‌کنند. بعد از تشکیل پرونده، همانطور که قبل‌تر هم گفته شد، شما باید شرح پرونده، گزارش‌ها و کروکی را دریافت کنید. طی ۵ روز به شرکت بیمه بروید و تشکیل پرونده دهید. پس از دریافت رسید و فاکتور از شرکت بیمه، می‌توانید در زمان تعیین‌شده خسارت‌ها را از شرکت بیمه دریافت کنید.

بیمه بدنه با قیمت مناسب از کجا تهیه کنیم؟

در این مقاله به بررسی شرایط استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن راننده پرداختیم. بیمه بدنه، بیمه اجباری خودرو نیست. با ‌این‌ حال، در مواردی که بیمه شخص ثالث پوشش خسارت دارد، امکان سرشکن شدن هزینه‌ها و آسیب‌های وارد شده به خودرو و سرنشینان فراهم می‌شود.

آیتول، یک سامانه آنلاین برای تمدید، استعلام و مقایسه قیمت انواع بیمه‌های خودرو و موتورسیکلت از شرکت‌های بیمه‌گر است. علاوه‌بر این، در سامانه آیتول امکان پرداخت عوارض آزادراهی، دریافت نوبت معاینه فنی غیر‌حضوری و مالیات نقل و انتقال خودرو در سایت itoll.ir وجود دارد. شما می‌توانید جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید و کار‌های مربوط به خودروی خود را بدون اتلاف وقت انجام دهید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.