فواید بازی برای بزرگسالان؛ تأثیر آن بر روابط بین‌فردی و بهره‌وری کاری

0

در زندگی پرمشغله امروزی، بسیاری از ما آن‌قدر گرفتار تعهدات کاری و خانوادگی شده‌ایم که زمانی برای تفریح و بازی نداریم. فکر می‌کنیم فقط بچه‌ها به بازی‌کردن نیاز دارند، در حالی که بازی برای بزرگسالان هم مفید است. در این مقاله، درباره فواید بازی برای بزرگسالان صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

اهمیت بازی برای بزرگسالان

بازی‌کردن با همسر، دوستان، همکاران، حیوانات خانگی و کودکان روشی مطمئن و جذاب برای تقویت تخیل، خلاقیت، مهارت‌های حل مسئله و رفاه عاطفی شماست. بازی‌کردن می‌تواند دقایقی شما را از دنیای پرمشغله‌تان بیرون بکشد و سرگرمتان کند.

جوک‌گفتن، درست‌کردن آدم‌برفی در حیاط، بازی با حیوانات خانگی، بازی‌‌کردن در مهمانی و دوچرخه‌سواری گروهی نمونه‌هایی از بازی‌های ساده و در دسترس هستند. دنبال یادگیری مهارت خاصی در بازی نباشید، فقط برای لذت‌‌بردن و سرگرم‌‌شدن بازی کنید.

رونیکس

فواید بازی برای بزرگسالان

بازی فقط برای رشد کودکان مهم نیست، بلکه برای بزرگسالان هم مفید است. بازی می‌تواند به زندگی لذت ببخشد، استرس را کاهش بدهد، یادگیری را تقویت کند و ارتباط شما با دیگران و دنیای اطرافتان را بهتر کند.

۱. تسکین استرس

بازی سرگرم‌کننده است و می‌تواند باعث ترشح هورمون اندورفین شود. اندروفین مسکن طبیعی بدن است که حس خوبی به ما می‌دهد. جالب است بدانید علاوه بر اینکه اندورفین احساس مثبتی در وجود ما ایجاد می‌کند، می‌تواند به‌طور موقت درد را هم تسکین بدهد.

۲. بهبود عملکرد مغز

انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای مانند بازی شطرنج یا پازل که مغز را به چالش می‌کشند، می‌تواند از اختلالات حافظه جلوگیری کند و عملکرد مغز را بهبود بخشد. تعامل اجتماعی هنگام بازی با خانواده و دوستان نیز می‌تواند استرس و افسردگی را از شما دور کند.

۳. تقویت ذهن و افزایش خلاقیت

وقتی کودکان در حال بازی‌کردن هستند، بهتر یاد می‌گیرند. این اصل برای بزرگسالان هم صادق است. شما زمانی کاری جدید را بهتر یاد خواهید گرفت که برایتان سرگرم‌کننده باشد و با انجام آن حس خوبی داشته باشید. علاوه بر این، بازی می‌تواند تخیل شما را تحریک کند، به شما کمک کند خودتان را با شرایط وفق دهید و مشکلات را بهتر حل کنید.

۴. بهبود روابط

سرگرم‌‌شدن و خندیدن در کنار دیگران می‌تواند همدلی، دلسوزی، اعتماد و صمیمیت را تقویت کند. بازی نباید حتما فعالیت خاصی باشد، بلکه می‌تواند حالتی ذهنی باشد. ایجاد شخصیتی سرزنده و شوخ می‌تواند به شما کمک کند در موقعیت‌های استرس‌زا راحت‌تر بر خودتان مسلط شوید، دوستان جدیدی پیدا کنید و روابط کاری جدیدی را شکل دهید.

۵. افزایش انرژی و سرزندگی

به‌قول جورج برنارد شاو، «ما به‌خاطر پیرشدن از بازی دست نمی‌کشیم؛ ما پیر می‌شویم، چون دیگر بازی نمی‌کنیم.» بازی‌کردن می‌تواند انرژی و سرزندگی شما را افزایش بدهد، مقاومت‌تان را در برابر بیماری‌ها بهبود بخشد و به شما کمک کند تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

فواید بازی برای روابط

بازی یکی از مؤثرترین ابزارها برای هیجان‌انگیز نگه‌داشتن روابط است. بازی‌کردن در کنار هم شادی، سرزندگی و تاب‌‌آوری در روابط را به ارمغان می‌آورد. بازی می‌تواند خشم، اختلافات و آسیب‌ها را التیام بخشد. ما از طریق بازی یاد می‌گیریم به یکدیگر اعتماد کنیم و احساس امنیت کنیم.

اعتمادکردن به هم باعث می‌شود با هم صمیمی‌تر شویم و چیزهای جدید را امتحان کنیم. با تلاش آگاهانه برای گنجاندن شوخ‌طبعی و بازی در تعاملات روزانه‌تان، می‌توانید کیفیت رابطه عاشقانه و همچنین ارتباطتان با همکاران، اعضای خانواده و دوستان را بهبود ببخشید.

۱. تقویت مهارت‌های اجتماعی

یکی از فواید بازی یادگیری مهارت‌های اجتماعی است. وقتی کودکان با هم بازی می‌کنند، ارتباط کلامی، زبان بدن، مرزبندی، همکاری و کار گروهی را یاد می‌گیرند. شما بزرگ‌سالان هم می‌توانید با بازی‌کردن این مهارت‌ها را در وجودتان تقویت کنید.

۲. یادگیری همکاری با دیگران

بازی کاتالیزوری قدرتمند برای اجتماعی‌شدن است. با بازی‌کردن می‌توانید یاد بگیرید از قوانین پیروی کنید و اجتماعی‌شدن را تمرین کنید. بازی‌کردن روش خوبی برای ازبین‌بردن موانع و بهبود روابطتان با دیگران است.

۳. التیام زخم‌های عاطفی

وقتی با دیگران بازی می‌کنید، دقیقا از همان الگوهای رفتاری‌ای بهره می‌برید که مغز کودکان را شکل می‌دهند. رفتارهای شوخ‌طبعانه‌ای که سلامت عاطفی کودکان را بهبود می‌بخشند، می‌توانند منجر به تغییرات مثبت در بزرگسالان نیز بشوند.

۴. رفع مشکلات ارتباطی

بازی و خنده با نزدیک‌کردن افراد به هم و ایجاد پیوند مثبت و حل تعارضات و اختلافات، نقش اساسی در ایجاد روابط قوی و سالم ایفا می‌کند. در روابط جدید، بازی و شوخ‌طبعی نه‌تنها طرف مقابل را به شما جذب می‌کند، بلکه می‌تواند برای غلبه بر هرگونه مشکل و ناراحتی پیش‌آمده در طی فرایند آشنایی به شما کمک کند.

بازی در محل کار

فواید بازی در محل کار

بین بهره‌وری و محیط کاری سرگرم‌‌کننده ارتباط مستقیمی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌ها نتایج این ارتباط را دیده‌اند. این شرکت‌ها می‌دانند بازی بیشتر در محل کار منجر به بهره‌وری بیشتر، رضایت شغلی بیشتر و روحیه بهتر می‌شود.

اگر فرد خوش‌اقبالی هستید که برای چنین شرکتی کار می‌کند، قدرش را بدانید. اگر هم شرکت‌تان فاقد فرهنگ بازی‌کردن است، می‌توانید حس سرزندگی‌تان را به ساعات استراحت و ناهار انتقال بدهید. در زمان استراحت با همکارانتان قهوه بنوشید، گپ بزنید و جوک بگویید. استرس روز کاری‌تان را با فعالیت‌های مفرح و سرگرم‌کننده کاهش بدهید. این کار می‌تواند ارتباط شما با همکارانتان را تقویت کند.

موفقیت در کار به مقدار زمانی که کار می‌کنید بستگی ندارد، بلکه به کیفیت کارتان مربوط است و کیفیت کار هم به‌شدت به سلامت کلی بدنتان وابسته است.

شارژکردن دوباره خودتان با بازی‌کردن یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام بدهید. وقتی در پروژه‌تان به مشکلی برمی‌خورید، وقفه‌ای ایجاد کنید، از فضای کار دور شوید، فعالیتی سرگرم‌کننده انجام بدهید و کمی بخندید.

فواید بازی در این لحظه خیلی بیشتر از دورشدن ذهنتان از کار است. وقتی بازی می‌کنید، بخش خلاق مغزتان را درگیر می‌کنید و «ویرایشگر درونی» خود را ساکت می‌کنید. ویرایشگر درونی بخشی از ضمیر ناخودآگاه است که افکار و عقاید را مهار می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند که مشکل را از زاویه دیگری ببینید و راه‌حل‌های خلاقانه و تازه‌ای پیدا کنید.

فواید بازی در محل کار

  • فعال‌نگه‌داشتن افراد در مواقع استرس‌زا؛
  • سرزنده‌نگه‌داشتن ذهن و بدن؛
  • تشویق به کار گروهی؛
  • افزایش انرژی؛
  • جلوگیری از فرسودگی شغلی؛
  • افزایش خلاقیت و نوآوری.

توصیه‌هایی برای مدیران و کارفرمایان

شاید فکر کنید بهترین راه برای کنارآمدن با حجم زیادی از کارها این است که کارمندانتان را به کارکردن سخت‌تر و طولانی‌تر تشویق کنید. بااین‌حال بدون مقداری خنده و بازی و تفریح، به‌احتمال زیاد هم کار درست انجام نمی‌شود و هم به کارمندانتان فشار می‌آید.

  • فرصت‌هایی برای تعامل دوستانه کارمندان با هم فراهم کنید.
  • با قراردادن بازی‌های فکری ساده روی میز اتاق کنفرانس، افراد را به تفکر خلاق تشویق کنید.
  • کارمندانتان را تشویق کنید که منظم از پشت میزشان برخیزند و چند دقیقه‌ای را به فعالیتی سرگرم‌کننده مانند بازی کلمات یا اعداد اختصاص دهند.

چطور بازی کنیم؟

برای لذت‌بردن از فواید بازی نیازی نیست مدام در حال بازی‌کردن باشید. حتی چند دقیقه بازی‌کردن هم می‌تواند سبب افزایش بهره‌وری و شادی‌تان شود.

  • طرز فکرتان درباره بازی را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که بازی‌کردن برای همه جنبه‌های زندگی ما مهم است. سخت نگیرید. هر فعالیتی که شما را سرگرم کند نوعی بازی است.
  • اطرافتان را با افراد بازیگوش و سرزنده احاطه کنید.
  • با کودکان بازی کنید.
  • بازی‌های قدیمی را دوباره تکرار کنید. در دوران کودکی چه کارهایی انجام می‌دادید که شما را هیجان‌زده می‌کردند؟ به‌تنهایی آن فعالیت‌ها را انجام می‌دادید یا با دیگران؟ انجام دوباره این بازی‌ها خاطرات خوش گذشته را برایتان تداعی خواهد کرد.

سخن پایانی

گنجاندن سرگرمی و بازی بیشتر در زندگی روزمره می‌تواند کیفیت روابط و خلق‌وخوی شما را بهبود بخشد. وقت‌گذاشتن برای بازی‌کردن یا خندیدن حتی در سخت‌ترین موقعیت‌ها هم احساس بهتری به شما می‌دهد.

می‌گویند خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. احساس مثبتی که از خنده و خوش‌گذرانی حاصل می‌شود حتی پس از فروکش‌کردن قهقهه‌ها نیز در وجودتان باقی می‌ماند. بازی و خنده به شما کمک می‌کند در موقعیت‌های سخت، دیدگاهی مثبت و خوش‌بینانه داشته باشید.


در ادامه بخوانید: ۲۴ بازی ‌گروهی مختلف برای دورهمی‌های دوستانه

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع helpguide psychcentral
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.