۹ توصیه‌ای که برای انتخاب شغل دوم باید رعایت کنید

3

میلیون‌ها نفر در دنیا شغل دوم دارند تا از پسِ هزینه‌های زندگی‌شان بر بیایند و بتوانند پس‌انداز بیشتری داشته باشند. البته فراموش نشود که داشتن شغل دوم از لحاظ جسمی و روحی خسته‌کننده است. یرای همین در این مقاله قصد داریم توصیه‌هایی را بگوییم که برای موفقیت در شغل دوم لازم است.

طبق آمار وزارت کار ایالات متحده، حدود ٨ میلیون آمریکایی شغل دوم دارند تا هم بتوانند هزینه‌های زندگی را بپردازند و هم پس‌انداز کنند.

رونیکس

آیا شما هم دو شغله هستید؟

اگر این طور است باید بدانید که هر کاری عواقب خودش را دارد و دو شغله بودن هم از لحاظ جسمی و هم ذهنی خسته‌کننده است و موجب افزایش استرس در خانه و محل کار می‌شود. اما در این مطلب نکاتی برای اینکه از پس شغل دوم بر بیایید وجود دارد که به آنها می‌پردازیم.

١. کاری متفاوت انجام دهید که حتی‌المقدور مورد علاقه‌تان باشد

اگر کل روز را پشت میز می‌نشینید، شب‌ها از کار با کامپیوتر اجتناب کنید. ممکن است فکر کنید ایستادن پشت صندوق یا کار در یک رستوران شلوغ به عنوان گارسون، کاری متفاوت است اما بهتر است سعی کنید کاری را که به آن علاقه دارید به عنوان شغل دوم انتخاب کنید. اگر حیوانات را دوست دارید، می‌توانید مراقبت از حیوانات را به عهده بگیرید یا اگر به موسیقی علاقه دارید،‌ می‌توانید راهنمای سالن کنسرت باشید.

٢. از استرس دوری کنید

دوری از استرس در شغل دوم

هر شغلی با میزانی از استرس همراه است، اما اگر شغل اصلی شما خیلی پر استرس است،‌ شب‌ها شغلی مانند کنترل خطوط هوایی را انتخاب نکنید. سعی کنید شغل دوم‌تان کمترین میزان استرس را داشته باشد. اگر کارمند با انگیزه‌ای باشید ممکن است به نظر برسد که تمایل به داشتن دو شغل دارید، در این صورت ممکن است به عنوان مسئول نظارت نیز انتخاب شوید اما، سعی کنید مسئولیت‌های اضافی را با احتیاط قبول کنید، زیرا ممکن است کمی به درآمدتان اضافه شود اما اگر میزان استرس را افزایش دهد دیگر ارزشی نخواهد داشت.


حتما بخوانید: چطور می‌توانیم استرس شغلی خود را کنترل کنیم

٣. در شغل اصلی خود دقت کافی به خرج دهید

برای گفتن یا نگفتن دو شغله بودن به رئیس‌تان دقت به خرج دهید. این موضوعی است که خیلی‌ها با آن درگیر هستند، ممکن است برداشت رئیس از دوشغله بودن شما این باشد که توانایی و بهره‌وری‌تان در شغل اصلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از طرفی بد نیست که رئیس‌تان بداند شما چرا راس ساعتی خاص محل کارتان را ترک می‌کنید و این را به معنای فراری بودن شما از کار برداشت نکند. همچنین دو شغله بودن ممکن است عواقبی داشته باشد که باید نسبت به آن هوشیار باشید. چنانچه شغل دوم روی کار اصلی اثر بگذارد، بسیاری از کارفرمایان اجازه‌ی این کار را نمی‌دهند. برای مثال کارمندان کنترل خطوط هوایی اجازه‌ی چنین کاری را ندارند زیرا ممکن است خسته شوند و کنترل هواپیماها از دست‌شان خارج شود. اگر در مورد مطرح کردن این موضوع تردید دارید، باید بدانید که صداقت داشتن بهترین سیاست است.

۴. سعی کنید با یک کارفرمای انعطاف‌پذیر کار کنید

رئیس انعطاف پذیر در شغل دوم

همیشه به یاد داشته باشید که شغل اصلی شما بر هر کاری اولویت دارد. بنابراین سعی کنید در شغل دوم‌تان رئیس انعطاف‌پذیری پیدا کنید تا اگر برای کار اصلی نیاز به مرخصی داشتید بتوانید مرخصی بگیرید. ممکن است نیاز باشد که به یک سفر کاری بروید یا برای یک پروژه‌ی خاص اضافه‌کاری داشته باشید. صاحبان مشاغل و کسب‌و‌کارهای کوچک و مستقل معمولا شرایط خاص شما را درک می‌کنند و برای کنار آمدن با این شرایط سخت‌گیری نمی‌کنند و بر خلاف تصور، برخی از زنجیره‌های بزرگ، زمان‌بندی قابل انعطافی دارند و حتی می‌توانند کار را به شخص دیگری در نزدیک‌ترین مکان واگذار کنند.

۵. اهداف مالی برای خود در نظر بگیرید

پیش از انتخاب شغل دوم در نظر بگیرید چقدر به درآمد ماهیانه‌تان افزوده می‌شود و تنها به میزانی کار کنید که به درآمد مدنظرتان برسید. درآمد اضافه را برای چیزی معین در نظر بگیرید مثلا برای تسویه‌ی کارت اعتباری یا ایجاد یک حساب پس‌انداز،‌ به این ترتیب بهتر می‌توانید نتایج کارتان را ببینید.


حتما بخوانید: ۱۰ تصمیم مالی که ۱۰ سال دیگر از گرفتن آنها پشیمان خواهید شد

۶. زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید

استراحت کافی در شغل دوم

هیچکس نمی‌تواند ۲۴ ساعته کار کند، شما باید حداقل یک شبانه روز کامل در طول هفته استراحت داشته باشید و اگر فکر می‌کنید به دلیل زیاد کار کردن از فعالیت‌های اجتماعی بازمانده‌اید به خاطر بیاورید که بخشی از پول‌های‌تان باید صرف تفریح و خوشگذرانی شود.


حتما بخوانید: آیا برای موفقیت باید لذت زندگی کردن را فراموش کنیم؟

٧. نسبت به روابط‌تان با دیگران بی‌توجه نباشید

دو شغله بودن طبیعتا استرس‌زاست اما بیشتر از آن ممکن است بر روابط شما با دیگران تاثیر بگذارد. اگر می‌توانید پیش از انتخاب شغل دوم با همسرتان مشورت کنید تا از احساس او در مورد اضافه کاری‌تان باخبر شوید. حواس‌تان را جمع کنید و از رفت و آمد و رابطه با نزدیکان و دوستان‌تان غافل نشوید. یادتان نرود که همیشه می‌توان پول درآورد یا کار دیگری پیدا کرد اما روابط دوستی و فامیلی خیلی مهم‌تر هستند و نباید از آنها غافل شوید زیرا به راحتی قابل جایگزینی نیستند.

٨. مراقب سلامتی خود باشید

مراقبت از سلامتی در شغل دوم

خستگی بیش از حد ناشی از کار زیاد موجب به خطر افتادن سلامتی می‌شود و روی جسم اثر منفی دارد. وقتی شما دو شغله می‌شوید زمان کمتری برای خوابیدن دارید، در حالی که بدن شما به خواب کافی نیاز دارد،‌ تندتر غذا می‌خورید و کمتر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید در حالی که به تغذیه‌ی مناسب‌تری نیاز دارید.

ممکن است تمایل بیشتری به مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار داشته باشید تا خستگی‌تان در برود و مصرف این نوشیدنی‌ها موجب کم‌خوابی می‌شود. سعی کنید بیشتر ورزش کنید،‌ یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید و حداقل ۶ ساعت در روز بخوابید تا توانایی جسمی‌تان افزایش یابد و آمادگی مواجهه با شغل دوم را داشته باشید.

برخی افراد از مولتی‌ویتامین‌ها و مواد انرژی‌زا برای سرپا ماندن و بیشتر کار کردن استفاده می‌کنند که ما مطلقا چنین روشی را توصیه نمی‌کنیم.


حتما بخوانید: ۲۷ نکته علمی در مورد سلامتی

٩. زمانی موقت برای دو شغله بودن در نظر بگیرید

تا زمانی که نیازهای مالی ضروری‌تان برطرف شود، کار دوم را ادامه دهید. مثلا یک سال کار کنید و شش ماه به خودتان استراحت بدهید. به این ترتیب همواره با موقعیت‌های جدید و افراد جدید مواجه می‌شوید. هرگز به مدت طولانی و بی‌وقفه دوشغله نباشید. یکی از خوبی‌های دو شغله بودن این است که قدر لحظات و ایامی را که در حال استراحت هستید،‌ بیشتر می‌دانید و سعی می‌کنید از آن بهتر استفاده کنید.

برگرفته از: moneyunder30.com

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. رامین اقبالی می‌گوید

    واقعا مفید
    مرسی از شما الهام صدوقی نیا

  2. مریم می‌گوید

    خیلی؟عالی من چون روحیه م هنری هست می خوام هنر رو به عنوان شغل دوم انتخاب کنم و اگر دیدم که رشد قابل توجهی کردم حتما به عنوان شغل اصلیم ادامه خواهد داد و الا برای آرامش روحم گاه گاهی سراغش خواهم رفت حتی اندک.

    1. فاطمه زاهدی می‌گوید

      خیلی هم عالی، امیدوارم موفق باشی مریم جان.