۳۳ فیلم از بهترین فیلم های ژانر فاجعه

1

فیلم‌های ژانر فاجعه معمولا بازتاب عمیق‌ترین ترس‌های ما هستند و اغلب بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند. برخی از آنها درباره فاجعه‌هایی زیست‌محیطی‌اند که انسان‌ به وجود آورده است و برخی دیگر نیز از بلایای طبیعی الهام گرفته‌ شده‌اند. به همین دلیل شاید بتوان فیلم‌های این ژانر را حتی ترسناک‌تر از فیلم‌های ژانر وحشت دانست. برخلاف ژانر وحشت که خطر موجود در آن اغلب مهارشدنی است، خطر موجود در فیلم‌های فاجعه‌ای هم بی‌حدوحصر است و هم ملموس. اوج شکوفایی این ژانر دهه ۱۹۷۰ بود، زمانی‌ که مخاطبان تشنه فیلم‌های فاجعه بودند و به همین دلیل فیلم‌های بسیار زیادی درباره فاجعه‌های زیست‌محیطی ساخته‌ شدند. در این مقاله، فهرستی از ۳۳ فیلم فاجعه تهیه کرده‌ایم که درباره فاجعه‌های طبیعی و زیست‌محیطی‌اند از جمله زلزله، سونامی، برخورد سیارک‌ها به کره زمین، طوفان، غرق‌شدن کشتی و حتی انتشار جیوه در آب یا شیوع ویروس‌های خطرناک.

۱. تایتانیک (Titanic)

فیلم فاجعه - تایتانیک

سال تولید: ۱۹۹۷
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۹۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جیمز کامرون
بازیگران: کیت وینسلت، لئوناردو دی‌کاپریو
امتیاز: ۷٫۹

تایتانیک از آن فیلم‌های محبوب و معروف است و تصور اینکه کسی اسمش را نشنیده باشد، واقعا سخت است. شاید این فیلم به‌خاطر داستان عشقی غم‌انگیز جک و رز به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ تبدیل شد و شاید هم به‌دلیل حضور لئوناردو دی‌کاپریو. کسی چه می‌داند؟ درهرصورت، می‌توان گفت صحنه برخورد آن کشتی عظیم به کوه‌ یخ غول‌پیکر به‌تنهایی نشان می‌دهد که جیمز کامرون هنگام بازسازی معروف‌ترین فاجعه دریایی تاریخ بشر چه جزئیات دقیقی ارائه کرده است. مابقی فیلم شامل صحنه‌هایی حیرت‌انگیز است که حتی فکرکردن به آنها مو به تن آدم راست می‌کند: سمفونی‌ای طولانی از هجوم آب به هر طرف، شکستن بشقاب‌ها، فرورافتادن دکل‌های کشتی، فرودآمدن پروانه عظیم کشتی روی افراد. شاهکار جیمز کامرون واقعا دیدنی است.

رونیکس

۲. شبی برای یادآوری (A Night to Remember)

فیلم فاجعه - شبی برای یادآوری

سال تولید: ۱۹۵۸
کشور سازنده: انگلستان
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: روی وارد بیکر
بازیگران: کنت مور، اونور بلکمن
امتیاز: ۷٫۹

۴۰ سال قبل از ساخته‌شدن فیلم تایتانیک، بیکر بزرگ‌ترین فاجعه دریایی تاریخ را با بودجه‌ای بسیار کمتر به تصویر کشید. بااین‌حال در آن زمان این فیلم جزو گران‌ترین فیلم‌های بریتانیا بود. نمی‌توان این فیلم را با تایتانیک مقایسه کرد، ولی بیکر هم در توجه به جزئیات کمتر از کامرون وسواس نداشت. اگر می‌خواهید غرق‌شدن یک کشتی بزرگ را بدون اینکه جک و رز و بیلی زین حواستان را پرت کنند تماشا کنید، این فیلم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۳. جاذبه (Gravity)

فیلم فاجعه - جاذبه

سال تولید: ۲۰۱۳
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: آلفونسو کوارون
بازیگران: ساندرا بولاک، جرج کلونی
امتیاز: ۷٫۷

آلفونسو کوارون فیلم جاذبه را در ادامه شاهکار ویران‌شهری‌اش به‌نام «فرزندان انسان» ساخته است. ساندرا بولاک در این فیلم نقش فضانوردی را دارد که فضاپیمایش به‌سبب برخورد ترکش‌های ناشی از انفجار یکی از ماهواره‌های جاسوسی روسی آسیب دیده است و مجبور می‌شود خودش راهی برای بازگشت پیدا کند. نقش ساندرا در «جاذبه»، مشابه نقش تام هنکس در «فرزندان انسان» است و تقریبا تمام مدت‌زمانی را که در فیلم حضور دارد به‌تنهایی در فضا سپری می‌کند. جورج کلونی هم نقش همکار باتجربه او را بازی می‌کند.

شاید داستان جاذبه معمولی به نظر برسد، اما تنش محض موجود در فیلم چنان میخکوبتان می‌کند که یادتان می‌رود نفس بکشید. از این نظر فیلم جاذبه از تمام فیلم‌های این فهرست برتر است.

۴. تنها شجاعان (Only the Brave)

فیلم فاجعه - تنها شجاعان

سال تولید: ۲۰۱۷
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۳۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جوزف کوشینسکی
بازیگران: جاش برولین، جنیفر کانلی
امتیاز: ۷٫۶

این فیلم تحسین‌برانگیز بر اساس داستان واقعی ۱۹ آتش‌نشان موسوم به گروه گرانیت مانتین هات‌شاتز (Granite Mountain Hotshots) ساخته شده است که در سال ۲۰۱۳ در آتش‌سوزی گسترده‌ای در آریزونا جان باختند. فیلم لحنی جدی دارد و احساس جاری در آن کاملا طبیعی است.

۵. غیرممکن (The Impossible)

فیلم فاجعه - غیرممکن

سال تولید: ۲۰۱۲
کشور سازنده: اسپانیا
مدت‌زمان فیلم: ۱۱۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: خوان آنتونیو بایونا
بازیگران: ایوان مک‌گرگور، نائومی واتس، تام هالند
امتیاز: ۷٫۵

این فیلم درباره سونامی عظیمی است که در سال ۲۰۰۴ تایلند را با خاک یکسان کرد. خانواده‌ای انگلیسی درست در زمان سونامی تعطیلات خود را در تایلند می‌گذرانند و دنبال راهی برای نجات هستند. می‌گویند «غیرممکن» به‌عنوان فیلم فاجعه بیش‌ از حد احساسی است. بااین‌حال به‌خاطر بازی خوب ایوان مک‌گرگور، نائومی واتس و تام هالند در نقش پسر نوجوان آنها موفق بوده است. هرچند تمرکز فیلم روی اروپایی‌هاست، فیلم‌نامه آن بر شفقت ذاتی انسان‌ها در زمان بحران تأکید می‌کند و عزم مردم بومی را که امکانات حمل‌ونقل هوایی برای بازگشت به خانه را نداشتند ارج می‌نهد.

۶. میناماتا (Minamata)

فیلم فاجعه - میناماتا

سال تولید: ۲۰۲۰
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۱۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: اندرو لویتاس
بازیگران: جانی دپ، مینامی
امتیاز: ۷٫۳

این فیلم درام بر اساس واقعیت ساخته شده است. فیلم درباره خاطرات خانم آیلین میوکو اسمیت، فعال محیط‌زیست ژاپنی، در دهه ۱۹۵۰ است که روزنامه‌نگار و عکاس نابغه آمریکایی به‌نام یوجین اسمیت (با بازی جانی دپ) را ترغیب می‌کند به میناماتا برود و درباره بیماری وحشتناکی تحقیق کند که بومیان آنجا را درگیر کرده است. آنها تلاش می‌کنند از قربانیانی با بدنی تغییرشکل‌یافته، بدون توانایی حرکتی، بینایی و شنوایی عکس بگیرند و درمی‌یابند که دلیل این بیماری انتشار جیوه حاصل از پسماندهای یک کارخانه در آب است. فیلم صحنه‌های اکشن زیادی ندارد، اما ترسناک است. نسل توموکو، دختری که هیچ حرکتی نمی‌کند و فقط نفس می‌کشد، با دهانی که همواره باز می‌ماند انگار که در حال فریاد است و فاجعه زیست‌محیطی میناماتا را ترسناک‌تر می‌کند.

۷. روزی که زمین آتش گرفت (The Day the Earth Caught Fire)

فیلم فاجعه - روزی که زمین آتش گرفت

سال تولید: ۱۹۶۱
کشور سازنده: بریتانیا
مدت‌زمان فیلم: ۹۹ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: وال گست
بازیگران: لئو مک‌کرن، جنت مونرو
امتیاز: ۷٫۲

زمانی که گست این فیلم را ساخت، هنوز چند دهه باقی بود تا معضل «گرمایش جهانی» به فرهنگ عامه وارد شود. البته در این فیلم علت گرم‌شدن زمین متفاوت است. آزمایش‌های هسته‌ای زمین را از مدار خود خارج و به‌سمت خورشید پرتاب کرده‌اند. شاید احمقانه به نظر برسد، اما درهرصورت فرضیه مطرح‌شده در فیلم را کاملا جدی روایت کرده‌اند. در دهه ۱۹۶۰، این فیلم بسیار مدرن‌تر از داستان‌های علمی‌تخیلی آن دهه بود.

۸. دیپ‌واتر هورایزِن (Deepwater Horizon)

فیلم فاجعه - دیپ‌واتر هورایزن

سال تولید: ۲۰۱۶
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۰۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: پیتر برگ
بازیگران: مارک والبرگ، کرت راسل
امتیاز: ۷٫۱

پیتر برگ، استاد اکشن مبتنی بر واقعیت، بهترین گزینه برای کارگردانی این فیلم بود. انفجار یک سکوی نفتی در سواحل خلیج آمریکا باعث نشت نفت به خلیج شده است و مارک والبرگ نقش تکنسینی را بازی می‌کند که وظیفه رسیدگی به این فاجعه را دارد. این حادثه بدترین نشتی نفت در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید.

۹. ماجرای پوزیدون (The Poseidon Adventure)

فیلم فاجعه - ماجرای پوزیدون

سال تولید: ۱۹۷۲
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۱۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: رونالد نیم
بازیگران: جین هکمن، شلی وینترز
امتیاز: ۷٫۱

«ماجرای پوزیدون» در کشور ما به‌نام «جهنم زیر و رو» معروف است. این فیلم اکشن و ماجراجویی ماجرای سونامی عظیمی را به تصویر می‌کشد که کشتی بزرگی را کاملا وارونه می‌کند. در تمام مدت فیلم شاهد تلاش بازماندگان برای رسیدن به سطح آب و نجات زندگی‌شان هستیم. آنها برای رسیدن به بدنه کشتی شنا می‌کنند و بالا می‌روند یا شاید هم پایین می‌روند! جذابیت فیلم همین ابهامش است؛ شخصیت‌ها به‌ هر دری می‌زنند تا راهی پیدا کنند، بدون اینکه بدانند بن‌بست است یا می‌توان از آن عبور کرد.

۱۰. آسمان‌خراش جهنمی (The Towering Inferno)

فیلم فاجعه - آسمان‌خراش جهنمی

سال تولید: ۱۹۷۴
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۶۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جان گوئیلرمن
بازیگران: پل نیومن، استیو مک‌کوئین، فی داناوی
امتیاز: ۷

این فیلم هم از معروف‌ترین فیلم‌های ژانر فاجعه در کشورمان است. یک خطای انسانی ناشی از حرص و طمع به حادثه‌ای فاجعه‌بار منجر می‌شود و شخصیت‌های فیلم را در سناریوهای مرگبار گیر می‌اندازد. پل نیومن نقش مهندس سازنده آسمان‌خراش را دارد و استیو مک‌کوئین نقش آتش‌نشان را. وقتی چهره این دو بازیگر روی پوستر فیلم باشد، منحرف‌کردن حواس منتقدان از ایرادهای فیلم کاری ندارد!

۱۱. شیوع (Contagion)

فیلم فاجعه - شیوع

سال تولید: ۲۰۱۱
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۰۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: استیون سودربرگ
بازیگران: جود لا، مت دیمون، کیت وینسلت، ماریون کوتیارد
امتیاز: ۶٫۸

این فیلم پرستاره در سال ۲۰۱۱ ساخته شد، اما جالب است که سال‌ها بعد در دوران همه‌گیری کووید۱۹، تعداد بسیار بیشتری از افراد آن را تماشا کردند. انگار این فیلم می‌توانست سرنخی درباره سرنوشت نسل بشر به آنها بدهد. تعجبی هم ندارد، زیرا این فیلم واقعا درباره نوعی ویروس تنفسی کشنده است که به‌سرعت گسترش می‌یابد و جان انسان‌ها را می‌گیرد. البته آینده را کاملا درست پیش‌بینی نکرده بود؛ واقعا چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که روزی دولت‌ها زدن ماسک را الزامی کنند؟ به‌هرحال این فیلمِ ترسناک یادبودی از تجربه‌ای است که همه ما در سراسر جهان با هم از سر گذراندیم.

۱۲. توقف‌ناپذیر (Unstoppable)

فیلم فاجعه - توقف‌ناپذیر

سال تولید: ۲۰۱۰
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۹۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: تونی اسکات
بازیگران: دنزل واشنگتن، کریس پاین
امتیاز: ۶٫۸

این فیلم درباره قطاری باری مملو از مواد شیمیایی خطرناک است که خراب شده و به‌سمت شهری کوچک در پنسیلوانیا می‌رود. کریس پاین و دنزل واشنگتن باید قبل از اینکه قطار از ریل خارج شود، آن را متوقف کنند. این آخرین فیلم تونی اسکات فقید است.

۱۳. آرماگدون (Armageddon)

فیلم فاجعه - آرماگدون

سال تولید: ۱۹۹۸
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۵۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: مایکل بی
بازیگران: بروس ویلیس، لیو تایلر، بن افلک
امتیاز: ۶٫۷

آرماگدون از نظر فاجعه خیلی از ۲ فیلم آتشفشانی «ولکانو» و «قله دانته» ضعیف‌تر است، اما از نظر تخیل دست بالاتر را دارد. شهاب‌سنگی عظیم به‌اندازه ایالت تگزاس در مسیر برخورد با زمین قرار گرفته است و بهترین ایده‌ای که دولت آمریکا برای پیشگیری از این فاجعه دارد، این است که بروس ویلیس و افرادش به فضا بروند و روی آن فرود بیایند، سوراخش کنند و در آن بمبی کار بگذارند تا منفجر شود. کمی مضحک ولی تماشایی است.

۱۴. موج (The Wave)

فیلم فاجعه - موج

سال تولید: ۲۰۱۵
کشور سازنده: نروژ
مدت‌زمان فیلم: ۱۰۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: رور اوثاگ
بازیگران: کریستوفر یونر، توماس بو لارسن
امتیاز: ۶٫۶

هرچند این فیلم نروژی در استفاده از چندین کلیشه فیلم ژانر فاجعه افراط کرده است، موفق شده که داستان فیلم را به‌خوبی روایت کند. بهمنی عظیم که از کوه ریزش می‌کند، سونامی بزرگی با امواج ۸۵متری به وجود می‌آورد که می‌رود تا شهری کوچک در ساحل نروژ را ویران کند. یک زمین‌شناس و خانواده‌اش تلاش می‌کنند درباره بلایی که قرار است بر شهر نازل شود به مردم هشدار دهند. جلوه‌های ویژه فیلم خوب هستند، مخصوصا وقتی سونامی اصلی رخ می‌دهد.

۱۵. فرودگاه (Airport)

فیلم فاجعه - فرودگاه

سال تولید: ۱۹۷۰
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۳۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جورج سیتون
بازیگران: برت لنکستر، جورج کندی
امتیاز: ۶٫۶

فیلم اکشن و ماجراجویانه «فرودگاه» اقتباسی پرفروش از پرفروش‌ترین کتاب آرتور هیلی است. هرچند نمی‌توان گفت از نظر فنی عالی است، تماشای آن خالی از لطف نیست. لنکستر در این فیلم نقش مدیر فرودگاهی در نزدیکی شیکاگو را بازی می‌کند که با مشکلات شخصی و کاری روبه‌روست. همسرش قصد طلاق دارد و کولاک فرودگاه را فلج کرده است. همه اینها زمانی بدتر می‌شود که یکی از مسافران به‌دلایلی قصد بمب‌گذاری در هواپیما را دارد. خلبان، با بازی دین مارتین، پس از انفجار در تلاش برای فرود اضطراری است، اما هواپیمایی دیگر در تنها باندِ بازِ فرودگاه گیر کرده است! آیا موفق می‌شود؟ باید فیلم را ببینید.

۱۶. شیوع (Outbreak)

فیلم فاجعه - شیوع

سال تولید: ۱۹۹۵
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ولفگانگ پترسن
بازیگران: داستین هافمن، رنه روسو، مورگان فریمن
امتیاز: ۶٫۶

رویه پترسن در این فیلم برخلاف سودربرگ است. این «شیوع» چیزی را پیش‌بینی نمی‌کند و با الهام از افزایش ابتلا به ابولا در آمریکا ساخته شده است. داستین هافمن در نقش ویروس‌شناسی ظاهر می‌شود که در تلاش برای یافتن درمان است و مورگان فریمن نقش ژنرالی را دارد که با کشتن شهروندان آمریکایی برای ایجاد ایمنی جمعی مخالفت می‌کند.

۱۷. گرینلند (Greenland)

فیلم فاجعه - گرینلند

سال تولید: ۲۰۲۰
کشور سازنده: آمریکا و انگلستان
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ریک رومن وو
بازیگران: جرارد باتلر، مورنا باکارین
امتیاز: ۶٫۴

در بیشتر فیلم‌های ژانر فاجعه با پدرانی سروکار داریم که دیگر با خانواده‌شان زندگی نمی‌کنند، ولی این صرفا نوعی ترفند روایی سطحی است و اصل فیلم حول فاجعه‌ای محیطی می‌گردد. در این فیلم هم جرارد باتلر نقش پدری را بازی می‌کند که می‌خواهد در جایی به‌نام گرینلند به خانواده‌اش بپیوندد و برای این کار با تمام وجود تلاش می‌کند. یک سیارک در حال حرکت به‌سمت زمین است و شایعه شده است در گرینلند پناهنگاه‌های زیرزمینی برای بازماندگان برگزیده وجود دارد. این اثر نمونه‌ای نادر از فیلم‌هایی است که احساسی‌بودنشان هیجان فاجعه را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.

۱۸. گردباد (Twister)

فیلم فاجعه - گردباد

سال تولید: ۱۹۹۶
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۱۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: یان ده بونت
بازیگران: بیل پاکستون، هلن هانت
امتیاز: ۶٫۴

با اینکه ۳ دهه از ساخت فیلم گردباد می‌گذرد، هنوز از نظر جلوه‌های ویژه عالی به نظر می‌رسد. یان ده بونت، استاد اکشن دهه ۹۰ میلادی، با استفاده از ترکیبی از جلوه‌های ویژه حرفه‌ای و CGI پیشرفته مخاطبان را تا مرکز طوفان می‌برد. هلن هانت و بیل پکستون به‌عنوان زوجی که تازه طلاق گرفته‌اند و با هم مشکل دارند، ظاهرا به غرق‌شدن در طوفانی عظیم نیاز داشتند تا بفهمند هنوز همدیگر را دوست دارند. بااین‌حال، این فیلم به‌خاطر ماجرای عاشقانه‌اش معروف نشده است و یک فاجعه هواشناسی در آن در جریان است.

۱۹. روز پس از فردا (The Day After Tomorrow)

فیلم فاجعه - روز پس از فردا

سال تولید: ۲۰۰۴
کشور سازنده: آمریکا و کانادا
مدت‌زمان فیلم: ۱۱۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: رولند امریش
بازیگران: جیک جیلنهال، دنیس کواید
امتیاز: ۶٫۴

استاد فاجعه در هالیوود این‌ بار فاجعه آب‌وهوایی دیگری را به تصویر کشیده است که نه تدریجی، بلکه آنی مجموعه‌ای از ابرهای طوفان‌زا را به هم نزدیک می‌کند تا نیمکره شمالی زمین را به عصر یخبندان جدید وارد کنند. شاید به‌ نظر مضحک برسد، ولی نگرانی‌های واقعی درباره کره زمین را خیلی پررنگ در برابر چشم‌های مخاطب قرار می‌دهد.

۲۰. طوفان کامل (The Perfect Storm)

فیلم فاجعه - طوفان کامل

سال تولید: ۲۰۰۰
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۳۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ولفگانگ پترسن
بازیگران: دایان لین، مارک والبرگ، جورج کلونی
امتیاز: ۶٫۴

فیلم «طوفان کامل» که پترسن آن را بر اساس کتاب سباستین یونگر ساخته، فیلمی مهیج است که در آن گروهی از ماهیگیران در دریا گرفتار طوفان می‌شوند و ناامید از نجات برای بازگشت به ساحل با امواج بلند می‌جنگند. هنرنمایی جورج کلونی و جان سی رایلی در کنار مارک والبرگ و دایان لین از جذابیت‌های این فیلم پرتنش است.

۲۱. پیشگویی (Knowing)

فیلم فاجعه - پیشگویی

سال تولید: ۲۰۰۹
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۱ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: الکس پرویاس
بازیگران: نیکلاس کیج، رز بیرن
امتیاز: ۶٫۲

حتی نیکلاس کیج هم نمی‌تواند با سرنوشتی مبارزه کند که در این فیلم علمی‌تخیلی آخرالزمانی ناعادلانه به تصویر کشیده شده است. کیج در این فیلم نقش استاد اخترفیزیکی در دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) را بازی می‌کند که تصادفی متوجه نشانه‌های پایان جهان می‌شود. پایان فیلم به‌شدت غیرجذاب است، اما به‌هرحال کیج نقشش را عالی بازی می‌کند و به فیلم ارزش می‌دهد.

۲۲. تأثیر عمیق (Deep Impact)

فیلم فاجعه - تأثیر عمیق

سال تولید: ۱۹۹۸
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: میمی لدر
بازیگران: مورگان فریمن، تیا لئونی
امتیاز: ۶٫۲

در این فیلم هم قرار است ستاره‌ای دنباله‌دار به زمین برخورد کند. اگر ترجیح می‌دهید فیلمی ملودرماتیک و احساساتی در ژانر فاجعه تماشا کنید، گرینلند را ببینید. اما اگر فیلمی پرتنش می‌خواهید، لدر ثابت کرده است که در شکل‌دهی درامی پرهیجان با موقعیت‌های استرس‌زا مهارت زیادی دارد.

۲۳. ویروس (Virus)

فیلم فاجعه - ویروس

سال تولید: ۱۹۸۰
کشور سازنده: آمریکا و ژاپن
مدت‌زمان فیلم: ۱۵۶ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: کینجی فوکاساکو
بازیگران: جورج کندی، سونی چیبا، گلن فورد
امتیاز: ۶٫۲

برخلاف نام فیلم، فقط نیمی از داستانش درباره بیماری‌ای کشنده است. هنگامی‌ که سلاحی بیولوژیکی ساخته دست بشر تصادفی در جهان منتشر می‌شود، تقریبا کل انسان‌ها به‌استثنای ۸۵۵ نفر که در قطب جنوب مستقرند، می‌میرند. سال‌ها بعد، بازماندگان در تلاش برای بازسازی جهان هستند که زلزله‌ای عظیم زرادخانه هسته‌ای جهان را تهدید می‌کند. شاید فیلم حالا کمی بی‌مزه به نظر برسد، اما در مقطعی از تاریخ گران‌ترین فیلم ژاپنی بود. البته بازیگرانش را فراموش نکنید. مگر چند فیلم دیگر وجود دارد که جورج کندی و سونی چیبا در آنها کنار هم بازی کرده باشند؟

۲۴. خزش (Crawl)

فیلم فاجعه - خزش

سال تولید: ۲۰۱۹
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۸۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: الکساندر آژا
بازیگران: کایا اسکودلاریو، بری پیر
امتیاز: ۶٫۱

فیلمی ترسناک که حاوی پیام زیست‌محیطی مبهمی است. یک پدر و دختر در خانه‌ای غرق‌ آب، در زیرزمین گیر می‌کنند و متوجه می‌شوند چند تمساح همراه با طوفان به زیرزمین راه پیدا کرده‌اند. این فیلم بیشتر از نوع فیلم‌های هیولایی است تا فیلم فاجعه، بااین‌حال فرق زیادی ندارد چون این پدر و دختر در تلاشی دیوانه‌وار برای بقا با طبیعت (طوفان و تمساح‌ها) می‌جنگند.

۲۵. سن آندریاس (San Andreas)

فیلم فاجعه - سن آندریاس

سال تولید: ۲۰۱۵
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۱۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: برد پیتون
بازیگران: دواین جانسون، الکساندرا داداریو
امتیاز: ۶٫۱

در «سن آندریاس» دواین جانسون نقش ریموند را بازی می‌کند، خلبان حرفه‌ای نیروی امداد که از همسرش جدا شده است و با دخترش زندگی می‌کند. زمین‌لرزه‌ای مهیب در کالیفرنیا رخ می‌دهد که کل ایالت را درمی‌نوردد و لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو را ویران می‌کند. ریموند باید همسر و دخترش را که در این ۲ شهر با فاصله ۶۴۰ کیلومتر از هم زندگی می‌کنند نجات دهد. این در حالی است که زلزله بزرگ‌تری در راه است… بقیه فیلم را خودتان تماشا کنید.

۲۶. قله دانته (Dante’s Peak)

فیلم فاجعه - قله دانته

سال تولید: ۱۹۹۷
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۰۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: راجر دونالدسون
بازیگران: پیرس برازنان، لیندا همیلتون
امتیاز: ۶

پیرس برازنان در این فیلم نقش دانشمند متخصص آتشفشان را بازی می‌کند که باید درباره آتشفشانی در شهری کوچک در شمال غرب اقیانوس آرام تحقیق کند که احتمال فورانش هست، آن هم درحالی‌که هنوز از مرگ نامزدش در شوک به سر می‌برد. شهردار شهر با بازی لیندا همیلتون تنها کسی است که حرف او را باور می‌کند. هرچند این فیلم جذابیت‌های «ولکانو» (فیلم شماره ۳۱) را ندارد، فوران مواد مذاب و فرار از آن تماشایی است.

۲۷. زمین‌لرزه (Earthquake)

فیلم فاجعه - زمین‌لرزه

سال تولید: ۱۹۷۴
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: مارک رابسون
بازیگران: اوا گاردنر، چارلتون هستون
امتیاز: ۵٫۹

یکی از سوژه‌های رایج فیلم‌های فاجعه در دهه ۷۰ میلادی زلزله بود. در این فیلم چارلتون هستون در میان آوارهای لس‌آنجلس در تلاش است همسر سابقش اوا گاردنر را نجات دهد و هم‌زمان از دوست‌دخترش محافظت کند!

۲۸. باران سخت (Hard Rain)

فیلم فاجعه - باران سخت

سال تولید: ۱۹۹۸
کشور سازنده: آمریکا، دانمارک و انگلستان
مدت‌زمان فیلم: ۹۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: مایکل سالومون
بازیگران: مورگان فریمن، کریستین اسلیتر
امتیاز: ۵٫۹

در این فیلم فاجعه و سرقت با هم آمیخته شده‌اند؛ ترکیب مبتکرانه‌ای است و تلاش عوامل فیلم ستودنی بود، اما فیلم نتوانست این ترکیب جذاب را به‌خوبی به نمایش بگذارد. مورگان فریمن نقش رهبر باندی تبهکار را دارد که در بحبوحه طوفان شدید در شهر ایندیانا، نقشه سرقت ۳میلیون دلار از کامیون حمل پولی را کشیده است که کریستین اسلیتر راننده آن است. ابتدا قرار بود جان وو فیلم را کارگردانی کند، اما او کنار کشید تا سالومون جایش را بگیرد.

۲۹. ۲۰۱۲ (2012)

فیلم فاجعه - ۲۰۱۲

سال تولید: ۲۰۰۹
کشور سازنده: آمریکا و کانادا
مدت‌زمان فیلم: ۱۵۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: رولند امریش
بازیگران: جان کیوزاک، چویتل اجیوفور
امتیاز: ۵٫۸

۲۰۱۲ فیلم آخرالزمانی کاملی در سبک اکشن و ماجراجویی است که رولند امریش، کارگردان فیلم «روز پس از فردا»، آن را ساخته است. امریش در آن فیلم نیمی از سیاره زمین را نابود کرد و ۵ سال بعد بازگشت تا کار را تمام کند. او با بهره‌گیری از تئوری «آخرالزمان مایاها» در سال ۲۰۱۲، اجازه می‌دهد همه‌چیز نابود شود: زمین‌لرزه لس‌آنجلس را ویران می‌کند، امواج جزر و مد واشنگتن و ایندیانا را در خود فرومی‌برند و جزایر هاوایی در مواد مذاب آتشفشانی می‌سوزند. اگر ۲۰۱۲ بزرگ‌ترین فیلم فاجعه در طول تاریخ سینما نباشد، لااقل کامل‌ترین آنهاست.

۳۰. هسته (The Core)

فیلم فاجعه - هسته

سال تولید: ۲۰۰۳
کشور سازنده: آمریکا و آلمان
مدت‌زمان فیلم: ۱۳۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جان امیل
بازیگران: آرون اکهارت، هیلاری سوانک
امتیاز: ۵٫۵

به نظر می‌رسد برخی فیلم‌ها فقط ساخته شده‌اند تا جامعه علمی را دیوانه کنند و می‌توان گفت فیلم «هسته» در این مورد کاملا موفق عمل کرده است. برخی از دانشمندان آن را نادرست‌ترین فیلم ساخته‌شده از نظر علمی انتخاب کرده‌اند. گروهی از دانشمندان وظیفه دارند برای راه‌اندازی مجدد هسته مذاب زمین با کمک بمب‌های هسته‌ای به مرکز واقعی سیاره سفر کنند. احتمالا امیل و بازیگرانش با چنین فرضیه‌ای قصد شوخی با مخاطب را داشته‌اند!

۳۱. ولکانو (Volcano)

فیلم فاجعه - ولکانو

سال تولید: ۱۹۹۷
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۰۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: میک جکسون
بازیگران: تامی لی جونز، آن هیچ
امتیاز: ۵٫۵

در سال ۱۹۹۷، ۲ فیلم درباره آتشفشان‌های خفته که بدون هشدار قبلی فوران می‌کنند ساخته شدند. یکی از آنها ولکانو (آتشفشان) و دیگری قله دانته است. در این فیلم، آتشفشانی در وسط لس‌آنجلس کاملا ناگهانی فوران می‌کند. تامی لی جونز در نقش رئیس گروه عملیات بحران، عاشقانه‌هایش با دکتر ایمی بارنز که نقش آن را خانم آن هیچ بازی می‌کند، جذابیت‌های جغرافیایی لس‌آنجلس و گدازه‌هایی که در بلوار ویلشایر در حال غلتیدن‌اند باعث شده‌اند این فیلم تا حدی برتر از قله دانته باشد.

۳۲. کراکاتوآ، شرق جاوه (Krakatoa, East of Java)

فیلم فاجعه - کراکاتوآ، شرق جاوه

سال تولید: ۱۹۶۹
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۳۱ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: برنارد ال. کووالسکی
بازیگران: ماکسیمیلیان شل، برایان کیث
امتیاز: ۵٫۴

فیلم‌های ژانر فاجعه طوری هستند که انگار فیلم‌نامه آنها را صرفا برای توجیه جلوه‌های ویژه نوشته‌اند. حداقل این فیلم که همین طور است. احتمالا برای سازندگان این فیلم صرفا فیلم‌برداری فوران آتشفشانی مهم بوده است. فیلم کراکاتوآ درباره انفجار آتشفشان کراکاتوآ در سال ۱۸۸۳ است که صدای ناشی از آن ۴ بار کره زمین را دور زد و ویرانگرترین سونامی تاریخ را ایجاد کرد. این فیلم فقط به‌خاطر جلوه‌های بصری‌اش و جغرافیای جذاب اندونزی به‌یادماندنی شده است. اتفاقا به‌خاطر همین جلوه‌های بصری برنده جایزه اسکار هم شد.

۳۳. طوفان جغرافیایی (Geostorm)

فیلم فاجعه - طوفان جغرافیایی

سال تولید: ۲۰۱۷
کشور سازنده: آمریکا
مدت‌زمان فیلم: ۱۰۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: دین دولین
بازیگران: جرارد باتلر، ابی کورنیش
امتیاز: ۵٫۳

آیا می‌توان ماشینی برای جلوگیری از گرم‌شدن کره زمین ساخت؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر از آن برای کارهای شرورانه استفاده کنند؟ در این فیلم که با عنوان «طوفان جهانی» هم در کشورمان معروف است، جرارد باتلر نقش یک طراح ماهواره را بازی می‌کند که وقت زیادی ندارد و باید با تهدید سامانه‌ای مقابله کند که برای کنترل آب‌وهوای کره زمین طراحی شده است. فیلم ترکیبی از فاجعه زیست‌محیطی، تریلر سیاسی و علمی‌تخیلی کاملا احمقانه است که منتقدان به‌شدت به آن انتقاد کردند. بااین‌حال افرادی که نمی‌توانند با جزئیات و پیچیدگی‌های فیلمی مانند ۲۰۱۲ کنار بیایند، می‌توانند این فیلم را تماشا کنند.

شما بگویید

فیلمی در ژانر فاجعه می‌شناسید که به این فهرست اضافه کنید؟ لطفا در دیدگاه‌ها آن را به ما و دوستانتان معرفی کنید.


در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع timeout
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. علیرضا می‌گوید

    سلام من چندتا فیلم میشناسم ،طوفان شش درجه،برخورد با زمین